Full metal panic!

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

jtn

Viesti Kirjoittaja jtn » Ma Syys 03, 2007 09:56

isokana kirjoitti:Mutta Sousuke-Kaname -parin vuorovaikutus on puhdasta kultaa ja kuuluu niiden kolmen parin pantheoniin, jotka hallitsevat animemaailmaa (kaksi muuta Kodochan Sana ja Akito sekä Crest of the Starsin Lafiel ja Jinto).
Kerettiläistä jättää moisesta listasta pois Karekanon Yukino ja Arima...
isokana kirjoitti:Fumoffu naurattaa myöskin, mutta sen täyden potentiaalin ymmärtämiseen vaaditaan ensimmäisen kauden katsominen.
Fumoffun täyteen ymmärtämiseen täytyy katsoa muutama ekan kauden alkujakso. Jokin 4-5 jaksoa luultavasti riittää, koska niissä taitavat tulla vastaan jo kaikki tärkeät hahmot. Fumoffuhan nyt muutenkin on FMP:tä parhaimmillaan, koska sarjan se omaperäinen juttu on heittää patterin välissä kasvanut superkommando-Sousuke osaksi tavallisten pulliaisten elämää. Mechahärdelli sarjassa on aika perus, joten siitä ei vaan jaksa innostua. Fumoffussa ei mechahärdelliä ole (pl. Bonta-kun), joten siinä on keskitytty sarjan vahvuuksiin.
- Jussi Nikander

Mecha

Viesti Kirjoittaja Mecha » Ma Syys 03, 2007 11:04

Bitten kirjoitti:Fumoffu taas on yksi hauskimmista sarjoista, mitä olen nähnyt, vaikka senkin näkemisestä on jo jonkin verran aikaa. Second raidista en ole nähnyt kuin muutaman ensimmäisen jakson. Sekin pitäisi varmaan katsoa loppuun jossain välissä.
Nuo kaksi ovat kyllä kuin yö ja päivä. TSR:ä katsoessani en ainakaan itse nauranut yhtään, sen verran vakava se oli. Virne kyllä tuli naamalle, mutta eri syistä kuin Fumoffua katsoessa. Nimittäin aina kun mechat tappelivat niin se olikin sitten mesevää.

SPOILER: Myös Leonardo Testarosan ilmestyminen oli mahtava hetki TSR:ssä. Varsinkin kun hän suutelee Kana-chania kun tämä kääntää päätään eka kiellettyään, että Sousuke olisi hänen poikaystävänsä.SPOILER

Silti itse kyllä pidän yhä eniten ekasta sarjasta kerta siinä on sopivasas suhteessa kumpaakin. Sekä huumoria, että toimintaa ja homma toimii kuin junan vessa.
"When you become a real fighter, we'll settle it"
- Zechs Merquise to Heero Yuy (Gundam Wing)

"Its time to duel!"
- Yami (Yu-Gi-Oh! Duel Monsters)

hippien touhua kyllä tämä hippitouhu
- Kyuu

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Ma Syys 03, 2007 13:06

jtn kirjoitti:
isokana kirjoitti:Mutta Sousuke-Kaname -parin vuorovaikutus on puhdasta kultaa ja kuuluu niiden kolmen parin pantheoniin, jotka hallitsevat animemaailmaa (kaksi muuta Kodochan Sana ja Akito sekä Crest of the Starsin Lafiel ja Jinto).
Kerettiläistä jättää moisesta listasta pois Karekanon Yukino ja Arima...
Njääh, kerettiläistä on se, etten ole saanut aikaiseksi kuin yhden Karekano-pokkarin lukemisen. Tosin 19 ensimmäistä on hankittu ja odottavat hyllyssä aikaa parempaa. Halpa dvd-boksikin kutisee vähän takaraivossa.

Jottei menisi ihan off-topicin puolelle, niin höpistään vähän lisää Second Raidista. Sitä lähdettiin katsomaan asenteella "takaisin normaaliin FMP:hen" ja yllätyttiin samantien. Heti alusta asti mechataistelut oli hoidettu äärimmäisen nätisti animoituna ja mitä parasta niihin todella putosi mukaan. Kun ensimmäistä FMP:tä katseli mielellään vain siksi, että tykkää isojen metallisten juttujen räimivän toisiaan, SR:n taistelut saivat kynnet pureutumaan kämmeniin. Huippukohtana tunnelin alla tapahtuva taistelu, jossa epätoivo ja kaaos suorastaan hyökyi ruudusta ulos. Toinen parannus oli pahispuolella, jossa mukaan oli otettu mielipuolinen sadistiäijä ja siskokset, joiden väliset vibraatiot saivat otakun sukat pyörimään. En kyllä lyötänyt mitenkään syvällistä kehitystä näiden kohdalla, mutta viihdytysarvo oli noin ääretön miinus yksi. Hyvikset olivat vanhoja tuttuja, mutta Sousuken ja Kanamen suhteen kaikenpuolinen stressaaminen sai katsojan puolella kaikennäköisiä kivoja reaktioita aikaiseksi (se hiustenleikkaus on yksi parhaimmista kohtauksista ikinä missään). Ikävä kyllä jakson yhdeksän jälkeen keskityttiin liikaa Sousuken pahan olon häivyttämiseen perinteisten kaavojen mukaan, mikä ei enää iskenyt toivotulla tavalla. Loppu on kaikessa helppoudessaan ja nollaavuudessaan suorastaan loukkaava muuta sarjaa kohtaan, mutta olen oppinut elämään sen kanssa. Standardi FMP-huumori sarjasta puuttuu lähes kokonaan, mutta muut elementit paikkaavat sen puutteen. Eikä se tuohon olisi saumattomasti sopinutkaan. Fumoffu ja Second Raid ovat tähän mennessä olleet KyoAnin parhaat sarjat ja minä ja ehkä jotkut muutkin ihmettelevät, miksi he tuhlaavat aikaansa Key-adaptaatioihin tai jonkun jumalan edesottamusten seuraamiseen (vaikka hyviä ovatkin), eivätkä tee lisää Full Metal Panicia.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Valkoinenhai

Re: Full metal panic!

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » La Heinä 12, 2008 19:31

Katsoin sarjan alun perin sen takia, että se oli mechaa ja siinä oli suosikki seiyuuni Tomokazu Seki. Yllättävän pian kuitenkin jäin sarjaan koukkuun ja tätä nykyä minua voi sanoa jo melko kovaksi faniksi. ^^
Sarjan juoni on kelvollinen, ei kuitenkaan ehkä ihan parasta laatua. Mecha taistelut ovat kuitenkin hyviä ja näyttäviä. Eteenkin The Second Raidissa on komeat tehosteet, mitä nyt olen sitä katsellut. Fumoffu oli myös tooodella hauskaa ja koukuttavaa katseltavaa. Ja mikä krafiikka loisto: ah, ihan silmiä hivelee.
Sarjan lopetus kyllä töksähti aika pahasti. Harmitti, kun se jäi vähän auki...
Hahmoihin olisi toki voinut tuoda enemmän ulottuvuuksia, mutta pidän kuitenkin Kanamen kiukkuisesta ja sähäkästä luonteesta, ja miten hän aina murjoo Sousukea, joka ei ymmärrä tavallisesta elämästä yhtikäs mitään. Repeän usein nauruun, kun Sousuke ymmärtää jonkin täysin yksinkertaisen asian väärin ja toteuttaa kaiken militaristisella tavallaan.
Huumori siis kukkii, paljon plussaa siitä.
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

IronMan

Viesti Kirjoittaja IronMan » To Loka 23, 2008 20:11

Vähän aikaa sitten löysin kirjastosta Full Metal Panic! sarjan ensimmäsen DVD:n ja ajattelin katsoa minkälainen olisi. Ensimmäinen jakso meni ja olin ihan koukussa :lol: Nyt kun synttärit ovat kohta ovella niin ajattelin laittaa tilaukseen koko sarjan boxin ja myös Fumoffun niinkuin myös The Second Raidin.

Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji » Ti Loka 28, 2008 21:58

[Valvojamekastus]

Ketjusta poistettu lopusta kauppakeskustelut. Ostoksien tutkimista varten on edelleenkin oma alueensa eli Ostokokemukset ja – vinkit, joten sieltä hakemaan apuja vastaisuudessa. Tällä Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat-alueellahan on tarkoitus keskittyä itse teosten sisältöön, eikä niinkään vaikkapa julkaisujen laatuun.
Tämä on häikäilemätön mainos: Jinsei ry, Porin anime- ja mangaklubi
[17:52] <@Sivis> "I'm becoming Jinsei.. Jinsei" .. :|

Kaneli

Viesti Kirjoittaja Kaneli » Su Joulu 07, 2008 13:04

Joo ekat jaksot oli hyviä ja odottelin vihdoinkin jotain loogista mättöä, mut sit alko vähän pelottaan, kun sitä mechaa käytettiin kaupunkiajeluun. En osannu viel pahemmin epäillä.

Sit myöhemmin bullet dodgingia Matrixin tyylin, mechoilla liuhulettejä ja moottorisahamiekkoja ja huotria noille moottorisahamiekoille, sauhuavien mecharomujen tulitusta ilma mitää syytä, mechoja jotka on immuuneja normaaleille jättiläisluodeille, mutta sitten parempien mechojen ampumat luodit onkin tappavia...
Spoiler:
Edit: Se oliki suojakenttä tms., mut miks se sitte meni puskaan piiloon kun sillä sellane oli? :(

Edit edit: Ei se ollukkaa suojakenttä, se oli LAMBDA DRIVER! Miksei se vaa menny berserk sen lambda driverin kanssa siinä alussa ja tuhonnu kaikkia näitä hyviksiä sen kanssa?
Ei jumaliste palatkaa sinne koululle jo... Ei tollane scifi niinku häivetyslaite haittaa, mut luonnonlakien rikkominen kyllä haittaa, vois samantien pistää jonku tuntemattoman hepun tekemään Akirat ja räjäyttämään koko paikan mielensä voimalla, en kyl ihmettelis tällasta taistelun käännettä yhtää enempää.
En ole minkään sanomani takana, mielipiteeni vaihtelee noin viikottain.

Matti

Re:

Viesti Kirjoittaja Matti » To Kesä 02, 2011 11:02

isokana kirjoitti:Loppu on kaikessa helppoudessaan ja nollaavuudessaan suorastaan loukkaava muuta sarjaa kohtaan, mutta olen oppinut elämään sen kanssa. Standardi FMP-huumori sarjasta puuttuu lähes kokonaan
Rohkenen olla lopetuksesta erimieltä. Minulle koko FMP animetrilogian hauskin kohta on Secon Raidin viimeisessä jaksossa jossa isokanan mainitsema mielipuoli sadistiäijä sanoo:
Mushi mushiii!
Tuo nauratti vielä seuraavana päivänäkin. No jaa, ehkä olen vähän outo... :oops:

Kaneli kirjoitti:Joo ekat jaksot oli hyviä ja odottelin vihdoinkin jotain loogista mättöä, mut sit alko vähän pelottaan, kun sitä mechaa käytettiin kaupunkiajeluun. En osannu viel pahemmin epäillä.
...
Spoiler:
Edit edit: Ei se ollukkaa suojakenttä, se oli LAMBDA DRIVER! Miksei se vaa menny berserk sen lambda driverin kanssa siinä alussa ja tuhonnu kaikkia näitä hyviksiä sen kanssa?
Mulla oli suunnilleen samat vibat ensimmäisen kolmen jakson perusteella sekä FMP:sta että Fumoffusta mitä tuli animekerhon videoillassa nähtyä. Tuon kokemuksen perusteella tilasin kerralla kaikki kolme kautta joista kaksi olivat jonkinsortin pettymyksiä. Lambda drive on sellaista cheeseä ettei tosikaan... Kanelin spoiler-tageissa olevaan kysymykseen vastataan Second Raidissa, joka on:
Spoiler:
Lambda drive toimii tahdonvoimalla jota varten kuskin on oltava virittäytynyt tiettyyn mielentilaan. Vertaa Slayersin valomiekka ja Lost Universen Swordbreaker. Pahikset olivat kehittäneet rokotteen/huumeen joka vähän helpottaa hommaa, mutta Sagaralle sellaista ei ollut ja siten on Lambda driverinkin kanssa hieman altavastaajana. Sittenkin käyttö on lyhytaikaista ja kuskille stressaavaa. Lisäksi Sagara ei pidä koko vehkeestä joka koituu TSR:ssa ongelmaksi.
Fumoffua lukuunottamatta FMP on Gundamin kaltaista mechamättöä jossa hyviksetkin saavat välillä turpaansa. Ei ole ihan minun makuun ja Lambda drive vetää sarjat supermechan puolelle. Siltikin sarjoihin käyttämäni aika ja raha ei tunnu ihan (kokonaan) hukkaan heitetyltä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”