Neon Genesis Evangelion

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

MrBrown

Re: Evankeliumi

Viesti Kirjoittaja MrBrown » Pe Helmi 18, 2005 10:01

Oami kirjoitti:Ja saa oikoa edelleenkin, mut mut... mun ymmärtääkseni tuo Angel-käännös tehtiin Yhdysvalloissa (väärin), mutta se sitten vain levisi fanien tietouteen ympäri maailman eikä sitä sittemmin enää jaksettu korjatakaan.
Itse olen kuullut juuri toisin, eli Japanin päässä keksittiin sekä Neon Genesis että Angel, ja sitten maahantuojat päättivät/joutuivat käyttämään näitä.

Siitä on sen verran aikaa kun viimeksi tätä mietin, että linkkejä en helpolla löydä. Muistaakseni ainakin Angel on ihan onscreen tekstinä itse sarjassakin, ja Neon Genesistä käyttävät paljon Japanin materiaalissakin, ainakin nykyään.

finnleo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » Pe Helmi 18, 2005 10:19

Tästä nimien ja enkelien käännös systeemistä on melko tarkka selvitys Vizin seitsemännessä manga voluumissa.

Mutta periaattessa pähkinänkuoressa olisi kirjalliset käännökset:
Shin Seiki Evangelion = Uuden vuosisadan Evankeliumi

sitten miksi "Enkeleitä" kutsutaan

Shito = Apostoli

Mutta Vizin mukaan kaikki englanninkieliset nimitykset ja nimet, mukaanlukien Neon Genesis, ja "Angel" nimitys vihollisille tuli Gainaxilta.

Ottakaa kuitenkin huomioon että tälläiset "babelfishaukset" (jopa ennen moisen pahoilaisen keksinnön) ovat yleisimpiä kuin voisi uskoa animessa.

Starfire
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Starfire » Pe Helmi 18, 2005 12:29

Kyllä NGE:n voi katsoa sen klassikkostatuksen takia läpi kertaalleen, vaikkei se nyt mikään älyttömän hyvä sarja ole. Kiinnostavia teemoja löytyy, mutta koko homma on vähän liikaa sillisalaattia, lopusta nyt puhumattakaan. Visuaalisesti ihan nättiä kyllä paikoin.

Luulisinpa, että jos ei sarjassa jostain jo tähän mennessä pidä, niin turha siltä on enää hirveästi odottaakaan. Parisen hassua tilannetta sarjassa tietty vielä tulee, sekä onhan siinä aina se ZOMG ITS REI -faktori. NGE:n syvällisyyttä mielestäni liioitellaan aika taajalti, perus teinipoikakamaa se kuitenkin lähinnä on.

Oami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oami » Pe Helmi 18, 2005 14:38

MrBrown kirjoitti: Itse olen kuullut juuri toisin, eli Japanin päässä keksittiin sekä Neon Genesis että Angel, ja sitten maahantuojat päättivät/joutuivat käyttämään näitä.

Siitä on sen verran aikaa kun viimeksi tätä mietin, että linkkejä en helpolla löydä. Muistaakseni ainakin Angel on ihan onscreen tekstinä itse sarjassakin, ja Neon Genesistä käyttävät paljon Japanin materiaalissakin, ainakin nykyään.
Kiitos selvityksestä.

Tosin sen verran vielä lisäisin (jälleen omia muistikuvia), että sarjaa ei alunperin ollut tarkoitus viedä ulkomaille lainkaan (ei osattu odottaa suosiota).

Jos termiä "angel" pidetään oikeana, niin on erikoista että originaalissa puheessa käytetään tuota "shito"-sanaa, varsinkin kun kielessä on olemassa parempi sana myös enkelille, openingussakin käytetty "tenshi".
「生きて行こうと思えば、どこだって天国になるわよ」
碇ユイ

Kekko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekko » La Helmi 19, 2005 03:39

avalkama kirjoitti:Enkeleiksi nimettyjä ökköjä kutsutaan nimellä "shito". Tämän lähin meikäläinen vastine olisi apostoli.
No niin! Tämähän pistää monia asioita ihan uuteen valoon!

Apostolit tuovat hyvää sanomaa ja johdattavat uudestisyntymän luokse. Apostolit tuovat tuhoa ja kuolemaa. => Koettelemukset pelastavat ihmisen?

Ehkäpä noin. Joka tapauksessa tiellä Evangelionista Lainiin ja Boogiepop Phantomiin oikeni taas yksi mutka.
* -> Yokohama Kaidashi Kikou <- *

Reino Ayanami

Viesti Kirjoittaja Reino Ayanami » La Helmi 19, 2005 21:58

Suoraan kysymykseen suora vastaus: Kyllä kannattaa katsoa Evangelion kokonaan. Se täydentää sinut ihmisenä.
"Could you give me a hand, Commander?"

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Helmi 19, 2005 23:05

Reino Ayanami kirjoitti:Suoraan kysymykseen suora vastaus: Kyllä kannattaa katsoa Evangelion kokonaan. Se täydentää sinut ihmisenä.
Samaa on sanottu historiamme aikana mm. letkajenkasta ja säkkijärven polkasta. Ja sitten me itkettiin.

Mutta kyllä. Lähes kaikkea pitää kokeilla kerran. Evangelion ei ole poikkeuslistalla.

Aoneko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aoneko » Su Helmi 20, 2005 21:56

finnleo kirjoitti:Tästä nimien ja enkelien käännös systeemistä on melko tarkka selvitys Vizin seitsemännessä manga voluumissa.
Aivan. Mutta koska tästä nimiasiasta näyttää edelleen vallitsevan epätietoisuus, kerrataan nyt vielä.

Vizin kääntämien NGE-mangojen takasivuilta löytyy jos jonkinnäköistä ylimääräistä tietoa Evasta, ja seitsemännessä volumessa puhutaan nimenomaan tästä eroavien käännösten ongelmasta.

Käytännössä eroavia käännöksiä ovat sarjan nimi, termi 'enkelit' sekä episodien nimet. Vizin mukaan nämä "käännösvirheet" ovat tarkoituksellisia: "[they] are meant to signify the concept of dual meaning within the same term or object".

Shin Seiki Evangelion todellakin tarkoittaa 'uuden vuosisadan evankeliumia'; 'seiki' on 'vuosisata', siinä missä 'sooseiki' olisi 'genesis'. 'Seiki', kirjoitettuna eri kanjeilla voi tarkoittaa myös sanoja 'animation', 'spirit' tai 'vitality', jotka Vizin mukaan voisivat viitata sarjan luonteeseen. (Tiedä sitten onko tämä vain Vizin tyyppien keksintöä...)

Olentoja, joiden englanninkielinen nimitys sarjassa on 'angel', kutsutaan tosiaan japaniksi nimellä 'shito', 'apostoli', joka tulee kreikan sanasta 'apóstolos', Vizin käännöksen mukaan 'one who is sent out'. Hyvä esimerkki siitä, ettei tämä käytäntö ole kääntäjien virhe, ja samalla osoitus episodien kaksoisnimistä, on jakso, jonka englanninkielinen nimi on 'Angel Attack', mutta jonka nimi japaniksi kuuluu 'Shito Shuurai' eli 'Apostle Approach'.

Sanoisin tällaisen kaksien termien käytön olevan varsin tyypillistä Gainaxin kikkailua ja asioiden mutkistamista. Itseäni tämä kaksoisnimikäytäntö miellyttää ja kiinnostaa kuitenkin siinä määrin, että aion jossakin vaiheessa istua kääntämään jokaisen jakson japaninkielisen nimen ja katsoa, miten ne suhteutuvat englanninkielisiin käännöksiin. ^___^
Ukos kirjoitti:Lähinnä ärsyynnyn mielestäni psykologisesti epäuskottavista henkilöhahmoista, tarpeettomasta paljaasta pinnasta, perustelemattomasta kristinuskon symbolien liittämisestä "Enkeleihin", sekä "jos olisin angstinen teini niin ehkä pitäisin tästä"-tunteesta, jota sarja minussa aiheuttaa.
En sanoisi, että Evassa aivan perusteettomasti kristinuskon symboleja viljellään... ^_^' Sarjan juonessa kulkee (melko hyvin piilotettuna tosin) pohjavireenä tietynlainen mukautettu kabbalistinen kristinuskon (tai jos tarkkoja ollaan, juutalaisuuden) tulkinta, mutta tämä NGE:n aspekti ei muutaman jakson (tai edes koko sarjan ensimmäisellä) katselulla ehkä vielä aukea.

Paljaasta pinnasta voidaan olla monta mieltä, itse ohitan sen olankohautuksella, koska katson sen kuuluvan sarjan tyyliin. Henkilöhahmojen uskottavuudestakin voidaan kiistellä, mutta itse tunnistan itseni Shinjistä sen verran voimakkaasti, etten täysin epäuskottavaksi voi kyseistä hahmoa leimata kyseenalastamatta oman identiteettini mielekkyyttä. NGE on eittämättä sekä hahmojensa että juonensa puolesta angstisimpia animesarjoja ikinä, joten jos identiteettiään etsivän teinin angsti ei millään lailla sytytä, voi sarjasta olla vaikea pitää (vaikka miten yrittäisi pitämisen tasoa nostaa ihquttamalla Asukaa tai Reitä).
"What's wrong with running away from reality if reality sucks?"

huZba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja huZba » Ma Helmi 21, 2005 01:01

Jiihaa.. eniten kansaa jakanut anime ikinä, NGE. Itse pidän sitä animen parhaimmistona, enkä osaa edes sanoa mitään vastaavaa, joka menisi samaan kategoriaan. Mutta eniwei, jos hahmot ärsyttää jo tässä vaiheessa, varmaan kannattaa unohtaa koko sarja, ettet joudu ärsyttämään faneja hirveällä valituksella siitä, kuinka huono se oli.
Itse olen sitä mieltä, että tätäkin sarjaa pitää katsoa tietyllä asenteella, jonka sarjan tekijät ovat öö... (pre-defined suomeksi?Sorri, suomi ei väänny kunnolla)

NGE:ssä puhutaan eri kieltä, ja jos et sitä ymmärrä, tulet pitämään sarjaa huonona, mutta jos ymmärrät sarjan aivoituksia, ja prosessoit sen oikein, pidät sitä mestariteoksena. Mestariteokseksi kutsun harvoja tuotoksia... Xenogears on tämän lisäksi toinen, joka muuten on hyvin samantyyppinen teos.

Itse katsoin evan ensimmäistä kertaa ilman minkäänlaista hypetystä, mikä oli hyvä asia, sillä hype tykkää pilata melkein mitä tahansa...

Amerikkalaiseen kerrontaan tottunut ei välttämättä ymmärrä hienojakoista tarinaa, jonka langanpäät on jaettu suurelle alueelle (xenogears on juuri sellainen)
Luokallani on juuri tälläinen henkilö, joka pitää itseään suurena elokuvaihmisenä, mutta ymmärtää vain putkitarinan. Tälle Mamoru Oshiin elokuvat (GiTS2, Avalon esim.) ovat kassienleipomista, mutta Appleseed upposi häneen täysin.. voivoi.

Ja ettei mene koko yö, häivyn nyt Z:tä haukkaamaan... öit.

Cir
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ma Helmi 21, 2005 11:25

Aoneko kirjoitti:Paljaasta pinnasta voidaan olla monta mieltä, itse ohitan sen olankohautuksella, koska katson sen kuuluvan sarjan tyyliin.
Minä näin monien alastomuuteen liittyvien kohtauksien sopivan yllättävänkin hyvin sarjan erityisesti kasvamisen ongelmia käsitteleviin teemoihin. Varsinkin Shinjille monet alastomuuteen liittyvät kohtaukset tavalla tai toisella liittyvät myös hänen omaan fyysiseen ja psyykkiseen kehitykseensä (no, "murrosikään"). Hyvänä esimerkkinä vaikkapa alkupuolen "hammastikkukohtaus" tai suorastaan legendaarinen "it expanded" -kontaus, joissa molemmissa on huumorin lisäksi myös katkeransuloinen/kirpeä puolensa. Samoin kohtaus, jossa Shinji kaatuu alastoman Rein päälle (jälleen sarjan alusta) kertoo huomattavan paljon sekä Shinjistä että Reistä.

Samaan muuten viitataan aika monessa muussakin ruumiillisiin eroihin ja kehitykseen. Esimerkkinä vaikkapa Shinjin epämukavuus kun hän joutuu lainaamaan Asukan plugsuitia.

huZba: pre-defined = ennaltamääritelty.

"Hollywoodmainen" putkijuoksuelokuva on valitettavassa määrin tosiaan valtaamassa maailmaa, ja itsekin olen huokaillen joutunut toteamaan yhä useamman lähipiirissäni niihin sortuvan. Onneksi on kuitenkin olemassa anime, josta löytyy yhä kunnioitettavassa määrin valmiiksi pureskelematonta materiaalia.
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Ukos

Viesti Kirjoittaja Ukos » Ti Helmi 22, 2005 03:37

Taitaapi jäädä loppusarja katsomatta, kun ei uusi hahmokaan oikein innostanut ja aiheutti lähinnä vaivautunutta kiemurtelua. :( Kiitoksia asiallisesti vastanneille.
Aoneko kirjoitti:En sanoisi, että Evassa aivan perusteettomasti kristinuskon symboleja viljellään... ^_^' Sarjan juonessa kulkee (melko hyvin piilotettuna tosin) pohjavireenä tietynlainen mukautettu kabbalistinen kristinuskon (tai jos tarkkoja ollaan, juutalaisuuden) tulkinta, mutta tämä NGE:n aspekti ei muutaman jakson (tai edes koko sarjan ensimmäisellä) katselulla ehkä vielä aukea.
Sarjassa käytetään kristinuskon symboleja, mutta sarjassa on "pohjavireenä tietynlainen mukautettu kabbalistinen kristinuskon (tai jos tarkkoja ollaan, juutalaisuuden) tulkinta". Pieni ristiriita, tai tekijöillä on mennyt puurot ja vellit sekaisin... Mutta kun en ole koko sarjaa nähnyt niin en tuohon enempää pysty kommentoimaan.

Eniten minua ärsyttivät sarjan maailman sisäiset epäloogiset viittaukset. Tarinan maailmassa/todellisuudessa ei sarjan tähän mennessä ole esiintynyt yhtään hyvää syytä miksi näitä olentoja kutsuttaisiin Enkeleiksi. Maailman kuitenkin pitäisi olla sama kuin omamme ja minun on mahdoton nähdä että ihmiskunta olisi hyväksynyt termin "enkeli" (tai apostoli) kuvaamaan tuommoista tuhoa aiheuttaneita olentoja. Jos termi olisi NERVin, jolla tuntuu olevan enemmän tietoa olioista kuin tavallisella kansalla, sisäisessä käytössä se olisi vielä jotenkuten uskottavaa, mutta ei maailmanlaajuisena terminä.

Kensuke

Viesti Kirjoittaja Kensuke » Ti Helmi 22, 2005 09:49

Cir kirjoitti:Minä näin monien alastomuuteen liittyvien kohtauksien sopivan yllättävänkin hyvin sarjan erityisesti kasvamisen ongelmia käsitteleviin teemoihin.
Heh, noinhan se taitaa olla, murrosiässä sekä ruumis että mieli alkaa muuttua lapsesta aikuiseksi joten siinä tuntee itsensä "alastomaksi", ainakin löytyy tekosyitä fanipalvelulle, ja koko termi taitaa olla lähtöisin juuri Gainaxilta.
Ukos kirjoitti:Sarjassa käytetään kristinuskon symboleja, mutta sarjassa on "pohjavireenä tietynlainen mukautettu kabbalistinen kristinuskon (tai jos tarkkoja ollaan, juutalaisuuden) tulkinta". Pieni ristiriita, tai tekijöillä on mennyt puurot ja vellit sekaisin... Mutta kun en ole koko sarjaa nähnyt niin en tuohon enempää pysty kommentoimaan.
Itse asiassa viitteitä on kristinuskosta, juutalaisuudesta, islamista ja vaikka mistä, mutta ne ja enkelit ovat vain sivujuoni jolla itse tarinaa kuljetetaan, enkä usko että niissä on tavoiteltu kovinkaan suurta realismia. Jos ne olisivat pääjuoni, taistelut olisivat pitkitettyjä kuten "eräissä" sarjoissa.

Tärkein asia Evassa ovat sen hahmot, joten jos ne eivät iske niin tuskin sarjasta pitää...
Sanon vielä mitä tässä ketjussa on jo sanottu, sarja alkaa kunnolla vasta puolenvälin jälkeen, ja viimeinen kolmannes on sitten jotain sellaista ettei paremmasta (tai pahemmasta) väliä.

Dr. Nick

Viesti Kirjoittaja Dr. Nick » Ke Maalis 02, 2005 21:01

Aoneko kirjoitti:En sanoisi, että Evassa aivan perusteettomasti kristinuskon symboleja viljellään... ^_^' Sarjan juonessa kulkee (melko hyvin piilotettuna tosin) pohjavireenä tietynlainen mukautettu kabbalistinen kristinuskon (tai jos tarkkoja ollaan, juutalaisuuden) tulkinta, mutta tämä NGE:n aspekti ei muutaman jakson (tai edes koko sarjan ensimmäisellä) katselulla ehkä vielä aukea.
Itse asiassa se kristillisten symbolien käyttö Evassa on melko perusteetonta. Näin sanovat tekijämiähet itse:

Tsurumaki, Evan apulaisohjaaja laukoi näin vuoden 2001 Otakonissa (mielestäni tärkein lause punaisella korostettuna):
There are a lot of giant robot shows in Japan, and we did want our story to have a religious theme to help distinguish us. Because Christianity is an uncommon religion in Japan we thought it would be mysterious. None of the staff who worked on Eva are Christians. There is no actual Christian meaning to the show; we just thought the visual symbols of Christianity look cool. If we had known the show would get distributed in the US and Europe we might have rethought that choice.
Myös sarjan ohjaaja Anno, tuo kaikkien rakastama sekopää, vahvisti saman jutun eräässä tv-haastattelussa. Eli uskontoa ei Evassa pintatilpehööriä syvemmällä tasolla ole.

Tilpehöörilläkin tietysti on oma sisältönsä, mutta ei uskonnollisessa kontekstissa.

Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug » Ke Maalis 02, 2005 23:04

Dr. Nick kirjoitti: Itse asiassa se kristillisten symbolien käyttö Evassa on melko perusteetonta.
???
we just thought the visual symbols of Christianity look cool.
Jos jokin asia on cool, niin eikö tämä ole silloin melkeinpä paras peruste sisällyttää sitä ylipäätään mihinkään ;) ? Epäkorrektia puhua perusteettomuudesta...

Ja mikä tuo syvällisyysjuttu on? Mitä sillä on väliä ja mihin se liittyy?

_Tata

Viesti Kirjoittaja _Tata » To Maalis 03, 2005 01:11

Amazing Slug kirjoitti: Ja mikä tuo syvällisyysjuttu on? Mitä sillä on väliä ja mihin se liittyy?
Ehkä siinä viitataan fanien tapaan löytää syvällisempää merkitystä sisällöstä, jolla ei ole syvällisempää merkitystä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”