Wannabe Otakut...

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Mitä mieltä wannabe Otakuista ?

Turhia
331
32%
Olen itse...
79
8%
ei kiinnosta
496
49%
Hyvä juttu
113
11%

Ääniä yhteensä: 1019

Cherppa

Viesti Kirjoittaja Cherppa » Ke Loka 11, 2006 14:49

Kinkkinen kysymys, hyvin kinkkinen!
Sanoatten vaikka, että itse en luettele ihmiisiä minkäänmoiseen kastiin kuin wannabe. Ei se katso kuinka monella japanilaisen bändin keikalla on käynyt, kuinka monta mangaa/animea omistaa. Mutta on myös turhaa fanittaa jotain, jos ei oikeasti tykkää! Siispä olen siinä "Hyviä/Turhia", kastilla. En äänestänyt koska en osannut päättää, en millään! Mutta kyllä. Näin minun mielessäni kaikuu.

-chere

Chiyoko

Viesti Kirjoittaja Chiyoko » Ke Loka 11, 2006 20:32

Cherppa kirjoitti:Kinkkinen kysymys, hyvin kinkkinen!
Sanoatten vaikka, että itse en luettele ihmiisiä minkäänmoiseen kastiin kuin wannabe. Ei se katso kuinka monella japanilaisen bändin keikalla on käynyt, kuinka monta mangaa/animea omistaa. Mutta on myös turhaa fanittaa jotain, jos ei oikeasti tykkää! Siispä olen siinä "Hyviä/Turhia", kastilla. En äänestänyt koska en osannut päättää, en millään! Mutta kyllä. Näin minun mielessäni kaikuu.
Olen samaa mieltä. En itsekkään osannut äänestää, ehei.

Sharida

Viesti Kirjoittaja Sharida » To Loka 19, 2006 21:42

Oma nöyrä mielipiteeni on seuraavanlainen.

Wannabe tykkää, koska se on muotia. Nämä henkilöt tunnistetaan yleensä siitä, että he suureen ääneen tuovat esille tätä uutta löytöä, intoilevat siitä ja jotkut vetävät koko homman täysin överiksi. Sitten kun homma onkin auttamattomasti ulkona sen hetken trendistä, nämä henkilöt jättävätkin homman siihen ja vähin äänin morffautuvatkin uuden trendin mukaan esim. mustiin pukeutuviksi pörröpäiksi (jos se nyt sattuu olemaan se trendi). Ja jokainen tälläinen... hmm... oma pieni tai vähemmän pieni ryhmittäytymisensä kokee tälläistä tasaisin väliajoin. Ja kaikki nämä pitkään homman parissa pyörineet jaksavat sitten itkeä, kun se on nyt muotia ja tottakai tämä kyseinen muoti loukkaa heidän upeaa ja ennen niin lyömätöntä yksilöllisyyttään, josta yhtäkkiä on tullut herran jestat, kaiken kansan herkkua :D

Mutta loppujen lopuksi, nyt sitä animea löytyy läheisestä Anttilasta yhdestä nurkasta ihan mukavasti, kun ennen sitä sai metsästää kissojen ja koirien kanssa (tai sitten en vain osannut etsiä). Tämä ns. julkisuus lisää myös sitä myyntiä ja myynti lisää voittoa ja siitä seuraa että kaupat ottavat auliimmin näitä ennen niin outoja lintuja hyllyilleen. Ja loppu hyvin kaikki hyvin, ehkä jonakin päivänä ns. harvinaisiakin sarjoja saadaan kauppoihin? Vai liekö tuo vain toiveunta (:

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » La Loka 21, 2006 01:46

Pitkän aikaa asiaa huolestuneena pohtien olen tullut siihen lopputulokseen, että olen wannabe-otaku. Seuraavat syyt tukevat johtopäätöstäni:

1) Lapsuuden piirretyt ovat minulle yhtä massaa. En suostu tunnustamaan japanilaisten väsäämiä sarjoja yhtään sen paremmaksi kuin amerikkalaisia tai eurooppalaisia.

2) Kun minut altistettiin "oikealle" animelle ja mangalle, en siltikään innostunut niistä kuin vuosien kuluttua. Ensimmäinen ja toinen kohta todistavat selvästi, että minulla ei ole synnynnäistä kaipuuta animea ja mangaa kohtaan, vaan se jouduttiin takomaan kovaan kallooni.

3) Jos minut nykyisillä tiedoillani animesta ja mangasta lähettäisiin vaikka 80-luvun lopulle, taitaisin luopua koko harrastuksesta. Ei nämä jutut niin ylivertaisia ole, että jaksaisin metsästää fansubbeja postin välityksellä vieraista maista tai seitsemänsiä kopioita jostain puolihyvästä animesta, jota pitäisi seurata toinen silmä erillisellä skriptillä ja toinen ruudulla, mikäli nyt nauhan välkkynältä hommasta mitään selvää saa.

4) Jos minun pitäisi valita länsiviihteen ja japaniviihteen vällillä, valitsisin länsiviihteen suurempia murehtimatta.

5) Minulla ei ole aikomustakaan opetella japania, jotta voisin nauttia itämaan hengentuotteista ilman kääntäjän tahrivaa vaikutusta.

Edeltävien kohtien perusteella katson ja luen animea ja mangaa vain siksi, että niitä on helposti saatavilla. Koska tämä päätelmä on syvästi järkyttänyt japanilaista sieluani, vetäydyn tekemään seppukun, kunhan olen ensin suorittanut teeseremonian Lunamaria-figuni edessä. Taustalle laitan pyörimään biisin "Komm, süsser Tod". Anime- ja mangakokoelmani voi jakaa tosifanien kesken, mikäli suostuvat koskemaan kurjan wannaben tavaroihin. Sayonara.

Tämä ketju on kyllä yksi hupaisimmistä koko foorumilla. On se jotenkin hienoa, että tästä saa juttua 17 sivun verran.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Dundan

Viesti Kirjoittaja Dundan » La Loka 21, 2006 12:32

Njaa mitäpä sitä mollaamaan kun kai vielä itsekin olen sellainen -_- Tai no olen ja en.

shiawase

Viesti Kirjoittaja shiawase » La Loka 21, 2006 18:12

Ihmiset, jotka ovat tietävinään kaiken
asiasta, vaikka eivät mitään tiedäkään,
ja jotka myös ovat koko ajan kamalasti
fanittamassa tiettyä asiaa vain silloin kun
se on pinnalla saavat wannabe-leiman
otsaansa ainakin minun osaltani.
Ehkä nyt olen hieman liian kriittinen,
koska en haluaisi tuomita ihmisiä heidän
pikkuvirheidensä perusteella.
Itse olen mangaa/animea harrastanut
aktiivisesti vasta kesäkuusta, ja saan
melko usein kuulla olevani wannabe,
vaikken itse koekkaan olevani sellainen.
Tuntuu vain, että niin väittävät ihmiset
eivät ole aitoa wannabetä nähneetkään..

Chiame

Viesti Kirjoittaja Chiame » Ti Elo 14, 2007 22:21

Noh tuota, pistin että turhia, sillä en tosiaan voi käsittää muotivirtauksia. Jos ne sattuvat kohdalleni (raitasukat on parhaita) niin vaihdan tyylini siksi aikaa kunnes napapaita on taas "in"... 8) Samaa ei tule tapaamaan mangan kanssa, sitä en lopeta (ennen kuin...mitä tähän nyt keksisi)! En vain kestä sitä että kaikki yrittävät olla samanlaisia! On hauskempaa etsiä samantyyppiset henkilöt porukasta :wink: Mitähän yritän selittää...kai että lyhyehköt valinnat eivät tosiaan minua kiinnostaaaaaaaaaaaaa....leeevy jäi päälleee...anteeksi toisto, voitte halutessanne vaihtaa kappaletta painamalla nappia (ei sitä isoa punaista)! tosiaan, lipesin hieman aiheesta, mutta suosittelen jatkamaan manga-harrastusta ja pitää se vaikka yhtäkkiä napapaita olisikin taas "in"! :wink:
Never push the "Big Red"-button!! Never!!
http://riinapuri.deviantart.com

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Elo 15, 2007 15:45

Rakastan olla elitisti. Valitettavasti animeharrastus on minulla itsellänikin niin uusi, että siinä ei vielä ole varaa elitismiin (nyyh :roll: ), mutta esimerkiksi musiikin suhteen katson muita ihmisiä alaspäin ihan vaan siksi koska nautin elitismistä niin paljon.

Joka tapauksessa nämä "wannabe-otakut" (=weeaboot) ovat kyllä ärsyttävää porukkaa, mutta ärsyttävyyden syy ei kuitenkaan ole mielestäni animeharrastus vaan kyseisten henkilöiden melkein poikkeuksetta erittäin nuori ikä. Tälläkin foorumilla kyllä tiettyjä viestejä lukiessa alkaa hieman ärsyttää erinäiset asiat, mutta sitten muistan, että nuorimmat täällä ovat todella nuoria, ja annan sen heille anteeksi/jätän viestit lukematta (loistavia/karmeita esimerkkejä "vaikutteita animesta"-ketjussa, joitain viestejä, joiden kirjoittajan kanssa en voisi olla samassa huonessa tuntematta kolossaalista myötähäpeää).

Eli siis se, että innolla tykkää animesta ja mangasta, ei ihmeemmin ärsytä, kiva vaan, jos on yhteinen mielenkiinnon kohde, mutta tyyli, jolla tietyt henkilöt siitä tykkäävät ärsyttää. Tällaisten henkilöiden ulosanti on varmasti ärsyttävää, riippumatta siitä, mikä heidän kyseinen kiinnostuksen kohteensa on, ja Japanilla ei ole mitään suoranaista vaikutusta asiaan (tosin porukka tuntuu Japaniin hurahtavan paljon voimakkaammin kuin joihinkin muihin asioihin).

Sulkasiipi

Viesti Kirjoittaja Sulkasiipi » Ke Elo 15, 2007 17:22

Voisin kutsua wannabeksi sellaista henkilöä joka ylpeilee ja käyttää mangaharrastustaan hyväkseen jollain tapaa (esim. etsiessään kavereita tai hakiessaan suosiota kavereiden keskuudessa).
Silloin ei ole ihan kaikki kohdallaan jos omaa harrastustaan pitää käydä mainostamaan jokaiselle vastaantulevalle ihmiselle oikein kädestä pitäen. Lisäksi vielä se, että vähätellään muita.

Näin minusta.
Reina Tanaka <3

Blogini: http://rosaland.wordpress.com

Hanashimaru

Viesti Kirjoittaja Hanashimaru » Ke Elo 15, 2007 20:57

Oma pikkuinen mielipiteeni onkin vähän eriskummallinen. Wannabeet ovat mitä ovat, mutta mielestäni olen "tosi-otaku enkä mikään wannabe-otaku" mutta silti eräs ystäväni joka kielsi minua paljastamasta että tämä piti Oh! My Goddess! animesta tietää pahuksen paljon enemmän eri sarjoista kuin minä. Siltikään hän ei sano olevansa edes "juurikaan kiinnostunut".
Wannabe termiä käytän lähinnä pelleily mielessä kaveristani jonka voisin tiivistää wannabe-wannabeksi. Itsekkin olin joskus Pokemonin valtakautena ihan hukassa että oliko se manga sitä TV-piirrettyä vai toisin päin. Otaku on otaku, jos tätä alaa harrastaa. Kuten esim kendo-ka tai judo-ka. (kendoa taikka judoa harrastava, paremman sanan puutteessa, henkilö)
Don't worry. I struck you with the back of the sword. Hm? Oh, sorry. This sword's double-bladed.
-Zelgadis

Ze Shoopuf

Viesti Kirjoittaja Ze Shoopuf » Ke Elo 15, 2007 22:58

Ei kiinnosta.

En ymmärrä, miksi siitä pitää tehdä niin iso juttu. Onhan se minusta hivenen tyhmää fanittaa jotain tiettyä asiaa niin kympillä ja heittämällä muut mäkeen, mutta muidenkin asioiden suhteen käy usein näin. Omapahan on menetyksensä.

Se vain ärsyttää, jos joku sellainen tulee viisastelemaan minulle. Muulloin annan niiden elää ja olla.
Me be Mighty Tyger! Me eat all!

Yuure

Viesti Kirjoittaja Yuure » To Elo 16, 2007 14:07

Hmm... Laitoin että ihan hyvä juttu, en ymmärrä miksi ihmiset menevät haukkumaan uusia harrastajia, vaikka niitä olisi kaivattu kymmenisen vuotta sitten. Itsekkin olen melko aloittelija, viides vuosi pyörähtää käyntiin. Kaikissa asioissa on muoti-ilmiönsä, elokuvilla,ruuilla ja vaatteilla. Miksi siis ottaa huomioon tämäkään, tämän muoti-ilmiön mukana harrastajat lisääntyivät, mutta ne, jotka eivät ole todellisia harrastelijoita, vaan ihmisiä, jotka kokeilevat uusia asioita kokeakseen uusia asioita, karsiutuvat kyllä pois, ja ihmisiä myös jää tähän harrastukseen. Joka on hyvä juttu! Inhoaisin, jos ei olisi ihmisiä, jolle puhua tästä harrastuksesta. Se olisi surullista ja yksinäistä.

Sama liittyy uusiin jonkin tietyn sarjan faneihin(esim. mangojen suomentamisen myötä) ihmisiä syrjitään, pidetään jonakin, vain sen takia, että joku on lukenut niitä ennen suomentamista, se on minusta tyhmää..... Miksei ihmiset saisi alkaa pitämään uusista sarjoista, joista ei ole kuullut tai on kuullut aikaisemmin, muttei ole saanut mahdollisuutta lukea/katsoa.

Mutta minä otan uudet fanit innolla vastaan, jos osa vain seuraa muotiaan, ja jos osa lopettaa sen aikanaan, niin siitä tarvi välittää :shock:. Niin se ei ole suuri juttu.

Jos haluaa olla elitisti niin saa ollaxD minä en välitä, sekin on vain mielipide/suuntaus, johon ei voi vaikuttaa. Siitä en kyllä pidä, jos väittää, että tietää sarjasta kaiken vaikkei tiedäxD.

8)
"Did you seriously just stamp your foot? I thought girls only did that on TV"--Jacon Black

Kupuntu

Viesti Kirjoittaja Kupuntu » To Elo 16, 2007 14:37

Ei ei ei. Ei WNB-otaku ole mikään nyyppä. Uudet harrastajat ovat asia erikseen. Wnb-otakun ja n00bin ero on tässä: toinen harrastaa ja toinen voi jopa vihata koko asiaa. wnb-otakusta EI KOSKAAN (huom. poikkeus alempana) TULE OIKEAA HARRASTAJAA. Asia voi muuttua vain jos wnb kokee "valaistuksen", eli huomaa että anime ja manga ovat oikeasti hyviä asioita. wnb harrastaa muodin vuoksi. 100 % varmaa on, että tällä foorumilla ei ole yhtään wnb:tä.

Vihaan todella tätä aikaa, koska anime ja manga on muodissa. Ei siinä mitään, jos wnb:t kunnioittasivat meitä vanhempia harrastajia, mutta kun ei. Jos aloitit harrastukset enne kuin siitä tuli muotia, olet out.

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » To Elo 16, 2007 16:10

Kupuntu kirjoitti:
Vihaan todella tätä aikaa, koska anime ja manga on muodissa. Ei siinä mitään, jos wnb:t kunnioittasivat meitä vanhempia harrastajia, mutta kun ei. Jos aloitit harrastukset enne kuin siitä tuli muotia, olet out.
Hyvä vitsi. Tuolla asenteella ainakaan et ansaitse mitään kunnioitusta. Miksi muka on niin kauheaa, jos joku harrastaa siksi, että se on muodissa tai kun kaikki kaveritkin harrastavat? Omat kicksinsä hän siitä silti saa, eikä mielestäni ole mitään lopullista oikeaa syytä harrastaa jotain.

Ja miksi ylipäätään pitäisi kunnioittaa ketään? Vastustan koko sydämeni pohjasta sitä ajatusta, että enemmän tietävät tai kauemmin harrastaneet olisivat jotenkin korkeammalla arvoasteikolla kuin muut.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Sentou Mecha Xabungle 26/50]
Anime- ja mangablogini

Kunimura

Viesti Kirjoittaja Kunimura » To Elo 16, 2007 16:32

VampireNaomi kirjoitti:Ja miksi ylipäätään pitäisi kunnioittaa ketään? Vastustan koko sydämeni pohjasta sitä ajatusta, että enemmän tietävät tai kauemmin harrastaneet olisivat jotenkin korkeammalla arvoasteikolla kuin muut.
No enpä tiedä tarvitsisiko kauemmin harrastaneita erityisemmin kunnioittaa, mutta ei sekään ole hauskaa, kun nuoremmat tulevat meille vanhemmille harrastajille aukomaan päätään siitä kun me ei lueta sarjoja joista he pitävät ja kuinka Naruto ja muut uudet sarjat on heidän mielestään niin monta miljoona kertaa parempia kuin HnK ja JoJo, joita he eivät ole edes lukeneet. Yleisesti ottaen, kun argumentin pohja on "minun mielipiteeni on ainoa oikea, muuten ajattelevat ovat aina väärässä", millä näiden anime lasten kanssa pystyy mistään keskustelemaan? Eipä tällaisia ihmisiä onneksi joka päivä tulekkaan vastaan, mutta he ovat kuitenkin se suurin syy miksi mielenkiinto coneihin ja vastaaviin menemiseen on pakkasen puolella.

Toisaalta, en kyllä pahemmin pidä sellaisistakaan ihmisistä, jotka katsovat alaspäin uusin harrastajiin ja pitävät heitä pilkkanaan koska tietävät itse enemmän animeista ja mangoista. Lapsellista käytöstä minun mielestäni.

Sanotaan vaikka näin että mänttejä mahtuu sekä uusien että vanhojen harrastajien riveihin. Jos on luonteeltaan sellainen että ei kykene näkemään omaa napaansa pidemmälle, en mielellään ole kyseisen henkilön kanssa missään tekemisissä riippumatta siitä onko harrastanut vuoden taikka kymmenen.

Niin ja siitä olen samaa mieltä, että tällaisten muodin vuoksi harrastajien takia ei kannata hirveästi päätään vaivata. Manga/anime on muoti-ilmiö siinä missä esim. hevi ja räp, ne ovat hetken osa valtavirtaa, mutta unohtuvat aikanaan. Vasta sitten voidaan sanoa kuka oli wannabe ja kenestä tuli rehellinen harrastaja.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”