Minkä klassikko-mangan haluaisit suomennettavan?

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Minkä klassikko-mangan haluaisit mieluiten suomennettavan?

Cyborg 009
26
12%
Devilman
7
3%
Galaxy Express 999
28
13%
Kimagure Orange Road (Superperhe)
24
11%
Kimba, valkoinen leijona (Jungle taitei)
16
7%
Lady Lady
19
9%
Space Pirate Captain Harlock/Arcadia of My Youth
9
4%
Terra e (Taistelu Maasta)
3
1%
Phoenix (Hi no tori)
16
7%
Lady Oscar/Rose of Versailles (Berusaiyu no bara)
71
32%

Ääniä yhteensä: 219

Ryo Hazuki

Minkä klassikko-mangan haluaisit suomennettavan?

Viesti Kirjoittaja Ryo Hazuki » La Elo 05, 2006 22:51

On olemassa jo ketju, jossa kysytään, mitä mangaa haluttaisiin käännettäväksi ja Punaisella Jättiläisellä on oma toiveketju mutta rajaan kyselyn niihin klassikoihin, joiden anime-versiota on näytetty tv:ssä tai, jota on julkaistu videona suomeksi joko tekstitettynä tai dubattuna. 80-luvun jälkeen tehdyn mangan suljen kyselystä pois, samoin Hopeanuolen, koska tiedän jo sille olevan kysyntää. Kaikkien suomalaiset anime-julkaisut eivät ole välttämättä kauhean tunnettuja mutta mangat, joihin ne perustuvat ovat kohtuullisen tunnettuja ainakin useimmissa tapauksissa. Ghost in the Shellinkin jätän pois, koska se on tehty aivan 80-luvun lopulla ja loppui vasta 90-luvulla.

Vaikka Space Pirate Captain Harlock ja Arcadia of My Youth ovatkin samasta päähenkilöstä ja genrestä huolimatta eri jatkumoa, ja näistä vain vain jälkimmäisen anime-versiosta on 2/3 suomennettu, laitoin ne samaan äänestyskohtaan, koska Space Pirate-manga lienee paremmin tunnettu.

Candy Candyn tekijänoikeustilanteesta minulla taas ei ole tarkkoja tietoja ja vaikka en itse ole kustantaja niin pyrin valikoimaan sellaiset vaihtoehdot, joihin olisi edes periaattessa mahdollista hankkia oikeudet Suomeen.

Näitä sivuja sivua olen käyttänyt osittain lähteenä ja sen lisäksi Frederik L. Schodtin Manga! Manga!-kirjaa, jos en ole ollut varma, perustuuko anime mangaan: http://koti.phnet.fi/otaku/historia/animejulkaisut.htm http://animenewsnetwork.com/l

Goodman

Viesti Kirjoittaja Goodman » Su Elo 06, 2006 11:10

Äänestin Orange Roadia, sillä se oli 1980-luvun suosittu sarja.
Aiheena romanttinen komedia. Izumi Matsumoton tekemällä sarjalla oli paljon faneja japanissa... Sarja koostuu 18:sta mangasta, joten se on aika lyhyt eikä mikään 50-pokkarin sarja :P
Orange Roadista on myös tehty muistaakseni 2 novellia, elokuvia & TV-Sarja :?
I like to move it

Tzibu

Viesti Kirjoittaja Tzibu » Su Elo 06, 2006 11:12

Sanoisin, että KOR koska se vain yksinkertaisesti toimii ilman alkoholiakin.

Dragonfly

Viesti Kirjoittaja Dragonfly » Su Elo 06, 2006 13:49

Tuosta listasta olisin halunnut useammankin, mutta vastasin Galaxy Express 999. Sitä olen yrittänyt etsiä, mutta anime löytyy vain ruotsinkielisenä(?) ja mangana oli aika hintava (ainakin minulle). Toivottavasti se joskus käännetään... *huokaus*

rama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rama » Su Elo 06, 2006 14:40

Minäkin annoin ääneni Galaxy Express 999:lle, mutta olisi upeaa nähdä Rose of Versailles suomennettuna, sitä kun on nykyään erittäin vaikea saada käsiinsä englanniksi (vihjeitä otetaan vastaan).

_Tata

Viesti Kirjoittaja _Tata » Su Elo 06, 2006 15:10

Jaa-a, itse sanoisin suoraan että ei mikään noista. Vaikka kyseessä onkin klassikkoteokset, niin mitä animena noita teoksia on tullut katsottua, niin kyseessä on tylsiä tapauksia, viikon hirviöineen tai moraalisineen opetuksineen. Mieluummin tosiaan haluaisin 80-luvun keskivaiheilta/lopusta jotain kunnon toimintamagmaa ;)

Mutta koska aihe oli rajattu miten se oli rajattu, niin ääneni meni Captain Harlockille. Vaikka anime tästä onkin tylsää, poislukien pari leffaa, niin se kohoaa omissa silmissäni noiden muiden nimikkeiden yläpuolelle. Lisäksi pieni toivonkipinä on, että mangaversiossa on enemmän imua ja menoa kuin animessa, etenkään kun se ei kärsisi animaation rajoitteista.

Pöllö

Viesti Kirjoittaja Pöllö » Su Elo 06, 2006 20:08

Ei mitään meilellään. Nykyisellä käännösten tasolla se olisi lähinnä raiskaus.
People try to fit in but what they really need to do is create their own way.

Ryo Hazuki

Viesti Kirjoittaja Ryo Hazuki » Su Elo 06, 2006 23:00

Pöllö kirjoitti:Ei mitään meilellään. Nykyisellä käännösten tasolla se olisi lähinnä raiskaus.
Ainoat mangat, joissa käännös hieman häiritsee ovat Ranma ½ ja Neon Genesis Evangelion, jossa puhekielisyys on ainakin Tôjin osalta vedetty ehkä hieman överiksi.

Itse äänestin Galaxy Express 999:ta, koska tv-sarjasta näkemäni jaksot iskivät todella lujaa ja kyllä leffastakin pidin ja mahdollisesti mangan julkaiseminen suomeksi olisi mahdollisempaa kuin animen. Jokaisella planeetalla, jolle Galaxy Express 999 pysähtyy on aina oma tarinansa, paikoin vieläpä oikein koskettava sellainen.
Dragonfly kirjoitti:Tuosta listasta olisin halunnut useammankin, mutta vastasin Galaxy Express 999. Sitä olen yrittänyt etsiä, mutta anime löytyy vain ruotsinkielisenä(?) ja mangana oli aika hintava (ainakin minulle). Toivottavasti se joskus käännetään... *huokaus*
Galaxy Express 999:n Vizin julkaisema jenkki-versio ei ole valitettavasti alkuperäinen 70-luvulla tehty vaan sille 90-luvulla tehty jatko-osa. Anime-sarja on saatavana vain ylihintaisena tekstittämättömänä japsijulkaisuna tai ruotsi-versiona, jossa on vain ruotsin kielinen dubbi.

zenisu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zenisu » Ti Elo 08, 2006 20:01

Äänestin Lady Oscaria, tulee nostalgiset tunnelmat muistellessani lapsuuden yökyläilyjä serkkuni luona jolla oli, tai siis edelleenkin on tuota kolmen videollisen verran. Lapsena jostakin kumman syystä halusi aina katsoa sitä mistä ei oikein paljon ymmärtänyt. Mutta sen kun saisi lukea suomeksi mangana.
katsottua|kuunneltua|syötyä

“The wind... it's nice. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!”
-Yuna

Trilkk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trilkk » To Elo 10, 2006 13:45

Ylläolevasta listasta Tulilintu on ainoa, jota olen halunnut lukea.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » To Elo 10, 2006 15:19

Haluaisin ehdottomasti Rose of Versaillesin, koska pienempänä näin animen kokonaan(vaikken tiennyt että soli animea xD ) mutta kuitenkin..näin monen vuoden jälkeen olisi kivaa saada lukea sitä mangana^^

Yoosei

Viesti Kirjoittaja Yoosei » Ke Elo 23, 2006 17:55

Itse annoin ääneni Lady Ladylle, joka on kiinnostanut minua jo pitkään... Siinä on aika paljon ihmissuhteita ja draamaa muutenkin, vaikka päähenkilökin on jotain 5-vuotta. Lady Lady tuo ilmoille myös nostologisen tunnelman...

Mutta eikös tuosta listasta puutu Candy Candy? Vai lasketaanko se edes klasikkomangaksi?

Jade-san

Viesti Kirjoittaja Jade-san » Ke Elo 23, 2006 20:25

Rose of Versailles olisi kiva saada lukea mangana, koska olen katsonut sitä animena. Tosin hieman arveluttaa tämä suomennoksen taso... :?
I am not a whore. I'm just really, really, REALLY friendly.

arttq

Viesti Kirjoittaja arttq » Ke Elo 23, 2006 21:22

Vastasin Kimagure Orange Road vaikkei se itselleni olekkaan tarpeellinen. Ajattelin muiden parasta :P. (Täytyy kyllä mainita, etten ole tutustunut läheskään kaikkiin pollissa esiintyviin teoksiin.)

_Shampoo_

Viesti Kirjoittaja _Shampoo_ » Ke Syys 27, 2006 16:00

Kimague Orange Roadin vika jakso tehtiin vuonna 1988 ja se vaan on niin ihana n__n En oo nähny sitä, mutta kuullostaa hyvältä, kunpa sitä julkaistais (huoh!!!!)
Ranma Shampoon kanssa treffeille tulla?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”