Ostatko suomen kielistä mangaa?

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Ostatko suomi-julkaisuja?

Tottahan toki :).
824
81%
En osta.
196
19%

Ääniä yhteensä: 1020

Gintoki

Re: Ostatko suomen kielistä mangaa?

Viesti Kirjoittaja Gintoki » La Joulu 18, 2010 11:22

Ostin joskus, mutta luin ja kyllästyin niihin nopeasti. Sitten ku alko hyllytila loppua kesken, divarin ukko anto koko nipusta 3 euroa, eli jäin törkeesti häviölle. Saatan harkita sen maaliskuussa tulevan kissamangan ostamista, mutta oletettavasti senkin saa Kontulan kirjastosta jo ennen toukokuuta. Ja kun SoniBe mainitsi enkunkielisten mangojen käännösvirheistä, iski pakko muistuttaa Higurashin käännöksestä. Rika Furuden tavaramerkki "desu" on laitettu muotoon "sir". EI NÄIN!!! *facepalm*
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

pöllödemoni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pöllödemoni » Ma Joulu 27, 2010 04:27

Leraye kirjoitti:Miksei se voisi olla vain "turpa kiinni tai vedän sua turpaan"?
Vähän kömpelöltähän tuo kuulostaa, kun turpa-sana toistetaan kaksi kertaa.
"En jaksa enää kävellä!"
"Ettekö jaksa enää kävellä?"

MieliKuVitusta

Viesti Kirjoittaja MieliKuVitusta » Ti Joulu 28, 2010 21:48

En osta vaikka halvemmallahan sitä pääsisi. Vähän turhan kalliit harrastukset työttömälle, mutta suomen kieli on vaan niin tökköä ja typerän kuulosta mun korviini (eikä suomennokset usein silmiä hivele), joten englanniksi luen.

Sleepy Dancer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sleepy Dancer » Ti Joulu 28, 2010 22:08

Jos joku lempisarjoistani tai lempimangakoideni töistä julkaistaisiin suomeksi niin hyppisin ilosta, vaikka hahmot laitettaisiin puhumaan kuin teinipissikset ja wow-nörtit. (Onneksi tähän asti lukemissani suomikäännöksissä on kuitenkin tehty hyvää työtä.)
Eli jos itse sarja kiinnostaa, niin tietysti ostan suomeksi. :D
"Jättäkää minun Slaine rauhaan!
t: ruma läski akka"

Shiro Samurai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shiro Samurai » Ke Joulu 29, 2010 02:13

Luen suomeksi kaikki sarjat mitkä kiinostaa, ja löytyy, kauppojen mangahyllyistä. :) (Vagabond ja Bleach tais olla ainoot tällä hetkellä ilmestyvät)
Ja sitten ne sarjat mitä ei Suomen kaupoista saa niin ne minä tilan netistä ja luen englanniksi, kuten Bamboo Blade.
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Bijou

Viesti Kirjoittaja Bijou » Ke Joulu 29, 2010 20:19

Tulee aika paljon suomenkielellä kyllä luettua. Jotenkin koen sen mukavemmaksi kuin englanninkielellä lukemisen, etenkin jos käännös on hyvä. Suurin osa kaapissa taitaakin suomenkielisiä, vaikka kyllä niitä muitakin siellä on. Pari japaninkielistäkin löytyy, vaikka en osaa liiemmin kieltä (vielä..).

Brother love

Viesti Kirjoittaja Brother love » La Tammi 01, 2011 17:26

Suomeksi luen, kun en ole kamalan hyvä esimerkiksi englannissa. Hopeanuoli, Evangelion, FMA, Rave ja One Piece kiinnostavat eniten, koska suomennos on suht hyvä
Calm down, Renton! It's all right! That's enough! - Eureka 7 Holland Rentonille

Kizuna

Viesti Kirjoittaja Kizuna » La Tammi 01, 2011 19:30

Ostan, koska haluan tukea kääntäjiä. Kääntäminenhän on heidän työtään ja he varmasti yrittävät parhaansa, vaikka virheitä tulee tietenkin japanin kielen pulmallisuuden takia. Todella hyväksi suomennokseksi voisin sanoa Black Lagoonin suomennosta, jossa suurin osa kirosanoista on myös kirosanoja, eikä mitään hieman normaalia huonompaa kieltä. Myös englannin- ja espanjankieliset lauseet on käännetty suomeksi. Huonoja suomennoksia on myös tullut vastaan, kuten Bleach, jossa vilahtaa usein kirjoitusvirheitä.
Married to Sudou Maasa.

pakke

Viesti Kirjoittaja pakke » Su Tammi 16, 2011 19:09

Vaikka olen useesti ollut sitä mieltä, että kun ostaa mangaa suomeksi, se ei aiheuta mitään muuta kuin vararikkoa, etenkin nyt kun ne hinnat ovat vaihteeksi katossa. Vaikka olen aina näin ajatellut, en ole koskaan päässyt niistä irti, aina tullut osteltua sitä sun tätä. Välillä harmittaa, mutta ihan hyvä tukea Suomeksi käännettyä mangaa, onhan se hitto vie hieno asia että mangaa saa nauttia jokainen ihminen Suomessa miten tykkää. Enkä olisi varmaan koskaan täällä kirjoittamassa ilman suomimangaa.

Hachikat

Viesti Kirjoittaja Hachikat » Pe Touko 13, 2011 21:17

Ehdottomasti. Suomenkielinen manga on noin yleensä oikein laadukasta, ja monia mielenkiintoisia sarjoja ovat onnistuneet tuomaan kauppoihin. Oon itse asiassa oikein tyytyväinen Suomen mangakustantajiin ja niiden laatuun.
"Ei se ole hame, se on pala roikkuvaa kangasta."

=)

Viesti Kirjoittaja =) » To Touko 19, 2011 22:56

Tottakai sitä suomeksi ostaa, jos hintasuhde on halvempi ja kyseinen sarja ei jo komeile hyllyssäni enkuksi, ja se minua kiinnostaa. Turhaa boikotoida suomenkielistä siksi että se on käännetty suomeksi, helpompi vain meille lukea, ja ovat halvempiakin kuin englanniksi ( riippuu toki siitä mistä roikkuu ).
"Mutta pulla se on! Pulla!"
"Epäonnistunut kahvinkeittäjä teki mokan."
http://secura.e-sim.org/lan.17640/

Aliciez

Viesti Kirjoittaja Aliciez » Ma Helmi 25, 2013 23:10

Kyllä, sillä se on halvempaa. Ja on tietysti aina mukavaa lukea omalla äidinkielellään. Mielestäni käännökset ovat yleensä myös ihan kelposia.
Joskus tosin rassaa tämä suomijulkaisujen laatu, varsinkin silloin jos osa tekstistä on laikkaantunut pois. Amerikkalaisiin julkaisuihin verraten ovat myös pieniä ja vähän löperöitä, mutta ihan kelpo kamaa silti. Englanniksi ostan vain sarjoja, joita en suomeksi saa [mm. Rurouni Kenshin]

Lunare

Viesti Kirjoittaja Lunare » Ke Helmi 27, 2013 05:37

edit
Viimeksi muokannut Lunare, Ma Marras 25, 2013 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Convallaria

Viesti Kirjoittaja Convallaria » Ke Helmi 27, 2013 10:12

Ostaelen suomenkielistä mangaa toki! Mutta myös englannin kielistä, joitakin japaninkin kielisiä on mitä kaveri on tuonu tuliaisiks ja kova olis nyt urakka kielen opettelussa.

Mutta siis, joku sanoi jotain englannin turhuudesta (myönnän etten lukenut koko topicia) Mutta siis, olen puoliksi samaa mieltä. Jos käännetään mangaa englanniksi, käännetään se englanniksi, mutta ei siitä eteenpäin, kuten aina välillä kuulee kääntäjien kääntävän mangan englanninkielisen version perusteella. Ei niin.

Itse olen tässä kovasti japania opettelemassa (Ja kyllä, itse synnyin kolmikieliseen perheeseen että suomi, swahili ja englanti on periaatteessa opittu jo vaikka tunneilla käynkin) Mutta kunnioita kääntäjien työtä vaikka nyt joskus meneekin metsään (kuten nyt vaikka Soul Eaterin käännös) Kuitenkin ymmärrän että on paljon helpompaa lukea omalla äidinkielellään (omalla kohdallani ei ongelmaa) mutta ymmärtää myös sen että jos jotakuta nyt hirveästi kyrsii tämä suomenkieli tai kääntjän toistaitoisuus. Ottaen huomioon että myös englannin kieliset käännökset voivat olla joskus aika kökköjä, te jotka koulussa vasta englannin opitte ette vain huomaa sitä koska ette ole kieltä koko elämäänne puhunut.

RingoMei

Viesti Kirjoittaja RingoMei » Ke Helmi 27, 2013 17:20

Ostan suomenkielistä mangaa, ja suomennoksissa ei minusta ole mitään vikaa (en kyllä lue paljoa millään muulla kielellä, joskus enkuksi). Kaikilla kustantajilla on mielestäni hyvä laatuista mangaa, suht halpaakin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”