KARAS

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Squdhazard

KARAS

Viesti Kirjoittaja Squdhazard » To Kesä 16, 2005 04:26

Kukaan kattonut mokomaa sarjaa vielä? Normaalisti en itse katso kauheesti action painotteista animee mut tää on Tatsunoko Inc:in tekemä ja se tekee poikkeuksen. Haluisin kuulla vähän komenttia et onko se niin hyvä kun on luvattu...

moderaattorin ilmoitus- sarjan perustiedothan voit tarkistaa täältä:
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=5002
Jep Jep

NetDiver

Viesti Kirjoittaja NetDiver » Pe Kesä 17, 2005 15:27

Itse tilasin ekan kiekon suoraan Japanista pelkkien trailereiden perusteella. Ja täytyy sanoa että Karas on tajunnan räjäyttävin tapaus animerintamalla pitkiin aikoihin. Ok, täytyy myöntää, että huippuluokan animaatiolla oli iso osuus asiassa ;).

Ensimmäinen osa tästä OVAsta antaa kuitenkin puitteet todella mahtavalle tarinalle. Karasin valtteja ovat huippuluokan animaatio, erinomainen musiikin käyttö, mielenkiintoinen tarina-asetelma ja toteutus. Supersankaripätkäksi päähenkilö Otoha (kai?) on vielä harvinaisen ohut. Toiset hahmot ovat huomattavasti paremmin edustettuja. Ensimmäinen osa tosin esittelee ison nipun hahmoja nopeasti. Hahmoja joilla on selvästi suurempi rooli tulevissa jaksoissa. Karas muistuttaa epäilemättä hieman 80-luvun klassisia supersankaripätkiä kuten Ultramania ja nyttemmin live-action leffaksi kohonnutta Casshernia.

Animaation puolesta Karas muistuttaa monella tapaa korealaista Wonderful Days-animaatiota. CG:tä käytetään kovalla kädellä suuressa osassa kohtauksia, ellei peräti kaikissa. Itse Karas panssaripuvussaan ja muut pahikset on toteuttu cel shadingillä. Lieneekö tyylivalinta, mutta Karas onnistuu sulauttamaan eri animaatiotyylejä toisiinsa todella pehmeästi. Ainakin allekirjoittaneen mielestä. Myös hahmosuunnittelu tuo hieman mieleen Wonderful Daysin, mutta mielestäni se eroaa positiivisesti muusta tarjonnasta. Musiikki on itsessään suht perinteistä leffataustamusaa (jota omistan hyllymetreittäin! ^.^'), mutta sen käyttö on todella hienoa ja musiikki tukee kohtauksia erittäin hyvin. Taistelukohtaukset ovat Karasin todellista kermaa. Visuaalisuudessa voisi melkein puhua "animen" Matrixista. Niin kuin mitä Matrix teki perinteisten toimintaleffojen visuaalisuudelle. Katsoin ensimmäiset viisi minuuttia kolme kertaa putkeen, ennen kuin sain kuolahanat kiinni.

Tarkoitus oli kirjoittaa pieni juttu ihan tuonne arvosteluosioonkin, mutta turha asialle uutta ketjua avata. Itse antaisin ekalle osalle kunniakkaat neljä tähteä viidestä. Puutteistaan huolimatta Karasin ensimmäinen osa vakuuttaa todella rankastii ja seuraavat osat kipuavat suoraan odotuslistani kärkeen.
" Only the past is impossible to change."
http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?seller=ville2501

Squdhazard

Viesti Kirjoittaja Squdhazard » Su Kesä 19, 2005 03:56

Aijai et pelottaa et se seisoo sen visuaalisuuden pohjalla... Se juoni heikkenee kuiteski..Se 3D on kyl aika siistin näköstä ja kaikkee mut se ei silti oo niin hyvä. Studio on sen niminen et paljon odotettavis mut katotaan nyt...
Jep Jep

NetDiver

Viesti Kirjoittaja NetDiver » Su Kesä 19, 2005 10:12

Squdhazard kirjoitti:Aijai et pelottaa et se seisoo sen visuaalisuuden pohjalla... Se juoni heikkenee kuiteski..
Juoni on ekassa osassa itseasiassa aika simppeli. Paljon tapahtuu, mutta mitään ei oikeastaan selitetä. Ja se mitä katsojan halutaan tietävän, joutuu tämä päättelemään sen itse. Karas on kuitenkin supersankaripätkä. Hieman omaperäinen, mutta sellainen kumminkin. Supersankaritarinat ovat lähes poikkeuksetta henkilöhahmovetoisia, ja niin myös Karas. Itse en ole niin huolissaan juonesta, sillä perusrakenne kyllä määritellään ensimmäisessä osassa. Enemmän olen huolissani ettei laajan henkilökaartin potentiaalia hyödynnetä täysin kuuden jakson aikana.
Squdhazard kirjoitti:Se 3D on kyl aika siistin näköstä ja kaikkee mut se ei silti oo niin hyvä. Studio on sen niminen et paljon odotettavis mut katotaan nyt...
Itse en ole kovin moneen Tatsunoko Inc:in tuotokseen tutustunut, mutta studion jälki on yleensä ollut hyvää. Nähtäväksi jää, odotukset ovat tosin korkealla.
" Only the past is impossible to change."
http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?seller=ville2501

Squdhazard

Viesti Kirjoittaja Squdhazard » Ma Heinä 18, 2005 22:23

Juuri sain eka osan käsiini ja katselin mokoman. Täytyy kyllä sanoa et NetDriverin kuvaus oli aika oikeessa. Kyllä tää täytyy loppuun asti katsoa...
Jep Jep

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”