Neon Genesis Evangelion

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Krigsi

Viesti Kirjoittaja Krigsi » Ti Kesä 28, 2005 15:29

Brake^^ kirjoitti:Löytyyks tota lopussa ollutta piano-versiota A Cruel Angel's Thesis:istä miltään soundtrackilta? Se swengas jotenki kivasti.
Evangelion OST 3lta löytyypi. Kappaleen nimi on Good, or Don't Be. Levyltä löytyy myös jousilla tehty versio kappaleesta nimellä The Heady Feeling Of Freedom. Taisi sekin soida jossain välissä tuota 26. episodia.

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » Ti Kesä 28, 2005 15:36

WalkingIdiot kirjoitti:
...tai kukaan ei piitannut pa*kaakaan Gainaxilla tällaisista yksityiskohdista.
Ehkä, mutta se ei oikein tunnu Gainaxin tapaiselta, sillä nimittäin lähes kaikelle muulle NGE:ssä löytyy järkevä (tai no, järkevä ja järkevä :roll: )
selitys. Vaikka se ei pintapuolisesti siltä näyttäisikään.

Tuohon seuraavaan viestiin: En nyt sanois, että Evangelionin loppu(tarkoittako muutes TV, vai EoE loppua?) olisi ainoa tapa lopettaa sarja. Jos Anno olisi halunnut, hän olisi kyllä voinut lisätä EoEn loppuun ne tarvittavat kymmenen minuuttia siirappista loppuvuodatusta, jotta Pertti Peruskatsoja olisi ollut tyytyväinen. Vaan eipä halunnut :P

Siinä olet kyllä oikeassa, että Eva laittoi miettimään. Valitettavasti löysin itsestäni piirteitä, joiden olemassaolosta en edes tiennyt... Se todellakin laittoi miettimään.

Ja vielä tuota teiniangsti hommaa sivuten: Miksi ihmeessä ihmiset viiltelevät käsiään? Kertokaa joku se minulle, minä en ymmärrä... :(
I just watched dream that I never awaked. And of course it has to be nightmare...

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ti Kesä 28, 2005 19:15

Pallokala kirjoitti:
Brake^^ kirjoitti:Löytyyks tota lopussa ollutta piano-versiota A Cruel Angel's Thesis:istä miltään soundtrackilta? Se swengas jotenki kivasti.
Evangelion OST 3lta löytyypi. Kappaleen nimi on Good, or Don't Be. Levyltä löytyy myös jousilla tehty versio kappaleesta nimellä The Heady Feeling Of Freedom. Taisi sekin soida jossain välissä tuota 26. episodia.
...itse asiassa melko tarkalleen siinä kohtaa, kun Shinji tajuaa, että hän voi olla juuri sellainen, kuin itse haluaa.
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

Don Pixe

Viesti Kirjoittaja Don Pixe » Ti Kesä 28, 2005 20:44

Darth Mauno kirjoitti:
Pallokala kirjoitti:
...itse asiassa melko tarkalleen siinä kohtaa, kun Shinji tajuaa, että hän voi olla juuri sellainen, kuin itse haluaa.
Tuossapa kaikki oleellinen... Mutta aivan pakko sanoa, että herkkä kun olen, liikutuin kappaleesta ja tunnelmasta juuri siinä mainitussa kohdassa, että jakson jälkeen taisin itkeäkin vähän... Äh, toivottavasti minua ei tapeta tästä viestistä.
Lähden lauantaina Lontooseen, jospa tuo soundtrack löytyisi sieltä jostakin. :twisted: Haluan sen ja kaikki muutkin. Jostakin pitää kyllä hankkia paljon puhuttu EoE ja se joku Death and Rebirth.
Mutta muuten, itse asiassa EN ollut Evan 26. jakson jälkeen pihalla kuin postilaatikko. Yhtenä iltana jopa löysin itseni mietiskelemästä samantyyppisiä kysymyksiä, kuin sarjassa joskus... Mutta viitaten aiempaan tunnustukseeni, pitäähän jokaisen oikein hyvä sarjan jälkeen vähän surra... (...Ainakin minun. :roll: ).

Sandalphon

Viesti Kirjoittaja Sandalphon » Ti Kesä 28, 2005 21:21

Don Pixe kirjoitti: Tuossapa kaikki oleellinen... Mutta aivan pakko sanoa, että herkkä kun olen, liikutuin kappaleesta ja tunnelmasta juuri siinä mainitussa kohdassa, että jakson jälkeen taisin itkeäkin vähän... Äh, toivottavasti minua ei tapeta tästä viestistä.
Tähän väliin sanon, että Evan loppu (EoE) ei ollut niin tunteellinen, kuin odotin. Koko sarjan aikana ei kertaakaan tullut tippa linssiin, mutta eihän minulle yleensäkään tule :roll: Koskettavin hetki koko Evassa oli minun mielestäni se hetki, kun Misato hyvästeli PenPenin... Olisin kaivannut siihen enemmän koskettavia hetkiä...
"Jos Helvetti on täynnä Saatana joutuu seisomaan..." -Yup

Dr. Nick

Viesti Kirjoittaja Dr. Nick » Ti Kesä 28, 2005 21:39

Mecha kirjoitti:No siis kun kaikki pilotit ovat (Reitä lukuun ottamatta, jolla on Lilithin sielu) 9 kuukautta Toisen Sysäyksen jälkeen syntyneitä. Miten muuten voi sen selittää ettei yksikään täysi-ikäinen voi ohjata EVOJA pelastaa maailman.
Dude, Rein ja Kaworun "väärät" syntymäajat poislukien, hahmojen syntypäivät eivät liity yhtikäs mihinkään suurempaan juoneen: Heidän syntymäpäivänsä ovat samat kuin heitä esittävien ääninäyttelijöiden (tällainen on kuulemma aika yleistä animessa).

Laskutikku käteen:
Second Impact - 13. syyskuuta 2000
Asukan syntymä - 4. joulukuuta 2001

Yhdeksän kuukauden väli on ahterissani. :P

14 vuoden ikä saattaa, ehkä, olla edesauttava tekijä Evan ohjaamisessa, mutta se ei ole vaatimus. Ainoa kivenkova ehto on, että Evan ytimessä olevalla sielulla on jonkinlainen biologinen yhdysside pilotin kanssa.

Mecha, huomaathan itsekin, miten valtava looginen aukko tuossa "puhtaat sielut" -teoriassa on. Sen alkuosa edustaa vielä suht inhimillistä logiikkaa: "Kaikki pilotit (Rei poissulkien) ovat 14-vuotiaita. Täten vain 14-vuotiaat voivat ohjata Evoja." Tässä vaiheessa ajatuksen takana oleva logiikka on vielä ymmärrettävissä (vaikka teoria toki kaatuukin faktoihin). Mutta sitten seuraa käsittämätön hyppäys: "Vain 14-vuotiaat voivat ohjata Evoja, joten sen täytyy tarkoittaa, että he ovat synnittömiä ihmisiä." Siis WTF, onko näiden asioiden välillä muka joku yhteys? Mistä tätä tuubaa suoltuu? Santun kysymys tarjoaa tähän ehkä vastauksen:

Santtu kirjoitti:mutta sanottiinko Evangelionissa että SI:llä oli jotain tekemistä syntien puhdistamisen kanssa?
Yhden repliikin verran. En pysty tarkistamaan asiaa juuri nyt, mutta muistaakseni jaksossa 12 Gendon ja Fuyun ollessa risteilyllä Etelänavalla toinen heistä toteaa että "tämä on alkuperäisestä synnistä puhdistettu maailma" (tms.). Pelkkä runollinen kielikuva siis. Se tonttu, joka tätä kautta joskus hämärässä menneisyydessä kyhäsi kokoon teorian pilottien synnittömyydestä, on ollut ilmeisen pihalla siitä ehdottomasta faktasta, ettei Evangelionin tarinassa ole uskonnollista kontekstia.
LikeNot kirjoitti:
Noh, kyllähän periaatteessa ihmiskunta puhdistuu synneistä, jos kaikki sattuvat muuttumaan nesteeksi... :)
Ei ihan. Vaikka kroppa ei pääsisikään tekemään syntiä, eivät tuhmat ajatukset silti ole minnekään kadonneet. Siitä olisi päästy eroon vain, jos instrumentality olisi onnistunut kokonaisuudessaan.
Tuli tässä mieleen, että mitenkäs Toji sitten pystyi synkronisoitumaan 03:n kanssa? Tuo fyysinen tai henkinen side-vaatimus ei oikein vaikuta toteutuvan tässä tapauksessa
Missäs sinä olet luullut Tojin äidin muka olevan? Muistakaahan, että kaikki 2-A-luokan oppilaat ovat potentiaalisia tulevia pilotteja, ja kaikki ne, joiden perheoloista tiedämme (Shinji, Asuka, Toji, Kensuke) ovat menettäneet äitinsä. Nervin päämajassa on oletettavasti kokonainen kellarivarasto täynnä Eva-ytimiin säilöttyjä mammoja.

Ja Sandalphon, Eva-03 oli ihan toimiva Eva siinä missä ne muutkin. Parasiitti-enkeli takertui sen selkään ilmakuljetuksen aikana koneen lentäessä ison pilven läpi.

WalkingIdiot kirjoitti:...tai kukaan ei piitannut pa*kaakaan Gainaxilla tällaisista yksityiskohdista.
Gainaxin pojat ja tytöt ovat olleet tarkkana yksityiskohtiensa kanssa, mutta silloin tällöin tuo lausunto pitää paikkaansa aika rasittavan tarkasti, esimerkkinä vaikkapa jakson 12 läpinäkyvä mäki. Bloopperi vaivauduttiin paikkaamaan jakson 14 recap-osuudessa, mutta Renewal-remasterointia tehtäessä alkuperäisen virheen paikkaaminen ei sitten enää tainnutkaan kiinnostaa ketään, vaikka muita vastaavia mokia kyllä sudittiin piiloon. Sen sijaan Rei-klooneille lisättiin nännejä. Miksi, oi miksi?!?
Hey, what does "phallic" mean?

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » Ti Kesä 28, 2005 21:55

Dr. Nick kirjoitti: Missäs sinä olet luullut Tojin äidin muka olevan? Muistakaahan, että kaikki 2-A-luokan oppilaat ovat potentiaalisia tulevia pilotteja, ja kaikki ne, joiden perheoloista tiedämme (Shinji, Asuka, Toji, Kensuke) ovat menettäneet äitinsä. Nervin päämajassa on oletettavasti kokonainen kellarivarasto täynnä Eva-ytimiin säilöttyjä mammoja.
No mutta, tämäpäs on koskettavaa! Ja nämä äidithän ovat hylänneet elämänsä, lapsensa ja työnsä täysin vapaaehtoisesti? Ilman hetkenkään epäröintiä? Joutuakseen sopivassa tilanteessa tungetuksi tappokoneen ytimeen, jota sattuu ohjaamaan hänen jälkikasvunsa. En ihmettele, että NERVn työpaikkat ovat niin suosittuja naisväestön keskuudessa :roll:
Sen sijaan Rei-klooneille lisättiin nännejä. Miksi, oi miksi?!?

Köh... Fanserviceä? Näin japanilaisittain ajateltuna :P
I just watched dream that I never awaked. And of course it has to be nightmare...

Dr. Nick

Viesti Kirjoittaja Dr. Nick » Ti Kesä 28, 2005 22:08

LikeNot kirjoitti:Ja nämä äidithän ovat hylänneet elämänsä, lapsensa ja työnsä täysin vapaaehtoisesti?
Heidän halukkuuttaan hommaan tuskin ihmeemmin kyseltiin.
Köh... Fanserviceä? Näin japanilaisittain ajateltuna :P
Realismi kunniaan. :roll:
Hey, what does "phallic" mean?

Brisca

Viesti Kirjoittaja Brisca » Ti Kesä 28, 2005 22:42

Itse en ole pitkään animea seuranut ja mielestäni NGE oli TODELLA hyvä sarja. Siinä oli jopa jokin ajatuskin. Mutta asia lienee jo käsitelty..
Siis siitä lopustä. Mielestäni se oli liikuttava, muttei silti itkettävä. Hyvä se silti oli, hassua oli kun ystäväni totesi ettei hän ymmärtänyt loppua, kun siinä ei ollut mitään selityksiä. No, eihän siinä tarvinnutkaan olla.
Aiemmin, viimeisen enkelin tullessa itkeskelin tämän kuolemaa. Kävikö muille näin?
"Go home, crybaby, before you piss me off even more"
-Yuki Eiri

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » Ti Kesä 28, 2005 23:36

Brisca kirjoitti:Itse en ole pitkään animea seuranut ja mielestäni NGE oli TODELLA hyvä sarja. Siinä oli jopa jokin ajatuskin. Mutta asia lienee jo käsitelty..
Asiaa ollaan käsitelty jo viimeiset kymmenen vuotta, ja todennäköisesti käsitellään vielä toiset, joten vielä ehtii hyvin mukaan :P

Cir
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ke Kesä 29, 2005 09:13

LikeNot kirjoitti:Ja vielä tuota teiniangsti hommaa sivuten: Miksi ihmeessä ihmiset viiltelevät käsiään? Kertokaa joku se minulle, minä en ymmärrä... :(
Useampia mahdollisuuksia. Yksi selitys on, että kun omat ajatukset ja minäkuva ovat niin tuskallisesti solmussa, niin yksinkertainen fyysinen kipu tuntuu helpottavalta.

Tämä on ainakin se syy miksi allekirjoittanut teini-iässä viehättyi kivusta...
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

LikeNot

Viesti Kirjoittaja LikeNot » Ke Kesä 29, 2005 09:49

Cir kirjoitti: Useampia mahdollisuuksia. Yksi selitys on, että kun omat ajatukset ja minäkuva ovat niin tuskallisesti solmussa, niin yksinkertainen fyysinen kipu tuntuu helpottavalta.

Tämä on ainakin se syy miksi allekirjoittanut teini-iässä viehättyi kivusta...
Elikkä fyysistä kipua mielummin, kuin psyykkistä? Noh, itse tuskin edes harkitsisin, muta toisaalta voi olla, että en ole vielä niin suurta vitutusta kokenut...

Tuli vaan mieleen, kun eräs tuttu oli tehnyt näin :(

Cir
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Pe Heinä 01, 2005 10:48

LikeNot kirjoitti:Elikkä fyysistä kipua mielummin, kuin psyykkistä? Noh, itse tuskin edes harkitsisin, muta toisaalta voi olla, että en ole vielä niin suurta vitutusta kokenut...

Tuli vaan mieleen, kun eräs tuttu oli tehnyt näin :(
Kuten valtaosaan ihmisten teoista, myös tähänkin voi liittyä jos millaista originaalista syytä, mutta ainakin oman ymmärtämykseni mukaan aika moni niistä on pohjimmiltaan henkisen kivun korvaamista fyysisellä. Fyysinen haava kun on selvästi nähtävissä / todennettavissa, se paranee (aika nopeastikin kunhan ei ihan älyttömyyksiin mene) ja paranemisen pystyy itse näkemään, sitä pystyy itse konkreettisesti hoitamaan, ja se näkyy myös muille (muiden huolestuminen / voivottelu --> "minutkin huomataan edes joskus")....

Ja kuten monet psykologit / psykiatrit (en taaskaan muista noiden eroja) sanovat: itsensäviiltelyssä ja vastaavissa on usein kyse "psyyken hätähuudosta".
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Starfire
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Starfire » Pe Heinä 01, 2005 12:55

Cir kirjoitti:Kuten valtaosaan ihmisten teoista, myös tähänkin voi liittyä jos millaista originaalista syytä, mutta ainakin oman ymmärtämykseni mukaan aika moni niistä on pohjimmiltaan henkisen kivun korvaamista fyysisellä. Fyysinen haava kun on selvästi nähtävissä / todennettavissa, se paranee (aika nopeastikin kunhan ei ihan älyttömyyksiin mene) ja paranemisen pystyy itse näkemään, sitä pystyy itse konkreettisesti hoitamaan, ja se näkyy myös muille (muiden huolestuminen / voivottelu --> "minutkin huomataan edes joskus")....

Ja kuten monet psykologit / psykiatrit (en taaskaan muista noiden eroja) sanovat: itsensäviiltelyssä ja vastaavissa on usein kyse "psyyken hätähuudosta".
Tai sitten kyse voi olla masokismista! Tiettävästi on olemassa ihmisiä, jotka saavat itsensä viiltelystä, pistelystä ja polttelusta ns. kiksejä. Mutta noinhan se yleensä teineillä menee, kuten sanoit.

Rika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rika » Pe Heinä 01, 2005 18:59

Täällä päin itsensä viiltely on kuin jokin "muotijuttu".
Siskoni viilteli itseään, en ole koskaan saanut tietää miksi.
Kamuni viilteli itseään, kun hänen isoveli hakkasi häntä.
Yksi kaveri viilteli itseään, huvikseen.
Neggarissa (NGE) ei tallaista tapahdu, vaan nehän ihmiset hakee toisella tavalla huomiota ja mitä nyt lie,turvaa....

ps. Onneksi se alkaa taas!! ;)
"Sade on kaunis vuodenaika... eiku.."

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”