Lapselle japanilainen nimi?

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Antaisitko lapsellesi japanilaisen nimen?

Voisin antaakin!
179
30%
En todellakaan
72
12%
Ehkä...
105
18%
Kissalle tai koiralle mieluummin
218
37%
Muu vastaus
15
3%

Ääniä yhteensä: 589

Sulkasiipi

Lapselle japanilainen nimi?

Viesti Kirjoittaja Sulkasiipi » Ma Touko 07, 2007 23:04

Olen itse ainakin miettinyt että (vaikka en itse lapsia aio hankkiakaan, niin) voisinko antaa heille Japanilaiset nimet? Pitäisi varmaan olla kuitenkin suht. Suomalaisehtava nimi ettei tulisi elämästä liian hankalaa...
Reina Tanaka <3

Blogini: http://rosaland.wordpress.com

Aimeara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aimeara » Ma Touko 07, 2007 23:40

Olen jo pitkään haaveillut jonkinsortin jälkikasvusta, ja parin vuoden ajan olenkin ollut sitä mieltä, että hankin itselleni poikalapsen keinolla millä hyvänsä (mielellään adoptoimalla). Pojalle olen jo nimenkin päättänyt valmiiksi, Kouta. Se on vähän hassu nimi - varmaan siitä tullaan vääntelemään poutaa ja routaa ja muuta vastaavaa, mutten usko siitä kovin inhottavia nimiväännöksiä saatavan.

Olen miettinyt myös monia muita nimiä - pääasiana kuitenkin se, että olisin valmis antamaan lapselleni japanilaisen nimen. Luonnollisesti ihan romanjikirjoituksella, ettei lapsiparka joudu kärsimään siitä, että "ton nimi kirjotetaan hassuilla kepeillä ja kiehkuroilla!!".
となり の おたくさん でござる。

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » Ma Touko 07, 2007 23:58

Miksei, tai luultavasti antaisinkin. Itse asiassa antaisin japanilaisen nimen varmasti ainakin yhdeksi nimeksi, mutta luultavasti vain, jos kyseessä olisi tyttö.

Japanista löytyy kuitenkin niin paljon todella kauniita nimiä, jotka eivät edes oikeastaan olisi suomessa outoja kun ruvetaan tarkemmin miettimään. Oikeastaan olen kyllä miettinytkin nimivaihtoehtoja, tosin vain tytölle.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

Kokonhoray

Viesti Kirjoittaja Kokonhoray » Ti Touko 08, 2007 07:53

Minusta on hieman hassua antaa ulkomaalainen nimi suomalaiselle lapselle. Tosin en minäkään mitään Pekkaa mahd. tuleville lapselleni laita (ei pahalla Pekka nimisille - on se kiva, mutta normaali). Tosin en mitään erikoistakaan. Ehkä jopa nimen joka sisältää hieman sarkasmia tms.
Toisaalta jos ne kissat saisin niin olisivat ehdottomasti Rofl ja Lmao!
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Ti Touko 08, 2007 10:34

En todellakaan, ellei lapsen isä sitten olisi japanilainen. En vain näe mitään mieltä antaa täysin suomalaiselle lapselle sellaista nimeä, joka ei missään muotoa vaikuta suomalaiselta. Ihan yhtä typerää olisi antaa lapselleen nimeksi Tarzan tai Zorro, mitä myös on Suomessa harrastettu.

Toisaalta, mikä minä olen puhumaan? Vankka päätökseni on nimetä mahdolliset poikalapset Batman-hahmojen mukaan. Aion vain vääntää nimet suomalaiseen muotoon Johannes ja Edvard, ettei kukaan tajua ellei kysy.

Eikös yleisessä keskustelussa ollut joskus ketju, jossa joku yritti epätoivoisesti saada vaihdettua itselleen japanilaisen nimen, mutta maistraatti/väestörekisterikeskus ei sitä sallinut. Kuinkahan helposti lapselle sitten saisi japanilaisen nimen ilman, että toinen vanhemmista on japanilainen?
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Gatchaman Fighter 2/48]
Anime- ja mangablogini

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » Ti Touko 08, 2007 13:10

VampireNaomi kirjoitti:Eikös yleisessä keskustelussa ollut joskus ketju, jossa joku yritti epätoivoisesti saada vaihdettua itselleen japanilaisen nimen, mutta maistraatti/väestörekisterikeskus ei sitä sallinut. Kuinkahan helposti lapselle sitten saisi japanilaisen nimen ilman, että toinen vanhemmista on japanilainen?
Riippuu täysin nimestä. Eihän siinä mitään ongelmia pitäisi olla, jos nimen saa ilman ongelmia suomalaisittain äännettyä ja nimi ei ole suomeksi käännettynä mikään loukkaava tai hyvän maun vastainen tyyliin "ääliö ojanpohjalta". Kunnon selityksen tekee nimestä, niin oman järjen rajoissa ei japanilaisen nimen antamisessa pitäisi tulla mitään suuria ongelmia. Kunhan muistaa sitä maalaisjärkeä käyttää.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

Mecha

Viesti Kirjoittaja Mecha » Ti Touko 08, 2007 13:24

Voisin ihan hyvin antaakin japanilaisen nimen muksulle. Jos se on tyttä niin nimeksi tulee varmasti Sakura vaikka Kawai voisi olla aika metka. Kuulma yhden jätkän nimi on oikeasti Kawai.
"When you become a real fighter, we'll settle it"
- Zechs Merquise to Heero Yuy (Gundam Wing)

"Its time to duel!"
- Yami (Yu-Gi-Oh! Duel Monsters)

hippien touhua kyllä tämä hippitouhu
- Kyuu

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » Ti Touko 08, 2007 13:39

Jotkut nimethän ovat Suomessa ja Japanissa kummassakin käytössä. Joten mikä ettei. Omakin etunimeni kävisi hyvin japanilaisesta. Kuitenkin valitsisin sellaisen, joka ei hirveästi poikkea normaalisuomalaisista nimistä noin nopeasti vilkaisten. Ja ko-päätteisten nimien kanssa täytyy vähän miettiä, kun Suomessa ne yleensä ovat miehen nimiä, mutta Japanissa naisen.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

Megadeth

Viesti Kirjoittaja Megadeth » Ti Touko 08, 2007 17:52

Ihan mageetahan tuo olisi.
Teletapit <3 Himpulat alas!

Crystal

Viesti Kirjoittaja Crystal » Ti Touko 08, 2007 21:41

voisi vaikka antaakin(jos edes hankin lapsia..) jos oon kuullut jossain hyvän nimen vaikka Misha :D

Jade-san

Viesti Kirjoittaja Jade-san » Ke Touko 09, 2007 09:21

Ehkä, koska tässä on todellakin monta mutkaa matkassa:
1. Väestörekisterikeskus, se pentele...
2. Sukunimeni: siihen ei moni suomalainenkaan nimi sopisi. >__<
3. Mitä muut ajattelisivat, kun olisin mennyt antamaan lapselleni japanilaisen nimen? Vanhempani ainakin hermostuisivat! :roll:

No mutta, jos näitä ongelmia ei olisi, niin ehkä sitten voisin harkita. Olisihan se ainakin ainutlaatuista tällaisessa tuppukylässä. Mutta en kyllä lähtisi antamaan mitään ihan älyttömiä nimiä, kuten... Akane. Se ei vaan sopisi! >__< You know what I mean, right? :wink:
I am not a whore. I'm just really, really, REALLY friendly.

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Ke Touko 09, 2007 09:44

Kannattaa ajatella myös lasta. Se mikä meistä saattaa kuulostaa hienolta, saattaa olla riippa nimen kantajalle. Mitä itse tykkäisitte, jos vanhempanne olisivat antaneet teille jonkun oudon nimen omien harrastustensa ja fanitustensa mukaan?

Itse olisin ainakin hyvin kettuuntunut, jos olisin saanut nimeni vaikka Bonanzan tai CCR:n mukaan. Puhumattakaan sitten jostain hippinimistä kuten Kuunsäde.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Gatchaman Fighter 2/48]
Anime- ja mangablogini

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ke Touko 09, 2007 11:10

Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että lasten nimeäminen on eräs sadismin muodoista. Tuskin uskallan kuvitellakaan sitä lastentarhojen ja koulujen pihoilla koettavan inhimillisen kärsimyksen määrää, kun Ridget, Brooket ja vastaavat saavat tulevaisuudessa seurakseen Narutot ja Inuyashat - vielä hirveämmistä ideoista puhumattakaan. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan jo nykyisellään Suomesta löytyy mm. kolme Neko-nimistä ihmistä (kaksi poikaa, yksi tyttö/nainen) sekä yksi Baka-niminen poika...
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

Pluie

Viesti Kirjoittaja Pluie » Ke Touko 09, 2007 12:26

Darth Mauno kirjoitti:Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan jo nykyisellään Suomesta löytyy mm. kolme Neko-nimistä ihmistä (kaksi poikaa, yksi tyttö/nainen) sekä yksi Baka-niminen poika...
Auts. Tuo Baka on jo aika paha. :( Luulisi vanhempien olleen lapsen saantia vastaa kun ovat nimenneet lapsensa tuon nimiseksi.
Itse en hirveää kiusaamista ole omasta nimestäni kokenut vaikka se länsimaisesta animaatiosta/sarjakuvasta onkin mutta koska se on ihan suomenkielinen sana niin siitä kyllä osataan vääntää ties mitä. Lapset on kuitenkin vielä sen verran tietämättömiä että väitän kyllä silti että enemmän lapset saa kiusaamisen aihetta ihan perinteisistä suomalaisista nimihirviöistä, jonka ne suomeksi ymmärtävät kuten tuttumme Yrjö toisin kuin ulkomaalaisista nimistä, jota ne ei ymmärrä.
Lapsen toisena nimenä joku japaninkieleinen nimi kuulostaisi kyllä houkuttelevalta. Muuten olen kyllä suomenkieleltä kuulostavan nimen kannalla. Mieluummin kyllä nimeisin kissani japaniksi.

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » Ke Touko 09, 2007 14:15

Pluie kirjoitti:
Darth Mauno kirjoitti:Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan jo nykyisellään Suomesta löytyy mm. kolme Neko-nimistä ihmistä (kaksi poikaa, yksi tyttö/nainen) sekä yksi Baka-niminen poika...
Auts. Tuo Baka on jo aika paha. :( Luulisi vanhempien olleen lapsen saantia vastaa kun ovat nimenneet lapsensa tuon nimiseksi.
Voisiko Baka-nimi olla tullut jostain muusta kulttuurista kuin japanista? Lähi-itä tai joku vastaava. Lähinnä ensimmäiseksi tulee se mieleen eikä se että haluttaisiin japanilainen sana nimeksi.
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”