Fullmetal Alchemist

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

uhina-chan

fma

Viesti Kirjoittaja uhina-chan » Pe Tammi 11, 2008 15:53

Iiihana sarja ja ihanat hahmot<33 tykkään tästä sarjasta oon kyl kattonu vaan pari jaksoo mut niitten perusteella ihana sarja on :mrgreen:

escape_rope

Viesti Kirjoittaja escape_rope » Pe Tammi 11, 2008 16:24

Pidän enemmän animen juonen kulusta. Leffakin lopettaa sarjan oikein hyvin. Mangan piirtotyyli kun ei minuun niin iske toisin kuin animen. Lisäksi jaksoin lukea kunnolla ehkä vähän päälle 5 ensimmäistä pokkaria, kun jo alkoi mennä vähän sellaiseksi selaamiseksi. Toki animestakin huonoja puolia löytyy, mm. jotkin jaksot ovat vähän turhanpuoleisia ja ne olisi voitu jättää pois.
Mitäpä tässä enää sanomista. Ihan ok sarja, itse vain tykkään enemmän animeversioista n___n

@Bay@

Viesti Kirjoittaja @Bay@ » La Tammi 19, 2008 17:13

Oli hyvä sarja animena, pitäisi mangana lukea, koska en pitänyt elokuvan lopusta -.- Siis kuka idiootti valitsee jäädä ihmisten maailmaan, kun se toinen on paljon mielenkiintoisempi?! 8D tai niin minä ajattelen XD Olisipa mangassa erilainen loppu.
wwii

Aoi

Viesti Kirjoittaja Aoi » La Tammi 19, 2008 17:20

@Bay@ kirjoitti:Olisipa mangassa erilainen loppu.
Arakawa on itse todennut ettei samaa tarinaa ole järkeä kertoa kahteen kertaan, joten erilainen loppu on kyllä tiedossa ^^

Ja chapterista 79 lyhyt kommentti...
Muahhahhaa mitä Envylle tapahtui... xD Juuri näin. Toisaalta Envy oli kiinnostavin persoona Homunculuksista -__- Vihdoin saatiin nähdä myös Marcoh tositoimissa. Mutta nyt kiinnostaisi kuulla taas vaihteeksi Edin kuulumisia. Seuraavaa chapteria odotellessa. ^^
Suosikkimangani: Nodame Cantabile, Sunadokei (Sand Chronicles), Yotsuba&!, Hikaru no Go sekä Fullmetal Alchemist. Suosittelen tutustumaan :]

Smurfkage

Viesti Kirjoittaja Smurfkage » Su Helmi 03, 2008 22:11

Takana on kaikki jaksot ja viisi mangaa. ihan mahtava sarja, juoni on toosi hyvä enkä vieläkään edes ymmärrä kaikkea :D
FMA oli ekoja animesarjoja jota tuli katottua.

Pihlajanmarja

Viesti Kirjoittaja Pihlajanmarja » Su Helmi 10, 2008 01:28

Lykätäänpä tänne sitten minunkin mielipiteeni kyseisestä sarjasta. Itse kuulun vakaasti niihin ihmisiin, jotka pitävät mangaa parempana. Toki animekin oli osaltansa ihan kelpoa katsottavaa. Visuaalinen puoli ja musiikit olivat kohdallaan, mutta jotenkin kaikki alkoi puolenvälin jälkeen tuntua pakkopullalta. Tapanani ei kuitenkaan ole jättää sarjoja kesken, vaikka joutuisi sitten hammasta purren istumaan ruudun edessä. Velvollisuuden tunteesta siis taisteli urheasti viimeiseen jaksoon saakka, joka osoittautui enemmän tai vähemmän pannukakuksi. Voi sitä suurta draamaa ja ihmeellistä loppuratkaisua! Onneksi elokuva vähän paikkaili tilannetta, mutta hommasta jäi silti vähintäänkin kirpeä jälkimaku.
Mikä mangasta sitten tekee paremman? Lienee suurin vaikuttaja on erilainen juoni, joka vain iskee animeversion juonta paremmin. Lisäksi pidän erittäin paljon Arakawan piirtotyylistä. Yleisesti ottaen voisi vielä sanoa, että sarja miellyttää myös henkilöhahmojen osalta, vaikkakin Ed vaikuttaa välillä turhan kypsältä ikäisekseen. Asiasta on kuitenkin turha valittaa, sillä sama ongelma koskee kaikkia teini-ikäisiä sankareita.
Tiedäpä sitten onko FMA yliarvostettu. Itse ainakin pidän tästä sarjasta kovasti. Suuren suosion saavuttaneissa sarjoissa on aina se hyvä puoli, että myös fanien tuotoksia löytyy runsaasti. Tämä ilahduttaa ainakin tällaista doujinshien harrastajaa suuresti.

Northern lights

Viesti Kirjoittaja Northern lights » Ti Helmi 12, 2008 20:25

Selenicereus kirjoitti: Mikä mangasta sitten tekee paremman? Lienee suurin vaikuttaja on erilainen juoni, joka vain iskee animeversion juonta paremmin. Lisäksi pidän erittäin paljon Arakawan piirtotyylistä.
Sama täällä, sama täällä...

Onhan anime hyvä, itseasiassa kun animessa ollaan päästy hieman vauhtiin niin sitä tulee todellakin seurattua (aluksihan minä vain nauhoittelin jaksoja ja jätin katsomisen sitten myöhemmäksi pitämättä kiirettä sen suhteen). Nythän minä aina sunnuntaita odottelen että päästään taas katsomaan toimintaa. Anime on piiretty hyvin, ihanat värit, musiikki on hyvää ja juoni ihan ok tavaraa ja nyt sitä pitkään kaipaamaani toimintaa tuntuu olevan.
Mutta, kyllä tuo manga silti voittaa animen ihan yksi nolla lukemin. Nytkin kun luin viimeisimmän suomennetun mangan en maltanut jälleen kerran jäädä odottelemaan uusimman mangan ilmestymistä kauppoihin (mutta, sitä pitää vain odottaa...).
Hyvä kun mangan juoni menee erireittejä animen kanssa. Mangan juoni kun on minusta todella paljon parempi, syvällisempi mitä animen ja hyvä että loppu ratkaisi tulee (luultavasti) olemaan erillainen animeen verrattuna. En itse loppuratkaisusta niin pitänyt joten toivon että mangaan löytyisi erillaisempi ratkaisu.
Arakawan piirrostyyli on loistava! Se on selkeää ja yksinkertaista ja sillätavalla myös kaunista. Olen pariin kertaan saanut lukea mangoja missä olen saanut ihmetellä mitä missäkin tapahtuu ja mikä ruutu seuraavaksi valitaan.

Tällä hetkellä FMA on kyllä paras mangasarja mitä olen lukenut 8) Toivon mukaan juoni ja mangan taso jatkuu yhtä hyvänä tästä eteenpäinkin^^

Hippiainen

Viesti Kirjoittaja Hippiainen » Ke Helmi 13, 2008 19:43

Mielettömän hyvä sarja!! Lähes kaikki hahmot ovat hyviä tai vähintään huippuja. Ed on kyll ihan huippu, muistuttaa hieman minua.. Sarjassa on hyvä se, että tapahtuu myös hieman vakavempia ja surullisempiakin asioita ja tietysti hieman huumoria (KUKA ON PIENI?!).. Mättöäkään ei saa unohtaa.. :twisted: Manga kyllä voittaa animen, ihan vain juonen perusteella. Tai ehkä se johtuu siitä, että katsoin alkujaksot koneella yhteen menoon ja nyt joudun odottelemaan viikon verran seuraavaa jaksoa, niin että hohto alkaa mennä. Mutta eihän sitä mangaakaan jaksais odottaa. Vertailin tässä ekan ja viimeisimmän (13) pokkarin piirrostyyliä ja totesin, että parempaan suuntaan ollaan menossa (vaikka piirrostyyli oli mielestäni erinomaista alusta alkaen). :wink:
Nainen. Sinne en mene!!

Panda-chan
Viesti:

Aww~

Viesti Kirjoittaja Panda-chan » Ti Helmi 19, 2008 17:47

Se on tosi hyvä sarja! Katsoin siitä alun, mutta sitten aloin unohdella sen katselun. About vuosi sitten aloin taas katsomaan sitä, ja nykyään se on viikon tärkein ohjelma!

Lempihahmoni on Winry, Winryn koira ja Rizan koira. Juu, pidän koirista! Edwardkin on täysin huippu! Söpökin vielä <333 En vaan viitsi katsoa sitä sarjaa kotiväen nähden, sillä siinä on paljon verilöylyjä. Mutta ketä kiinnostaa! Aivan paras sarja! (Siis jos sen katsoo omassa huoneessaan...)
Tämä on kuin pieni pala juustoa, hattaraa, sipsejä, vaahtokarkkeja, leivoksia ja kermavaahtoa ^---^

Jenkotsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenkotsu » Ti Helmi 19, 2008 18:26

Panda- chan. Winryn koiran nimi on Den ja Rizan Hayate.

One mangaan on muuten tullut uusi luku FMA:sta. Suorastaan hypin ilosta sitä lukiessani, koska:
SPOILER!
Envy elää vielä. Hänen ruumiinsa on tuhoutunut, ja jotta hän saisi ruumiinsa takaisin, hänen pitää saada yksi punainen kivi. Envy on nyt pieni otus, joka pullotettiin lasipurkkiin.

Siinä pientä spoileria.

Northern lights

Viesti Kirjoittaja Northern lights » Ke Helmi 20, 2008 20:51

Jenkotsu kirjoitti:SPOILER!
Envy elää vielä. Hänen ruumiinsa on tuhoutunut, ja jotta hän saisi ruumiinsa takaisin, hänen pitää saada yksi punainen kivi. Envy on nyt pieni otus, joka pullotettiin lasipurkkiin.
Spoilausta, spoilausta...
Hyvä niin koska aloin todella pitämään Envystä (mangassa). Olisin harmitellut jos niinkin hyvä hahmo olisi potkassu tyhjää tosta vain. Lisäksi, Envyn kuolema olisi ollut turhankin helposti hoidettu verrattuna esim. Lustin kuolemaan johon meni puolet mangasta melkein.

Jenkotsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenkotsu » To Helmi 21, 2008 00:37

Olen täysin samaa mieltä.
Lustin kuolemaan kun käytettiin se puoli mangaa ja Envyn valekuolemaan yksi luku.Muutenkin rakastan tätä hahmoa niin animessa, kuin mangassakin, joten olin aikas maassa sen luvun luettuani.
moderaattorin editoima: Spoilerisuoja lisätty.

Marsipaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marsipaani » To Helmi 21, 2008 19:30

Mahouno Kinoko kirjoitti:Hah, näköjään jotkut pitävät, jotkut ei :wink:. Yleensähän itse manga on parempaa mitä siitä tehty anime(OMA MIELIPIDE). Mangassa näkee mangakan persoonallisen tyylin, mitä animessa ei ole, sillä eihän itse piirtäjä niitä jaksoja tee..
FMA:ssa sama juttu: manga on laadukkaampaa, mutta ei animeversio huono ole. Katsoin juuri pari viimeistä FMA- jaksoa netistä ja heti perään leffan. Mahtava tunnelma sen jälkeen! kyllä siinä animessakin hohtoa on :D
Olen tässä myös samaa mieltä! Harmittaa kyllä FMA animessa jotkut kohdat on tehty tavallaan hutiloiden. Tai siis, ne eivät aina näytä järkeviltä.
Mangan piirrostyyli taas on mennyt pelkästään parempaan suuntaan ja se on yksityiskohtaisempaa, kuin ennen. Varsinkin kun vertaa ihan ensimmäistä ja uusinta pokkaria toisiinsa, huomaa selvän eron.
Muff'n~

spedep

Viesti Kirjoittaja spedep » Ti Maalis 11, 2008 17:20

En ole ikinä törmännyt toiseen teokseen missä mielipiteeni animesta ja mangasta vaihtelevat yhtä paljon kuin FMA:ssa!

Mangan taso nousi kuin paraabeli! Tylsän alun jälkeen, hyvään ja sitten loistavaan (pääsi TOP5 listalleni). Anime taas oli huono sovitus (rikkoi tahdin ja sisälsi onnettomia fillereitä) sarjan heikommasta alusta ja muuttui lopullisen kuraiseksi kun sen juoni alkoi merkittävästi poiketa mangasta. Lopetin katsomisen puoleenväliin (ep 32), ja onneksi lopetin jotten joutunut todistamaan sen suurempaa alkuperäisteoksen häpäisyä (eikä minulla ole mitään itsessään adaptaatioita vastaan).

Jos olisin Hiromu Arakawa haastaisin ne mulkut oikeuteeen! Voi elämä! Jokuhan voisi nähdä tuon teokseni irvikuvan ja tehdä sarjastani arvion sen perusteella.
Visuaalinen ilme oli kohdallaan mutta liian harva jakso oli hyvin tehty. Ja lopettakaa jo niiden naurettavien loppusovitusten tekeminen lähdemateriaalin loppuessa. Haluaako joku ihan oikeasti nähdä niitä? No varmaan haluaa...muttei kannattaisi.

Aoi

Viesti Kirjoittaja Aoi » Ti Maalis 11, 2008 18:21

spedep kirjoitti:Lopetin katsomisen puoleenväliin (ep 32), ja onneksi lopetin jotten joutunut todistamaan sen suurempaa alkuperäisteoksen häpäisyä (eikä minulla ole mitään itsessään adaptaatioita vastaan).

Jos olisin Hiromu Arakawa haastaisin ne mulkut oikeuteeen! Voi elämä! Jokuhan voisi nähdä tuon teokseni irvikuvan ja tehdä sarjastani arvion sen perusteella.
Visuaalinen ilme oli kohdallaan mutta liian harva jakso oli hyvin tehty. Ja lopettakaa jo niiden naurettavien loppusovitusten tekeminen lähdemateriaalin loppuessa. Haluaako joku ihan oikeasti nähdä niitä? No varmaan haluaa...muttei kannattaisi.
Todetaan nyt sen verran, että Arakawa on itse halunnut animen lähtevän omille teilleen lopun suhteen. Hänen mielestään ei ole järkeä kertoa kahta täsmälleen samaa tarinaa, mutta vain eri muodoissa. En muista tarkalleen mistä jaksosta lähtien FMA anime lähti rakentamaan omaa tarinaansa, mutta taisi se olla noilla tienoilla missä lopetit seuraamisen. Itse on ikinä ole pitänyt animen loppuratkaisusta (=elokuva), mutta muuten sarja oli aikoinaan suosikkejani. Sen jälkeen luin mangaa pidemmälle ja se kyllä pesee animen aivan 6-0 juonellisesti.
Suosikkimangani: Nodame Cantabile, Sunadokei (Sand Chronicles), Yotsuba&!, Hikaru no Go sekä Fullmetal Alchemist. Suosittelen tutustumaan :]

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”