Monster

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Acolyte

Monster

Viesti Kirjoittaja Acolyte » Ke Heinä 20, 2005 09:57

Miksipäs kukaan ei ole maininnut tätä animen lähihistorian helmeä?

Eeppinen tarina saksassa asuvasta japanilaisesta kirurgista, joka päätyy tekemään suuren päätöksen: pelastaakko nuori poika joka on saanut luodin päähänsä vai hoitaakko ei-niin kriittisessä tilassa oleva pormestari. Tohtori Tenma päättää pelastaa pojan vaikka kaikki painostavat miestä pelastamaan pormestarin. Tietämättään Tenma pelastaa ihmishirviön, Johanin, jonka rinnalla Hitler alkaa tuntua kelpo kaverilta.

Keskieurooppaan sijoittuva upea tarina joka avautuu hiljalleen ja pikkuhiljaa katsojalle paljastuu kuinka hirvittävä ihminen Johan on. Vaikka tarinassa on lukuisia sivujuonia, kaikki sitoutuu aina pääjuoneen. Johanin jättämään tuhoon. Hvyin harvinaista animea. Realistista, hyvin kirjoitettua animetrilleriä en ole kyllä nähnyt pitkiin aikaan... tuskin koskaan.

Tietty sarjaan on lipsahdellut jonkinverran japanilaiselementtejä jotka eivät eurooppalaisten silmissä oikein sovi ympäristöön. Ja tietenkin jotain autenttisuuttaan menetetään hieromalla katsojan silmiin joitakin stereotypioita. Esimerkiksi ruuan nimi mainitaan aina kun sitä syödään. Alkoholijuomien valmistajia mainitaan niitä juotaessa yms. pikkujuttuja

moderaattorin lisäys - teoksen perustiedot voit tarkastaa täältä:
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=3750
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=1511
"It's a morally corrupt hypocrisy fuckfest of a world we live in" CorvusCorax

vermes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vermes » Ke Heinä 20, 2005 15:19

Viz on näemmä lisenssoinut Monster mangan.
and now for something completely different
http://infamyinfamy.tumblr.com/
http://axolotleatsouls.tumblr.com/
Törkeä, mutta tärkeä

Kekko
Viesti:

Re: Monster

Viesti Kirjoittaja Kekko » Ke Heinä 20, 2005 17:00

Acolyte kirjoitti:Miksipäs kukaan ei ole maininnut tätä animen lähihistorian helmeä?
Eipä ole mainittu, koska Monsteria seurannut Naoki Urasawan pääteos 20th Century Boys on Monsterille epäsuoraa jatkoa, ja Urasawan oma toivomus on, että 20th Century Boysia ei pitäisi julkaista englanniksi ennen kuin Monster on julkaistu ensin. ("Tyylini muuttui Yawaran jälkeen kun aloitin Monsterin ja siitä eteenpäin 20th Century Boysissa piirsin aivan uudella lailla" sanoo Urasawa.)

Lupaan riepotella asiaa perinpohjaisesti yleisön pyynnöttä sitten kun 20th Century Boysiin päästään. Italiaksi se on tietysti ilmestynyt. Kommentteja foorumeilta: "Olen lukenut nyt 20th Century Boysin osat 6 ja 7 loppuun. Olen mykistynyt. MYKISTYNYT!"
* -> Yokohama Kaidashi Kikou <- *

Squdhazard

Viesti Kirjoittaja Squdhazard » Ke Heinä 20, 2005 22:27

Katselin yhden jakson ei tuntunut mun animelta.
Jep Jep

Acolyte

Viesti Kirjoittaja Acolyte » Pe Heinä 22, 2005 08:29

Yksi jakso ei tee mitään. Ensimmäinen jakso on vasta mikroskooppinen murto-osa siitä mikä todellinen tarina on. Hienointa sarjassa on se, että katsojallekaan ei kerrota Johanin luonteen hirviömäisyyttä suoranaisesti kun vasta noin 25 jakson jälkeen. Katsoja kenties jopa vähättelee Johanin pahuutta. Nerokasta. Erityismaininta pitää antaa myös sarjan musiikeista. Vaikkakin toinen loppubiisi on surkuhupaisa, on sarjan muut musiikit aivan upeita. Välillä tuo mieleen Akira Yamaokan Silent Hilliin tekemät dark-industrialpauhun.
"It's a morally corrupt hypocrisy fuckfest of a world we live in" CorvusCorax

Squdhazard

Viesti Kirjoittaja Squdhazard » Pe Heinä 22, 2005 11:45

jaa pitäiskö se sitten ottaa uusiks tutkintaan mul olis nyt aikaa yhdelle sarjalle...
Jep Jep

arttq

Viesti Kirjoittaja arttq » Su Syys 25, 2005 10:42

Tällä hetkellä Monster keinuttaa venettäni lujalla otteella :)

Brake^^

Viesti Kirjoittaja Brake^^ » Su Syys 25, 2005 11:56

No minä olen yksittäisissä ketjuissa maininnut sarjan ja jäänytin vähä ihmettelemään, että eikö kukaan tosiaan ole nähnyt tätä.

Aivan mahtava sarja, stalkkaan parin fansubberin saitteja jatkuvasti aina uuden jakson toivossa. Sarja on nyt jo pitänyt otteessaan tänne kuudenkymmenen jakson paremmalle puolelle ja loppuun asti mennään. Tietenkin näin pitkissä sarjoissa on aina ongelmansa ja välillä tuntuu, että sivuseikkailu saa liian suuren roolin. Minulle kelpaisi, että jätettäisiin ne sivujuonet aivan kokonaan ja seurattaisiin vain Johanin (ja Tenman) tarinaa. Toisaalta ehkä parhaita "fillereitä" mitä olen koskaan nähnyt. Johan tässä on kuitenkin minun mielestäni se mielenkiintoisin hahmo ja hänen edesottamuksiaa seuraa aina mielenkiinnolla.

Juu tosiaan mangaa alkaa tulemaan englanniksi ensi kuun alusta. Pitää seuraavalla reissulla napata tuo ykkösvolukka. Parin sivun previewistä päätellen anime tuntuu seuraavan mangaa aika orjallisesti, mikä ei ehkä tässä tilanteessa ole hirveän paha asia.
how is she when she doesn't surf?

Juhno

Viesti Kirjoittaja Juhno » Su Syys 25, 2005 12:50

Monster (anime, manga on jäänyt vähän vähemmälle sillä saanut sellaisen käsityksen että lähes 1:1 animen kanssa) on aivan upea tekele jonka loistavuutta voi hehkuttaa lähes loputtomiin: Eurooppa tuntuu Euroopalta ja taide on aivan käsittämättömän voittoisaa. Pitää myös mainita sarjan lopputunnari...hämmentävä. Ja se tunnelma, se tunnelma.

Lisäksi pidän aivan loistavana sitäkin että voidaan käyttää useita jaksoja uusien sivuhenkilöiden esittelemiseen ja tarinan sen hetkisen vaiheen pohjustukseen niin, että päähenkilökaartista ei näy vilaustakaan. Fillereistä sen verran että en ole puhtaita sellaisia huomannut oikeastaan lainkaan: hitaasti eteneminen kuuluu sarjan viehätykseen ja lähes kaikilla tapahtumilla ON kuitenkin merkitys kokonaisuuden kannalta.
He who controls the spice controls the wolf.

Tanuki

Viesti Kirjoittaja Tanuki » Ti Helmi 28, 2006 12:40

Olen nyt katsonut kolme ensimmäistä jaksoa, ja täytyy myöntää että sarja koukutti välittömästi. Tunnelma on erittäin onnistunut. Vielä en osaa tarkempaa analyysiä tehdä, lähinnä mielipiteeni olisi pelkkää hehkutusta. En ole oikeastaan katsonut vastaavan genren animea koskaan, olen ollut enempi kevyiden sarjojen kannattaja. Olipa aiemmin mielessä sellainenkin ajatus, ettei kauhu/trillerianime voi toimia. Mutta pitäisi kyllä tietää paremmin, jo Perfect Bluenkin katsoneena. Ja hyvä olikin kun heivasin ennakkoluuloni, nyt olen ihan myyty.

Manga kiinnostaisi myös, mutta keräyksessä jo niin paljon sarjoja että pitää harkita tarkkaan...onko mangaa siis jo ilmestynyt englanniksi ja kuinka monta osaa?

Odottelen innolla mangan lukeneiden ja animen katsoneiden vertailuja.

ynne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ynne » Ti Helmi 28, 2006 15:19

Animesta en ole nähnyt kuin hiukan alkua, mutta vaikutti erittäin pätevältä sovitukselta upeasta mangasta. Manga on siis tullut luettua alusta loppuun, enimmäkseen ranskaksi (viimeisen albumin mukana tuli spessuna "Un monstre sans nom", eli tuo myyttinen lastenkirja!).

Urasawalla on kyllä taitoa sekä piirtää että kuljettaa juonta, vaikka jossain sarjan puolivälissä se pääseekin vähän laahaamaan. Näin eurooppalaisena on suorastaan ilahduttavaa nähdä puhtaasti Eurooppaan, ja vielä korrektisti esitettyyn lähihistoriaan, sijoittuva manga

arttq

Viesti Kirjoittaja arttq » Su Maalis 26, 2006 17:24

Nyt on sitten viimeinenkin jakso takana ja täytyy sanoa, että kyllä veti hiljaiseksi. Tämä jos mikä on yksi kaikkien aikojen anime-elämyksistä. Suosittelen lämpimästi.

Keios

Viesti Kirjoittaja Keios » To Huhti 06, 2006 08:16

Monster!

Tätä tuli katsottua noin kymmenkunta jaksoa muutama kuukausi takaperin, mutta sitten koko sarja pääsi jotenkin mystisesti unohtumaan muita sarjoja seuratessa. Pitääpä pistää taas to watch -listalle.

Tunnelma tosiaan on kohdallaan ja hahmot ovat loistavia. Monsterin realismi on mukavaa vaihtelua kaiken muun keskellä.

Kiitos muistutuksesta.

aNty
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aNty » Su Huhti 09, 2006 22:14

Hyvältä sarjalta vaikuttaa, ainakin näin 35 jaksoa katsottuna. Välillä kyllä pistää tuskailemaan sellaiset jaksot missä ei oikeastaan tapahdu mitään kovin päätä huimaavaa, mutta hienointa niissä on se, että niillä on jokin merkitys tulevan kanssa. Tästä tyylistä pidän. Pitää siis katsella lisää, lisää ja lisää.
~
~

Bakayarou

Viesti Kirjoittaja Bakayarou » La Kesä 17, 2006 11:23

Aloitin ensimmäisen jakson ja olin hieman varautunut, kun sarjan tyyli erosi aikaisemmin näkemistäni, mutta jo toisen jakson aikana olin täysin myyty ja katsoin sarjan loppuun. Mitä sanoisi? Sarja kuuluu lempisarjoihini nykyään. En oikein muuta osaa sanoakaan siitä kuin että aivan helvetin hyvä sarja! :lol: Johan on aivan huippu pahis!
Every day is a good day - zen saying

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”