Salapoliisi Conan

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

mad_manga_fan

Salapoliisi Conan

Viesti Kirjoittaja mad_manga_fan » Pe Heinä 29, 2005 10:23

itse pidä siitä 8) ihan ok suomennos :o

moderaattorin lisäys - teoksen perustiedot voit tarkastaa täältä:
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... php?id=454
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=1974

Goodman

Viesti Kirjoittaja Goodman » Pe Heinä 29, 2005 10:31

No kylllähähn sitä lukee..itselläni kaikki tähän menessä tulleet osat *1-10*
Itse asiassa ostan kaikkia suomalaisia mangoja *tukeakseni yhtiöitä*
Ranma½ ja One Piece ovat ainoat hyvät...
DB:ssä ei ole juonta.. :lol:
Mutta enemmän mulla on enkuksi Mangaa kuin suomeksi...
:)
I like to move it

Mecha

Viesti Kirjoittaja Mecha » Pe Heinä 29, 2005 10:41

Jos ei japsia osaa niin kyllä myös enkuksi kannattaa mangaa lukea siinä missä suomeksikin. Enkuksi on sattumoisin käännetty enemmän kuin suomeksi joten valikoimissa riittää vaihtoehtoja vaikka mistä genreistä. Suosittelen lämpimästi.

@Hatake_Kakashi _sama
Olethan lukent suomennetut Akirat? Olet niin varma Ranma 1/2:n ja One Piecen parhaimmuudesta suomennetuista, että et varmaan ole Akiraan lukenut suomeksi.
"When you become a real fighter, we'll settle it"
- Zechs Merquise to Heero Yuy (Gundam Wing)

"Its time to duel!"
- Yami (Yu-Gi-Oh! Duel Monsters)

hippien touhua kyllä tämä hippitouhu
- Kyuu

Merryl

Viesti Kirjoittaja Merryl » Pe Heinä 29, 2005 11:01

Joskus kauan sitten taisi kirjastosta tulla lainattua sarjan kolmas osa ja olin kyllä hieman yllättynyt, kun pidin siitä.Ennakkoluuloja nimittäin oli aikas paljon mangaa kohtaan, jonka päähenkilönä toimi pikkupojaksi muuttunut mestarietsivä.Suomennoksen laadusta en muista juuri mitään, mistä voidaan päätellä, ettei se voinut hirmuisen huonoa olla.

Jälkeenpäin ei ole tullut tähän koskettua, mutta ihan hyvin sitä voisi joskus tulevaisuudessa ruveta ostamaan, kunhan rahatilanne sen sallii.Ja nyt kun syksyn ja talven mittaan alkaa suomessa ilmestyä jos jonkinmoista animea ja mangaa, niin ei niistä(kään) kehtaa kieltäytyä.
Viimeksi muokannut Merryl, Pe Heinä 29, 2005 12:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Tenshi

Viesti Kirjoittaja Tenshi » Pe Heinä 29, 2005 11:27

Merryl kirjoitti:Joskus kauan sitten taisi kirjastosta tulla lainattua sarjan kolmas osa ja olin kyllä hieman yllättynyt, kun pidin siitä.Ennakkoluuloja nimittäin oli aikas paljon mangaa kohtaan, jonka päähenkilönä toimi pikkupojaksi muuttunut mestarietsivä.
Minuakin nämä ennakkoluulot piinaavat..:/ Kannetkin näyttää jo hieman hölmöiltä, etten ole edes sitä ensimmäistä osaa ostanut. Vaikka olisihan se ollut ihan mielenkiintoinen vilkaista..
|| If you give me a chance, apologize and I say [Girls, be ambitious] ||

.:Miyavi | Girls, be ambitious |:.

||DD||

Arana

Viesti Kirjoittaja Arana » Pe Heinä 29, 2005 13:29

Täytyy myöntää, että kulta-ajan salapoliisitarinoiden suurena ihailijana yritän törmäillä vähän suurempiin ruokakauppoihin aina kuun ensimmäisen kokonaisen viikon lopussa, jotta saisin uusimman osan käsiini. Pidän Conanista juuri siitä syystä, että juonikaavat sisältävät kaikki oleelliset holmesilaisuudet ja poirotilaisuudet ja [insert lisää etsivänimiä] ja pysyvät hyvin vanhojen dekkareiden hengessä, vaikka tarina sijoittuukin moderniin Japaniin. Ei Meitantei Conan puhtaassa viihdyttävyydessäänkään yhtä hauskaa luettavaa ole, mutta pärjää reilusti paremmin kuin tuo uudehko Agatha Christien kirjoista väännetty säälittävä animeviritelmä.

Miinuspuolta tulee monista epäuskottavuuksista, kuten Conanin Bond-vehkeistä ja murhaajien liian nopeista ja aina samanlaisista tunnustuksista. Koko kakaraksi kutistumisjuttu veti jo sinänsä kulmat kurttuun, mutta Conanin nukutuspiikkipyssyillä ja äänenmuuntajilla häröilyt käyvät vielä pahemmiksi. Enemmän pidän niistä tarinoista, joiden ratkaisusta hän antaa vihjeitä ukko Morille.

Suomennoksiin olen tähän mennessä ollut oikein tyytyväinen, vaikka välillä kieli vähän ontuukin, välistä dialogi on hyvinkin sujuvaa ja joskus jopa fiksua. Kymmenennen osan mukana tullut Stabilo vähän ihmetytti, kun ei sillä pirulla voi edes kirjoittaa, kun se sotkee niin paljon.
Missing Link - elitistifanitytön animangablogi

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Pe Heinä 29, 2005 13:30

Ja siirretäänpäs tämä keskustelu oikeammalle alueelle.
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

Cir
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Pe Heinä 29, 2005 22:10

Vaikka yksittäiset tarinat ja se "suurempi juonikaari" eivät mitään kovin "realistista" suuntausta edustakaan (ja suoraan sanoen ovat pahimmillaan xeroxattuja), niin kyllä tätä on silti ainakin toistaiseksi ihan mielellään seurannut. Tällä hetkellä julkaisussa olevista mangasta tämä on myöskin se, mihin minä olen ollut käännöksen puolesta tyytyväisin.
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Mr_Sake

Viesti Kirjoittaja Mr_Sake » Pe Heinä 29, 2005 22:44

Conan on ihan kelpo mangaa, jota lukee mielellään. Vaikka pääjuonenkuljetus on verkkaista, niin mielenkiintoiset ja hyvin etenevät tarinat pelastavat paljon. Suomennoksessakaan ei ole valittamista.

Uusimpaa 10-osaa ostaessani sain kyllä kummallisia katseita osakseni, kun saavun kassalle kahden olut 12-packin ja vaaleanpunaisen Conan-pokkarin kanssa, mutta se on pientä :D

Ewyn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ewyn » La Heinä 30, 2005 00:14

Salapoliisi Conan on kyllä suomijulkaistuista mangoista paras, johon olen tutustunut. Ensivaikutelma on kyllä kieltämättä todella outo, mutta kyllä se siitä. Päihittää muut lehtipistemangat mennen tullen. Suomennos toimii oikein hyvin, eikä turhaan säätöön ole sorruttu kuten ainakin DBssä ja One Piecessä. Juoni sinänsä ei ole mikään hehkeä, mutta pidän noista tapauksien selvittelyistä ja muusta sälästä. Kelpo sarja, Ewyn tykkää.
....まあいい。| MAL

mansi

Viesti Kirjoittaja mansi » La Heinä 30, 2005 11:59

Mr_Sake kirjoitti:Uusimpaa 10-osaa ostaessani sain kyllä kummallisia katseita osakseni, kun saavun kassalle kahden olut 12-packin ja vaaleanpunaisen Conan-pokkarin kanssa, mutta se on pientä :D
Sama juttu. Olen raavas duunari joka tekee kuusituntista työpäivää hallilla, ja kun pääsen huoltoasemalle likaisissa haalareissa ja aiva koneöljyssä, niin ostan pullon nelitahtimoottoriöljyä, H7 polttimon, uuden jakoavainsarjan ja vaaleanpunaisen Conanin jossa tulee söpö kynä mukana...

Mutta itse pidän Conanista myös paljon, suomennokset ovat kohtalaisen onnistuneet, ja nopea pääjuoni korvataan sopivilla välipulmilla ja pikkurikoksilla. Hahmotkin ovat varsin sympaattisia.

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » La Heinä 30, 2005 15:29

Conan on eka ja ainut suomimanga, jota olen lukenut. Jossain kuudennen kirjan paikkeilla meinasin lopettaa jo sarjan keräämisen ärsyttävien pikkuominaisuuksien vuoksi, mutta en lopettanutkaan ja nyt uudemmat kirjat ovat taas olleet ihan tasokkaita. Lähinnä sarjassa ärsyttää jatkuva nukutusnuolitemppuilu ja lasten salapoliisikerho sekä ajoittain myös se, että Conan saa tutkailla ihan vapaasti murhapaikoilla. Kenen kuusivuotiaan on terveellistä pyöriä jatkuvasti murhapaikoilla? (Oletetaanhan, että Conan kuitenkin on 6-vuotias.)

Hyvät salapoliisitarinat ovat syy jonka vuoksi kerään sarjaa. Etenkin lähes koko kirjan mittaiset tarinat ovat olleet tosi hyviä; sen sijaan lyhyistä ei ole saanut paljon irti.

Viimeisimmän kirjan mukana tullutta kynää vähän ihmettelin, mutta itse asiassa se on tosi hyvä kynä, joten kiitos vaan stabilolle. ^^
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

Don Pixe

Viesti Kirjoittaja Don Pixe » La Heinä 30, 2005 15:52

Jfer kirjoitti:Viimeisimmän kirjan mukana tullutta kynää vähän ihmettelin, mutta itse asiassa se on tosi hyvä kynä, joten kiitos vaan stabilolle. ^^
Stabilo... Eikös Egmont ole järjestänyt Stabilon kanssa sen mangakilpailun? Johtuneekohan tästä?

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Heinä 30, 2005 16:35

Juu, se on sen Stabilon kisan myötä tuo kynäoperaatio. Sanoisin jotta toimiva PR-temppu.

Sanoisin että Conan on ensimmäinen julkaisu, jossa Egmont pystyi todella näyttämään täydellä teholla, minkälainen on laadukkaasti tuotettu suomalainen mangajulkaisu. Pari pikkuvihrettä nyt toki sattunut, mutta eipä niistä toistaiseksi haittaa ole ollut eivätkä tavaksi ole tulleet. Pisteet nimenomaan siitä, että suomentaja osaa suomen kieltä kirjoittaa.

Itse teos on myös mukavaa luettavaa. Sellainen jonka lukeminen ei vaadi mitään ihmeempiä rituaaleja mutta toisaalta, hereilläolo lukiessa auttaa kyllä saamaan enemmän irti. Lopputulos on varsin toimiva. Kyllä se kello tai kirjan loppuminen minut aina saa lopettamaan, ei sisältö.

Täytyy kyllä myöntää että kun joskus hiukan ennen Ranman ilmestymistä ensimmäisen kerran kuulin tämän tulemisesta ja vähän lisää tutkailin nimikettä, oli vähäsen ennakkoluuloja. Tuo idea pähkinänkuoressa ei vaikuttanut mitenkään lupaavalta. Asia, joka korjaantui aika nopeasti kokeilemalla.

Ewyn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ewyn » La Heinä 30, 2005 19:33

Jfer kirjoitti:Viimeisimmän kirjan mukana tullutta kynää vähän ihmettelin, mutta itse asiassa se on tosi hyvä kynä, joten kiitos vaan stabilolle. ^^
Arvatkaa jos ärsyttää, kun ostin tuon osan suomalaisesta ennen kuin olin nähnyt ruokakaupoissa(ainakin) olevan mukana tulevan kynän - -'
....まあいい。| MAL

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”