Liikkuva Linna

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Samy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samy » Ke Loka 24, 2007 22:14

Mun mielestä oli kyllä aika keskitasoinen leffa. Kohokohta oli kyllä itse liikkuvan linnan toteutus, se näytti tosi komealta, mutta muutoin juoni jätti kyllä paljon toivomisen varaa. Paljon jäi selittämättä, paljon oli epäloogisuuksia ja juoniaukkoja, kaiken kaikkiaan paremman kirjoittajan palkkaaminen olisi nostanut leffaa huomattavasti ylemmäksi. Varsinkin edellämainittu loppukohtaus jossa pusu muuttaa "sammakon" prinssiksi ja yhtäkkiä valtakunnassa on kaikki hyvin, pisti mut lähinnä sanomaan, "ei helkkari, onko tää parodiaa?" ja nauramaan kylmästi. Se oli aika säälittävä "budjetti loppui, nyt on pakko pistää pakettiin kahdessa minuutissa" tilanne.

Länsimaisista esim. Incredibles ja Prince of Egypt pesee tän kasi-nolla.

Misaki

Viesti Kirjoittaja Misaki » Ke Loka 24, 2007 22:36

Tykkäsin paljon, kerrassaan valloittava Hauru osasi olla. Tykkäsin silloin, mutta nykyään vaikuttaa hitusen tylsäsltä, ja joo, suomenkielisen version olen vain katsonut, pitäis kyl jokupäivä kattoo japaniks jos jaksais. Minusta lähes yhtä hyvä kuin henkien kätkemä, mutta tosiaan, Liikkuvassa Linnassa se loppu oli vähän hölmö.

Off/ vähän aikaa sitten luin Diana Wynne Jonesin kirjan, ja sekös vasta ihana olikin <3 olen lukenut nyt kirjan kokonaista 7 kertaa, hyvä juoni, ihana. Tästä alkoi yleinen Dianan kirjojen lukemissessioni./off
Viimeksi muokannut Misaki, To Marras 29, 2007 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitään ei ole pakko tehdä, ei edes kuolla jos jaksaa hengittää.

Rui

Viesti Kirjoittaja Rui » Ke Marras 28, 2007 20:46

Pidin paljon. Alussa tuli semmoiset Kiki-fiilikset ettei sitä todeksi voinut uskoa, vaikka loppupuolisko olikin hieman haalea. Animaatio sisälsi kuitenkin oikein kivasti näitä elementtejä joiden vuoksi Ghibliä rakastan - mm. Calcifer joka roikkui pienessä kekäleessä ja pelkäsi sammumistaan on mahdottoman hyvä esimerkki näistä ihanista oivalluksista jotka hykerryttävät.

Näin ajoissa minä olen leffan katsomisen kanssa! :)
Bonnô kunô

ranma 0,25

Viesti Kirjoittaja ranma 0,25 » Ke Marras 28, 2007 20:57

Rui kirjoitti:Calcifer joka roikkui pienessä kekäleessä ja pelkäsi sammumistaan on mahdottoman hyvä esimerkki näistä ihanista oivalluksista jotka hykerryttävät.
Njaa uskaltaisin sanoa että monille kirjan lukeneille tämä oli pettymys... Mainittu Calcifer ei ollut Calcifer eikä "Hauru" ollut "tuntemani" Howl jne. Parempi ajatella että tämä on ihan erillinen elokuva. Tosin elokuvan ei luultavasti oltu edes tarkoitettu seuraamaan kirjan juonta vaan saamaan siitä jonkinlainen pohja mutta itse odotin kyllä jotain muuta ja petyin.

Ääh taidan olla sanonut tuon jonnekkin tuonne jo jonkin aikaa sitten ja joku muukin taisi sanoa mutta...
ja sitäpaitsi MÄ nostan PENKISTÄ enemmän ku SÄ xp (40kg yay :3)

Rui

Viesti Kirjoittaja Rui » Ke Marras 28, 2007 21:20

Varmasti näytteli suurtaa osaa tuossa tykkäilyssäni tuo etten ole kirjaa lukenut.
Bonnô kunô

Tuc-keksi

Viesti Kirjoittaja Tuc-keksi » La Joulu 22, 2007 02:21

Olipas tämä hiano elokuva. On kaikki Ghiblin elokuvat toiminut eikä tämäkään pettänyt. Olen lukenut alkuperäisteoksen melkein kokonaan ja täytyy sanoa, että eihän näillä ole loppujen lopuksi niin paljon yhteistä, mutta ketä se haittaa?

Oli suorastaan ilahduttavaa nähdä miten Miyazaki oli herättänyt kirjan tarinan eloon värin ja animaation ilotulituksella. Paikoitellen rupesi oikein todenteolla harmittaman etten katsonut tätä elokuvissa, kun oli mahdollisuus. Varsinkin 3D-animoinnin sulavuus ja sen saumattomuus olivat nättiä katseltavaa. Ja kuten aina elokuvassa oli niin monia pieniä yksityiskohtia, joita ei ekalla kerralla huomaa, että se pitäisi katsoa uudestaan saman tien.

Elokuvan ehkäpä parasta antia oli kohtaus, jossa Turhatar ja Sophie kilvan kapuavat portaita. Kohtauksen näkeminen pisti väkisinkin hymyilyttämään. Kaksi vanhaa eukkoa turisemassa toisilleen ja kisailemassa siitä kumpi pääsee ylös ensin. Kerrassaan riemukasta.

Minulle tämä elokuva oli hieno satu sen sanan koko merkityksessä. Ei mitään liian surullista tai uhkaavaa vaan fantastisen lentävää ja riemukasta.
"Rose... wand... floating... superior... crystal... eternal... beautiful... flower... genocide!"
Katsotut animeyt

ann
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ann » Pe Joulu 28, 2007 21:39

Odotukset oli korkealla, kun katoin ekan kerran ja sain kyllä olla tyytyväinen. Ihana leffa, jos yhdellä (tai kahdella) sanalla pitäisi kuvata. Toinen näkemäni anime. (: Mun näkemys Ghiblin elokuvista onki sitte ollu aina tosi hyvä. Kertaakaan en oo joutunu pettymään.

Sitten mä luin kirjan, johon tää leffa pohjautuu. No, se oli parempi. Mutta edelleen suosittelen leffaa katsottavaksi. Sen ja kirjan juonet eroaa aika lailla toisistaan, mutta molemmat ovat lukemisen/katsomisen arvoisia.

Suosikki on aina, aina ollut Howl, tottakai. Tai miten se siinä leffassa oli... Hauru. (: Se vaan valloitti sydämen. Sitten oli tietysti ihana Calcifer!
olet nähnyt minut paljon paljaampana kuin ihmisen toivoo näkevän toisen ihmisen

nay

Viesti Kirjoittaja nay » Su Joulu 30, 2007 12:52

Pidin kyllä leffasta kun sen katoin ^^
Kaveri oli suositellu ja lainas DVD:n joten olin muutenkin aika positiivisella asenteella kattomassa elokuvaa, kun kaverilla useimmiten on ollu ihan hyvät mielipiteet, ja aika samankaltaset kun mulla, että tykänny aika samasta kun minä :D Katoin leffan japaniks (kuinkas muutenkaan) mut harmitti, etten voinut laittaa enkku subeja, ku suomi subit on aina joteenkin... vajaavaisempia? Tai niinkun silleen, et englanti tuntuu olevan jotenkin runsaampi ja monipuolisempi kääntökieli, ja käännökset on kyllä huomattavasti parempia. Jotenkin häiritsi katsoa leffa suomi subeilla, kun tottunut aina kattomaan animet enkulla :D
Mutta joo^^ leffa kyllä oli hyvä, ja ylitti jonkin verran odotukset. Menin tosin kyllä siinä äiti jutussa sekasin, ku luulin et sophien äiti oli sen sisko, sit olin ihan hämmentyny, ku sain tietää et se oliki äiti ;DD
Njaw

soinap

Viesti Kirjoittaja soinap » Ke Huhti 16, 2008 17:32

Kun näin tämän ensimmäisen kerran, katsoin vain, että voi herranjuma tuo Hauru on söpö! Mutta kun elokuva eteni pidemmälle ja näin ne kuningattaren (?) vartijat sellaisina mustina ja epämääräisinä läikkinä, oli vessaan juoksu lähellä. Jotenkin ne saivat vain kuohumaan sisällä (eikä ollenkaan hyvällä tavalla!). Mutta variksenpelätin oli varmaankin toisesta näkemiskerrasta lähtien suosikkihahmoni, tosin oli liian normaalia, kun se
muutui lopussa prinssiksi

Ji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ji » Su Huhti 27, 2008 17:42

Heti hankin levyn omaksi, kun se kauppaan saapui.

Katsottiin sen viikon aikana monta kertaa läpi. En nyt myista milloin viimeksi liikkuvan linnan olen katsonut. Senkin asian voisi hoitaa kuntoon.

Jälleen kerran unohduin ensin katselemaan upeita maisemia ja jäin kuuntelemaan taustamusiikkia. Vasta toisella katsomis kerralla pääsin kokonaisuuteen mukaan. Hahmot olivat jälleen upeita ja mukaansa tempaava juoni.
Kohtaus missä Howlin pyyhe tippui Sophien viedessä tätä kylpyhuoneeseen aiheutti pitkäkestoisen hihitys kohtauksen. Mikä johti melko pian kolmanteen katselukertaan.

Jos sittten itsekkin jupisisin Sophien kirouksesta omat hajatelmani.
Omasta mielestäni Sophien kirous lähti sitä mukaa mitä enemmän hän uskalsi tehdä asioita. Toisinsanoen tuli rohkeammaksi. Kai siinä sitten oli myös mukana nämä sydämen asiat, eli piti hyväksyä myös omat tuntemuksensa.

Olen myös lukenut Liikkuvan Linnan kirjana ja se on yhtä hyvä kuin elokuvakin. Molemmista pidin vaikka elokuva lopulta poikkesikin kirjasta tietyissä kohdin. Suositttelisin kuitenkin tämän lukemaan. Ainoa huono puoli mikä kirjassa on se, että se on liian lyhyt.
Tähän tietenkin on 'jatkokirja' Leijuva Linna (jos en muista väärin).
Sekin on tullut luettua, mnutta siitä en sano enempää.
Aiheuttaa yleistä hämminkiä jollei lievää hilpeyttä
sivuvaikutuksena painajaiset.

sazuki-chan

Re: Liikkuva Linna

Viesti Kirjoittaja sazuki-chan » Ke Touko 21, 2008 16:29

Hassua, sillä minusta elokuva taas oli hieman pitkähkö, mutta niin loistava juoni ym. kumosi tämän haitan. En yhtään tykkää dubatuista, hyh hyh. Katsottuani animen päätin sen jälkeen lukea kirjan ja oikeastaan minua harmitti se, että paljon oli muokattu. Siinä alkuperäisteoksessa, mikäs se poika olikaan en muista, niin hän oli 15 vuotias, eikä mikään ipana. Ja kaikenlisäksi Haurun nimi oli Howl, mutta vaan väännetty japaniksi. Miksi sitten Sophiesta ei tullut esim. Sakura? On se kummallusta...

bakteeri

Viesti Kirjoittaja bakteeri » Ke Touko 21, 2008 19:04

sazuki-chan kirjoitti:Ja kaikenlisäksi Haurun nimi oli Howl, mutta vaan väännetty japaniksi. Miksi sitten Sophiesta ei tullut esim. Sakura? On se kummallusta...
Howl kirjoitetaan japaniksi Hauru, eli suurin piirtein miten se lausutaankin, paitsi että japanissa ei muistaakseni ole l-kirjainta.

Kataja

Viesti Kirjoittaja Kataja » La Touko 24, 2008 12:38

Siitä on aika pitkä aika, kun viimeksi näin Liikkuvan linnan.
Minulle leffa oli pettymys, koska olin lukenut kirjan ennen sitä ja minusta leffa oli huonompi.
Loppu oli ihan erilainen ja juoni paljon sekavampi. Kaverini, jotka eivät olleet lukeneet kirjaa, sanoivat etteivät olleet pysyneet kärryillä.
Olen lukenut myös sen manga-version, eikä sekään mikään erityisen hyvä ollut.

Epputin

Viesti Kirjoittaja Epputin » Ti Loka 14, 2008 10:16

Pidän kyllä Liikkuvasta linnasta, mutta sen pisteitä laskee pikkuisen se, että olin lukenut kyseisen kirjan ennen elokuivan katsomista ja koko ajan oli semmonen olo, että tästä nyt kyllä puuttuu jotakin... Mutta silti musta elokuva ja kirja täydentävät toisiaan tosi hyvin. Siksi kannattaa kyllä tutkailla molemmat läpi.
Kitisijä on puhunut. Ja lähtee nyt piipittämään jonnekin lisää.

kameli

Viesti Kirjoittaja kameli » Ke Loka 15, 2008 18:23

Enpä ole kirjaa lukenut, eipä sillä..

Ensimmäisellä katselukerralla en tajunnut juuri lainkaan -varsinkaan sitä Haurun muuttumista 'hirviöksi'. Nyt kun vähän ajan päästä uudestaan katselin, alkoi se jo näyttää aika hyvältä -tajusin melko lailla kaiken. Niinhän se yleensä on, että ensimmäisellä kerralla harhautuu kiinnittämään huomiota epäolennaisiin kohtiin, ja jää itse juoni vähän ontoksi.

Itse grafiikka oli upeaa, varsinkin linnan liikkuminen -mikä työ sen tekemisessä on ollutkaan!

... Mutta näin kirjaa kun en ole lukenut, mitäpä siitä enempää kommentoimaan. Sanottakoon, että upeat hahmot ja upea toteutus, juonesta ja sen kulusta en nyt ala kommentoimaan lämpimikseni.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”