One Piece

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ryo Asuka

Re: One Piece

Viesti Kirjoittaja Ryo Asuka » To Kesä 17, 2010 23:44

Minun mielestäni suomennoksessa taas ei ole mitään moittimista, se on Black Lagoonin käännöksen ohella suosikkini kaikista suomennoksista. One Piecen suomikäännös tavoittaa loistavasti alkuperäisen, veikeän ja värikkään kielenkäytön. Olennainen osa OP:n viehätystä on sen vänkä hahmokaarti, ja hahmon on puhuttava sen luonteelle sopivalla tavalla. Ja eiväthän kaikki hahmot puhu murteella tai edes puhekieltä, Nami esimerkiksi puhuu yleiskieltä, mikä sopii hänelle hyvin. Luffyn huolettomuus ja yksinkertaisuus taas heijastuvat hänen puhekielisestä puhetavastaan, jota turhat säännöt eivät kahlitse. Jotkut myös sanovat, että "oikeiden" kirosanojen sijasta käytetyt kesymmät väännökset ärsyttävät, mutta suoraan sanottuna en vain osaa kuulla Luffyn kavereineen huutelevan perkelettä ja saatanaa. Se ei vain sopisi ollenkaan. Ja suomikäännös tuskin siitä paranisi, vaikka kaikki puhuisivat kuivalla asiatyylillä ja kiroilisivat "oikeita" kirosanoja käyttäen.

Ja mitä tulee enkkuversioon, suoraan sanottuna minusta OP ei ole ollenkaan yhtä hauskaa luettavaa englanniksi. Liian moni erikoisuus ja väännös ei käänny englanniksi, mutta suomessa monille on mahdollista antaa suomenkieliset vastineensa. Esimerkki: Foxyn alaiset kutsuvat häntä suomiversiossa pomoliiniksi, enkkuversiossa (fanikäännös) hän on vain "boss". Ja todennäköisesti niin on virallisessakin käännöksessä. Ja Duvalin murre on jotain puhekieltä tai slangia. Se olisi muuten OK, mutta kun kyse on nimenomaan murteesta. Murre on murre, slangi on slangi, ne ovat kaksi eri asiaa, kuten kaikkien pitäisi tietää. Ja onhan tuossa enkkuversiossa vielä rumat käännetyt ääniefektit, jotka pistävät silmään sen sijaan, että sopisivat piirrustuksiin, ja sitten vielä se 10 erkin hintalappu tätä nykyä. Ja koska huumori perustuu slapstickin ohella hahmojen keskinäiseen sanailuun ja sanaleikkeihin, saa siitä suomea äidinkielenään puhuva eniten irti juuri suomen kielellä. Jokainen on oman äidinkielensä eri vivahteille kaikkein herkin, minkä takia suomennosten haukkujat kuvittelevat kirjoitusvirheitä ja kömpelöitä sanavalintoja olevan suomiversioissa enkkuversioita enemmän.
- What makes you think she's a witch?
- Well, she turned me into a newt!
- A newt?
- [hetken hiljaisuuden jälkeen] ... I got better.

rororonoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rororonoa » La Heinä 17, 2010 11:57

Yay~ OP on ensimmäinen anime-sarja mitä olen katsonut~
Aivan ihana sarja, lempi hahmo on epäilemättä Zoro<3

OP on vähän niinkuin tämän anime/manga-tykkäämiseni alkulähde. Animea katsoessani minulle tulee hyvä fiilis, en tiedä miksi, mutta OP on vain niin ihana sarja... Sitä en oikein osaa sanoilla kuvailla... ^^' Animessa on mahtavat tunnarit ja leffatkin on ihan ok -tasoa.

Akaado

Viesti Kirjoittaja Akaado » Ti Elo 03, 2010 22:21

Siis tämähän on parasta mangaa mitä on, ja mikä kivointa ei ole vielä edes loppunut :3

Itse pidän sarjoissa eniten siitä, että maailma on kiehtova, mikä One Piecessä todella onkin. Myös pikku hiljaa selviävät arvoitukset ovat suurinta herkkua koko sarjassa ( ketä ovat yonkout, mikä on vaiettu historia, ja kaiken kaikkiaan millainen One Piece aarre loppujen lopuksi onkaan!).

Sarjassa on myös kaiketi persoonallisimmat hahmot ikinä : )
"The Bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame."

Yosaku

Viesti Kirjoittaja Yosaku » Ke Elo 04, 2010 09:31

One Piece on hyvä juuri sen huumorinsa ja uuden maailmansa ansiosta. OP:n maailmassa ei voi ajatella, että "Pah! Pilvien päällä ei voi kävellä" tai "Pah! Pihkasta ei voi tulla kuplia", koska se on uusi maailma, jossa mahdotonkin on mahdollista. Kyllä tietyt fysiikan lait pätevät, nämäkin tosin murretaan esim. pirunmarjojen avulla.

Mun mielestä suomennos on juuri sopivaa kamaa. Sanaleikit on oivan kuulosia (Kirahvinssi kuulostaa paremmalta kuin Kirahvivinssi)

rororonoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rororonoa » To Elo 05, 2010 16:09

Katsoin Strong Worldin vasta muutama päivä sitten ja uskomattoman hyvä oli. Upeaa toimintaa ja juonikin oli. Olin meinata haljeta innostuksesta kun katsoin sen 8) Ääniefektit, taustamusiikit ja ääninäyttely oli huippuluokkaa, niin kuin aina^^

Ja ikuisena Zoro-fanityttönä on pakko sanoa että Zoro oli aivan mahtava^^ Ja tykkäsin Olkihattupiraattien vaatteista paljon.

~HetaliaItalia~

Viesti Kirjoittaja ~HetaliaItalia~ » Su Elo 08, 2010 09:57

Noh, mitä nyt tässä huolimattomasti selattu parista jaksosta jotain ja luettu mangaa ja kattellu amv:tä etc, nii huomaan että hyvä sarja on X) Jokseenkin ehkä tylsä, mutta tykkään. Etenkin Brookiin olen tykästynyt ja musiikkeihinnn~ Kaveri on kova fani ja suorastaan joskus pakotti minua kattelemaan.
Verde Bianco Rosso De Tricolore ~

Thaki

Viesti Kirjoittaja Thaki » Ma Elo 09, 2010 00:47

Strong World oli kyllä parhain One Piece leffa pitkään aikaan (kamppailee nyt 5 leffan kanssa). Animaatio oli nättiä kuten myös Olkihattujen uudet puvut (: Myös tarina oli hyvä, jota en yhtään ihmettele, kun kuitenkin Oda asialla.
[Roronoa] kirjoitti: Ja ikuisena Zoro-fanityttönä on pakko sanoa että Zoro oli aivan mahtava^^ Ja tykkäsin Olkihattupiraattien vaatteista paljon.
Ja ikuisena Zoro-fanina myönnän tämän :3
Ensi vuonna pakko tehdä SW Zorosta cossi~

Andriani

Viesti Kirjoittaja Andriani » Ma Elo 09, 2010 02:22

Jos sanotte jotain leffaan / jaksoihin liittyvää, käyttää mieluusti noita Spoiler tageja. Itse en ainakaan vielä ole sitä leffaa nähnyt ja en tahtois mitään spoilereita

Mut jaksosta 460 sen verran että:
Spoiler:
Vihdoin aletaan päästä siihen tosiasiaan, eli WB:kin pääsee paikalle. Niille jotka ei mangaa lue, sopii odottaa eeppisiä seuraavia viikkoja One Piecen parissa! ;)

Thaki

Viesti Kirjoittaja Thaki » Ma Elo 09, 2010 02:31

Ajattelin kyllä Spoiler tagia, mutta koska mielestäni viestissäni ei ollut mitään elokuvaa spoilaavaa niin ajattelin sen mennevän noinkin.
Spoiler:
Näimpä. Odotellut että animessakin päästäisiin jo tosi toimiin, kun tuossa välissä oli muutamia fillereitäkin. Ja eeppisiä viikkoja todellakin tulossa :)

-Dist

Viesti Kirjoittaja -Dist » Ma Elo 09, 2010 18:21

Tuo Strong World oli tosiaan mahtava leffa, kunnon toimintaa pitkästä aikaa .. Tuo Impel Down arc ei oikeastaan itseäni ollenkaan kiinnostanut, ja muutenkin nyt kun Luffy on yksin ja muut jossain hevon kuusessa niin huoh ...

Tästä Marineford arcista voi tulla jotain tosi eeppistä.. tai sitten ei. Kun viimeisimmässäkin jaksossa piti sitten sortua flashbackkiin ... Saas nähdä kuinka paljon itse taistelua oikeasti nähdään vai pölpöttävätkö hahmot vaan toisilleen taisteluiden yhteydessä jotta aikaa saadaan tapettua ja animu ei vahingossa ota mangaa kiinni.
The joys of a universe made and unmade, friends across time, shall be your ray of light.

Andriani

Viesti Kirjoittaja Andriani » Su Elo 15, 2010 03:43

Ylläoleva viesti on ehkä pikkainen spoiler? En tiedä.
Mutta itsekki katsoin toissapäivänä tuon Strong Worldin, ja täytyy sanoa että oli huikea elämys. Piirtotyyli oli juuri sellainen kuin OP:issa pitäisi aina olla. Ääninäyttely oli myös erinomaista, kuten se on animessakin ollut, jo alusta lähtien.
Spoiler: Vähän vielä spoileria..
Tosin, omasta mielestä Luffy voitti Shikin turhan helposti, isku on lähes sama jolla on voittanut monet muut? Kyllähän se oli vähän erikoisempi, mutta jotain siitä jäi ehkä puuttumaan.

zorome

Viesti Kirjoittaja zorome » Ti Heinä 12, 2011 12:24

Olen uusi täällä.

OP on mun mielestä yks parhaita maga ja anime sarjoja. Parhaat tyypit on zoro,kaku ja gin :wink: Ja kun sitä animeakin katsoo niin ei voi olla nauramatta,sellasta "aivot narikkaan" meininkiä se on! Odan piirrustustyyliä voi vain ihailla,hän on kulkenut omia teitään eikä ole välittänyt (ainakaan paljoa) muiden negatiivisista palautteista. Mangan suomennos on minusta hyvä,ei valittamista! :D

Ketsueki

Viesti Kirjoittaja Ketsueki » Ti Heinä 12, 2011 12:31

Pidän One Piecestä todella paljon. Piirrustustyyli on mukavaa ja juoni kulkee. Hahmot ovat kivoja ja tykkään todella paljon siitä, että Oda piirtää hahmot aina itse ja avustajat taustat jne.
On mukavaa kun OP:ssa on huumoria sekä myös sitä meininkiä ja Luffyn ajattelemattomuus on minusta hauskaa luettavaa. Animea en montaa jaksoa ole katsonut mutta mangaa olen lukenut.
Asiaa!!

aarnipaarni

Viesti Kirjoittaja aarnipaarni » To Heinä 28, 2011 10:12

Katselin eilen tuon Strong World leffan ja oli kyl tosi hyvä! Aikaisempiin näkemiini OP-leffoihin verrattuna kyllä ehdottomasti paras; Odan henkilökohtainen kädenjälki näkyy selkeästi. Animaatio oli hyvää, hahmot oli mielenkiintoisia ja juonikin ajoi asiansa pitäen katsojan otteessaan koko 2h keston ajan. Suosittelen tätä kaikille, yksi parhaista animeleffoista joita olen nähnyt!

Onko kellään muuten tietoa mahdollisesta seuraavasta leffasta? Tämä oli vissiin järjestyksessä jo 10., ja kun sarja jatkuu vieläkin niin luulisi leffojakin tulevan lisää. =)

Chouji

Viesti Kirjoittaja Chouji » Ti Joulu 13, 2011 05:24

aarnipaarni kirjoitti:Katselin eilen tuon Strong World leffan ja oli kyl tosi hyvä! Aikaisempiin näkemiini OP-leffoihin verrattuna kyllä ehdottomasti paras; Odan henkilökohtainen kädenjälki näkyy selkeästi. Animaatio oli hyvää, hahmot oli mielenkiintoisia ja juonikin ajoi asiansa pitäen katsojan otteessaan koko 2h keston ajan. Suosittelen tätä kaikille, yksi parhaista animeleffoista joita olen nähnyt!

Onko kellään muuten tietoa mahdollisesta seuraavasta leffasta? Tämä oli vissiin järjestyksessä jo 10., ja kun sarja jatkuu vieläkin niin luulisi leffojakin tulevan lisää. =)
Kuulemma uusin elokuva olisi suunnitteilla ja se sijoittuisi New Worldiin, Nereidi-saaren jälkeen...
I will show you the power of the half finn

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”