Peilaamattomat mangat

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

peilaamattoman mangan lukeminen on minulle...

Äänestys päättyi Su Huhti 09, 2006 20:13

helppoa/luonnollista
74
85%
hankalaa
1
1%
vaatii vielä totuttelua
4
5%
en osaa enää lukea muuten päin
8
9%

Ääniä yhteensä: 87

Shinji-san

Viesti Kirjoittaja Shinji-san » Ti Huhti 04, 2006 15:59

Kummallista. Kun ensi kerran eläissäni tartuin oikealta vasemmalle luettavaan kirjaan ( Salapoliisi Conan 1), niin parin sivun jälkeen lukeminen sujui jo kuin vettä vain. Eli se on minulle luonnollista.
When you feel depressed I only have to do... What? Get drunk? -Englanninopettaja David Hamer, Jyväskylän Lyseon lukio

Animefans!

Kiba^

Viesti Kirjoittaja Kiba^ » Ti Huhti 04, 2006 16:37

Kyllä, kumpikin suunta on ihan normaalii varmaan aika monelle. myös tietenkin minulle. ^^
Please, Take my hand and come with me to Paradise, Kiba. <3

Avalonicia

Viesti Kirjoittaja Avalonicia » Ti Huhti 04, 2006 18:18

Minulle peilaamattoman mangan lukeminen oli alusta asti suht helppoa. Nykyään en kyllä osaa lukea normaaleja kirjojakaan länsimaalaisesti oikein päin, aloitan aina takakannesta... +___+ *doomed*

Ja kyllä, välttelen peilattua tai muuten vain vasemmalta oikealle luettavaa mangaa ja muuta sarjakuvaa...

_Shadow_
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _Shadow_ » Ti Huhti 04, 2006 19:22

Oikealta vasemmalle on minusta mukavampi lukea kuin vasemalta oikealle,en oikein osaa sanoa syytä tähän,ehkä siksi kun olen jo niin paljon tuttunut siihen niin vanha tapa ottaa päähän... :? :D

starscream
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starscream » Ti Huhti 04, 2006 23:24

Ensimmäisen peilaamattoman mangan lukeminen saattoi olla vähän hidasta (olikohan kyseessä Marmalade Boy 1), mutta sen jälkeen olen ihan luontevasti aloittanut lukemisen siitä suunnasta missä etukansi on. Mangat alkaa oikealta ja manhwat, peilatut mangat ja länsimaiset vasemmalta, ei mitään ongelmaa. Mitä nyt kirjaa hyllystä ottaessa joskus hämmentyykin että näin päinkö tämä oli.

Mangan peilaamista en arvosta, mutta onneksi suurin osa julkaistaankin nykyään japanilaiseen tyyliin.

Crystal

Viesti Kirjoittaja Crystal » Ke Huhti 05, 2006 14:32

joo.. olin joku aika sitten(viime viikol)kaupassa ja tutkin hiukan Inuyasha-pokkaria. Kun huomasin,et sitä pitäis lukee nurinpäin,niin en osannutkaa lukee niin päin! ainakaa en osannu mennä oikees järjestykses niis puhekuplis.. :? :shock: Nii.. ja en tarvinnu siihen peiliä..

Efinkartlu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Efinkartlu » Ke Huhti 05, 2006 23:20

Hehe, helppoa se on, mutta alussa oli pari kertaa hieman hankalaa, kun katsoi että "mitä hemmettiä, äskenhän olin tällä sivulla...ohoh, väärä suunta".
Mutta muuten sen on ihan helppoa, mitä nyt joskus tulee ajatus katkoksia, että mihinkäs suuntaan sitä luettiinkaan.
Vattumainen Hyperaktiivinen Nettihamsteri (VHN)

Pluie

Viesti Kirjoittaja Pluie » To Huhti 06, 2006 11:20

starscream kirjoitti:mutta sen jälkeen olen ihan luontevasti aloittanut lukemisen siitä suunnasta missä etukansi on. Mangat alkaa oikealta ja manhwat, peilatut mangat ja länsimaiset vasemmalta, ei mitään ongelmaa. Mitä nyt kirjaa hyllystä ottaessa joskus hämmentyykin että näin päinkö tämä oli.
Sama juttu. En yleensä koskaan jää miettimään kummalta suunnalta luen pokkaria kun se määräytyy suoraan siitä kummin päin otan pokkari käteen, ts kummalla puolella on etukansi. Itsekin hämmennyin kun kaverini kaiveli "kirjahyllyäni" ja rupesi valittamaan että olin ostanut peilattua mangaa. No eihän sitä voi kaikkia pokkareita muistaa onko peilattuja vai ei kun se sisältö siinä lähinnä kiinnostaa, vaikkakin ostan mieluumin peilaamattomia.
Ja mitä tulee muiden pokkareiden väärin lukemiseen niin kyllä sitä joskus tapahtuu kun ei ole lukenut vähään aikaan muuta kuin mangaa. (Tosin luen luontaiseesti Aamulehdenkin aina väärinpäin...myös ennen kun sain mangaa käsiini) Mutta jos pokkarilla on kannet niin kyllä väitän osaavani lukea sen oikein päin. (Nettisarjakuvissa onkin sitten ongelmia kun ne aloittaa aina vakiosti oikealta)

Hanayo

Viesti Kirjoittaja Hanayo » Ke Maalis 26, 2008 20:17

Olen niin tottunut lukemaan japanilaiseen tyyliin, että länsimainen tyyli tuottaa välillä vaikeuksia. Jos esim satun lukemaan vaikka Aku Ankkaa saatan lukea puhekuplat väärässä järjestyksessä tai kääntää sivua väärään suuntaan.
shinjiru koto ga subete love so sweet

Anon-tan

Viesti Kirjoittaja Anon-tan » La Maalis 29, 2008 19:43

En kyllä lue muita kuin peilaamattomia mangoja.

myshachu

Viesti Kirjoittaja myshachu » La Maalis 29, 2008 22:41

Peilaamaton manga oli todella hankalaa aluksi kun ei tiennyt mikä pitää lukea missäkin järjestyksessä ja nykyäänkin kun on jo tottunut niin että lukee kotimaisen Aku Ankankin vahingossa väärinpäin niin silti Tanemuran sarjat aiheuttavat päänsärkyä. Niissä on niin paljon pientä tekstiä ympäri ruutuja, jos niitä ruutuja edes vaivautuu olemaan että pitää ihan ajatuksella tarkistaa mikä tulee mitäkin ennen.

Pavez
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pavez » Su Maalis 30, 2008 03:01

Oikeastaan homma on todella helppoa.
Outoutena olen huomannut, että oikealta vasemmalle luonnistuu aina heti, mutta jos mangaa on lukenut muutaman tunnin putkeen ja alkaa lukemaan taas jotain vasemmalta oikealle, kestää miltei minuutti totuttautua takaisin.

Zelenia

Viesti Kirjoittaja Zelenia » Su Maalis 30, 2008 11:19

Tottumista se vaati kun oli alussa joutunut lukemaan mangaa peilattuna. Nyt sujuu jo luonnostaan. Länsimaalaisen sarjakuvan kanssa ei esiinny yleensä ongelmia, mutta peilatun mangan lukeminen on kiikkerää.
Esimerkiksi sellaiset asetelmat, joissa on yksi ruutu pystyssä ja kaksi vieressä ovat hankalia peilattuna: l=. Suurella todennäköisyydellä havaitsen myöhemmin lukeneeni ruudut väärässä järjestyksessä. Ja jos peilattuun mangaan on jätetty ääniefektit alkuperäisasuun katakanoiksi, niitä on hauska lähteä tulkitsemaan.

"Juu, tuo näyttää vähän siltä tsu -äänteeltä 「ツ」, mutta sen varsi on niin alhaalla, että sen on pakko olla shi 「シ」... Eikun hetkinen, ovatko nuo viivat sittenkin merkki 「ミ」 mi-äänteestä?"
Ei se aina ole niin selkeää. Fake:ssa (peilaamaton) jossain pokkarissa piirtäjä on piirtänyt niin mielenkiintoisen fu:n 「ふ」, että minulta kesti pari minuttia tajuta Dee:n nauravan "pahisnaurua"(Ensimmäisenä ajattelin, että kyseessä oli harvinaisen kiero kanji, jota en sattunut tuntemaan...). :P Peilattuna tuollaista olisikin lystikästä lukea...

Nettisarjakuvien/doujinshien seuraaminen netissä on hankalaa kun aina ei tiedä, mihin suuntaan niitä lähtisi lukemaan. Toiset piirtäjät kunnioittavat japanilaista lukusuuntaa doujinsheissa, toiset tekevät työnsä länsimaalaisittain. Se vielä puuttuisi, että piirtäjä ei osaisi päättää vaan vaihtelisi piirtosuntaa mielivaltaisesti.

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ti Huhti 01, 2008 17:35

Tämän huonon viestin teille tarjosi GAR-churuya aprillipäivänä. Tarinan opetus on:

Kuva -älä tee näin!

Paljon parempi peilaamattomana lol välillä vahingossa luen tavallisiakin kirjoi väärinpäin sit oon vaan et :lol: :lol: :lol: ei tää ollukkaan mangaa mutku tulee luettuu sitä niinpajon enenmän kun muuta.

Saradada

Viesti Kirjoittaja Saradada » Ma Huhti 14, 2008 22:21

En osaa enää lukea muuten päin! :'D Ei hajuakaan mitä olen vastannut tähän joskus kun nyt vasta tulin kommentoimaan, mutta niin se on. Jos en keskity, alan lukea joko ruutuja/puhekuplia väärinpäin, tai sitten käännän vahingossa edelliselle sivulle. Erityisesti näin käy Akkareiden kanssa kun sattuvan olemaan lähes samanmuotoisia kuin mangapokkarit.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”