Saikano

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

blue_wolf

Saikano

Viesti Kirjoittaja blue_wolf » Pe Helmi 03, 2006 22:16

"The last love song on this little planet."

Elikkäs VIZ:in julkaisema Saikano-manga olisi nyt kyseessä, tosin olen ymmärtänyt, että anime olisi enemmän ihmisten tiedossa.
En tiedä sitten kuinka moni tähän sarjaan on tutustunut, animena tai mangana, mutta aika vähän tästä on kuullut keneltäkään kommenttia, ohi mennen joku on tästä aina maininnut, mutta jos saisimme hiukan kerättyä niitä mielipiteitä tänne;)

Niin, jos tarinaa hiukan valottaisi.
Shuiji ja Chise ovat vasta seurustelemaan ruvennut ja "We are going to fall in love"- meiningillä eteenpäin puskeva pari sodan keskellä. Eräänä hauskana päivänä Shuiji saakin selville, että ujoa ja koko ajan "anteeksi" pyytelevää Chiseä onkin hiukan nikkaroitu olemaan Japanin armeijan "the ultimate Weapon".
Siinnä sitten onkin ainekset surulliselle, angstiselle ja välillä ihan hauskallekin tarinalle, jonka pituus on 6 volumea (tai 7, en ole ihan 100 varma).

Sarjan taide on hiukan "erilaista", mihin yleensä on tottunut, ja siitä onkin saannut lukea aika negatiivisia mielipiteitä: "...joo, onhan se hyvä, mutta se taide...". Ei tuo kyllä itselle ole paljoa silmiin pompannut, mutta mielipiteitähän tunnetusti löytyy.
Mangassa esiintyy, öhöm, välillä ihan hauskaakin huumoria, mutta välillä tuntuu, ettei se sarjaan ihan kuulu...Mutta olen taas kuullut, että anime olisi vakavempaa.
Mutta yhteenvetona voisi sanoa, että Saikano on tutustumisen arvoinen tekele, vanhemmalle yleisölle tosin, vaikkakin ainakin tähän asti on tuntunut, että "mature"-rankinta (tarkoittanee yli 18-vuotiaat) on hiukan liioiteltu, tiedä sitten.
Mutta itse tästä ainakin ihan tykkään, Chise ei voi olla saamatta sympatioita osakseen, ja vaikkakaan Shuiji ei ole niitä parhaimpia poikaystäviä, niin ei häntäkään voi vihata.

moderaattorin ilmoitus - sarjan perustiedothan löytyvät täältä:
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... php?id=914
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=4775
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=2405

ihmetaru
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmetaru » Ma Helmi 06, 2006 01:15

Saikano, ah. Tämä on monen monta vuotta ollut ja säilynyt suosikkinani.

Tutustuin ensin tuohon animeen pari vuotta sitten, mikä onkin nyt tullut katsottua jo 1000+n kertaa, eikä siihen vain kyllästy. Ihastuttava, vähän vihastuttava ja erityisesti surustuttava tarina. Hahmot ovat nyt vähintääkin koskettavia ja todentuntuisiakin (tehdäänpäs normaalista koulutytöstä THE ULTIMATE WEAPON, eli miten sen nyt ottaa:D). Sopivan pituinenkin imo, nuo 13 jaksoa nyt katsoo vaikka päivässä jos tulee sille tuulelle. Eikä sarja ainakaan jää hinaamaan. Ehkä enemmänkin jää vain janoamaan jotain lisää.

Mangat hankin jokin aika sitten, ja olin kyllä niihinkin varsin tyytyväinen. Juuri tuli tuo kutonen viikko sitten luettua loppuun, eikä malttais odottaa että sais sen viimeisen volumen tilattua. Niitä tosiaan on se seitsemän. Mangoista voisin kyllä sanoa että ne on ehkä enemmän maturekamaa kuin tuo anime. Ja niissä on myös enemmän huumoria, anime oli selkeästi vakavampi.

OVA ilmestyy myös pian, eli sitä odotellessa! Lämpimästi suosittelen tutustumaan kyseiseen sarjaan ja herkemmille suosittelen sitä nenäliinapakkausta mukaan animea katsellessa...

EDIT: jaa niin kumma juttu että tykkään saikanosta (kts. avatar)
Du är inte dum, du har bara otur när du tänker ^^;;

Trilkk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trilkk » Ma Helmi 06, 2006 11:09

Saikanon kuvailee parhaiten lainaamalla kaveria: "Hieno sarja, joka olisi varmaan saanut minut itkemään jos se olisi osattu lopettaa oikein."

Sarjakuva on lukematta, mutta animeversiossa oli täsmälleen se yksi juju, joka nosti sen massan yläpuolelle: kaikki hahmot olivat häviäjiä. Ihan kaikki. Kerrankin myös näin raadolliseen henkeen. Me like.

Toisaalta jos ei tykkää Saikanosta, sen voinee myös kuvailla lainaamalla erästä toista tuttua: "Yhyy, mulla tulee raketteja perseestä, nyt itkettää."

Eli jos melodraama nyppii, jättäkää sikseen.

immolatus_dead

Viesti Kirjoittaja immolatus_dead » Ti Helmi 07, 2006 01:20

juu Saikano on tullut katsottua, hieman meni aluksi että tuli totuttua siihen animaatioon, mutta oikein viihdyttävä sarja oli. Itse tosin pidin lopusta
"KAIKKI KUOLEE!" aivan ihanan synkkä, sekopäinen loppu :twisted: itse sain maittavat naurut kun Shuuji vain näytti harvinaisen hullulta phuessaan käsilleen :D
moderaattodin editoima: spoilerisuojaa laajennettu.
Katsotut animet.
Menossa mukana:
KUMA the bear maker.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”