Full metal panic!

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ewe

Viesti Kirjoittaja Ewe » Ke Elo 23, 2006 19:28

tellie kirjoitti:Olisi kyllä kiva jos saisivat animoitua lisää ja mieluusti ihan ihmisten aikoihin. Hassua miten vieläkin kolahtaa joku sarja niin, että hyvä kun saa erossa olleeksi
Olen samaa mieltä! :D

Laus

Viesti Kirjoittaja Laus » La Syys 02, 2006 10:57

Olin kirjastossa ja kaverini löysi hyllystä fmp-dvd:n, jonka sitten lainasin. En ollut yhtään kiinnostunut sarjasta etukäteen, enkä edes tiennyt, mihin lajityyppiin se kuuluu tai kenelle se oli suunnattu, mutta kun ilmaiseksi saa, niin miksipä sitä ei kokeilisi.
Fmp on mielestäni ihan hyvä, vaikka kovin syvällistä juonta ei neljän ensimmäisen jakson jälkeen vielä ole ilmaantunut. Mutta täytyy etsiä kirjastosta loputkin osat, sillä minua jäi vaivaamaan,
miten niille oppilaille käy ja kuka se pinkkihiuksinen tyttö on. ^^
Mutta ostamaan en rupeaisi kuitenkaan.

Esrhan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esrhan » La Syys 02, 2006 12:36

Täysinäinen metallipaniikki - sarja jota aiemmin katsoi ihan mielellään, mutta nykyään pakottaa nousemaan penkiltä ja siirtymään katselualueelta kauemmaksi.

Onhan FMP hyvä ja hienosti tehty anime, josta löytyy animekliseitä joka lähtöön. Löytyy temperamenttinen ja päähahmoa huoletta pieksevä kaunis koulutyttö, sosiaalisesti ja maalaisjärjellisesti vammainen päähahmo, joka työskentelee ryhmälle stereotyyppisiä oikeudenpuolustajia. Mitäs vielä? Todella coolilla asenteella liikkeellä oleva pahis, joka tekee katoamistemppuja. Se on sitten jokaisen oma asia, että kokeeko hän nämä hyvinä vai vähemmän hyvinä piirteinä.

Suosittelisinko tätä kenellekään? Kyllä FMP uppoaisi ainakin sellaisille ihmisille, jotka eivät ole vielä hirveän paljon erilaisia animen genrejä ja sarjoja ehtinyt kokea laajemmalla skaalalla. Vahvaa perussettiä FMP on, josta löytyy paljon viatonta häröilyä, mutta jossain vaiheessa sen konsepti ja dramaattisuus alkaa maistumaan pahvilta.

Kahta kohtausta en kyllä unohda koskaan. Behemothin "animoitu" jalka tallamassa poliisiauton ja saman jakson viimeinen laukausääni, jonka tunnistin vuonna 1994 julkaistusta X-Com UFO Defense pelistä. :)

Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti » La Syys 02, 2006 15:50

Esrhan kirjoitti:Täysinäinen metallipaniikki - sarja jota aiemmin katsoi ihan mielellään, mutta nykyään pakottaa nousemaan penkiltä ja siirtymään katselualueelta kauemmaksi.

Onhan FMP hyvä ja hienosti tehty anime, josta löytyy animekliseitä joka lähtöön.
Vahvaa perussettiä FMP on, josta löytyy paljon viatonta häröilyä, mutta jossain vaiheessa sen konsepti ja dramaattisuus alkaa maistumaan pahvilta.
jos pidät vakavammasta meiningistä,pidät varmasti toisesta tuotantokaudesta (tarkoitan tällä siis The Second Raidia,en Fumoffua)ja tulevasta jatkosta enemmän.
eräiden pahisten kohtalo k.o sarjassa kouraisi aika syvältä :|
animaation tasokin hitusen nousi mielestäni second raidissa,mutta saattaa olla pelkkä aavistus

neko-chan-battôsai

Viesti Kirjoittaja neko-chan-battôsai » La Syys 02, 2006 15:53

fumoffun olen katsonut ja se olikin oikeastaan ensimmäinen anime jonka tiesin olevan anime ja jonka katsoin ja siitä alkoi anime innostus :D

tellie

Viesti Kirjoittaja tellie » Pe Syys 15, 2006 14:12

Nyt on sitten FMP-TSR:kin tullut katsottua loppuun saakka. Minulla kolahti jopa paremmin kuin FMP, pidin nimittäin siitä astetta vakavammasta vireestä joka tässä tosiaan oli. Joskin *SPOILER* Kanamen olisivat saaneet vakavissaan lahdata niin olisi päästy siitäkin vinkujasta eroon :wink:

Loppu olisi kyllä minustakin saanut olla kivempi - esimerkiksi sellainen, ettei se olisi ollut lopppu. Että siis olisi vielä jaksoja animoituina iiiso kasa, itse sisällöstä en kyllä keksi valittamista, lukuunottamatta muutamia omia näkemyksiäni siitä, miten olisin henkilöitä lähtenyt kehittämään hieman toiseen suuntaan. Muutaman visuaalisesti erittäin kauniin ja toimivan kohdan olivat saaneet loppuun, esim. sen kun *SPOILER* Sousuke seisoo kadulla ammuttuaan herra pahiksen ja lasinsirpale tippuu alas ja tekee haavan poskeen, näyttää melkein veren itkemiseltä. Cool. Tiedä sitten jos tuo on useamminkin käytetty keino, en kyllä ole ikinä aikaisemmin nähnyt.

Pyh, tekisivät sarjat kokonaan ja vasta sitten pistäisivät levitykseen, niin olisi tältäkin ongelmalta säästytty ;) Ok, ymmärrettävästi eivät näin tee, mutta silti. Animointimasiinat toimintaan siellä animointipäässä vaan täydelle teholle, että saisi tätäkin nannaa lisää.

Marcco

Viesti

Viesti Kirjoittaja Marcco » Su Loka 15, 2006 00:00

Onhan se niin että full metal panic! on lähtenyt juonellisesti hieman alenemaan mutta animaation taso on sentään huomattavasti parantunut sitten ensimmäisen kauden.
Death of one is tragedy, death of million is statistic.

tellie

Viesti Kirjoittaja tellie » La Marras 25, 2006 02:13

Tässä pienessä (filosofia?)maistissa tajusin, mikä tässä animessa niin paljon puhuttelee.

Se on Sousuken viattomuus: harva kykenee säilyttämään viattomuutensa edes tavallisessa arkielämässä, saatika sitten jos ääriolosuhteisiin joutuu. Sousuke kuitenkin on malliesimerkki tuosta viattomuudesta, samoin kuin anteeksi antamisesta ja anteeksi saamisesta. Miten se nyt menikään se käännös niistä pyhimyksen silmistä... En edes yritä ulkomuistista.

Itsellä kun on tavoitteena säilyttää se tietty viattomuuden taso ja kyky antaa anteeksi melkein mitä vain, niin teemaa käsittelevät ilmaisut kolahtavat hieman eri tavalla, kuin jos tätä tavoitetta ei olisi.

Uzi-99

Viesti Kirjoittaja Uzi-99 » La Marras 25, 2006 17:57

Esrhan kirjoitti:Suosittelisinko tätä kenellekään? Kyllä FMP uppoaisi ainakin sellaisille ihmisille, jotka eivät ole vielä hirveän paljon erilaisia animen genrejä ja sarjoja ehtinyt kokea laajemmalla skaalalla.
--- FMP kuuluu suosikkeihini, ja olen otaku vuodesta 97-98 lähtien... Eli kaikenlaista on tullut nähtyä. Ei kannata yleistää. ;)

Itsellä FMP:ssä kolahti militäärimeininki ja Sagara. Vaikka niitä toivottomia miespäähahmoja nyt näkee varsin usein animessa niin Sagara ei ole sentään täysin kädetön, lähinnä vain sosiaalisesti kyvytön (tavallisessa siviiliyhteiskunnassa).

Sagara ei myöskään erehdyksessä päädy mechan ohjaamoon ja huomaa maagisesti olevansa täydellinen pilotti: Hänellä on selkeä sotilaallinen tausta lähtökohtana mikä on äärimmäisen piristävää normi-mechan ihmeteinipilottien joukossa.

Ja olen aika lailla samaa mieltä Tellien kanssa Sagaran tietynlaisesta viattomuudesta. Sagaran elämänkatsomus noin yleensäkin on omasta mielestäni hyvin samaistuttava, mutta tässä tapauksessa tiedän itsekin että olen poikkeava. =)

Mitä juoneen tulee:

FMP = Vakavaa juonta ja huumoria
FMP: Fumoffu = Irrallista huumoria
FMP: TSR = Vakavaa juonta

Näin ollen Fumoffun nähneille en ensimmäisenä suosittele TSR:ää, koska vaikka olin FMP:n nähnyt etukäteen, TSR: onnistui silti yllättämään tylyydellään. Sitäpaitsi, ilman perussarjaa Fumoffun nähneillä ei tule olemaan kovin selkeää kuvaa TSR:n lähtökohdista ja tapahtumista.

En ole sitä mieltä että juonen taso olisi lähtenyt heikkenemään, päinvastoin: Oli todella hyvä että TSR lähti kuljettamaan juonta eteenpäin. Vaikka FMP:ssä alunperin pitikin ennenkaikkea niistä osioista joissa Sagara yrittää sopeutua siviiliyhteiskunnassa toimimiseen, niin jotenkin Fumoffun tarjoama yliannostus juuri tuota siviilihäröilyä jätti kyllä selkeästi tilaa vakavammalle meiningille...

Kenties olisi toiminut paremmin jos olisi pitäydytty FMP:n kaltaisessa tasapainossa Fumoffun ja TSR:nkin kanssa... Mutta ilmeisesti Fumoffu keskittyi ammentamaan lähinnä humoristisista novelleista kun taas TSR keskittyi enemmän romaanien kuvioihin.

Nyt vaan toivoo että tekevät lisää... Materiaalia kuitenkin on! =)

Karko

Viesti Kirjoittaja Karko » La Marras 25, 2006 20:25

Onko kenelläkään muuten tietoa, että onko kolmatta "tuotantokautta" tulossa FMP:stä. Luin kyllä niitä FMP novelleja, mitkä kertovat vielä pitemmälle TSR:stä, mutta animenakin olisi mukava nähdä TSR:stä eteenpäin.

Cir
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ma Marras 27, 2006 14:30

Lisäkaudet ovat ainakin tavoite, ja ymmärtääkseni ihan realistinenkin sellainen, kun aiemmat sarjat ovat menestyneet ihan hyvin. Varmaa tietoa sen sijaan minulla ei valitettavasti ole.

Minäkin kuulun niihin, jotka nauttivat TSR:n myötä sarjan synkemmän ja realistisemman osan kasvaneesta merkityksestä. Vaikka ensimmäisen sarjan ja Fumoffun huumori purikin, niin sillä ei kuitenkaan ole ollut samanlaista mieleenpainuvaa arvoa kuin jatkuvalla tarinalla ja eri hahmojen kohtaloiden kehityksellä (Fumoffussakin iskivät parhaiten juuri ne synkempää huumoria sisältäneet jaksot, ts. Sagara valmentajana ja panttivankidraama). Tässä TSR on parhaimmillaan, vaikka itse tarina välillä vähän turhan kliseinen (ja paikoillaanjankkaava) onkin.
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Guildenstern

Viesti Kirjoittaja Guildenstern » Ma Marras 27, 2006 16:03

Cir kirjoitti:Tässä TSR on parhaimmillaan, vaikka itse tarina välillä vähän turhan kliseinen (ja paikoillaanjankkaava) onkin.
Eh? Tämä kaipaa kyllä ehdottomasti perusteluja. Mikä tekee kolmentoista jakson tarinasta paikallaanjankkaavan? Ja mitä kliseistä TSR:ssä muka on?

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » Ma Marras 27, 2006 17:19

Guildenstern kirjoitti:
Cir kirjoitti:Tässä TSR on parhaimmillaan, vaikka itse tarina välillä vähän turhan kliseinen (ja paikoillaanjankkaava) onkin.
Eh? Tämä kaipaa kyllä ehdottomasti perusteluja. Mikä tekee kolmentoista jakson tarinasta paikallaanjankkaavan? Ja mitä kliseistä TSR:ssä muka on?
TSR voi todellakin tuntua joistakin paikallaan jumittavalta, koska koko sarja on vain jonkinlainen välisoitto, joka valmistelee suurempia suunnitelmia. Itse en sanoisi paikallaanjankkaavaksi eikä omiin silmiin kyllä osunut mitään hirvittäviä kliséryöppyjä(lukuunottamatta lopputaistelua...), mutta onhan Second Raidi parempi kuin alkuperäinen fmp. Fumo on taas asia erikseen.

Ja noista lisäkausista sen verran, että ainakin yhden sarjan verran FMPeetä saadaan vielä lisää.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

Cir
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ma Marras 27, 2006 17:47

K8Skies kirjoitti:TSR voi todellakin tuntua joistakin paikallaan jumittavalta, koska koko sarja on vain jonkinlainen välisoitto, joka valmistelee suurempia suunnitelmia. Itse en sanoisi paikallaanjankkaavaksi eikä omiin silmiin kyllä osunut mitään hirvittäviä kliséryöppyjä(lukuunottamatta lopputaistelua...), mutta onhan Second Raidi parempi kuin alkuperäinen fmp. Fumo on taas asia erikseen.
Tämä on ihan totta, ja tämän olisin voinut tuoda paremmin esille omassa kommentissani. Olen siis tietoinen, että TSR:n rooli on enemmänkin kahden eri vaiheen välisenä siltana, mikä selittää jonkin verran perusasetelmien (sarjan alku ja loppu) samankaltaisuutta, itse status quo ei muutu niin paljoa kuin voitaisiin kuvitella. Tähän viittasin aiemmassa kommentissani, enkä niinkään siihen, etteikö sarjan sisällä tapahtuisi. Toivottavasti tämä selvensi asiaa. Jos ei, niin vaatikaa ja yritän kirjoittaa paremmat perustelut.
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

Kirara

Viesti Kirjoittaja Kirara » Ti Marras 28, 2006 16:36

Minä olen ostanut full metal pani 5 & 6 DVD:nä. En kyllä tajunnut kaikkea. 8) Siinä oli myös vähän liika sitä että koko ajan ammutaan. 8| Mutta oli se ihan hyvä ja oli kiva katsoa. Oikeastaan kuuntelin vaa ja katoin ne kohta mis ei ammuttu. x)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”