Wannabe Otakut...

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Mitä mieltä wannabe Otakuista ?

Turhia
331
32%
Olen itse...
79
8%
ei kiinnosta
496
49%
Hyvä juttu
113
11%

Ääniä yhteensä: 1019

Temari-San

Viesti Kirjoittaja Temari-San » Ma Tammi 07, 2008 18:51

Lumilintu kirjoitti:
Tsubasa kirjoitti:
Lumilintu kirjoitti:"Master Kakashi" kuullostaa miusta vaan kamalalta. Että en tiedä onko niin pahaksi jos se suomennetaan ja muutetaan takaisin Kakashi senseiksi.
Miten niin "takaisin"? Kyllä tämäkin sarja ihan japanista suomennetaan. Ihmisillä tuntuu olevan kumma käsitys, että vain siksi koska he eivät osaa japania eivät suomentajatkaan osaa. (Puhumattakaan siitä, että suomentaja hallitsisi kielensä jopa paremmin kuin viisitoistavuotiaat fanikääntäjät tai kamaluudestaan tunnetut Vizin lokalisoijakääntäjät.)

"Sensei" on japaninkielinen sana, jonka voi kääntää ja jonka kääntäminen olisi tässä tapauksessa myös järkevää - perusteeksi kääntämättä jättämiselle ei käy se, että "se nyt sattuu olemaan yksi niistä japanin sanoista jonka tarkoituksen tiedän." Lisäksi tässä tapauksessa kyseinen sana kääntyy eittämättä "masteriksi", suomeksi taas perinteisesti "mestariksi". (Mestari Tikku ja sitä rataa.) Olisiko "opettaja" sitten parempi?

Se, että japanissa on vähemmän sanoja samoille asioille kuin suomessa ei myöskään ole perustelu kääntämättä jättämiselle. Eikö ole enemmänkin hyvä, että käännöksestä näkee heti onko kyseessä budomestari, opettaja vai lääkäri?
Otit sanomani vähän turhan kirjaimellisesti, mutta ei nyt välitetä siitä...

Kyllä, monet sarjat käännetään suoraan japanista, toisia ei, enkä hetkeäkään epäile kääntäjän kielitaitoja (vaikka pidänkin fanikäännöksistä usein enemmän, mielestäni ne ovat uskollisempia sarjalle). Useissa sarjoissa (ja tarkoitan nyt englanniksi käännettyjä, koska olen lukenut suomimangaa liian vähän kommentoidakseni sitä) on tehty se päätös, että nimien yhteyteen jätetään tarkoituksella sanit, chanit, senseit ja muut. Miun HENKILÖKOHTAINEN MIELIPITEENI on, että se on aivan loistavaa. Miusta siihen jää sellainen pieni japanin kielen vivahde, josta tykkään mangaa lukiessani (ja monien sarjojen alussa niiden merkitykset on myös selitetty niille jotka niitä ivät tiedä). Siihen voi sisältyä vitsejä, joita on muuten vaikea kääntää.

Miun edelleen henkilökohtainen, ja melko jyrkkä mielipiteeni on, että master Kakashi kuullostaa kamalalta. Olen sitten ehkä muutaman japanin kielen sanan mädättämä (ja osaan niitä enemmän kuin yhden, kiitos vaan), mutta en pääse yli helposti myöskään Kakashi-opettaja termistä.

Ja alkaa kyllä mennä aika paljon off topicin puolelle...

ollaan vähän aikaa poissa,ja sitten on tämmönen mötäkkä :roll:

tämä alkaa todellakin mennä off topicin maailmohin..
noista käännöksistä. Ne ovat henkilökohtaisia mielipiteitä.
On toki hyvä,jos suomennettuun narutoon laitettaisiin "sensein" tilalle se,mitä se oikein tarkoittaa,nyt kun sarja saa sitten enemmän yleisöä,kun se julkaistaan Suomessa.
Tosin pitäisin sitä vaihto ehtoa parempana,että kirjoitettaisiin "Kakashi-sensei" näin esimerkiksi. laitettaisiin se näin: "Kakashi-sensei*"
Ja alhaalla lukisi,"* sensei on japania,ja tarkoittaa tässä tapauksessa opettajaa"
ongelma ratkaistu :D .....Tosin tuokin oli jo liian helppoa,joten luulen,että se kuitenkin suomennettaisiin suoraan vaan opettajaksi.
Noista wannabe otakuista!
kun olin kysynyt,että mikä määrittää oikeat otakut,ja wannabet,niin siitä valitettiin jonkun verran,mikä on harmi :? ...Mutta eikös tässä juuri ole kyse,että jos keskustelun laittaa alulle vaikkapa "kuka on naruton paras hahmo?" ei kai siinä ole mitään pahaa,jos siitä muut esittävät lisää kysymyksiä,kuten "onko Hinata pihkassa Narutoon?" ja siitä aletaan sitten jakamaan mielipiteitä??
"I call it... the giggolo beam!" - Kurz Weber

Soraseiun

Viesti Kirjoittaja Soraseiun » Ke Huhti 16, 2008 17:27

Jaa'a, niin monesti olen selannut tänkin keskustelun läpi ja aina jää turhautunut olo...

Jos olen ymmärtänyt oikein tätä lukiessani, niin wannabe otakuiksi on nimitetty nuoria harrastajia, jotka hihkuvat kaupassa/ties missä kun löytävät jotain ihanaa.
Mitä vikaa siinä on? Minäkin huomaan joskus hihkaisevani ääneen, kun törmään johonkin odottamattomaan mangaan/animeen kaupassa.

Omasta mielestäni näitä wannabe otakuja ei ole. Ja jos olen joskus törmännytkin näihin "ihkuttajiin", niin minua enemmän hymyilyttää kuin suututtaa.

Jostainhan tämä kaikki on aloitettava, ja se on alusta. Jokainen meistä on kerran ollut tuossa lähtöruudussa, ja ehkä olemme vieläkin.
Vapaudesta tehty, vihalla taottu muotoonsa,
viiltää syvältä kuin suru sydäntä.

Paha sotaherra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » Ke Huhti 16, 2008 20:44

Vielä jokin aika sitten (*vilkaisee aiempia viestejään päätään pudistellen*) minulla oli selvä mielikuva ns. "wannabe-otakuista". Nyt olen onneksi viisastunut (kasvanut?) sen verran, että tajuan ihmisten luokittelemisen olevan varsin typerä asia. :roll: Onneksi olen päässyt eroon joidenkin ihkuttajien wannabeiksi leimaamisesta...
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

MissClaws

Viesti Kirjoittaja MissClaws » Ke Huhti 16, 2008 21:18

Ei minua sillein kiinnosta asia. Ovathan he joskus hiukan päähän pistäviä, mutta en minä niistä silleis välitä. Itse en kyllä vieläkään pidä asiasta että jonkinlainen teini pissis pitää mangaa kädessä ja huutaa ''Siis ihg mä luen mangaa'' Se on ainoa asia mistä en niinkään pidä. Kaikkien ei pidä mennä massan mukana. (en väitä että manga/anime olisi mikään massa juttu!)
私達は一緒に坐ってもいい 今度はそして永久に。

Chrisonmale
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chrisonmale » Ke Huhti 16, 2008 22:19

wannabe? kaikkihan ovat olleet ( tai ovat vieläkin :lol: ) mutta miksä siinä Ihq juttuja on olut ties kuinka kauan ainakin minun mielestäni :o
mutta se on jokaisen oma onko wannabe otaku, itse en ole vaikka animea/Mangaa kattelenkin ja ajattelenkin olevani välillä samassa paikassa juttelemssa, tarkoitaako se että olen wannabe-otaku? (olen alle 18, ni veikkaan että joidenkin mielestä olen..) ja onhan se kiva kun suomennetaan narutoa, mutta olen samaa mieltä Temari-sanin kanssa

Mikarin
Chibi
Viesti:

En löytänyt kuvaa ;^;

Viesti Kirjoittaja Mikarin » Ke Huhti 16, 2008 23:36

Temari-San kirjoitti: Tosin pitäisin sitä vaihto ehtoa parempana,että kirjoitettaisiin "Kakashi-sensei" näin esimerkiksi. laitettaisiin se näin: "Kakashi-sensei*"
Ja alhaalla lukisi,"* sensei on japania,ja tarkoittaa tässä tapauksessa opettajaa"
randomfansubattuanimu kirjoitti:"I have been doing keikakus all night"

TL Note: Keikaku is japanese and means "plan"

Olisiko tämä sitten kivaa?

Nyt kissatyttöjä on tapettu tarpeeksi niin voidaan jättää off-topic sikseen.
Twitter | MAL | Last.fm | Livejournal |

23:53:50 @Furinji> Heterot jos mitkä on seksuaalivähemmistö otakuissa | When the seagulls cry, there are no survivors.

Crimson
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crimson » To Huhti 17, 2008 01:37

Mikä on wannabe wikipedian mukaan? (ei paras paikka totuuksille mutta tässä tapauksessa sen viisaudet menee käsi kädessä oman järkeni mukaan)
A Wannabe is a person who imitates or emulates another. Pronounced - "Won-ah-bee". Comes from the words "Want to Be" and "Wanna Be".
More accurately, a 'Wannabe' is someone who "wants to be" something... i.e. "he's a wannabe gangster" - he wants to be a gangster.

Joten kertokaapa minulle... Miten hitossa joku voi olla animefani wannabe jos tykkää animesta/mangasta!? En sitten tiedä että käsitinkö nyt aivan väärin tämän keskustelun aiheen vai olenko käsittänyt väärin itse termin 'wannabe'...

Itse keskustelin tästä aiheesta koulukaverini kanssa viikko sitten ja hän antoi vastaukseksi tällaisen:
"No sellainen joka 'ihkuttaa' animea ja ostaa paljon kamaa ja näyttelee sitä. Ja sitten se on aina ihan 'iih!' kun se näkee jonkun animehahmon ja sitten se tykkää j-rokista ja on kovaääninen ja puhuu aina japania."
Voin sanoa valehtelematta että olin monttu auki kun kuuntelin tuota selitystä. Mitään niin lapsellista vastausta kuullutkaan ikinä. Alappa siinä selittämään että olen yhdeksännettä vuotta manga-fanina ja voin tunnustaa harrastavani kaikkea muuta tuosta paitsi musiikkimaku menee popin puolelle.
Mitä väliä jos ihminen sanoo "oi ihq tuo kansi"? Itse olen tehnyt sitä jo monta vuotta.
Entä se tavaroiden ostelu ja esittely? Jep, sitäkin teen aika ylpeillä mielin koska kaiken olen omilla rahoillani ostanut. Mitään niin mukavaa ei olekaan kuin sanoa että "minulla on tavara X" ja miettiä sitten hiljaa mielessään että "lällislää, sinulla ei olekaan!".
Ja mikäpä animefani EI alkaisi vikisemään kun osuu silmään jokin erittäin nätti poika tai tyttö mangan kannessa tai animen pyöritessä? Minusta se on täysin normaalia käytöstä. Itse asiassa pitäisin ihmistä kummallisena jos ei sortuisi sellaiseen "lapsellisuuteen".
J-rockista en kamalasti tiedä mutta noin 70% kavereistani jotka ovat J-rock -faneja EIVÄT lue mangaa, saatikka katso animea ellen suosittele jotain silloin kun heillä on tylsää. No, minulla niitä olekaan kuin 12 joten se siitä.
Tämä kovaäänisyys ihmetytti... Mistä sellainen kuvitelma on lähtenyt liikkeelle?
Ja japania puhuminen. Itse teen sitä useinkin kun 'chou kawaii' nyt vain sattuu olemaan söpö sana jo itsessään ja kimochi warui sanoo sen mitä en suomeksi saa niin tunteikkaasti sanottua.
Eli tekeekö tämä kaikki minusta wannaben? Itse sanoisin että ei. Sanoisin että tuossa tapauksessa kaikki tämän henkilön "wannabet" ovat samalla tasolla kanssani vaikka olenkin harrastanut kauan ja oman kaveripiirini (joilla on kokemusta jopa enemmän kuin minulla) animeinformaation lähde.
Ja jos nyt ajatellaan siltä todelliselta kannalta että wannabe on ihminen joka tahtoo olla animefani. ONKO SELLAISIA? Se että 'haluaa olla animefani' tarkoittaa sitä ettei pidä animesta mutta olisi kiva olla sellainen dude joka tykkää. Se on sama kuin sanoisi haluavansa olla Quentin Tarantino vaikka ei haluaisi ohjata elokuvia saatikka ole kiinnostunut, vaan ryhtyä kokiksi (Äh. Liian myöhä kasata enempää tekstiä, taidan nyt puhua ihan omiani tässä vaiheessa).
Joku tutustuttaa minut ihmiselle joka haluaa olla animefani (tai on animefani muttei tykkää animesta saatikka mangasta tai Japanista) niin kerron mitä mieltä olen animewannabeista.

Itse vielä offtopicin aiheesta: Pysytään yhdessä kielessä kiitos. Kaikelle löytyy hyvä vastine suomen kielestä kunhan vain löytyy tarpeeksi mielenkiintoa etsiä sellainen. Jopa japanin suffikseja (-san, -kun, -chan, -pon, -tan, -rin, -sensei, -senpai jnejne...) ei minusta ole tarvis käyttää koska ilman niitäkin pystytään elämään ja saamaan viesti perille että tuo tyyppi nyt pitää tuota toista tyyppiä läheisenä kaverina tai tuo on minua kokeneempi henkilö. Ei tehdä vaikeaksi sellaisille ihmisille jotka eivät ole kiinnostuneet oppimaan japania.

... jösses kun tuli pitkä.
@cosplay.com ° C² cosplay@tumblr °
あ! シチュ〜! シチュ〜!

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » To Huhti 17, 2008 09:38

Crimson kirjoitti: kimochi warui sanoo sen mitä en suomeksi saa niin tunteikkaasti sanottua.

[...]

Itse vielä offtopicin aiheesta: Pysytään yhdessä kielessä kiitos. Kaikelle löytyy hyvä vastine suomen kielestä kunhan vain löytyy tarpeeksi mielenkiintoa etsiä sellainen.
?

Ja niitä erilaisia näkemyksiä siitä, mikä se wannabe oikein on, voi löytää kun lukee ketjua takaisinpäin, eipä mitään Oikeata Pyhää määritelmää edes ole olemassa. Ihmisten leimaaminen joksikin on yleensäkin vähän sellaista ettei siihen käytetä hirveästi järkeä tai logiikkaa.

Kunimura

Viesti Kirjoittaja Kunimura » To Huhti 17, 2008 14:59

Crimson kirjoitti:Joten kertokaapa minulle... Miten hitossa joku voi olla animefani wannabe jos tykkää animesta/mangasta!? En sitten tiedä että käsitinkö nyt aivan väärin tämän keskustelun aiheen vai olenko käsittänyt väärin itse termin 'wannabe'...
Mutta kun ketjun aihe ei ole "Wannabe Animefanit" vaan "Wannabe Otakut", eivätkä ne ole sama asia, vaikka monet länsimaiset käyttävätkin sanaa otaku kuvaamaan ketä tahansa animea tai mangaa harrastavaa. Suurin osa ketjun viesteistä ovatkin muistaakseni sitä, että pitkän linjan otakut eivät tykkää siitä, että uudet muutaman vuoden animea ja mangaa harrastaneet haluavat kutsua itseään otakuiksi. Kyse ei siis ole siitä tekeekö animen katsominen jostain animefanin, mikä on minusta useimmissa tapauksissa päivänselvää, vaan tekeekö se hänestä välittömästi otakun. Tästä on lukuisia eriäviä mielipiteitä kuten ketjun viestimäärästäkin voi päätellä. Eikä siitäkään, missä raja "tavallisen" anime/manga-fanin ja otakun välillä kulkee, ole mitään yhtä oikeaa mielipidettä.

Pidemmän päälle minulle on aivan sama väittääkö joku Inuyashan ensimmäisen osan lukenut itseään otakuksi vai ei, mutta aiempi kuitenkin saattaa aiheuttaa ns. "kättä naamaan"-reaktioita. Se vain tuntuu samalta kuin minä nyt väittäisin olevani juoksija, koska jouduin eilen juoksemaan pari kymmentä metriä etten olisi myöhästynyt bussista.

Hoh-hoijaa... Lupasin itselleni etten enää kirjoittaisi tähän ketjuun, mutta näin tässä taas kävi.

Solid

Viesti Kirjoittaja Solid » To Huhti 17, 2008 16:20

Mikä on otaku? Eiku hei, internetsit antavat tähän vastauksen.

...tutkiskelua...

Aivan, eli haluaa olla animeen ja mangaan pakkomieleisesti kiinnostunut/harrastautunut henkilö. (Wikipedia tietää.
Tai sitten on animeen ja mangaan pakkomielteisesti kiinnostunut/harrastautunut henkilö.

Aivan, opin juuri jotain uutta. Olla-sana on vaikeassa tilanteessa - ainakin tuolla tavalla ymmärrettynä raja on vaikea vetää.

Ehkä paras tapa on, että ei edes yritä - pitää vain mistä pitää.

Tsubasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » To Huhti 17, 2008 21:30

Kunimura kirjoitti:Suurin osa ketjun viesteistä ovatkin muistaakseni sitä, että pitkän linjan otakut eivät tykkää siitä, että uudet muutaman vuoden animea ja mangaa harrastaneet haluavat kutsua itseään otakuiksi. Kyse ei siis ole siitä tekeekö animen katsominen jostain animefanin, mikä on minusta useimmissa tapauksissa päivänselvää, vaan tekeekö se hänestä välittömästi otakun.
Ai. Minä kun luulin asian olevan niin, että muutaman vuoden animea ja mangaa harrastaneet eivät pidä siitä että animeen ja mangaan juuri törmänneet pitävät itsestään ja siitä niin suurta meteliä. Ja haluavat leimata heidät "wannabeotakuiksi", vaikka he eivät itseään ole missään vaiheessa otakuiksi edes väittäneet. Sitten kun vuosia kertyy noita muutamaa useampi, uudet (=itseä nuoremmat) harrastajat lakkaavat maagisesti ärsyttämästä - ja myös halu läntätä heidän otsiinsa halventavia nimikkeitä katoaa.

Siteeraanpa itseäni parin sivun takaa...
Tsubasa kirjoitti:
Lumilintu kirjoitti:Kyseinen henkilö ei ehkä tarkoita lukua 20 kirjaimellisesti, mutta onhan se totta että jos tiedät vain InuYashan ja Naruton niin olet enemmän InuYasha- ja Naruto-fani kuin anime/mangaharrastaja.
Aivan totta.

Mutta kysymys kuuluukin; jos tällainen ihminen ei missään vaiheessa ole edes väittänyt olevansa otaku - vain pitävänsä Inuyashasta ja Narutosta - miksi häntä edes pitäisi nimittää minkäänlaiseksi otakuksi, saati sitten wannabeksi? Enin osa mangasta on kuitenkin alkujaan tarkoitettukin kertaalleen luettavaksi massaviihteeksi eikä miksikään hämäräksi fanituksen, fanitaiteen ja fanifiktion kohteeksi.

Nimitetäänkö tietokonetta lähinnä sähköpostiin käyttävää ihmistäkin "wannabe-tietokoneharrastajaksi"?

Niki-chan

Viesti Kirjoittaja Niki-chan » Pe Huhti 18, 2008 21:41

Tiedättekö, ehkä se on tämä tietty aika. Japani näkyy ja kuuluu medioissa ja siitä ollaan kiinnostuneita. Monet julkisesti tunnistautuvat japanifaneiksi. Mutta monia myös leimataan sellaisiksi, vaikka he eivät haluisikaan tulla kutsutuksi japanifaneiksi.

Arvatkaa mitä. Aina, kun puhun kiinnostavista maista joillekin, kerron että olen muuten aina halunnut käydä Irlannissa. Olen tuijottanut telkkarista tuntikaupalla riverdancea, kuuntelen irkkumusiikkia ja suosikkikirjailijani on irlantilainen. Mutta kun mainitsen siihen perään, että minua kiinnostaa myös Japanin kulttuuri ja kulutan vapaa-ajallani riverdancenauhoitusten lisäksi animea, jossakin kuulijan aivojen perukoilla syttyy yksinäinen lamppu. "A-haa", hän sanoo. "Olet niitä japanifaneja." "Oikeastaan menisin kyllä mieluummin Skotlantiin kuin Japaniin", kerron. Mutta mikään ei enää auta: olen leimautunut.
Ja vain siksi että luen mangaa ja katson animea. Ei kukaan viitsi ottaa muita kiinnostuksenkohteitani huomioon, koska on toki kivempaa läntätä otsaani pyöreä punainen leima valkealla pohjalla ja sitten kertoa kaikille että toi on se kummallinen japanifani.

..Mutta huvinsa kullakin. Jos joku harrastaa ihmisten lokerointia, niin mitäpä minä sitä estelemään. Niin kauan kuin siitä ei tehdä minulle ongelmaa, niin mitä väliä.

[En nyt ole varma että oliko tämä offia vai ei, mutta se oli ainakin hyvin terapeuttista. Kiitos.]

Voi toki olla että mielikuvitukseni vain käy ylikierroksilla. Ei sekään olisi ensimmäinen kerta :D

EDIT: Niin ja unohtui tuossa paatoksessa sanoa, että kiistän koko wannabejen olemassaolon ja väitän, että vika on syyttäjissä eikä syytetyissä.
Viimeksi muokannut Niki-chan, Pe Touko 02, 2008 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Never put off until tomorrow what you can do the day after tomorrow." - Mark Twain

Temari-San

Viesti Kirjoittaja Temari-San » Su Huhti 27, 2008 20:26

Vielä lisään, kun olen lueskellut viestejä uudelleen läpi. Wannabe sanasta syntyy heti stereotypia. Ensiksi voi tulla mieleen nuoriso/massa ihminen huutelemassa "Inuyasha kawaii". Toisaalta tuo ei ole paha asia. Tähän wannabe aiheeseen EI saisi sekoittaa ikää. Jos alle 18 vuotiaat animea katselevat lapset/nuoret leimataan välittömästi wannabeiksi, sen voi luokitella ikärasismiksi. Iästä riippumatta tässä on kyse vain nokkimis järjestyksestä. Pikku tarina aiheesta :P ; Pikku Kati luki Inuyashaa suomeksi bussissa ja hänen viereensä istui vanha Kaisa joka luki englanniksi Jigoku Shoujoa. Kumpi on wannabe ja kuka on ns. seniori?
Ensin tulee mieleen että Kati on wannabe koska hän on nuori ja lukee suomennettua mangaa, mutta vanhempi luki englanniksi.
Tässä kyllä luokitellaan iän mukaan. :o
"I call it... the giggolo beam!" - Kurz Weber

Chrisonmale
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Chrisonmale » Su Huhti 27, 2008 22:26

Temari-San kirjoitti:Vielä lisään, kun olen lueskellut viestejä uudelleen läpi. Wannabe sanasta syntyy heti stereotypia. Ensiksi voi tulla mieleen nuoriso/massa ihminen huutelemassa "Inuyasha kawaii". Toisaalta tuo ei ole paha asia. Tähän wannabe aiheeseen EI saisi sekoittaa ikää. Jos alle 18 vuotiaat animea katselevat lapset/nuoret leimataan välittömästi wannabeiksi, sen voi luokitella ikärasismiksi. Iästä riippumatta tässä on kyse vain nokkimis järjestyksestä. Pikku tarina aiheesta :P ; Pikku Kati luki Inuyashaa suomeksi bussissa ja hänen viereensä istui vanha Kaisa joka luki englanniksi Jigoku Shoujoa. Kumpi on wannabe ja kuka on ns. seniori?
Ensin tulee mieleen että Kati on wannabe koska hän on nuori ja lukee suomennettua mangaa, mutta vanhempi luki englanniksi.
Tässä kyllä luokitellaan iän mukaan. :o
totta (yhtyy sanoihin) mutta perjatteessa kaikki ovat ja eivät ole wannabe otakuja omalla tavallaan (ja ketään ei tajunnut sanaakaan...)
"Talvisota on jo päättynt" -Vanha Historian opettaja lumipallosodasta

KamiNari

Viesti Kirjoittaja KamiNari » Pe Touko 02, 2008 12:19

vastasin ei kiinnosta... Tarkoitan siis että minulla ei ole mitään heitä vastaa (ovat jotkut ihan piristävää porukkaa) mutta en myöskään itse kummemmin sellaiseksi "wannabe" otakuksi oo pyrkimässä (mutta aikahan sen näytää :) )

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”