Haibane Renmei

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kerewin

Viesti Kirjoittaja kerewin » La Maalis 04, 2006 19:44

lueskelin äsken eri ihmisten teorioita haibane renmeistä...muutamat olivat niin mielenkiintoisia, että oli ihan pakko palata tänne keskustelemaan itsensä kanssa niistä. Ja sisältää taaas kerran major spoilers. lue jos olet katsonut sarjan... :roll: tositan tätä liikaa, mutta en halua kenenkään pillaavan HR-kokemustaan.

tai voi tutstua niihin itse: http://sweet-akari.net/haibane/specs.html majormajorspoilers.....in english [co ... a pohtia..
Viimeksi muokannut kerewin, Ti Maalis 07, 2006 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
There is always the Great Carrot Monster.

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » Su Maalis 05, 2006 02:47

jenni kirjoitti:tai voi tutstua niihin itse: http://sweet-akari.net/haibane/specs.html[url]
majormajorspoilers.....in english
Täytyy myöntää että tuo sivu avasi silmät joidenkin asioiden kohdalta täysin. Osa selvittämättömistä asioista tuntuu nyt täysin selviltä kun luki tuolta parit "selvitykset/avaukset" ja sen jälkeen katsoi Renmein uusiksi. Älytöntä miten paljon voi yhdessä sarjassa olla salaisuuksia ja mysteerejä...
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

kerewin

Viesti Kirjoittaja kerewin » Ma Maalis 20, 2006 22:08

Löysin herkullisen näköisen doushinin, joka alkaa siitä, mihin anime päättyy.
Eli spoileribroilerivaaraa taas.
http://www.personal.psu.edu/users/r/w/r ... index.html
Herkullinen sekoitus Haibane renmeitä, Serial experiments:Lain:ia ja NieA under 7-sarjaa...ainakin kuvista päätellen. Sillä teksti on japaniksi kanoineen ja kanjeineen. Yhyy.

Tiedustelisinkin onkohan tästä olemassa jossain esmes englanniksi käännettyä versiota tai haluaisiko joku japanintaitoinen uhrata aikaansa ja taitojaan 13 sivun kääntämiseen? Että me kaikki kielitaidottomatkin pääsisimme tutustumaan tähän, sillä se näyttää niin hulvattomalta...vaikka voihan pelkistä kuvistakin päätellä jotakin, jos tuntee kyseessä olevat sarjat.

kerewin

Viesti Kirjoittaja kerewin » To Kesä 15, 2006 10:56

Ja Minä Täällä Taas :roll:

Olen viime viikot leikkinyt photoshopilla ja yrittänyt ottaa ensimmäisiä haparoivia askeliani digitaalisen taiteen tekemisen polulla ja olen jostain syystä piirrellyt lähinnä haibane-aiheista fanarttia... Postitan ne nyt tähän osioon, sillä en ole ollenkaan varmistunut siitä mihin fanartit kuuluisi sijoittaa tai sallitaanko niiden lähettäminen lainkaan. No, kiltit moderaattorit sitten siirtelevät/poistelevat tarpeen vaatiessa...

Tässä pari haibane-aiheista fanarttia:

Safety hazardluonnos
Safety hazardvärillinen versio

HUOM! "QUIET DESPAIR" SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!
Quiet despairluonnos
Quiet despair"pastelliliituyritys"

Kana the frog statue vesiväriyritys...

Sanotaanhan sitä, että lapsi on terve, kun se leikkii(photoshopilla)
:lol:

Kiirikone

Viesti Kirjoittaja Kiirikone » Pe Kesä 16, 2006 15:49

Tämän keskustelun innoittamana pitää itsekin jorista jotain.
Ensinnäkin tuo siivet ja halo-kysymys. Minulle tuli mieleen että Haibanelle annetaan syntymästään lähtien mahdollisuus lähteä pois kaupungista (siivet), mutta vasta sen jälkeen kun hän on sinut itsensä kanssa. Halo taas tavallaan toimii rautarenkaana joka sitoo hänet kaupunkiin. Lähtiessä hän hylkää renkaan ja saavuttaa vapautensa. Joku miettikin tuolla halon koostumusta, joka oli metallimainen, joka vielä enemmän toi mieleen vankipallojuttua. Tavallaan ei ole mitään teoriaa mikä tukisi tuota, mutta olen jotenkin ajatellut aina noin.

Haibaneiden olen ajatellut olevan oikeassa elämässä kuolleita henkilöitä, jotka elävät kuolemanjälkeistä, jonkinlaista pyhiinvaellus-aikaa, itsensä etsimistä ennen kuin saavuttavat sen vapauden vähän niin kuin hinduilla on se elinkaari, kun on elänyt tarpeeksi hyvän elämän eri muodoissa, saavutti viimein sen olemuksen jossa ei enää tarvinnut elää missään muodossa. Tai jotenkin noin se meni yläasteen uskonnon open selittäessä vuosia sitten.. -.- Tosin se ei selitä sitten miksei haibaneita ole paljon. Ehkä vain joillekin ihmisille annetaan se mahdollisuus. Kenties kuolemaan liittyen? Jos vaikka esim. Kana nyt kuoli tapaturmaisesti hukkumalla ja hän kuolemansa hetkellä ei halunnut kuolla sillä tavalla, hän saisi tavallaan uuden mahdollisuuden "kuolla" tjsp. spekul spekul

Muistelisin sarjassa että Reki kysyi Commanderilta että miksei Nemu ole saavuttanut Day of Flightia vaikka on ollut paljon parempi haibane. Eli siis heidän oletetaan elävän hyvin ulkoisesti että myös henkisesti.

Itsemurhateoriassa kääntyisin enemmänkin siihen että sinboundeilla on jotain tekemistä itsemurhan kanssa. Ehkä epäonnistuneessa Day of Flightissa sitten alkuperäinen kohtalo toistuisi ellei kykene antamaan itselleen anteeksi tai pyytämään apua.. Uusi mahdollisuus pyytää apua?

Siitä siipien väristä vielä pitää. Mainittiin että ne mustat laikut olis ahdistuksen/masennuksen merkkejä ja minusta tuo oikeastaan näkyy aika suoraankin siinä sarjassa. Reki syntyi niin että siivet oli valmiiksi mustat. Kenties kuoleman hetkellä hän edelleenkin masentunut, Rakka puolestaan uskoi kuoleman vapauttavan kaiken ja oli onnellinen..? Kun Kuu lähti, hän tajusi miten paljon oli läheisiään satuttanut itseään lähtemällä kun suri Kuuta.. ja siitä sinbound?
Mutta itse anime oli jotenkin todella kaihoisaa ja surullista, kuitenkin samalla kuitenkin suhteellisen onnellista katsottavaa, ainakin osittain. Minä ainakin hymyilin kyyneleet silmissä :)

Musiikit ovat upeat. Soundtrack on tullut kuunneltua monesti läpi ja alussa soiva biisi saa vieläkin kylmät väreet kulkemaan selkäpiitä kun muistelee sitä upeaa alkukohtausta.
Kauan eläköön hautajaiset!

Olke

Viesti Kirjoittaja Olke » Ma Elo 27, 2007 21:37

Haibane Renmei. Ai, että. Viime yönä vessaan mennessäni satuin vilkaisemaan tietokoneeni näyttöä, ja huomasin Wallpaper Changerin vaihtaneen työpöydälle Haibane Renmei -taustakuvan (sellaisen, missä Reki istuu tuolilla ja Rakka seisoo tämän takana ja näyttää söpöltä). Katsoessani tietokoneeni näyttöä lämpö täytti kehoni joka sopukan ja unohdin hetkeksi, mihin olin matkalla (ei huolta, ehdin sinne ajoissa).

Mentyäni takaisin sänkyyn aloin miettiä, mikä teki Haibane Renmeistä niin erikoisen tapauksen minun kohdallani, että pelkän työpöydän taustakuvan nähdessäni silmät melkein kostuvat. Tulin siihen tulokseen, että ainakin osasyyllinen on Rekin ja Rakkan ystävyys. Jatkan ihmettelyä spoilerisuojan alla, etten vahingossakaan spoilaa mitään.
Rekin ja Rakkan ystävyys. Tarkemmin sanottuna ehkäpä se tunneside, mikä heidän välillään on. Molemmat rakastavat toisiaan niin paljon, että ovat valmiita loukkaamaan itsensä tai uhmaamaan toisen suoraa käskyä auttaakseen toista hädässä. Silti heidän suhteensa ei ole lähelläkään rakastavaisten välistä suhdetta. Helpommin sanottuna heidän välisen suhteen voisi ajatella olevan sisarussuhde. Tässäkin tapauksessa tosin sellainen sisarussuhde, jossa molempia osapuolia yhdistää toisiinsa jonkinlainen (mahdollisesti) traaginen menneisyys (näen Rekin ja Rakkan suhteen tavallista sisarussuhdetta läheisempänä), esimerkiksi perheen menettäminen (eli tilanne, jossa sisaruksilla ei ole muita läheisiä kuin toisensa). Haibane Renmeissähän asia ei aivan näin ole. Reki ja Rakkahan tulevat läheisiksi toisilleen (mielestäni) lähinnä sen takia, että Reki haluaa tulla yhtä hyväksi Haibaneksi kuin Kuramori(?) oli ja Rakka haluaa kiitokseksi olla vähintään yhtä hyvä Haibane Rekille. Tämänkaltainen suhde animessa oli minulle jotain uutta ja ihmeellistä, ja siksi se kai jäi niin vahvasti mieleeni.
Lisäksi Haibane Renmeissä kiehtoo se, että se kannustaa pohtimaan itse Haibaneiden alkuperää, syntiin sitomisen syitä ja monia muita asioita. Katsotaan, jos saan omia ajatuksiani niiden suhteen kirjoitettua jossakin vaiheessa, nyt en jaksa.

Zucchini

Viesti Kirjoittaja Zucchini » Ma Syys 03, 2007 20:07

Haibane Renmei on jotain todella upeaa ja vähän erilaista. Tämä on yksi niistä animeista, jotka jäävät mietityttämään vielä pitkään ensimmäisen katselukerran jälkeen. On vaihteeksi ihanaa uppoutua johonkin näin koskettavaan ja ajatuksia herättävään sen ainaisen toiminnan vastapainoksi. Itselle Haibane Renmei on ainakin jäänyt mieleen yhtenä merkittävänä tapauksena ja suosittelen ehdottomasti tutustumaan siihen, jos ette ole sitä vielä tehneet.

Dr. Nick

Viesti Kirjoittaja Dr. Nick » Su Joulu 16, 2007 03:33

Jösses, meninpäs viimeksi spekuloimaan aika hatarien muistikuvien pohjalta, mikä ei ole ehkä se kaikkein viisain tapa syväanalysoida mitään. Päästyäni nyt uusintakierroksen loppuun totean silti edelleen kuuluvani siihen yhden hengen koulukuntaan, jonka mielestä haibanet ovat koomapotilaita.

En tehnyt muistiinpanoja (ehkä kolmannella kerralla sitten), mutta tässä yksi pikkuseikka, jonka voi tarvittaessa väännellä näkemystäni puolustamaan: haibanet, tai ainakin Rakka, syntyvät koteloistaan valkoinen yöpaita/kaapu/tms. yllään. En tosin tiedä, millaisissa asusteissa nuorena nukkuneet naisihmiset normaalisti montutetaan, mutta itselleni siitä tuli mieleen myös sairaalakaapu. Kyse ei välttämättä ole pelkästä fan servicen välttelystä: kuten DVD-ekstroissa huomautetaan, alastonta Rakkaa saa kuitenkin mulkoilla joka jakson introssa.

Mutta myös toinen, edelliseen liittymätön huomio: katsokaapa tarkkaan viimeisen jakson kohtausta, jossa Rakka ja Reki tekevät sankarillisen toimintaelokuvasyöksyn pois seinästä ulostautuvan juna-shoggothin edestä. Kun pysäytin kuvan juuri ennen junan osumista "kameraan", sain näkyviin aika inhottavan vanhan ukon naaman. Löydättekö?
Hey, what does "phallic" mean?

Pihlajanmarja

Viesti Kirjoittaja Pihlajanmarja » Su Helmi 10, 2008 03:31

Hyvin mielenkiintoisia teorioita täällä. Tämän on yksi niistä tapauksista, jota voi luultavasti kaivella loputtomiin. Itse en nyt ryhdy kuitenkaan sarjaa sen kummemmin spekuloimaan, sillä minulla ei ole juurikaan lisättävää aikaisempiin pohdintoihin.
Tulinpahan silti tänne jättämään kommenttini sarjasta. Haibane Renmei on todellakin jotain, mitä on hyvin hankalaa ryhtyä kuvailemaan sanoilla. Lainin nähneenä odotin tältä sarjalta paljon jo entuudestaan. Eikä minun todellakaan tarvinnut pettyä, sillä nuo odotukseni ylittyivät kyllä ihan kirkkaasti. Hahmoista ja musiikista lähtien kaikki oli loistavan onnistunutta, puhumattakaan itse tarinasta, joka oli mystisyydessään ja arvoituksellisuudessaan erittäin kiehtova.
Erilaisuutensa vuoksi Haibane Renmei kuuluu kuitenkin siihen joukkoon, joka puree vain tietynlaisiin ihmisiin. Kaikille tunnepohjalla etenevä ja omaa pohdiskelua vaativa sarja ei avaudu juuri lainkaan. Itseäni tällainen syvällisempi tyyli on kuitenkin aina viehättänyt, ja siksipä Haibane Renmeikin saa täyden arvostukseni. Ei voi muuta sanoa kuin että upea teos, jolle saa vertaista hakea!

Jadekami
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Jadekami » La Touko 07, 2016 18:26

Pihlajanmarja kirjoitti:Hyvin mielenkiintoisia teorioita täällä. Tämän on yksi niistä tapauksista, jota voi luultavasti kaivella loputtomiin. Itse en nyt ryhdy kuitenkaan sarjaa sen kummemmin spekuloimaan, sillä minulla ei ole juurikaan lisättävää aikaisempiin pohdintoihin.
Tulinpahan silti tänne jättämään kommenttini sarjasta. Haibane Renmei on todellakin jotain, mitä on hyvin hankalaa ryhtyä kuvailemaan sanoilla. Lainin nähneenä odotin tältä sarjalta paljon jo entuudestaan. Eikä minun todellakaan tarvinnut pettyä, sillä nuo odotukseni ylittyivät kyllä ihan kirkkaasti. Hahmoista ja musiikista lähtien kaikki oli loistavan onnistunutta, puhumattakaan itse tarinasta, joka oli mystisyydessään ja arvoituksellisuudessaan erittäin kiehtova.
Erilaisuutensa vuoksi Haibane Renmei kuuluu kuitenkin siihen joukkoon, joka puree vain tietynlaisiin ihmisiin. Kaikille tunnepohjalla etenevä ja omaa pohdiskelua vaativa sarja ei avaudu juuri lainkaan. Itseäni tällainen syvällisempi tyyli on kuitenkin aina viehättänyt, ja siksipä Haibane Renmeikin saa täyden arvostukseni. Ei voi muuta sanoa kuin että upea teos, jolle saa vertaista hakea!
Koska satuin cossaamaan Kuun hahmoa viime Frostbitessa ja koko sarja on itselleni kovin rakas niin ajattelin sanoa aiheesta pari sanaa. Tosiaan en itse myöskään ala lisäämään muuta aiempiin spekulointeihin siitä ketä haibanet ovat ja mitä tai miksi koska tuo puoli on jo aika tehokkaasti ruodittu aiempina vuosina :D. Mutta minusta tästä sarjasta kertoo paljon se, että se on pohdinnan arvoinen eikä kaikki ole valmiiksi pureskeltua. Nykyään niin monet sarjat ovat kovin kertakäyttökamaa(ja näitäkin on hyvä olla, mutta...) eikä omaa pohdintaa juurikaan tarvita(eivätkä läheskään kaikki sitä kaipaakaan) ja se välillä sapettaa. Olisi ihana löytää lisää Haibane Renmein kaltaisia syvällisiä sarjoja koska juuri tuo syvällinen tyyli viehättää minuakin. En itse keksi koko sarjasta yhtään heikkoa lenkkiä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”