Tokyo Mew Mew

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Demmi
Viesti:

Re: Tokyo Mew Mew

Viesti Kirjoittaja Demmi » Ke Elo 04, 2010 10:12

Olen näköjään joskus tähän ketjuun jo kirjoittanut jotakin melko sisällötöntä, joten otetaanpa uusiksi. Kun nuo Mew-pokkarit tuli tuossa eilispäivänä jotakuinkin läpi kahlattua ja erinäisiä kommentteja sarjasta nousi mieleeni.
TMM oli ensimmäinen mangasarja, johon oikeasti tykästyin. Olin katsonut telkkarista Sailor Moonia, josta tykkäsin ihan älyttömästi, joten TMM-mangan julkaisu suomeksi oli varsinainen täyspotti minulle. Ensimmäisen kirjan olen lukenut puhki ja se on kiertänyt ties kenellä. Olin silloin juuri sen ikäinen, että tuollainen sarja innosti ja kiinnosti. Taikatytöt nyt ovat vaan niin kivoja ja sarja on muutenkin sellaista kevyttä söpöilyviihdettä. TMM:ssä on varsin hyvä ja ajankohtainen juoni, ympäristötuhoja ja uhanalaisia eläimiä, joka on paikoitellen hyvinkin tiedostava. Onhan se tietysti hyvä, jos edes joku kiinnostuu uhanalaisten eläinten hyvinvoinnista tai muista ympäristöongelmista tällaisen sarjan pohjalta eikä aihevalinta ole laisinkaan huono. Avaruusolennotkaan eivät loppujen lopuksi ole ihan niin pahoja kuin miltä aluksi vaikuttaa ja heidänkin osaltaan tarina saa varsin mukavan lopun.

Tokyo Mew Mewin piirustustyyli on melko suloista ja varsinkin hahmojen vaatedesign on osunut kohdalleen. Pidän erityisesti Ichigon koulupuvusta, joka onkin lajissaan hyvin suloinen ilmestys. Myös taisteluasut on varsin hyvin tehtyjä ja sopivat sarjan tyyliin - kahvilasta ja kahvila-asuista puhumattakaan. Hahmot ovat, noh, melko geneerisiä, mutta minua ei ole koskaan ärsyttänyt Ichigon hahmo tai sarjan mieshahmojen pyöriminen tämän ympärillä. Pidän söpöstä ja höpsöstä Ichigosta, mutta ymmärrän kyllä miksi monet taas eivät pidä hänestä. Se on kyllä totta, että sarja saisi keskittyä enemmän muihinkin mewmeweihin, jotka varsinkin a lá Modessa jäävät täydellisen statistin virkaan raivostuttavan Mew Berryn varastaessa show'n. Alkuperäinen sarja on kuitenkin ihan viihdyttävä ja kohderyhmälleen hyvin tehty, vaikka se sisältääkin melko paljon normaalien taikatyttösarjojen kliseitä.

Mutta se jatko-osa. TMM a lá Mode on niin huono kuin se vain voi ja osaa olla. Päähenkilö Berry on kerrassaan rasittava ja huono hahmo alkuperäisiin henkilöihin verrattuna. En pidä siitä, että hänessä on kahden eri eläimen geenejä - olisivat mieluummin saaneet tehdä kaksi kokonaan uutta hahmoa kuin yhden joka ei kuitenkaan voimissa voita vanhoja mewmewejä. Tasukustakaan en koskaan pitänyt ja koko vihollisjoukkouma jäi täydellisen käsittämättömyyden hämärän peittoon. En ymmärtänyt, mitä erikoisvoimia heillä oli enkä ymmärtänyt, miksi he ylipäätään tavoittelivat maailman valtausta. A lá Modesta olisi saanut huomattavasti paremman ja mielenkiintoisemman sarjan paremmin kirjoitetulla juonella. Nyt varsinkin loppu on niin vesitetty ja lässähtävä ettei mitään rajaa. Huomaa kyllä, että alkuperäinen käsikirjoittaja ei ole ollut mukana tämän sarjan tekemisessä. Tokyo Mew Mew olisi sarjana ollut parempi, mikäli jatko-osaa ei olisi olemassa. Luojan kiitos sitä ei kuitenkaan koskaan tehty animeksi - tosin itse en ole TMM-animea katsonut. Kieltämättä parempiakin taikatyttösarjoja on olemassa kuin TMM, mutta sarja vaan on jotenkin nostalaginen, kuuluuhan se monien mangafanien ensimmäisen anime- tai mangasarjojen joukkoon.
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

Lunalina

Viesti Kirjoittaja Lunalina » Ke Heinä 18, 2012 19:28

Olen katsonut kyseisestä sarjasta vain animeversiota (jonka lopetin jaksoon, jossa Ichigon alter ego selviää Masayalle, hänen ihastukselleen -> täysi shokki ja juoni käännähtää päälaelleen) Se ei oikeastaan haitannut, sillä harkitsin muutenkin lopettamista yhden imelän jakson ja liiallisen draaman takia. 'Zakuro tiimiin hinnalla millä hyvänsä'-juoni ei kovin iskenyt...
Spoiler:
Tuli sitten kerrottua Tokyo Mew Mewistä koko Japanin kansalle samalla kertaa, mikä taasen aiheutti paljastumisen. Täysin suunniteltua draamaa. Koulussakin kaikki ylistivät Mew Ichigoa muiden sijaan. Minne jäi Retasu, Mint ja muut PAREMMAT hahmot? :evil:
Lempihahmoni olivat Retasu ja Ryo Shirogane. Suurin osa hahmoista kuitenkin ärsyttivät: Minto oli ojousama (ei ikinä tehnyt töitä vaan testasi kahvilan teelajikkeita -.-), Zakuro liian diivamainen ja vastahakoinen, Kisshu liian lähentelijä ja kahden puolen välissähyppijä (suorastaan sanottuna ääliö isolla Ä:llä), Purin hyperenerginen ja spontaani yhden piirteen ikuinen lapsi ja Masaya liian kiiltokuvahahmo. Hän oli olevinaan Mr. Perfect ja yritti luoda siitä kaikille kuvaa, mikä epäonnistui täysin. En edes yllättynyt, kun luin hänen olevan pääpahis. Niin tyypillistä.

En pitänyt myöskään Ichigosta. Ichigonpalvonta otti niin paljon päähän. Muiden ajatuksiin ei koskaan päästy sisälle, koska Ichigon ja Masayan suhde asetettiin AINA etusijalle. Ichigo oli muutenkin massashojopäähenkilö, mistä ei ole mitään ihannoimisen aihetta. Ymmärrän kyllä japanilaisten tarpeen olla massaan menevää, mutta tuo menee jo yli. Koko tarina esim. Minton silmin olisi ollut virkistävää vaihtelua.

Harmillista, että hyvin harkittu ekologinen sarja pilattiin huonolla paritusrakkaustarinalla ja ärsyttävillä hahmoilla.
Viimeksi muokannut Lunalina, To Joulu 06, 2012 00:22. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
"The past won't be changed, but we can change the future!"
-Karin, Kamichama Karin Chu

"Bring it on, shorty!"
-Spyro, Spyro 2: Gateway to Glimmer

Sacchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sacchan » Ma Elo 20, 2012 12:52

Animea en ole katsonut, manga on tullut luettua suomenkielisenä. Olen aika lailla samoillla linjoilla kuin monet muut, eli ylenpalttinen söpöily, Mr. pers.. ei kun mr. perfect ja ihku-ichigo eivät välttämättä iske. Juoni, mukajotenkinkomeat pojat, mew mew:it ja kliseet ovat nyt taas sieltä ja hahmokehitys on olematonta jopa Ichigon kohdalla.
Jos jotain hyvää pitäisi sanoa, se on Ikumin piirrokset, jotka ovat ihan sieviä. Mutta siihen se sitten jääkin.
Kaikista pahin, aina ja ikuisesti, on ála mode. Sillä olisi varmasti ollut mahdollisuus ja potenttiaalia olla jotenki erilainen. Jopa Berry olisi voinut olla johonkin. Mutta ei. Lisä-osa ei erottunut millään tavalla alkuperäisestä. Samaa vanhaa aina ja ikuisesti. Jos tämä Seinäkoriste ja Ichigo-paritus olisi heitetty kaivoon ja kokeiltu Ichigo ja Quiche-paritusta, se varmaan olisikin toiminut. Mjutta ei :3

Olen muuten erittäin onnellinen, ettei miun tarvitse enää nyt kaksitoistavuotiaana välittää tästä pas.. eikun hattarasöpöily-sössöstä :'D Parempi näin. Antaa muitten ikätoverien lukea/katsoa ihan rauhassa. Miä en siihen enää kajoa, kiitos ei :3
Viimeksi muokannut Sacchan, La Joulu 01, 2012 12:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

hattara

Viesti Kirjoittaja hattara » Ti Elo 21, 2012 01:02

Sacchan kirjoitti:Olen muuten erittäin onnellinen, ettei miun tarvitse enää nyt kaksitoistavuotiaana välittää tästä pas.. eikun hattarasöpöily-sössöstä :'D Parempi näin. Antaa muitten ikätoverien lukea/katsoa ihan rauhassa. Miä en siihen enää kajoa, kiitos ei :3
Kiitos, kun nimimerkkini on tässä viehättävästi edustettuna. ;D Rupesi hymyilyttämään. Ja voi kuule, minä katsoin Tokyo MewMew:ta antaumuksella 18-vuotiaana ja ostin osan sarjasta. Siellä se on edelleenkin hyllyssä, enkä aio heittää pois, siinä on edelleenkin jotain ihanaa.

Alan olla täysin varma, että mulla on kummallinen tapa angstata, koska tämä sokerikaramellihuuruinen höttö on mulle samaa salvaa haavoihin kuin joillekin joku synkempi sarja. Niin moni inhoaa tätä sarjaa, että kyllä jotain täytyy olla mulla pääkopassa vialla, kun tykkään tästä edelleenkin.

Sacchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sacchan » Ti Elo 21, 2012 19:41

hattara kirjoitti:
Sacchan kirjoitti:Olen muuten erittäin onnellinen, ettei miun tarvitse enää nyt kaksitoistavuotiaana välittää tästä pas.. eikun hattarasöpöily-sössöstä :'D Parempi näin. Antaa muitten ikätoverien lukea/katsoa ihan rauhassa. Miä en siihen enää kajoa, kiitos ei :3
Kiitos, kun nimimerkkini on tässä viehättävästi edustettuna. ;D Rupesi hymyilyttämään. Ja voi kuule, minä katsoin Tokyo MewMew:ta antaumuksella 18-vuotiaana ja ostin osan sarjasta. Siellä se on edelleenkin hyllyssä, enkä aio heittää pois, siinä on edelleenkin jotain ihanaa.

Alan olla täysin varma, että mulla on kummallinen tapa angstata, koska tämä sokerikaramellihuuruinen höttö on mulle samaa salvaa haavoihin kuin joillekin joku synkempi sarja. Niin moni inhoaa tätä sarjaa, että kyllä jotain täytyy olla mulla pääkopassa vialla, kun tykkään tästä edelleenkin.
Siis joo. En nyt mitenkään tarkoittanut , etteivät siis tätä 10-13-vuotiatten ikäluokkaa vanhemmatkin ihmiset sarjasta pitäisi/lukeisi/katsoisi jne. Tunnen itsekkin paljon faneja, jotka eivät ole jotain tätä ikäluokkaa vaan vanhempia enkä mitenkään tarkoita, että vain oman ikäiseni tätä sarjaa lukevat, en. Kaikilla omat mieltymyksensä :)
Esitin asiani taas kyllä epäselvästi (ja aiheutan näin väärinkäsityksiä)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”