Neon Genesis Evangelion

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Sandalphon

Viesti Kirjoittaja Sandalphon » To Heinä 28, 2005 15:19

Eli siis Gendon 3.I olisi muuttanut vain hänet L.C.L:ksi? Mihin sitä nollaykköstä sitten tarvittiin, jos Gendo käytti näitä sinun mainitsemia ja Seele taas niitä massa-eevoja ja "teko" longinuksia? Tai kai se Genndo nollaykköstäkin tarvititsi, kun Yui oli siellä. Noh, tarvii vaan kattoa sítä leffaa vielä lisää.
"Jos Helvetti on täynnä Saatana joutuu seisomaan..." -Yup

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » To Heinä 28, 2005 15:40

Sandalphon kirjoitti:Eli siis Gendon 3.I olisi muuttanut vain hänet L.C.L:ksi? Mihin sitä nollaykköstä sitten tarvittiin, jos Gendo käytti näitä sinun mainitsemia ja Seele taas niitä massa-eevoja ja "teko" longinuksia? Tai kai se Genndo nollaykköstäkin tarvititsi, kun Yui oli siellä. Noh, tarvii vaan kattoa sítä leffaa vielä lisää.

Itseasiassa Seele tarvitsi nollaykköstä ''välikappaleena'', kuten Fyutsuki sanoikin leffassa, ilmeisesti koska Seele tarvitsi jotain Lilithistäkin toteuttaakseen iskun. Gendo luonnollisesti halusi estää tämän, ja kun ei siinä onnistunut, yritti pikapikaa käynnistää oman versionsa. Mikä johti siihen, että molemmat versiot käynnistyivät suunnilleen samaan aikaan, ja hemmetin monimutkaisen tapahtumasarjan päätteeksi Rei/Kaworu hybridi päätti suoda kaiken Shinjin käsiin. Joka ei välttämättä ollut niin kovin hyvä idea...

Itse olen katsastanut tuon leffan muistaakseni yhdeksän kertaa viimeisen kahden kuukauden sisällä, ja parilla viime kerralla kaikki alkoin hiljalleen naksahdella kohdalleen... :?
I just watched dream that I never awaked. And of course it has to be nightmare...

Sandalphon

Viesti Kirjoittaja Sandalphon » To Heinä 28, 2005 21:27

LikeNot kirjoitti:Mikä johti siihen, että molemmat versiot käynnistyivät suunnilleen samaan aikaan, ja hemmetin monimutkaisen tapahtumasarjan päätteeksi Rei/Kaworu hybridi päätti suoda kaiken Shinjin käsiin. Joka ei välttämättä ollut niin kovin hyvä idea... [/color]
Itse olen katsastanut tuon leffan muistaakseni yhdeksän kertaa viimeisen kahden kuukauden sisällä, ja parilla viime kerralla kaikki alkoin hiljalleen naksahdella kohdalleen... :?
Minusta Shinjille homman antaminen oli loppujenlopuksi ihan hyvä ratkaisu, mutta sitähän Rei ei silti etukäteen voinut tietää. Kerrankin Shinji teki oman, lopullisen päätöksen ja antoi ihmisten palata takaisin karuun maailmaan. Hyvä Shinji!

Gendo olisi siis kai halunnut itsensä L.C.L:ksi, sillä Yuitahan ei olisi voinut palauttaa? Shinjin päätöksen takiahan Gendo ja Yui jopa saattavatkin palata, mutta tosin he voisivat elää ikuisesti sulautuneena harmoniassa...

Olen muuten vasta kaksi kertaa sen leffan katsonut ja jo toinen kerta oli ekaa kertaa paljon valaisevampi. Ei ennen ole mitään leffaa niin tehnyt mieli katsella montaa kertaa uudestaan, mutta taas tekisi mieli katsoa EoE. Eli se taitaa olla aika onnistunut filmi.

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » To Heinä 28, 2005 22:54

Sandalphon kirjoitti: Minusta Shinjille homman antaminen oli loppujenlopuksi ihan hyvä ratkaisu, mutta sitähän Rei ei silti etukäteen voinut tietää. Kerrankin Shinji teki oman, lopullisen päätöksen ja antoi ihmisten palata takaisin karuun maailmaan. Hyvä Shinji!
Noh, kannattaakohan antaa syvään depressioon vaipuneen, maailmaan pettyneen, kaikki läheisensä juuri menettäneen angstiteinin päättää maailman kohtalosta?:) Ja Shinjihän oli lähes loppuun saakka juuri sitä mieltä, että helvettiin koko maailma...
Gendo olisi siis kai halunnut itsensä L.C.L:ksi, sillä Yuitahan ei olisi voinut palauttaa? Shinjin päätöksen takiahan Gendo ja Yui jopa saattavatkin palata, mutta tosin he voisivat elää ikuisesti sulautuneena harmoniassa...
Itseasiassa eivät voi, koska Yui häipyi nollaykkösen ja longiluksen keihään kanssa suhteellisen kauas palloltamme. Ja koska Eva ei kuole, hänkään ei tule koskaan kuolemaan.
I just watched dream that I never awaked. And of course it has to be nightmare...

Sandalphon

Viesti Kirjoittaja Sandalphon » To Heinä 28, 2005 23:38

LikeNot kirjoitti: Itseasiassa eivät voi, koska Yui häipyi nollaykkösen ja longiluksen keihään kanssa suhteellisen kauas palloltamme. Ja koska Eva ei kuole, hänkään ei tule koskaan kuolemaan.
Aivan! Tuon Evan ikuisuuden ja avaruudessa leijailun olin unohtanut. Voi Gendo parkaa... Toisaalta, jos L.C.L:ssä ihmiset eivät tunne surua, niin tuskinpa Gendo sitten Yuita ikävöi, sillä eihän hänen ole pakko maahan palata? Jos en nyt ihan väärin laske, niin eikös se ole oikeastaan vain Gendo jolle kävi lopullisesti huonosti...
Noh, kannattaakohan antaa syvään depressioon vaipuneen, maailmaan pettyneen, kaikki läheisensä juuri menettäneen angstiteinin päättää maailman kohtalosta? Ja Shinjihän oli lähes loppuun saakka juuri sitä mieltä, että helvettiin koko maailma...
Kylläkai, sillä tuskinpa Reitä olisi haitannut, vaikka olisivatkin L.C.L:ksi jääneet. Ehkä se olisi ollut Reille jopa mukavanpaa olla sulautuneena Shinjissä ;) Tulos olisi ollut varmaan aika toisenlainen, jos Rei 2 olisi ollut lopun hetkillä vielä elossa...

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » Pe Heinä 29, 2005 00:17

Sandalphon kirjoitti: Aivan! Tuon Evan ikuisuuden ja avaruudessa leijailun olin unohtanut. Voi Gendo parkaa... Toisaalta, jos L.C.L:ssä ihmiset eivät tunne surua, niin tuskinpa Gendo sitten Yuita ikävöi, sillä eihän hänen ole pakko maahan palata? Jos en nyt ihan väärin laske, niin eikös se ole oikeastaan vain Gendo jolle kävi lopullisesti huonosti...
Itseasiassa juuri näin taisi käydä, vaikka mies itse näyttikin tyytyvän kohtaloonsa, oli se sitten mikä tahansa. Nimittäin LCL:ksi muuttumiselta se ei näytänyt...

kagura

Viesti Kirjoittaja kagura » Pe Heinä 29, 2005 09:31

Viimeajan keskustelu vilkkuu pelkkää valkoista, joten ajattelin lisätä hieman toisenlaista väriä ja tunnelmaa!! Eilen sitten sain päätökseen jo jakson nro 17 (vol. 5 löytyi leffadivarista aussiversiona, voi mistäköhän saisi loput levyt 6-8??? ideoita?) ja voi että

MÄ RAKASTAN TÄTÄ SARJAA!!!!!!!!! Aluksi olin ihan et juu tosi kiva, aion katsoa, mutta koko ajan se imaisee enemmän ja enemmän. Olen jopa ostanut pari figua ja Rei-pinssin viive päivinä :) Niin ja mä oon yleensä melkoisen kyyninen enkä välitä mechoista yhtään, mutta tässä on todella jotain poikkeuksellista, joka upposi.

Täytyypi jossain vaiheessa noita mangojakin sitten haeskella, kiitos vinkistä!

Sandalphon

Viesti Kirjoittaja Sandalphon » La Heinä 30, 2005 15:37

nausicaa kirjoitti:Viimeajan keskustelu vilkkuu pelkkää valkoista, joten ajattelin lisätä hieman toisenlaista väriä ja tunnelmaa!! Eilen sitten sain päätökseen jo jakson nro 17 (vol. 5 löytyi leffadivarista aussiversiona, voi mistäköhän saisi loput levyt 6-8??? ideoita?) ja voi että
Tuo aluekoodi ei näytä olevan sinulle ongelma, joten voisit vaikka tilata ulkomailta esim: http://www.dvdpacific.com Toulta itse siis tilailen...
Niin ja mä oon yleensä melkoisen kyyninen enkä välitä mechoista yhtään, mutta tässä on todella jotain poikkeuksellista, joka upposi.
Oikeastaan sama juttu minulla. En kovin paljon mechoista pidä (ainakaan värikkäistä), mutta nge iski lujaa johtuen ehkä siitä, että se ei ole pelkästään mecha taistelua, vaan sisältää suhteellisen monimutkaisen juonen siinä sivussa.

Kensuke

Viesti Kirjoittaja Kensuke » La Heinä 30, 2005 17:06

Sandalphon kirjoitti:
nausicaa kirjoitti:Viimeajan keskustelu vilkkuu pelkkää valkoista, joten ajattelin lisätä hieman toisenlaista väriä ja tunnelmaa!! Eilen sitten sain päätökseen jo jakson nro 17 (vol. 5 löytyi leffadivarista aussiversiona, voi mistäköhän saisi loput levyt 6-8??? ideoita?) ja voi että
Tuo aluekoodi ei näytä olevan sinulle ongelma, joten voisit vaikka tilata ulkomailta esim: http://www.dvdpacific.com Toulta itse siis tilailen...
Mutta jos kortittomuus vaivaa niin onhan aina Archonia, kannattaisi muuten ehkä harkita Platinum-version ostoa, ja vaikka ADV tiivisti Evan seitsemälle levylle niin nuo sopivat jopa yhteen koska Platinum vol 5 sisältää jaksot 18-20, joten ei tule ostettua päällekkäisiä jaksoja. :)
Ja kuudesta viimeisestä jaksosta on sitten ohjaajan versiot, joita vanhassa julkaisussa ei ole.

Heh, Eva vie mennessään, kolahti se minuunkin aika kovaa. Ja tästä tulikin mieleen etten ole vähään aikaan End of Evaa katsonutkaan. :roll:

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Heinä 30, 2005 18:04

Ostokokemuksille ja paikoille on ihan oma alueensakin, josta selviää aika hätäseen että mm. NGE Platinumia saa kyllä ihan suomalaisistakin kaupoista, kuten Filmifriikistä.

Ei tämä sinänsä ole offtopic, mutta jos tulee jotain wihjeitä jotka voivat auttaa muitakin, kannattaisi harkita kirjoittavansa niitä hieman er ipaikkaan.

kagura

Viesti Kirjoittaja kagura » La Heinä 30, 2005 21:53

kyuu kirjoitti:Ostokokemuksille ja paikoille on ihan oma alueensakin, josta selviää aika hätäseen että mm. NGE Platinumia saa kyllä ihan suomalaisistakin kaupoista, kuten Filmifriikistä.
Kyuu, ei sitä ole Filmifriikissä kuin 3 ekaa osaa tilattavissa. Nelosen platinumin julkaisupv oli sivujensa mukaan ensikuun lopulla ja esim kutonen oli vasta marraskuussa. Multa puuttuu nyt enää 7 ja 8 "perusversioita". Sain eilen aussikutosen käsiini. Ongelma on lähinnä se, etten malttaisi odotella loppuvuoteen :)

Dr. Nick

Viesti Kirjoittaja Dr. Nick » La Heinä 30, 2005 23:47

LikeNot tekee minut näköjään työttömäksi (ja se on hyvä asia se). Lukekaa hänen vastauksiaan. Pari kommentti saumojen tilkitsemiseksi:
isokana kirjoitti:
Onko Kaorun muisti vain reikäjuustoa vai onko tässä joku syvempi tarkoitus?
Asiasta ei ole täyttä varmuutta; repliikki toki vaikuttaa aiheuttavan selkeän reiän juoneen, mutta on aika vaikea uskoa että kyseessä on puhdas moka, onhan kyseessä kuitenkin erittäin tärkeä kohtaus johon on taatusti investoitu rutkasti aikaa ja mielikuvitusta. Director's cut -jaksoja ei myöskään tarvinnut vääntää kokoon hirveän kiireen alla.

Seelen kertomat tiedot eivät välttämättä aiheuta juonellista paradoksia. Täytyy vain muistaa, etteivät ukkelit lähettäneet Kaworua Nerviin aiheuttamaan Third Impactia. He lähettivät Kaworun sinne kuolemaan. "Eva-01, hoida hommasi" - suunnilleen näinhän se meni. Jaa miksikö? Koska heidän ennustuksensa niin vaativat. Heidän oma suunnitelmansa ei voi käynnistyä, ellei 17. enkeli ole kuollut. Se on sitä kulttilaisten logiikkaa.

Lilith ei siis liittynyt yhtikäs mitenkään Kaworun "käyttötarkoitukseen". Tuskinpa hänelle vaahtokarkkinaisesta edes mitään mainittiin. Joten, ajatelkaapa asiaa: Kaworu dyykkaa Terminal Dogman pohjalle, potkaisee oven sisään ja huomaa valkoisen jättiläisen ristillä riippumassa. Koska hänellä ei ole aavistustakaan sen henkilöllisyydestä, hän hämmästyksissään tekee nopean, vaistonvaraisen olettamuksen vastoin hänelle kerrottuja tietoja. "Valtava, epäinhimillinen jättiläinen! Adam! Kukapa muukaan?" Ehkäpä hän ehtii jopa hetken miettiä, olivatko Seelen antamat tiedot Adamin olinpaikasta sittenkin vääriä.

Mutta lähemmäksi päästessään hän tunnistaa olennon, ja paljastus on hänelle suuri yllätys, järkytys suorastaan. Hän varmaan myöskin tajuaa nyt ainakin osittain, mitä peliä Seele on pelannut ja kuinka he ovat siinä peluuttaneet häntä mielensä mukaan. Varmastikin tämä paljastus on osasyynä siihen, miksi hän antautuu Shinjin armoille vastaan panematta ja kohtalonsa hyväksyen.

Yksityiskohdissa on toki vielä paljon avoimia kysymyksiä? Oliko Kaworulle varattu erilainen rooli Seelen alkuperäisessä suunnitelmassa, jonka Gendo sitten romutti viskaamalla keihään mäkeen? Palveliko Kaworun rymistely päämajassa jotain muutakin tarkoitusta (esim. olettiko Seele, että Kaworun tekemien tuhojen ansiosta tuleva sotilashyökkäys sujuisi helpommin)? Vai oliko hänen tarkoituksenaan sotkea Gendon suunnitelmia muillakin tavoin? Pohdittavaa riittää.

Mutta nyt pitkäpiimäisen jaarittelun päätteeksi sanottakoon, ettei se simppelin käsikirjoituserheen mahdollisuuskaan kokonaan poissuljettu ole. Blooppereilla on ilkeä tapa tulla ryppäissä, joten kyse voi olla ns. clusterfuck-skenaariosta: Laskekaapa nimittäin huviksenne, montako Seelen monoliittia mainitussa kohtauksessa onkaan läsnä...
:P
Sandalphon kirjoitti:Eli siis Gendon 3.I olisi muuttanut vain hänet L.C.L:ksi? Mihin sitä nollaykköstä sitten tarvittiin, jos Gendo käytti näitä sinun mainitsemia ja Seele taas niitä massa-eevoja ja "teko" longinuksia?
Itse asiassa, on hyvinkin mahdollista, että jos Rei olisikin vienyt Gendon mukanaan Lilithin sisälle, olisimme saattaneet nähdä Jätti-Nude-Gendon. Olen nähnyt aika hauskan photoshopatun kuvan siitä mahdollisuudesta...

Mutta sen verran vielä lisää, että Gendo ei tarvinnut Eva-01:stä oman instrumentalitynsä käynnistämiseen, mutta sen rooli oli silti hänelle äärimmäisen tärkeä. Kaikesta päätellen hän aikoi jumalalliset voimat saatuaan dyykata itsensä sisälle Evaan ja olla sitten Yuin kanssa kahden ikuisuuksiin asti. "Jos Muhammed ei tule vuoren luo" ja niin edelleen. Tiedä häntä miten muun ihmiskunnan olisi tuossa tapauksessa käynyt...

Siitä muuten kiistellään aivan helvatasti, joutuiko Gendo suunnitelmiensa mentyä mönkään mukaan instrumentalityyn ja onko hänen näin ollen mahdollista palata maan päälle. Itse en ole vielä kantaani muodostanut, mutta "Gendo pelkästään kuoli" -puolue vaikuttaa juuri nyt kyllä olevan vahvoilla...
Hey, what does "phallic" mean?

Sandalphon

Viesti Kirjoittaja Sandalphon » Su Heinä 31, 2005 00:28

Dr. Nick kirjoitti: Siitä muuten kiistellään aivan helvatasti, joutuiko Gendo suunnitelmiensa mentyä mönkään mukaan instrumentalityyn ja onko hänen näin ollen mahdollista palata maan päälle. Itse en ole vielä kantaani muodostanut, mutta "Gendo pelkästään kuoli" -puolue vaikuttaa juuri nyt kyllä olevan vahvoilla.
Siis ennen instrumentalityä kuolleet eivät ikinä pysty palaamaan? Misato ja Ritsukokin jäävät vain mätänemään (tai pääsi taivaaseen uskomuksista riippuen)? Siinä tapauksessa Gendo olisi varmastikin vain kuollut, sillä Eva-01 söi Gendon pään irti ennen instrumentality-projectin alkamista ja kaiken järjen mukaan hän tähän kuoli (vaikka pystyikin ihmeen kaupalla seisomaan päättömänä).

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » Su Heinä 31, 2005 00:57

Uskomatonta, tuplat...
Viimeksi muokannut LikeNot, Su Heinä 31, 2005 01:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » Su Heinä 31, 2005 00:57

Sandalphon kirjoitti: Siis ennen instrumentalityä kuolleet eivät ikinä pysty palaamaan? Misato ja Ritsukokin jäävät vain mätänemään (tai pääsi taivaaseen uskomuksista riippuen)? Siinä tapauksessa Gendo olisi varmastikin vain kuollut, sillä Eva-01 söi Gendon pään irti ennen instrumentality-projectin alkamista ja kaiken järjen mukaan hän tähän kuoli (vaikka pystyikin ihmeen kaupalla seisomaan päättömänä).
Kuten nähtiin, juuri ennen instrumentalityn käynnistymistä kuolleet (esim. Nervin henkilökunta) pääsevät mukaan siihen. Ritsuko ainakin pääsi mukaan, hänen tyhjät vaatteensakin näytetään. Misato, jonka ruumiista tuskin löytyi kymmenensentin kolikkoa suurempaa palasta, voikin olla vaikeampi tapaus...

Itseasiassa, jos Gendo olisi vain kuollut, hänen kaiken järjen mukaan olisi pitänyt päästä mukaan instrumentalityyn, muitten tavoin.

Voisin mielummin kuvitella tämän ''päänsyöntikohtauksen'' symbolisena, vaikka se, mitä se tarkalleen edustaa, onkin minulle mysteeri... Mitenkäs se nollaykkönen olisi sieltä taivaalta alas pompautettu? :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”