Full metal panic!

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Mecha

Viesti Kirjoittaja Mecha » Su Joulu 10, 2006 21:52

Eri jatkoa antavissa mangoissa ja romaaneissa valotetaan TSR:ssä esiteltyä pahista, Leonard Testerosa. Hänen mitiivinsa, menneisyytensä ja salaisuutensa tulevat niissä esille. Ne siis jatkavat siitä mihin TSR jää.
"When you become a real fighter, we'll settle it"
- Zechs Merquise to Heero Yuy (Gundam Wing)

"Its time to duel!"
- Yami (Yu-Gi-Oh! Duel Monsters)

hippien touhua kyllä tämä hippitouhu
- Kyuu

Kensuke

Viesti Kirjoittaja Kensuke » La Helmi 24, 2007 14:40

No niin, hieman uutisia. ANN tiedottaa että Tokyopop tulee julkaisemaan Full Metal Panic! romaanit.
Mikäs siinä oikein kesti, ottaen huomioon sarjan suosion. :wink:

Perfect Gentleman

Viesti Kirjoittaja Perfect Gentleman » Ma Helmi 26, 2007 21:21

Kysyisin nopeasti että onko mangan loppu yhtään samanlainen kuin alku? Alulla tarkoitan kirjaa 1. Alku on mielestäni loistava mutta olen kuullut että sarja muuttuu aika mecha painotteiseksi. Eli kysymys oli: Onko mangan alku ja loppu yhtään samanlaiset?

En jaksaisi tutkia koko ketjua joten kysyn nyt tässä, pystyykö Full Metal Panic mangat ymmärtämään ilman animea? Tarkoitan siis tavallista, sigmaa ja overloadia. Löytyykö sigmaa suomesta? Onko se hyvä? Entä overload? Overloadilla on kai eri tekijä kuin muilla.

moderaattorin editoima: Tuplapostaus yhdistetty.
Wa, watashi wa chigau zo! - Potemkin

tellie

Viesti Kirjoittaja tellie » Ti Touko 22, 2007 00:36

Perfect Gentleman kirjoitti:En jaksaisi tutkia koko ketjua joten kysyn nyt tässä, pystyykö Full Metal Panic mangat ymmärtämään ilman animea? Tarkoitan siis tavallista, sigmaa ja overloadia. Löytyykö sigmaa suomesta? Onko se hyvä? Entä overload? Overloadilla on kai eri tekijä kuin muilla.
Animehan on tehty mangojen pohjalta, ketjussa on jossain vaiheessa sanottu kirjatkin, joten kyllä pitäisi taipua ongelmitta.

(Tosin en tajua miksi joku tahtoisi lukea mangana tuon... Tai siis tajuan, mutta miten joku kuvittelee pystyvänsä. FMP on ehkä kauhein manga joten olen ikinä lukenut tai edes nähnyt, itsellä herää kutakuinkin halu tehdä kaulakiikku kun koetan jotain niin kamalaa lukea. Jännä sinällään, että arvostan animen niin korkealle että ei mitään rajaa, mutta mangalle olen melkeinpä allerginen. Anime vaan toimii niin paljon paremmin, eheämmin, sanoisinko)

mazojedi

Viesti Kirjoittaja mazojedi » Ti Touko 22, 2007 10:13

Alkuperäisestä FMP mangasta en paljoa muista, mutta mielestäni se oli ihan hyvä.(muistaakseni ekan tai kaksi ekaa kirjaa olen lukenut) Niin ja kuten sanottiin, että mangahan on tehty ennen animea eli sen kyllä ymmärtää. Sehän siis sisältää käsittääkseni Fumoffun ja normaalin FMP:n sekaisin.

Overloaded sitten taas on asia erikseen ja se on todella hauska ja pidän siitä kovasti, eli jos Fumoffusta tykkäsit on tämä samanlaista sekoilua. ^^
Sitten tuosta Sigmasta, että sitähän ei (vielä) ole tullut Japanin ulkopuolella.

Pitää vielä mainita, että joitakin novelleita (joista siis kaikki FMP:t ovat saaneet alkunsa) pitäisi jossain vaiheessa tulla englanniksi.

Sitten kysytään vielä, että osaisiko joku sanoa onko tämä kirja http://www.deepdiscount.com/viewproduct ... Id=7709104 järkevä ostos? Sisältääkö paljon taidekuvia? Entä mitä muuta siinä on?

Kensuke

Viesti Kirjoittaja Kensuke » Ti Touko 22, 2007 12:14

Kuten sanottu, sekä manga että anime perustuvat romaaneihin, amazonin mukaan ensimmäisen pitäisi tulla ulos 11.9.2007, Japanissa tuo julkaistiin jo -98.
Ensimmäinen romaani vastaan Full Metal Panic! animen seitsemää ensimmäistä jaksoa. Ainakin minulle nuo ovat pakko-ostos.
mazojedi kirjoitti:Sitten kysytään vielä, että osaisiko joku sanoa onko tämä kirja http://www.deepdiscount.com/viewproduct ... Id=7709104 järkevä ostos? Sisältääkö paljon taidekuvia? Entä mitä muuta siinä on?
Kyse on ilmeisesti tästä. Tietenkin jos jollain on jo tuo voi antaa tarkemman kuvauksen. ANN sanoo seuraavaa:
"Not a manga, but an illustrated softcover book that features an episode guide, line art, concept sketches and technical details on the series."

tellie

Viesti Kirjoittaja tellie » Ti Touko 22, 2007 14:04

Kensuke kirjoitti:Kuten sanottu, sekä manga että anime perustuvat romaaneihin, amazonin mukaan ensimmäisen pitäisi tulla ulos 11.9.2007, Japanissa tuo julkaistiin jo -98.
Ensimmäinen romaani vastaan Full Metal Panic! animen seitsemää ensimmäistä jaksoa. Ainakin minulle nuo ovat pakko-ostos.
Saatan olla väärässäkin, sillä en löytänyt nyt näin äkkiseltään käsitykselleni vahvistusta, mutta eikös tuo mene niin, että romaanien pohjalta on tehty manga(t), ja anime pohjaa pitkälti siihen (niihin), vaikka romaanitkin tietysti häilyvät taustalla? (Edit: tai siis, anime mukailee pitkälti mangaa, ympäristöineen ym. ykistyiskohtineen, joita ei käsittääkseni romaaneissa samalla tavoin esiinny, ja samoin piirros tuntuu olevan melkeimpä uskollisempaa mangalle kuin romaanien kuvitukselle)

Niin tai näin, samaa tavaraa, ja katsomisen/lukemisen kannalta aika sama mitä on käytetty pohjana mitäkin tehtäessä :)

Olen vähän katsellut noita romaaneja, aika mielenkiintoisen oloisia, ja jahka oikea käännös tulee, niin kyllä taitaa niin käydä, että jos se ei ole aivan härskin hintainen, niin hyllyyn päätyy. Jotenkin rikkinäisen tuntuinen oli kyllä sekin, noin rakenteellisesti.

jessykkä<3

Viesti Kirjoittaja jessykkä<3 » Su Syys 02, 2007 16:11

Tää on tosi hyvä..!! Vaikka en paljon sotimisesta pidä niin tähän jäin koukkuun.. :wink:. Mä oon kattonu nyt muutaman..! Jotku sanoo et se anime huononee mitä enemmän siihen tehhään jaksoja, niin ajattelin et monta tähän on ilmestyny. Onko tää niin ku parempi animena ku mangana..? siis sisällöltä..?? :?: :) oon vasta tutustunu (häpeää :oops: ) niin pitäis saaha tietää näit juttui.. kiitän vastaajille jo etukäteen..
Viimeksi muokannut jessykkä<3, Ma Syys 03, 2007 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Su Syys 02, 2007 16:17

Mites tota, en tykkää jättiroboteista enkä shonensarjoista yhtään, ja tämä on molempia, mutta sitten taas kontrastina olen tykännyt kaikesta muusta, mitä KyoAni on tehnyt. Mahtaisiko olla minun juttuni?

Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti » Su Syys 02, 2007 17:25

madu kirjoitti:Mites tota, en tykkää jättiroboteista enkä shonensarjoista yhtään, ja tämä on molempia, mutta sitten taas kontrastina olen tykännyt kaikesta muusta, mitä KyoAni on tehnyt. Mahtaisiko olla minun juttuni?
No tarjoileehan tämä ihan hyvää sarjansisäistä kontrastia synkän mechamätön ja koulukomedian välillä,mutta jos VIHAA jättirobomeininkiä,kannattaa suoraan katsoa vain Fumoffu(tosin tässä vaihtoehdossa taas missaa käytännössä kaikki juonielementit),taas jos edes etäisesti sietää em. elementtiä,niin koko sarja on aika voittoisa.Ainakin allekirjoittanut on "muutamat" röhönaurut päästänyt ilmoille johtuen Sousuken uusavuttomuudesta tai Kanamen tuittupäisyydestä.

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Su Syys 02, 2007 17:36

Niin no tsundere-tytöt ovat allekirjoittaneen heikko kohta, Evangelionista tykkäsin tosi paljon jättiroboteista huolimatta, ja se oli aika lailla Asukan ansioita. Että jos se Kaname vetää yhtään vertoja, ehkä sarja olisi tutustumisen arvoinen :P

Kensuke

Viesti Kirjoittaja Kensuke » Su Syys 02, 2007 19:20

madu kirjoitti:Mites tota, en tykkää jättiroboteista enkä shonensarjoista yhtään, ja tämä on molempia, mutta sitten taas kontrastina olen tykännyt kaikesta muusta, mitä KyoAni on tehnyt. Mahtaisiko olla minun juttuni?
Ensimmäisen sarjanhan teki Gonzo, KyoAni vastasi sitten Fumoffusta ja Second Raidista. Lisäksi ensimmäinen sarja ja Fumoffu tapahtuvat osittain päällekäin, Gonzo jätti osan huumoripainotteisimmista luvuista pois mechamätön tieltä, KyoAni koosti sitten näistä Fumoffun.
Noh, Kanamen stundere on luonnollisesti plussaa, ja onhan Tessakin niin moe että kuolen. :wink:

Jos sarjaa aikoo kokeilla kannattaa aloittaa alusta, muuten on aika pihalla tapahtumista, varsinkin Second Raidissa.

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Su Syys 02, 2007 19:21

madu kirjoitti:Niin no tsundere-tytöt ovat allekirjoittaneen heikko kohta, Evangelionista tykkäsin tosi paljon jättiroboteista huolimatta, ja se oli aika lailla Asukan ansioita. Että jos se Kaname vetää yhtään vertoja, ehkä sarja olisi tutustumisen arvoinen :P
No joo, sinnepäin. Omissa silmissä Kaname on enemmänkin kiltti/kiva tyttö, jonka Sousuken temput pakottavat tsundere-rooliin, kun Asuka, Haruhi et kumppanit taas ovat perusluonteeltaan toisia kyykyttäviä persoonia. Mutta Sousuke-Kaname -parin vuorovaikutus on puhdasta kultaa ja kuuluu niiden kolmen parin pantheoniin, jotka hallitsevat animemaailmaa (kaksi muuta Kodochan Sana ja Akito sekä Crest of the Starsin Lafiel ja Jinto).

Yleisesti FMP:stä voisi sanoa sen verran, että ensimmäinen kausi on luultavasti puoliksi sinulle aika tuskaa, koska robottimäiskettä on ja se on aika peruskauraa. Toinen puoli varmasti naurattaa. Fumoffu naurattaa myöskin, mutta sen täyden potentiaalin ymmärtämiseen vaaditaan ensimmäisen kauden katsominen. Second Raidin alkupuoli on sitten taas niin puhdasta voittoa kuin vain voi olla hahmovetoisen kerronnan ja hyvin intensiivisesti toteutetun robottimäiskeen yhdistelmänä. Loppupuoli ei ole aivan niin loistava ja loppuratkaisua on plääh, mutta se ei himmennä alkupuolen uskomatonta tehoa. Tietenkin jotta tuosta saisi mitään irti, niin ainakin ensimmäinen kausi pitää olla katsottuna.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Su Syys 02, 2007 19:23

isokana kirjoitti:Yleisesti FMP:stä voisi sanoa sen verran, että ensimmäinen kausi on luultavasti puoliksi sinulle aika tuskaa, koska robottimäiskettä on ja se on aika peruskauraa. Toinen puoli varmasti naurattaa. Fumoffu naurattaa myöskin, mutta sen täyden potentiaalin ymmärtämiseen vaaditaan ensimmäisen kauden katsominen. Second Raidin alkupuoli on sitten taas niin puhdasta voittoa kuin vain voi olla hahmovetoisen kerronnan ja hyvin intensiivisesti toteutetun robottimäiskeen yhdistelmänä. Loppupuoli ei ole aivan niin loistava ja loppuratkaisua on plääh, mutta se ei himmennä alkupuolen uskomatonta tehoa. Tietenkin jotta tuosta saisi mitään irti, niin ainakin ensimmäinen kausi pitää olla katsottuna.
Hmh, tuon perusteella taidan FMP:n lokeroida sitten tuohon "ehkä joskus voisi katsoa jos ei muutakaan keksi"-kategoriaan.

Bitten

Viesti Kirjoittaja Bitten » Su Syys 02, 2007 22:05

FMP! oli minun ensimmäinen katsomani animesarja, jonka tiesin olevan animea. Siitä on suhteellisen kauan, kun sen näin, mutta viihdyttävää se oli, kun se kerran sai minut tähän animerumbaankin mukaan vedettyä. Fumoffu taas on yksi hauskimmista sarjoista, mitä olen nähnyt, vaikka senkin näkemisestä on jo jonkin verran aikaa. Second raidista en ole nähnyt kuin muutaman ensimmäisen jakson. Sekin pitäisi varmaan katsoa loppuun jossain välissä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”