Neon Genesis Evangelion

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

nakano
Viesti:

Re: Neon Genesis Evangelion

Viesti Kirjoittaja nakano » Ti Elo 26, 2008 20:41

Minä taas pidän TV-sarjan openingista. Varsinkin, kun R1 DVD-julkaisussa laulun sanat oli käännetty. Valitettavasti SubTV:n versiossa ei laulua ollut käännetty. Kappaletta en kuitenkaan parhaana animekappaleena pidä. Hyvä kuitenkin. Sen sijaan ending kappale ei sovi sarjaan ollenkaan, en pidä. Vaikka loppu onkin heikko, niin kokonaisuutena sarja oli mukavaa ja mielenkiintoista seurattavaa. Ehdottomasti, huolimatta tyyriistä +80€:n hinnasta, oli aikanaan hankkimisen arvoinen sarja. (Sainhan myytyä sen myöhemmin eteenpäin).

Uuden NGE Rebuild elokuvankin katsoin tuossa juuri, NGE: 1.0 You Are (Not) Alone. Sarjan nähneenä ei elokuvassa mitään yllättävää tapahtunut. Tosin ohjaajalta se lienee viisas ratkaisu, jotta fanit pysyvät tyytyväisinä. Koska olen TV-sarjan nähnyt ja tiedän, mitä tulevan pitää, niin ensimmäistä elokuvaa on paha arvioida. Materiaali on hyvää, joten sanoisin, että leffakin on hyvä. TV-sarja saattoi tosin hoitaa alun paremmin. Ehkäpä seuraavassa leffassa ohjaaja uskaltaa ottaa enemmän vapauksia. Asuka ainakin tulee kuvioihin mukaan. Leffan loppulaulu on erittäin hyvä, parempi kuin TV-sarjan opening. Ja sen jälkeisessä elokuvan 2 previewissä luvattiin lisää fan-serviceä, kuten alkuperäisenkin sarjan seuraavan jakson previeweissä oli tapana tehdä. Toivottavasti Anno ei kolmatta kertaa tyri loppua. No samapa tuo, onhan heikko loppu sarjalle / Gainaxille ominaista.

neo-shaman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neo-shaman » Ti Syys 09, 2008 21:35

Olen tuijotellut viimeiset kaksi viikkoa NGE-animea, ja kesän aikana lukaisin kaikki pokkaritkin [ainoastaan tämä uusi 11 osa lukematta], ja minun täytyy sanoa että sarja on kohonnut lemppareideni joukkoon. Katsoin NGEtä ensimmäisen kerran pari vuotta sitten, koska sitä hehkutettiin niin paljon, mutta en pitänyt siitä. Tosin katsoin kaksi ensimmäistä jaksoa, ja sain sarjasta jonkunlaisen mecha-shonen-mättö -kuvan, joka ei miellyttänyt minua ollenkaan. Myöehmmin tartuin itseäni niskasta kiinni, ja päätin kokeilla mangaa koska ystäväni [*köhköh* Valkoinenhai *köhköh*] oli sitä niin hehkuttanut, ja kolmannen pokkarin jälkeen olin täydellisen koukussa :DD Nyt olen ajautunut jonkunlaiseen NGE-koukkuun, ja suunnistan mm. Rakkautta & Anarkiaa festivaaleilla pällistelemään You Are (Not) Alone -elokuvan.
Kyllä se on mahtava, ei voi muuta sanoa. DVD-julkaisuja olen katsonut 6 kpl, eli 20 jaksoa ja nyt on pakko heti mennä pällistelemään lisää @___@

J

Viesti Kirjoittaja J » Ti Syys 09, 2008 21:44

neo-shaman kirjoitti:suunnistan mm. Rakkautta & Anarkiaa festivaaleilla pällistelemään You Are (Not) Alone -elokuvan.
Tuonne olisi myös itsekin tarkoitus lähteä. Vaikka olenkin katsonut kyseisen elokuvan jo monitorilta, niin kummasti paranee elokuva kun katsoo sen isolta ruudulta. Täytyy vain hiukan ajoittaa ja katsoa oikein että mitkä elokuvat haluaisi mennä katsomaan. Taitaapi siellä pyöriä viisi, kuusi vai jopa seitsemän japanimaatiota.

Vexille, Nausica ja Sky Crawlers kiinnostavat itseäni Rebuildin kanssa.
Pitkäaikainen stalkkeri

neo-shaman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neo-shaman » Ti Syys 09, 2008 22:34

J kirjoitti: Taitaapi siellä pyöriä viisi, kuusi vai jopa seitsemän japanimaatiota.
NGE:n lisäksi Sky Crawlers, Appleseed Ex Machina, Vexille, Aaltojen Kuohu sekä samaan ainaan pyörivä, mutta ei varsinaisesti festariohjelmistoon kuuluva Nausicaä. Plus tietenkin Death Note -liveaction. :D Kenties muitakin, eihän tässä enää pysy perässä.
Sky Crawlersia ja Appleseedia on tarkoitus mennä pällistelemään NGE:n lisäksi, sekä luultavasti paria muuta elokuvaa.

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » La Syys 13, 2008 12:43

Onneksi tulin tänne anikiin lukemaan näitä uusia viestejä, muuten olisin missannut Rebuildin!!
Tänään menen kuitenkin onnellisena lunastamaan liput Bio Rexin esitykseen. Aivan uskomatonta, mä näen Rebuild of Evangelionin valkokankaalla! Tämä on niin suuri ja ainutkertainen tilaisuus! *kylpee auringon valossa ja katsoo haikailevasti taivaalle*
Onko muuten tietoa siitä, että onko leffassa ollenkaan tekstityksiä? Ja mikä muuten on RoEn ikäraja? Eipä siinä, että minua nuo hetkauttaisi ("Mitä väliä sillä on, jos siinä ei ole tekstityksiä? Ai ikäraja! Pyh, olen jo 16, eikä se VOI olla K-18!"), vanhemmat vain kyselevät, enkä osaa vastata kun en tiedä... :3
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

J

Viesti Kirjoittaja J » La Syys 13, 2008 13:06

Valkoinenhai kirjoitti: Onko muuten tietoa siitä, että onko leffassa ollenkaan tekstityksiä? Ja mikä muuten on RoEn ikäraja? Eipä siinä, että minua nuo hetkauttaisi ("Mitä väliä sillä on, jos siinä ei ole tekstityksiä? Ai ikäraja! Pyh, olen jo 16, eikä se VOI olla K-18!"), vanhemmat vain kyselevät, enkä osaa vastata kun en tiedä... :3
Uskoisin että elokuvassa on tekstitys englanniksi ja ikäraja vissiin 16. Ainakaan Finnkinon sivuilla ei ole mitään mainintaa ikärajasta.

Mutta joo, itse varasin liput puhelimitse torstaina, pitäisi käydä lunastamassa huomenna tai maanantaina, jos ei huomenna jaksa lähteä ovesta ulos.
Mutta taitaapi mennä nyt hiukan offiksi.
Pitkäaikainen stalkkeri

neo-shaman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neo-shaman » La Syys 13, 2008 16:08

J kirjoitti: Uskoisin että elokuvassa on tekstitys englanniksi ja ikäraja vissiin 16. Ainakaan Finnkinon sivuilla ei ole mitään mainintaa ikärajasta.
Ostin tänään lipun ja kysyin ikärajasta; sitä ei ole, tai ei ole tiedossa. Perhana jos siinä on ikäraja, nimittäin täytän 15 joulukuussa >:CCC

Jotta ei menisi täysin offiksi; ostin tänään NGE vol 11 Sarjakuvafestareilta *o* Jo kansi vaikutti lupaavalta, ja itse sarjis oli aivan... mahtava... Olen sanaton. *hyperventilaatio*
Ehkä kommentoin järkevästi joskus vähemmän ääliömäisessä tilassa... @____@

pakkkun

Viesti Kirjoittaja pakkkun » To Huhti 02, 2009 12:45

Neon Genesis Evangelion toisesta elokuvasta You can [not] advance on ilmestynyt kaksi teaseria.
Noiden perusteella näyttää erittäin luupavalta tämä toinen leffa. Olin ensimmäisessä hieman pettynyt siihen, että monissa kohtauksissa tunnelma ja luontevuus olivat paljon heikompia, kuin mitä alkuperäisessä sarjassa. Saa nyt sitten nähdä miten toisessa käy.

Teaserit löytyvät täältä

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Pe Kesä 26, 2009 12:58

Nyt kun asia otettiin puheeksi niin pääsenpähän minäkin purkautumaan tuosta uudesta Evangelionista.
Tosiaan lupaavalta vaikuttaa, ainakin mielenkiinto ja jännitys alkaa jo kivasti kutittaa vatsanpohjaa, ja krafiikat ovat tietysti taas silmiähivelevän kauniit. Mutta, mutta, kolikolla on kääntöpuolensa.

Ensinnäkin huolettaa melko paljon se, että puoleentoista tuntiin sisällytetään viisitoista jaksoa. Edellisessä RoEssa jaksoja oli vain viisi, ja toimi hyvin, mutta entäs nyt kun kyseessä onkin (arviolta) viisitoista jaksoa! Kuvitelkaa sitä kerronnan nopeutta ja sekavuutta!

Eikä tässä vielä kaikki. Uusista trailereistakin jo huomaa, että uuteen RoEhen on sisällytetty uusi hahmo, sekä todennäköisesti ainakin yksi uusi Enkeli. Itse jouduin melkoiseen shokkiin, kun kuulin tästä uudesta hahmosta, joka on lisäksi EVA-05 ohjaaja. Mikä tämä hahmo on miehiään? Mikä on hänen suhteensa muihin hahmoihin? Väkisinkin alkaa pelottaa, ja tuntuu kuin alkuperäinen idea turmeltaisiin. Ja sitä plug suittia en sulata.
Mutta ylitsepursuavasta elitismistä vähän kepeämpiin asioihin.

Katsoin tässä parin päivän sisään kaikki nuo NGE DVDt plus EoEn. Oli kyllä hienoa katsottavaa. Ajattelin lukea myös kaikki mangat läpi, sitä uusinta odotellessa jota ei ole nyt kuulunut reiluun vuoteen.
Mitäs uutta kuuluu muille NGE-harrastajille? Uusia tietoja mangasta taikka uudesta elokuvasta? Jaksatteko odottaa syksyyn, milloin se todennäköisesti tulee taas R&A-festareille?

pöllödemoni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pöllödemoni » Su Heinä 19, 2009 01:41

Katsoin EoE:n, enkä suoraan sanottuna tajunnut mitään. Tuliko siinä lopussa joku ihmeen maailmanloppu? Kaikenlaista hässimistä oli myös liikaa mun makuuni :twisted: Musiikit oli kyllä hyviä.
Sarja oli ihan ok, loppua kohden tylseni. Manga oli kyllä hyvä alusta loppuun, luin sen ennen animea
Viimeksi muokannut pöllödemoni, Ma Heinä 20, 2009 00:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"En jaksa enää kävellä!"
"Ettekö jaksa enää kävellä?"

Arbitor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arbitor » Su Heinä 19, 2009 14:14

Sarja oli ensimmäinen anime minkä näin ja kun muistelen sitä kuinka loistava sarja se oli. Varsinkin ne kaikki 'sekavat' kohtaukset missä ei tapahdu mitään ja varsinkin jaksot 25-26 (eli elokuva) oli loistava, koska se oli niin loistavan sekava. En nyt oikein osaa tarkemmin sanoa, mutta nuo tuollaiset kohtaukset jotenkin vain, pidän niistä :D tekevät tuosta sarjasta niin erikoisen.

Ja tuo uusi versio vaikuttaa lupaavalta, varsinkin uudet grafiikat erityisesti viidenen enkelin kohdalla. Aivan loistavan näköinen oli :D

EDIT: *drool* halajaa tuollaisen =P harmi kun tuollaisia erikoisia anime tuotteita ei julkaista muualle, esim. jotkin pelit jne.
http://drotaku82.blogspot.com/2009/05/s ... phone.html

Indio

Viesti Kirjoittaja Indio » Su Heinä 19, 2009 21:48

pöllödemoni kirjoitti:Katsoin EoE:n, enkä suoraan sanottuna tajunnut mitään. Tuliko siinä lopussa joku ihmeen maailmanloppu? Kaikenlaista runkkausta oli myös liikaa mun makuuni :twisted:
Voin kuulla tänne asti Hideaki Annon nauravan tyytyväisenä partaansa. "Too bad", kuten hän kerran totesi vastaavaan kommenttiin. :D

(Jos yhtään lohduttaa, kuulut todennäköisesti enemmistöön.)

Ja Sadamoton mangaversiohan ei ole vielä tietääkseni päättynyt, joten jonkinlaista mindfuckia sieltäkin suunnalta voidaan vielä pelätä (tai toivoa).

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Pe Elo 07, 2009 21:15

pöllödemoni kirjoitti:Katsoin EoE:n, enkä suoraan sanottuna tajunnut mitään.
Pakko ruveta elitistiksi ja kysyä, että mikä siinä oli niin vaikeaa ymmärtää? Tai ylipäätään, miksi ihmiset pitävät NGEtä sekavana ja ylitsepääsemättömänä sarjana?
Katsokaa ihmiset oikeasti vaikeita sarjoja (vrt. Serial Experiments Lain), niin alkaa Evangelion olla melko kesyä katsottavaa.

(Avaan kyllä mielelläni omaa näkemystä sarjasta ja elokuvasta jos on tarvis, ja sillä saataisiin myös tämä viestiketju elvyytettyä.)

Toisaalta onhan tuo sekopäisyys/psykopaattisuus/tajuton juoni/insert joku muu ei-niin-kiva-adjektiivi tähän minusta pelkästään positiivista. Kun sarja hiukan menee yli pään, niin se kestää toisenkin katselukerran ja tarjoaa aina jotain uutta, kun oma käsityskyky paranee ja laajenee. Lisäksi tälläinen paikoin katkeileva ja hankala juoni luo melko paljon tulkinnan varaa, jolloin sarjaan on helpompi samastua.
Ainakin itse olen vahvasti Shinjin fani, koska hän painii hyvin paljon samojen ajatusten ja kysmysten äärellä kuin minäkin.
Kuka olen? Mitä olen? Miksi vihaatte minua? Olenko hyödytön?

Lame

kysymys NGE mangasta.

Viesti Kirjoittaja Lame » Su Elo 16, 2009 19:03

Täällä on moneen kertaan sanottu, että NGE manga on "fanficcia".

Onko tuolle jotain todisteita tms? Onko sitten Gainax sanonut ettei tuo ole virallinen eikä oikea versio EVAsta? Kumminkin sen on tehnyt Sadamoto, joka on NGE:n hahmosuunnittelija. Vaikea kuvitella että hän lähtisi tekemään pelkästään mielivaltaista, omaa EVAansa. Mutta myönnetään etten siitä tiedä tarkasti, kun aika myöhään hyppäsin tähän junaan.

Juu ja kyllä olen huomannut, että Sadamoto preferoi tiettyjä hahmoja. Rei-fanitusta on ilmassa kun taas Asuka jätetään pienemmälle osalle kuin animessa. Myös yllätyin Kaworun suuresta osasta mangassa (erityisesti Tears-jutusta). En valita, mielestäni Kaworu jäi liian vähälle huomiolle animessa. Hmm. Mutta noin muuten kuin hahmojen osalta juoni aika lailla (joskin tiivistettynä, missä on Dirac's Sea???) *tahtoo* :<) kuitenkin seuraa animen omaa (tosin taitaa mennä EoE:ksi lopussa..). En itse yllättynyt ollenkaan, että Sadamoto hahmosuunnittelijana keskittyisi hahmoihin enemmän mangassa.

Muuten, vilkaisin kirjahyllyyni ja englannin kielisessä NGE mangapokkarin päädyssä lukee "Yoshiyuki Sadamoto & Gainax". Suomenkielisissä vastaavissa "Sadamoto/Gainax". Hmm...

Siis tietysti HC-fanille vain itsensä Annon piirtämä manga olisi se ainut oikea (osaako Anno piirtää mangaa muuten?).

Itse satun pitämään mangasta enemmän kuin animesta (hyi minua!). Mutta niin se on kohdallani 99.9% sarjojen kanssa.

Indio

Re: kysymys NGE mangasta.

Viesti Kirjoittaja Indio » Su Elo 16, 2009 22:27

Lame kirjoitti:Onko sitten Gainax sanonut ettei tuo ole virallinen eikä oikea versio EVAsta?
Jos Gainaxilta kysytään, niin kaikki minkä EVA-fanit saattaisivat ostaa on äärimmäisen virallista ja välttämätöntä sarjan sisäistämisen kannalta. Kyse on lähinnä siitä, mitä kyseinen fanikunta kollektiivisesti palvoo eniten; ja sillä saralla Annon alkuperäinen anime-visio on mitä ilmeisimmin tähän asti vienyt voiton "oikeimpana" versiona. Tiedä sitten syrjäyttävätkö nämä uudet elokuvat lopulta sitä koskaan. Muutenhan valtaosa kaikesta EVA-roskasta (pelit, manga spin-offit, jne) on kuitenkin tehty puhtaasti rahastusmielessä vasta alkuperäisen animen lyötyä läpi - poikkeuksena juurikin Sadamoton mangaversio. Joten siis jos alkuperäisen TV-sarjan rinnalle pitää nostaa joku toinen EVA-tulkinta, niin lienee se ilmiselvästi Sadamoton manga. Muistelisin, että Anno ja Sadamoto totesivat jo joskus 1995, että kumpikin tekee oman tulkintansa aiheesta ja siinä se - jokainen fani saa itse päättää, kummasta pitää enemmän ja kumpi on se "oikea".

Itse valitsen hetkeäkään epäröimättä Annon alkuperäisen TV-sarjan, vaikka pidän myös Sadamoton mangasta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”