Rurouni Kenshin

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Kodama

Rurouni Kenshin

Viesti Kirjoittaja Kodama » Su Syys 11, 2005 20:16

Onko keneenkään muuhun tämä sarja kolahtanut, joko mangana tai animena, ja jos on niin kertokaa miksi pidätte siitä?

Itse ostin ihan kokeeksi mangasarjan osan 1. japaniksi, ja jäin koukkuun, vaikka en puutteellisen kielitaidon vuoksi joka lausetta ymmärtänytkään. Lopulta piti hommata koko sarja, 28 mangakirjaa. Animenakin olen sarjaa katsonut, mutta pidän mangasta enemmän.

Mielestäni sarja on sopiva sekoitus huumoria ja vakavampia juoni-elementtejä. Myös sarjan henkilöihin tulee kiintyneeksi sen verran, että kiinnostaa tietää mitä heille seuraavaksi tapahtuu. Oma suosikkini on päähenkilö Kenshin, jonka persoonallisuus ei tunnu ainakaan paperista leikatulta.

Ja ihan sivumennen kiinnostuin sarjaa lukiessa myös Japanin Meiji-kauden historiasta ja sitä edeltäneestä sisällisodasta.

moderaattorin lisäys - teoksen perustiedot voit tarkastaa täältä:
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... .php?id=73
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=1995

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Syys 11, 2005 20:39

Mikä jottei. Riippuen näkökulmasta jopa paljon enemmän.

Mangaan ei ole vielä kerennyt. TV-sarja menee ihan kivasti - vähän hidastempoinen, mutta viihdyttävä. Elokuva olisi ollut parempi parina tv-sarjan jaksona, ei oikein elokuva-nimikkeen arvoinen, mutta kyllä sen katsoi. OVAt ovat loistavia, tosin en anna ihan yhtä kovia pisteitä viimeiselle OVAlle (Seiso Hen) kuin ensimmäiselle setille. Arvostelut-alueelle heitin muinoin kommenttia ensimmäisestä ja toisesta OVA-setistä.

Kenshinin osalta kaikki minulta tuleva on äärimmäisen puolueellista, koska tästä sarjasta löytyy minun listalla suosikkihahmojen suosikkihahmo.

EDIT: ja johtuen perästä tulevasta uteliaisuudesta, totean että en aio ihan niin helpolla ketään päästää että suoraan vastaisin. Jakelen vain Vihjeitä. Aina joskus.
Viimeksi muokannut kyuu, Su Syys 11, 2005 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Kodama

Viesti Kirjoittaja Kodama » Su Syys 11, 2005 21:12

kyuu kirjoitti: Kenshinin osalta kaikki minulta tuleva on äärimmäisen puolueellista, koska tästä sarjasta löytyy minun listalla suosikkihahmojen suosikkihahmo.
Ja kukahan tämä "suosikkihahmojen suosikkihahmo" mahtaisi olla, tahtoisin loputtomassa uteliaisuudessani tietää?

EDIT: No ei sitten. Joudumme jatkamaan arvailua... :roll:
Viimeksi muokannut Kodama, Ke Joulu 13, 2006 02:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tetsumonkai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tetsumonkai » Su Syys 11, 2005 21:47

OVA:t sijoittuu minun listalla top kolmeen. Vaikka tarina on välillä huomattavankin väkivaltainen niin silti se pitää sisällään todella kauniita elementtejä jotka tekee sarjasta enemmän kuin yhden katselukerran arvoisia.

Arpi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arpi » Su Syys 11, 2005 22:11

Olenko ymmärtänyt oikein että toisen OVA:n loppu (spoiler: Kenshinin kuolema ) ei ole Nobuhiro Watsukin toiveiden mukainen?

Neva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Neva » Su Syys 11, 2005 22:33

Kuten avatarista arvata saattaa, lempihahmoni on konstailematon Sanosuke joka pääsee heiluttelemaan miekkaansa vain pari kertaa alussa.

Kenshinin TV-sarja on myös ensimmäinen animeyhdistyksen piirissä näkemäni anime ja sen myötä "se ihanin, syvällisin jne.". Samaten kuin monelle muulle ensimmäinen nähty anime jää ikimuistoiseksi, Dragon Ball on sitä monille.

Huumorin suhde sarjassa on aika sopiva ja historialliset tiedot kiinnostavat paljon. Koittaessani erottautua laajempaan perspektiiviin näitä ikuisuussarjoja on useampia olemassa jotka käyvät puiseviksi jollei aihe todella innosta (Hikaru no Go, Naruto, Kodomo no Omocha, Card Captor Sakura...).

PS. Muistelen kuulleeni Kyuun suosikkihahmon sarjassa mutta eipä parane paljastaa jos herra itse haluaa vetreyttää muiden kanssafaniensa aivonystyröitä ;)
Joni Nevalainen
Otakutin wanhaparta (PJ 2002)
Pikaviestimet alla, Email: jneva@POISTAmbnet.fi.INVALID

Oikeuden, rakkauden ja ruuan puolesta!

_Tata

Viesti Kirjoittaja _Tata » Su Syys 11, 2005 23:42

Kenshini tosiaan on yksi omista suosikeistani ja aina välillä lobbaan sitä rankastikkin. Eka ova ja osa TV-sarjasta on niin kovaa kamaa, että oksat pois. Harmittavasti vain se normaali juttu, eli anime saa kiinni mangan sai sarjan huononemaan, kun juoduttiin tekemään täytejaksoja ja juonia. (tämähän uhkaa kaikkia pidempiä sarjoja yleensä jossain vaiheessa, kuten Naruto hyvin demonstroi tänäpäivänä)

Vaikka toisaalta mangan juonessa pysyminen olisikin tarkoittanut vain lisää taisteluja erilaisia pahiksia vastaan, niin tämähän se Kenshinin suola on, kuten jaksot ~40-60 osoittavat vallan erinomaisesti. Leffa menettelee ja viimeisin ova taas on aika syvältä ja sitä ihteään mutta pitihän varmaan faneilta ottaa rahat pois yms. ja saada huono lopetus. Mangassa tosiaan näitä kaikkien poikien suosikkihahmoja seurataan yllättäen pidempään ja siinä mielessä se onkin tasaisempi.

Jakuchu

Viesti Kirjoittaja Jakuchu » Ma Syys 12, 2005 09:59

Tällä viikolla pitäisi saapua mangana vol. 1 & 2, lopultakin. Mitä nyt olen tuota sarjaa animena katsellut, niin manga luultavasti koukuttaa vielä paremmin ;)

Starfire
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Starfire » Ma Syys 12, 2005 10:41

Kuten näköjään muutamille muillekin, minulle Kenshin on yksi Niistä sarjoista. Yksi ensimmäisiä (joskaan ei ensimmäinen) animesarjoja minkä katsoin ja vilisee muistettavia hahmoja.

Loppujen lopuksi etenkin TV-sarjan ensimmäiseen 26 jaksoon mahtuu filleriä ja tauhkaa, samaten kuin Kyoto-arcin jälkeiseen osaan, mutta parhaimmillaan on kyse todella tenhovoimaisesta tavarasta. Jopa normaalisti hieman rasittavana pitämäni vakavien ja vähemmän vakavien elementtien sekoitus toimii tässä paikka paikoin. Ja manga onkin sitten täyttä timanttia: vähemmän filleriä, enemmän jautaa.

Bonuksena animeiden (elokuvaa en ole nähnyt, mutta TV-sarja + OVAt) soundtrackit ovat enimmäkseen hyvinkin mainiota kamaa.

Suosikkihahmoiksi nostan Kenshinin sekä Saitou Hajimen.

Einari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Einari » La Loka 22, 2005 20:33

Juu kovasti tykkäsin tuosta Reminecense OVAsta, muita en olekkaan sitten nähnyt ollenkaan.Ne jotka tietävät niin voisivat nyt valaista tietämätöntä, onko se Seisouhen sama asia kuin Trust & Betryal?Minä kun en löytänyt mistään tuota Seisouhenia, löyty vain tuota Trust & Betryalia.Kiitos vastauksista jo etukäteen.

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » La Loka 22, 2005 23:47

Einari kirjoitti:Juu kovasti tykkäsin tuosta Reminecense OVAsta, muita en olekkaan sitten nähnyt ollenkaan.Ne jotka tietävät niin voisivat nyt valaista tietämätöntä, onko se Seisouhen sama asia kuin Trust & Betryal?Minä kun en löytänyt mistään tuota Seisouhenia, löyty vain tuota Trust & Betryalia.Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Tsuiokuhen,Reminiscence ja Trust & Betrayal on sama asia eri kutsumanimillä, ja sijoittuvat aikaan ennen sarjaa. OVA, 4 osaa.

Seisouhen ja Reflection on sama asia, 2 osaa käsittävä OVA, joka sijoittuu sarjan jälkeen.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

NERV

Viesti Kirjoittaja NERV » Su Loka 23, 2005 12:19

erookos Kenshin manga animesta kuinka paljon?
Anime+OVAt+ elokuva on nähty..
Animen loppupää on omasta mielestäni melko turhaa ja pitkäveteistä, mutta OVAt on ehdotonta parhaimmistoa. Kumpainenkin OVA sarja.

Mangaan tarttee varmaan kans joskus tutustua kun Hentsupeleissä sitä kohtuu halvalla kaupataan.

danholo

Viesti Kirjoittaja danholo » Su Loka 23, 2005 16:41

Ensimmäisen kerran katselin tätä sarjaa Cartoon Networkin Adult Swimmiltä englanniksi ja pidin erittäin paljon. Silloin en ollut vielä animea paljon katsellut (2 vuotta sitten) ja nämä jaksot oli englanniksi, mutta taistelut olivat mahtavia. Näin muunmuassa taistelut vs. Makoto Shishioh. Onhan tämä aika kliseekamaa, mutta onhan tässä jonkinlainen syvällisyys. Olen nyt katellut tätä sarjaa alusta asti vähän väliä ja juuri aloittamassa Makoto Shihioh jaksot. Kenshin ja Co. on lähtemässä Kyotoon.

Mangat on jäänyt väliin, mutta OVA:t olen nähnyt ja ne ovat parhaimpaa animea, jota olen katsellut. Mainota animointia ja tarinakin on siitä syvällisestä päästä. Ei siis mikään action-pläjäys.

Kenshin uppoaa myös yksinkertaisesti siitä syystä, että nämä miekanheiluttelumeiningit on aina mieleeni. Samurai Champloo mm. viimeisimpänä.

T-kun
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T-kun » Ti Loka 25, 2005 15:18

Hmm, rehellinen vastaus on että pidän Kenshin mangasta enemmän kuin animesta.
Kyllähän se animekin menee, mutta sen Kyoto arcin jälkeen sarja kiihdyttää kovaa vauhtia alamäkeen. Fillereitä fillereiden perään, turhia hahmoja jotka pomppaavat kuvaan kuin hattivatit sateella.

OVA:t ovak kyllä yhtä prhaimmistoa jo kauneutensa takia (vaikken siitä lopetus jutusta suuremmiin pitänytkään).

Mangasta taas pidän todella paljon, vaikka mäiskintään kuluu välillä puolet albumista, mutta sen kanssa kykenee elämään.
Se on lämmin.

Bitten

Viesti Kirjoittaja Bitten » Ti Loka 25, 2005 20:07

Olen katsonut Rurouni kenshin OVA1:stä 3 jaksoa. Hyvähän se oli. Pitäisi varmaan tuo sarjakin katsoa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”