Neon Genesis Evangelion

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ewyn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ewyn » Su Kesä 12, 2005 19:19

Pukkaampa nyt tähän väliin kysymyksen.
Monennessako jaksossa ollaan Subin esityksessä menossa? Meinaan vaan kun olen hiukkasen epäaktiivisesti seuraillut tuota viime viikkoina, ja tuli mieleeni josko tänään tajuaisin sen katsoa.
....まあいい。| MAL

Merryl

Viesti Kirjoittaja Merryl » Su Kesä 12, 2005 19:37

Ewyn kirjoitti: Monennessako jaksossa ollaan Subin esityksessä menossa?
Tänään tulee 24. jakso.

Edit: Eikös sarjan pitänytkin mennä tauolle 19. jakson jälkeen? Näin olen lukenut tältä foorumilta useammankin kerran, vaan eipä ole mitään vielä kuulunut.Mutta mikäpäs siinä, ihan kiva, että kesälläkin tulee töllöstä edes jotain. :p
Viimeksi muokannut Merryl, Su Kesä 12, 2005 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kensuke

Viesti Kirjoittaja Kensuke » Su Kesä 12, 2005 19:42

Ewyn kirjoitti:Edit: Eikös sarjan pitänytkin mennä tauolle 19. jakson jälkeen? Näin olen lukenut tältä foorumilta useammankin kerran, vaan eipä ole mitään vielä kuulunut.Mutta mikäpäs siinä, ihan kiva, että kesälläkin tulee töllöstä edes jotain. :p
Niin sen alunperin kai pitikin, mutta nyt kaikki jaksot kuitenkin tulevat putkeen, hyvä niin. Subinhan pitäisi esittää myös ohjaajan versiot kuudesta viimeisestä jaksosta.

Mutta tajuaakohan siitä jaksosta mitään jos ei ole viime aikoina sarjaa seurannut... No, joka tapauksessa tulossa on melkoinen jakso.
Ja sitten jäljellähän on enää surullisen kuuluisa "loppuhuipennus", varatkaa ajoissa aika psykiatrilta. :lol:

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Kesä 12, 2005 20:49

Jakso 24 on kyllä ihan mielenkiintoinen tapaus, vaikka siitä jäikin vähän semmoinen "no annetaan nyt mitä ne fanit haluavat" -tyyli mieleen. Tai sitten olen kyyninen ja tunteeton hirviö. Tai molemmat.

Oli miten oli, jakso 24 jää mieleen myös toisesta asiasta. Se tuntui yhdeltä niistä jaksoista jossa Director's Cut spesiaaliversiolle oli oikein kysyntää ja tuntui jopa siltä että tuo uusittu versio onnistui varsin hyvin.

Teknisenä yksityiskohtana todettakoon että originaaliversio on katsottu pari kertaa ja uusi versio tasan kerran. Näiden välissä on myös ollut vähintään toista vuotta aikaa. Joten jos näissä oloissa havaitsee tyylin huomattavaa kehitystä, joku on jossain selvästikin onnistunut. Kuka ja missä, mene ja tiedä

Sandalphon

Viesti Kirjoittaja Sandalphon » Ma Kesä 13, 2005 02:08

Mitä vielä... Jakso 24 oli kerrassaan loistelias ja teki samalla koko sarjasta katsomisen arvoisen kokemuksen (on se silti muutenkin). Noh, minä olen tällainen Nge fanaatikko ja toki jokaisella on omat mielipiteensä...
"Jos Helvetti on täynnä Saatana joutuu seisomaan..." -Yup

Dr. Nick

Viesti Kirjoittaja Dr. Nick » Ma Kesä 13, 2005 08:13

Kensuke kirjoitti:Ja sitten jäljellähän on enää surullisen kuuluisa "loppuhuipennus", varatkaa ajoissa aika psykiatrilta. :lol:
Paremminkin, pistäkää End of Eva tilaukseen ja viratkaa sitten aika psykiatrilta. :twisted:
Hey, what does "phallic" mean?

Krigsi

Viesti Kirjoittaja Krigsi » Ma Kesä 13, 2005 11:22

Itsellä riitti End Of Evan jälkeen ihan lähimmälle kaverille tunnin mittainen purkaus :wink:

Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug » Ma Kesä 13, 2005 20:52

Pallokala kirjoitti:Itsellä riitti End Of Evan jälkeen ihan lähimmälle kaverille tunnin mittainen purkaus :wink:
Mutta psykiatrin aika tuli silti tarpeeseen, eikö? Ainakin kavereillesi ;).

Krigsi

Viesti Kirjoittaja Krigsi » Ma Kesä 13, 2005 21:24

Amazing Slug kirjoitti:
Pallokala kirjoitti:Itsellä riitti End Of Evan jälkeen ihan lähimmälle kaverille tunnin mittainen purkaus :wink:
Mutta psykiatrin aika tuli silti tarpeeseen, eikö? Ainakin kavereillesi ;).
Ei tietoa. Tosin pariin päivään ei ole herrasta kuulunut mitään...

JJ Naas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ Naas » Ma Kesä 13, 2005 21:49

Minä olin aivan hajalla End of Evan jälkeen, kun sen ahdistavan pimeänä talvi-iltana katsoin. Shinjin pateettisuus saavuttaa uuden huipun, Asuka on maanisempi kuin koskaan ja.. kaikki muu mitä siinä on. Kipeä elokuva!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Kesä 13, 2005 22:40

End of Evangelion on siitä hyvä, että se osoittaa erään hieman hassuna pidetyn sanonnankin olevan käyttökelpoinen aika ajoin. Nimittäin "kill 'em all, let god sort 'em out".

Jos ei lasketa sanonnalle tehtyä palvelusta, EoE:n hyviksi puoliksi laskettakoon musiikki. Tosin kun asiaa miettii, samaisia teoksia kuuntelee kyllä mielummin ilman visuaalista häirintää.

Eipä silti, kyllähän se ihan oma juttunsa oli. Ehkäpä ajatuksissani klikkaa eniten tuo kuva EoE:stä joka jää "no tässä teille parempi loppu prkl" nimittäin. Omasta mielestäni kun sarjan alkuperäinen loppu sopi sarjan tyyliin paremmin.

Mutta se on makuasia. Siitä kiistellään. Terottakaa kirveet, viekää lapset ja mäyrät pommisuojiin.

Dr. Nick

Viesti Kirjoittaja Dr. Nick » Ma Kesä 13, 2005 23:12

kyuu kirjoitti:Ehkäpä ajatuksissani klikkaa eniten tuo kuva EoE:stä joka jää "no tässä teille parempi loppu prkl" nimittäin.
...Ja tuota kuvaahan ihmisten päihin ansiokkaasti istuttavat nuo harhaoppiset, jotka toitottavat että EoE olisi ollut Annon kosto faneille. Tämä on samalla lailla urbaanilegendaa kuin juttu mummosta suksiboksissa - lyhyesti sanoen, leffassa on mukana kostoa, mutta sitä ei tehty itsetarkoituksellisesti koston vuoksi.

Ja finaalin huomioon ottaen en oikein ymmärrä niitä, jotka väittävät kyseessä olevan maailmanhistorian angstisimman loppuratkaisun; kokonaisuutena katsoen teos on tappoangstinen, mutta ei lopetukseltaan. Ei yhtikäs mitään verrattuna johonkin Saikanoon tai Grave of the Firefliesiin.
Eihän kukaan edes teknisesti ottaen kuollut koko filmissä. (Tai no, Gendo mahdollisesti potkittiin ulos instrumentalitystä, mutta se on kiistanalainen aihe.)
End of Eva on sarjan loppu siinä muodossa, johon se alun perin suunniteltiinkin. Havainnollistaakseni asiaa, postaanpa nämä kuvat tännekin. Behold - jakson 25 alkuperäinen preview-traileri muutamaan ruutukaappaukseen supistettuna! (Spoilereita linkkien takana, juh.)

1 - 2 - 3 - 4 - 5

Kuten huomaatte, jaksosta 24 oli määrä olla suora siirtymä EoE:n tapahtumiin.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Kesä 13, 2005 23:31

Dr. Nick kirjoitti:...Ja tuota kuvaahan ihmisten päihin ansiokkaasti istuttavat nuo harhaoppiset, jotka toitottavat että EoE olisi ollut Annon kosto faneille. Tämä on samalla lailla urbaanilegendaa kuin juttu mummosta suksiboksissa - lyhyesti sanoen, leffassa on mukana kostoa, mutta sitä ei tehty itsetarkoituksellisesti koston vuoksi.
Juu, kyllä tuon verran on tullut luettua. Hiton vaikea sitä oli koittaa ilmaista oikein, koitin vihjaista vähäsen jotta se kuva mikä jää on tuollainen. Haluttiin niin tehdä tai ei, sellainen kuva minuun jäi.

Tai sitten konsepti kahdesta erilaisesta loppuratkaisusta "valitse omasi" on vähän liikaa minun perinteiselle animoidun fiktion käsitykselle. Muistan kyllä joskus semmoiset cd-rom multimedia-ajan alkupäivien pelit kuin Under a Killing Moon ja Overseer jotka toteuttivat ehkä ensi kertoja oikein vaivalla toteutetulla tapaa usean erilaisen loppuratkaisun, mutta se ei lohduta nyt.

EoE:n pahin vika minun näkökulmasta on ehkä se jälkimmäinen E. Ilman sitä se olisi voinut upota paremmin.

Dr. Nick

Viesti Kirjoittaja Dr. Nick » Ma Kesä 13, 2005 23:50

kyuu kirjoitti:Tai sitten konsepti kahdesta erilaisesta loppuratkaisusta "valitse omasi" on vähän liikaa minun perinteiselle animoidun fiktion käsitykselle.
Yleinen konsensushan on, että sekä tv- että elokuvalopetus kuvaavat samoja tapahtumia eri perspektiiveistä ja toimivat toisiaan täydentävästi. Ei siinä tarvitse siis valita, kumman niistä valitsisi itselleen, ainoastaan kummasta pitää enemmän (tai kumpaa inhoaa pikkiriikkisen vähemmän).

Lonkerohattu

Viesti Kirjoittaja Lonkerohattu » Ti Kesä 14, 2005 00:29

Dr. Nick kirjoitti:
kyuu kirjoitti:
Eihän kukaan edes teknisesti ottaen kuollut koko filmissä. (Tai no, Gendo mahdollisesti potkittiin ulos instrumentalitystä, mutta se on kiistanalainen aihe.)
End of Eva on sarjan loppu siinä muodossa, johon se alun perin suunniteltiinkin. Havainnollistaakseni asiaa, postaanpa nämä kuvat tännekin. Behold - jakson 25 alkuperäinen preview-traileri muutamaan ruutukaappaukseen supistettuna! (Spoilereita linkkien takana, juh.)

1 - 2 - 3 - 4 - 5

Kuten huomaatte, jaksosta 24 oli määrä olla suora siirtymä EoE:n tapahtumiin.
Noh, minun käsitykseni mukaan paskiaiset ja muuten vain elämään kyllästyneet jäivät osaksi suursielua - eli Gendou pääsi mahdollisesti taivaaseen, joka on helvetillistä lumetodellisuutta! :D

Ilmeisesti sitten elämäntahtoiset, eli ns. viattomat jäivät maan päälle kitumaan yksilöinä - vaikka liittyvätkin kuollessaan lopulta takaisin adam/lilim/evao1 -suursieluun.

"Elävistä olennoista vain ihmiset vihaavat itseään" saatetaan tulkita siten, että valtaosa ei homo sapiens -elämästä palaa takaisin henkiin maan päälle, joten ehkäpä maapallolle palautuu kohtuunopeasti uusi ekosysteemi, joka pystyy ylläpitämään "henkiinjääneitä". Tai sitten Shinjin ja Asukan on opeteltava pitämään "Über-Rein" lihasta tms.

Ihanan sekava ja tulkinnavarainen loppu, eikö olekin? ;)
Minua ei päästetä edes taivaan portin lähettyville, helvetistä minut potkittiin jo pois ja olen aivan liian sekaisin saavuttaakseni nirvanan. Elämäni on kuitenkin ihanaa, koska pääsiäispupu palkkasi minut tappamaan joulupukin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”