laittomat keinot pahasta??

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

ovatko ne tuomittavia?

Ovat, kaikki niitä tukevat miljoonakorvauksiin!
17
6%
Eivät
151
52%
Joku muu(perustele)...
20
7%
en tiedä/osaa sanoa
78
27%
siis mitä???
23
8%

Ääniä yhteensä: 289

Pomdidali

Viesti Kirjoittaja Pomdidali » Su Tammi 07, 2007 02:48

Myönnän että olen ladannut animea netistä, ja mangaa myös ja onhan se väärin. En kuitenkaan tee sitä ihan pelkästään rahan vuoksi, vaan minulla on parikin syytä:

1) Monet mangat ilmestyvät kirjoina paljon myöhemmin, jolloin yleensä ostan sarjan kokoelmiini sitä mukaa kun sitä julakistaan, vaikka lukisinkin sitä koko ajan netistä. Jos joku sarja on hyvä, haluan sen kokoelmiini enkä tiedostoiksi koneelle. Esimerkkinä Bleach, jota luen netistä samalla kun ostan kirjat kun ne viziltä ilmestyvät. En onneksi joudu odottamaan kunnes ne tulevat Suomeen, vaan ostan ne ameriikoista. Tällöin on kait turha itkeä siitä, että lataan mangan netistä?
2) En halua ostaa sikaa säkissä, joten animen kanssa teen yleensä kuten monesti musiikinkin kanssa: katson yhden jakson tai pari ja jos sarja on hyvä, niin hankin sen DVD:nä Filmifriikistä tahi nettikaupoista, mutta jos sarja on huono, niin jätän sen kesken. Silloin olisi siis ollut suuri menetys, jos olisin ostanut kalliin boxin tai DVD:n enkä pitäisi sarjasta.

Onneksi en katso animea paljon, niin en joudu tekemään laittomuuksia paljon, mangaa kun saa tosi kätevästi nettikaupoista tai ihan fantsusta vain. :)

p.s Animeyhdistyksissä pääsee kyllä katsomaan animea ilmaiseksi, mutta onko ideaa katsoa sitä vain koska se on animea? Harvoin on tullut eteen sarja jota itsekin seuraan kun selailen mitä minäkin iltana olisi tarjolla, hyvin pitkälle ne edustavat vähän erityyppistä genreä, kuin mitä yleensä katson -onneksi hankinkin siis animea itselleni omaksi huvikseni ja ilokseni.

Kuumaissi

Viesti Kirjoittaja Kuumaissi » Ma Tammi 08, 2007 18:32

Joku muu (perustele)

Eivät ja ovat sillä todenäköisesti anime/manga ilmiö ei olisi levinnyt näin villinä pienessä ajassa ilman laittomia lähteitä, mutta kyllähän mangan/animen tuottajat menettää rahaa laittomuuksien takia.

stray.dog

Viesti Kirjoittaja stray.dog » To Tammi 11, 2007 18:56

Darth Mauno kirjoitti:Tähän on kyllä ihan pakko puuttua erikseen, koska tuo kommentti on niin kovin historiaton. Vähintään 99 % taiteesta on kumminkin olemassa nimenomaan siitä syystä, että joku on siitä maksanut. Hallitsijat ja ruhtinaat ovat kautta aikojen elättäneet taiteentekijöitä ja maksaneet heidän teoksistaan, antiikista lähtien touhuun tulivat mukaan myös varakkaat yksityishenkilöt Maecanas etunenässä ja tänä päivänä vallanpitäjistä eriytyneet epäpersoonalliset valtiotoimijat harrastavat samaa erilaisten tukijärjestelmien kautta. Ehkäpä taiteen pitäisi olla ilmaista, mutta tosiseikat on aina hyvä muistaa.
Tosiseikat my ass! Taidetta tehdään juuri koska halutaan rikkoa rajoja ja ottaa kantaa. Se on todellista vapautta eikä vapaudelle tulisi asettaa hintaa, mutta leipänsä monet kai haluaa saada taiteellaan -tai toisten taiteella- (ja seuraa kysymys onko se sitten todellista taidetta jos sillä on hinta? Ja toisaalta myös millainen onneton ihminen haluaisi OMISTAA taidetta? Tekeekö omistaminen ketään onnelliseksi, jos siitä voi ilmaiseksi nauttia -> kuten kuvina netissä).
Tosin en tiedä kuinka moni taiteilija pystyy elättämään itsensä omilla töillään (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) etenkin kun joissain tapauksissa isot yhtiöt syö ison osan rahoista.
Monet tekee taidetta koska se on... miten sen sanoisi. Elämäntapa? Tarkoitus? Kohtalo? Ei siksi koska ne mahdollisesti saisivat rahaa siitä.
Ei mun kaltasen tulisi edes yrittää selittää kömpelöillä sanoilla jotain tällaista. Se on tajuttava itse.
Taide ei todellakaan ole olemassa siitä syystä että joku siitä on maksanut :D Mutta ei siitä sen enempää. Mielipiteensä kun on kullakin. Ja minun MIELIPITEENI asiasta on, että olet väärässä :) No hard feelings, though.

Paljon oletuksia, myönnän, mutta sen verran kyllä tiedän että on niitäkin jotka mielellään tekevät/tekisivät taidetta ilmaiseksi.
Kyllähän sen näkee jo deviantartissakin.
"as for me I got all that I need
don't got much but I got what I need"
- Could you bite the hand?

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » To Tammi 11, 2007 19:35

stray.dog kirjoitti:Kyllähän sen näkee jo deviantartissakin.
Ajattelin aluksi vastata viestiisi seikkaperäisesti, mutta tuon kommentin nähtyäni... No, sanottakoon nyt, että käsityksemme taiteesta ovat sen verran kaukana toisistaan, että tarkempi argumentointi jäisi todennäköisesti melko hedelmättömäksi.
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

musasabi

Viesti Kirjoittaja musasabi » To Tammi 11, 2007 20:03

Deviantartin esiinnostaminen tuo keskusteluun kivan uuden puolen - onko harrastelijataiteilijoiden töiden warettaminen ok? Ja eroaako se suurten firmojen tuotosten waretuksesta?

Itse näkisin että nykylaki on liian tiukka kumpienkin kohdalla ja niitä pitäisi kohdella samalla tavalla. Eli jos kopioi muiden teoksia on vaikea valittaa jos muut kopioivat omia tekeleitä.

Tekijänoikeuden alaista materiaalia voi tehdä rahasta. Toki se olisi mukavampaa tehdä kaikki ilmaiseksi, mutta kun pitäisi maksaa vuokra ja lääkärilaskut niin rahan saaminen siitä alkaa kovasti houkutella. Jostain se leipä on saatava ja kaupalliset työt tarkoittaa että on taloudellisesti mahdollista tehdä myös niitä vapaita.

Rakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rakka » Ti Tammi 16, 2007 00:48

Kuten todettu, fiksu ihminen tukee rahallisesti sitä Hyvää Sarjaa josta tykkää ja jonka on jotain kautta ensin nähnyt (koska sarjojen ostaminen sokkona on vähän nihkeää, etenkin opiskelijabudjetilla. Kyllä, käytän sitä wanhaa tekosyytä.)
Valitettavasti vaan siinä vaiheessa kun sitä Hyvää Sarjaa ei kertakaikkiaan saa käsiinsä laillisena versiona muuten kuin alkuperäisenä, luonnollisesti subbaamattomana japanijulkaisuna, ei oikein ole kuin huonoja vaihtoehtoja.

Niko-Kun

Viesti Kirjoittaja Niko-Kun » Ma Tammi 29, 2007 22:58

Uh.. en ole jaksanut lukea aikaisempia viestejä ja olen laiskalla päällä, so sue me. Mutta, animea tietääkseni nykyään tehdään rahan ja oheiskrääsän vuoksi. Voit joko olla vastaan tai puolesta, mutta kapitalismi määrää säännöt. Pitäähän nyt jokaisella yrityspomolla olla kolme timanteilla vuorattua uima-allasta ja kullattu Hummeri. Jos kaikki warettaisivat, kuolisivat hekin nälkään ;(

Periaatteen vuoksi tuen hyvien sarjojen tekijöitä, vaikka yrityksen jokainen sivutuote ei olisikaan yhtä loistava.

Noh, palakaamme kaikki helvetissä kuitenkin, vaikka lataisimme taikka emme. Animehan on saatanasta (TM).
FREEDOM IS SLAVERY
PEACE IS WAR
IGNORANCE IS STRENGTH

ANIKI IS WATCHING YOU.

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Ti Tammi 30, 2007 00:29

Niko-Kun kirjoitti:Noh, palakaamme kaikki helvetissä kuitenkin, vaikka lataisimme taikka emme. Animehan on saatanasta (TM).
Wanha sanonta pitää aina paikkansa: Jos anime on helvetistä, en halua taivaaseen.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Inna-chan

Viesti Kirjoittaja Inna-chan » Ti Maalis 06, 2007 17:00

Toisaalta kannatan köyhänä anime- ja mangaharrastajana piratismia, sillä ilman sitä en olisi tietäisi niin paljon sarjoja nyt....mutta toisaalta onhan se tekijöitä kohtaan, että heidän töitään katsotaan ilman, että he saavat siitä mitään. Monimutkainen aihe sanoisin.

Ewyn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ewyn » Ti Maalis 06, 2007 17:37

Periaatteena olen pitänyt että waretan vain sellaista jota en ostaisi kaupasta vaikka warettaminen ei olisi vaihtoehto. (lue: mahdollista, keksitty tms.)
Eli en hamstraa sarjoja koneelle, polta niitä levyille tai muuta vastaavaa, katson kerran läpi ja sitten poistan. Jos tuote vaikutti ostamisen arvoiselta, silloin yleensä myös ostankin sen vaikka jo koneelta olenkin katsonut.
Waretus on minulle siis vaihtoehto lainaamiselle, ei ostamiselle.
Ylempänä oli jo keskustelua siitä onko lainaaminen waretusta sallittavampaa joten en rupea siitä avautumaan, mutta kantani asiaan varmaan kävi viestissäni jo selville.

Edit: Ja mainittakoon vielä, että vaikka oman moraalini mukaan yllä kuvattu warettaminen onkin ns. sallittua, harrastan sitä silti huomattavan pienissä määrin. Jos asia olisi toisin, saattaisi käsitykseni toimintani sallittavuudesta olla erilainen.
Viimeksi muokannut Ewyn, Ti Maalis 06, 2007 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Ti Maalis 06, 2007 17:41

Oman moraalikäsitykseni (jolla ei siis ole mitään tekemistä lain kanssa) mukaan warettaminen on hyväksyttävää vain siinä tapauksessa, kun kyseessä on sarja, jota ei ole koskaan julkaistu virallisesti ostettavassa muodossa, suunnitelmia siihen ei ole ja sarjan hankkiminen on mahdotonta laillisin keinoin.

Sen sijaan minua ärsyttää suunnattomasti, miten ihmiset valittelevat köyhyyttään ja yrittävät sillä perustella sen, että hankkivat sarjansa ilmaiseksi. Olen minäkin opiskelija ja ottaa päähän, kun en voi ostaa FMA:aa DVD:llä vaikka haluaisin, mutta en silti ole warettamassa sitä. Se nyt vain on yksi elämän tosiasioista, että aina ei saa kaikkea, mitä haluaa ja sen asian kanssa on pakko oppia elämään. Siihen ei kuole, jos joutuu elämään vähän aikaa ilman jotain animea ja odottamaan, että on rahaa/että sarja julkaistaan lännessä.

Nykyajan ihmiset ovat pilalle hemmoteltuja, ja kaikki kiva pitäisi saada nyt heti minulle ilmaiseksi ilman vaivaa!

Ja ennen kuin joku kysyy niin kyllä, olen itsekin warettanut pimeinä teinivuosinani, kun kuvittelin koko maailman pyörivän oman napani ympärillä ja luullessani, että anime/manga kuuluvat perusoikeuksiini. Nyt en enää niin tee, vaikka joskus tekisi mieli.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Shinsekai Yori 4/25]
Anime- ja mangablogini

Kupuntu

Viesti Kirjoittaja Kupuntu » La Touko 12, 2007 21:31

Tämä on hiukan vanha juttu jo mutta vastaan silti. Eli tässä muutama asia:

Täällä tuli esille Futurefilmin julkaisut, aloitetaan niistä. Mielestäni meille kuluttajille myydään sontaa. Yksi levy maksaa noin 9€, mutta kyllä sen näkeekin. Tekstit ovat hevon pers... anteeksi hevosenlantaa, kuvanlaatu ja ääni ovat SIEDETTÄVIÄ. Jos ostat näitä julkaisuja 10 kpl, sinulla on mennyt 90€ siihen. Halpaa, eikö totta? Kuten sanonta kuuluu, halvalla ei saa hyvää. Onko se niin vaikeaa tehdä hyvät tekstit hyvällä fontilla halvalla, vai onko ohjeina "Tee jotain" "Ai mitä?" Sontaahan se jotain on." "OK". Jos näin jatkuu niin selviää että miksi 10-18 vuotiaat lataavat animensa netistä. Ei siis niin että se olisi hyvä, mutta suomijulkaisujen laadulla, hitaudella ja julkaisumäärällä lopputuloksen osaa arvata. Myöskään kovin monella ei ole tuloja, kun ei jakseta mennä töihin (kuten minä) tai ei päästä sinne (kun ei ehditä/ollaan liian nuoria). Toinen syy on se, että esim. minä en SAA tilata ulkomailta, kuten ei moni mukaan samaan ikäluokkaan (nuorisoon) kuuluva. Tässä meikän pohdinta asiasta. Kommentteja?

Ryokan

Viesti Kirjoittaja Ryokan » Su Touko 13, 2007 11:35

Kupuntu kirjoitti:Futurefilmin julkaisut, aloitetaan niistä. Mielestäni meille kuluttajille myydään sontaa.
Tässä nähdään kuinka laatu on subjektiivinen käsite. Omasta mielestäni Futurefilmin julkaisut ovat hintaansa nähden oikein hyviä. Pieniä ongelmia esim. tekstitysten kanssa on, mutta ihan yhtä kovalla kädellä en lähtisi niitä arvostelemaan. Kuluttajan maksamaksi hinnaksi jää kuitenkin vain vähän yli 2€/jakso, mikä on halpaa millä tahansa mittarilla.

Mitä yksittäisen nuoren rahatilanteeseen tulee, olen jo vähän aikaa miettinyt mitä on tapahtunut vanhalle "jos haluat jotain, säästä rahaa" -mentaliteetille. Kehtaan väittää, että suurin osa nuorista saa vanhemmiltaan viikkorahaa tms., joten kyse ei taidakaan olla siitä, mistä saisi rahaa, vaan siitä kuinka sen käyttää. Ei minullakaan ole varaa ostaa 100€:n dvd-boksia tuosta vain, vaikka töissä käynkin. Elämän tosiasia, jonka kanssa on elettävä.

Kupuntu

Viesti Kirjoittaja Kupuntu » Su Touko 13, 2007 11:46

Ryokan kirjoitti:
Kupuntu kirjoitti:Futurefilmin julkaisut, aloitetaan niistä. Mielestäni meille kuluttajille myydään sontaa.
Tässä nähdään kuinka laatu on subjektiivinen käsite. Omasta mielestäni Futurefilmin julkaisut ovat hintaansa nähden oikein hyviä. Pieniä ongelmia esim. tekstitysten kanssa on, mutta ihan yhtä kovalla kädellä en lähtisi niitä arvostelemaan. Kuluttajan maksamaksi hinnaksi jää kuitenkin vain vähän yli 2€/jakso, mikä on halpaa millä tahansa mittarilla.

Mitä yksittäisen nuoren rahatilanteeseen tulee, olen jo vähän aikaa miettinyt mitä on tapahtunut vanhalle "jos haluat jotain, säästä rahaa" -mentaliteetille. Kehtaan väittää, että suurin osa nuorista saa vanhemmiltaan viikkorahaa tms., joten kyse ei taidakaan olla siitä, mistä saisi rahaa, vaan siitä kuinka sen käyttää. Ei minullakaan ole varaa ostaa 100€:n dvd-boksia tuosta vain, vaikka töissä käynkin. Elämän tosiasia, jonka kanssa on elettävä.
Näin täällä mielestäni kohdan jossa puhuttiin siitä, että kun on totuttu varastamaan, niin kaikki on kallista. Ja näinhän se on. Itse en animea juurikaan osta, saatikka lataa, mutta kyllä se ottaa päähn kun muilla kavereilla on takana, vain noin mainitakseni, kaikki One Piecen, Naruton ja Bleachin tämän hetken jaksot. Niitä ei oikein huvita ostaa, menee aikas kauan. Ja kun lähtee töihin, täytyy yleensä myös elättää, joten siihen se raha ja aika sitten meneekin. Maailma on huono paikka.

EDIT: Typot
Viimeksi muokannut Kupuntu, Su Touko 13, 2007 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Aimeara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aimeara » Su Touko 13, 2007 11:52

Minulla on kauhea ristiriitaisuus tämän aiheen kanssa. Olen otaku, mutta ennen kaikkea luonnonsuojelija -> jos ostan mangaa, sedät huomaavat, että tälle sarjalle on menekkiä = lisää painatukseen, hopihopi metsiä kaatamaan! Sen takia hieman unelmoinkin, että joskus olisi mahdollista ostaa mangaa ja animea ladattavaksi koneelle - tehdäänhän tätä jo musiikillakin. Toisaalta, olen kirjastoautonkuljettajan tytär, joten olen oppinut rakastamaan Oikeita Kirjoja, joihin myös nämä saatanalliset tuotokset luetaan.

Laiton lataaminen on kuitenkin mielestäni väärin. Vaikka itsekin joudun myöntymään tuon rikoksen tekemiseen, niin. Yritän kuitenkin parhaani mukaan tukea sarjan tekijöitä - jos luen jotain sarjaa, jota on saatavilla vain fanien kääntämänä, ostan alkuperäiset kirjat alkuperäiskielellä. Jos sarjasta on olemassa virallinen käännös, jota saa Suomesta, en lataa lainkaan; varmasti jossakin on joku, jolta tuota sarjaa voi ottaa lainaan ja nähdä siinä, onko se hankkimisen arvoinen. Tai sitten otan hyllystä mielenkiintoisen kirjan ja avaan lompakon, toivottavasti manga-ka nauttii uudesta kupillisestaan riisiä.
Mielestäni siis on okei katsoa lisensoimattomia sarjoja, jos ne on ripattu koneellekin suoraan televisiosta - niitähän kuitenkin näytetään ilmaiseksi televisiossa tuolla toisella puolella Euraasian laattaa. Sama juttu mielestäni pätee myös suomidubbeihin, onhan minullakin videolla 130 jaksoa Pokémonia, enkä ole maksanut niistä enempää kuin videokasettien hinnan. Kaikki on suhteellista, niin.

Sitä en sitten hyväksykään, jos joku esim. myy netissä DVD:lle polttamiaan fansubeja. Siinä on jo kyse törkeästä piratismista, siitä kun hyötyy ainoastaan polttaja. En myöskään pidä sellaisista ihmisistä, jotka katsovat animea/lukevat mangaa pelkästään koneelta, eivätkä osta rehellisesti yhtään mitään.
となり の おたくさん でござる。

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”