Kimonot

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Omistatko kimonon?

Kyllä
69
14%
En, mutta haluaisin
356
70%
En, enkä haluakaan
75
15%
Mikä on kimono?
5
1%

Ääniä yhteensä: 505

Hayari

Viesti Kirjoittaja Hayari » La Syys 24, 2005 19:28

En haluaisi kimonoa sen turhuuden tähden, siis täällä Suomessa. Onhan se tyylikäs samuraileffoissa, niinkuin joku jo mainitskikin, mutta itse en sellaisessa kekkaloisi edes kotona. Työille coneihin kyllä aivan mainio.
Khleb za khleb, krov' za krov.

Tsukasa

Viesti Kirjoittaja Tsukasa » Ti Syys 27, 2005 22:08

Kimono on kyllä kieltämättä kaunis vaate, mutta siinä on sekin ongelma, että missä sitä pitäisin. *Rippijuhlissa oli yksi kokonaisuus, mutta sekin jää juhlavaatteeksi*.
You are here alone again
in your sweet insanity
all too calm, you hide yourself from reality
do you call it solitude? do you call it liberty?
when all the world turns away to leave you lonely--"

yuuki hiro

Viesti Kirjoittaja yuuki hiro » Ke Syys 28, 2005 13:05

Kimono. Satun itse omistamaan kakasi "kimonoa". Kummatkin on itse tehtyjä. Äitini teki molemmat. toinen on lyhyt takkimainen ja toinen on moderni kimono jossa on erilliset hihat. Osallistun viime mainutulla mangapäivän cosplaykisaan.

Don Pixe

Viesti Kirjoittaja Don Pixe » Ke Syys 28, 2005 15:23

En omista, mutta olisihan tuollainen ihan nätti. Voisi olla vain tuskaa löytää ihan heti ainakaan sopivaa kimonoa 172-senttiselle. :roll: Ja kun miettii, voisi olla aika turha täällä...
Mutta yukata voisi olla todella kiva. Voisi hyvikseen pitää jossakin, coneissa tai kotona... Tiedä sitä. Tai koristeena.

ARC

Viesti Kirjoittaja ARC » Ke Syys 28, 2005 22:33

Ihan pieni kysymys, mutta mistä tiedätte omistavanne Kimonon? Oletteko varma, ettei ole Yukata? Kimono koostuu monesta kankaasta eli pukeudutaan päälekkäin. Pieni esimerkki:

http://www4.ocn.ne.jp/~isyo/img/kawa002a.jpg
----------------------------------------------
Korette sensounanoyone...

Chie^

Viesti Kirjoittaja Chie^ » Su Loka 02, 2005 13:28

En omista. Olisi kyllä kiva jos olisi kimono, sellainen nätti sininen...

Mutta kun nyt oikein ajattelee, mitä minä sellaisella tekisin? Nehän maksavat aika paljon, eikä sellaista täällä suomessa oikein voisi pitää yllään. Voisihan niitä joissain coneissa, mutta hei, ei niitä joka päivä ole. Voisihan se olla koriste... Juu, jos vain saisin jostain rahat, ostaisin sen. Olisi se sitten hyödyllinen tai ei.
Even if it's a sin, say that you love me with your forbidden lips

yuuki hiro

Viesti Kirjoittaja yuuki hiro » Ma Loka 03, 2005 16:20

Kimonon ja yukatan suurin ero on mistä ne on tehty. Kimono on yleensä kirjailtua silkkiä. Yukata on taas puuvilaa. Yukataa käytetään arkena ja epävirallisisajuhlissa. Kimono taasen on hienojen juhlinen ja tilaisuukksien puku.Varmasti tiedät että sinulla on kimomo jos et saa sitä päälle ilman jokun muun apua.

Casandara

Viesti Kirjoittaja Casandara » Ma Loka 17, 2005 17:51

Minun kimononi on ainakin on paras vaate kylmällä ilmalla.. Sen lisäksi että se on lämmin itsessään, sen päällepukemisesssa tulee kyllä sen verran kuuma kaikkien väli-, ali- ja päälikerros vöiden kanssa, että eipä olekkaan yhtään kylmä enää. Ja kuten sanottu, minulla siis on valmiissa solmussa oleva obi - mutta kyllä senkin kiristämisessä kaikki käsivoimat menee ja kiristysnarut ritisee.

Minun kimononi menisi varmaan ainakin 180 senttiselle ihmiselle suorana, kun kimonot tehdään standardimittaisisksi ja keritään sitten jokaiselle sopivan pituiseksi niillä jo mainituilla alusvöillä. Useinhan kimonossa näkyy se kaksinkerrointaitos siitä obin yläreunasta. Mutta ihmisen pituudesta riippuen siellä vyön alla voi olla niitä taitoksia sitten enemmänkin.

Ja se kimono on myös ollut arkivaate, minulla on siis ihan aikusen naisen arkikäyttöön tehty karkeaa puuvillaa oleva kimono, jonka siis ei ole tarkoituskaan olla mikään juhlavaate. Kyllä minäkin joo 9-12 kerrosta silkkistä hääkimonoa + talvella topattua täyspitkää kimono-takkia lähtisin sinne riisipellolle raahaamaan - JOO-O ! Siinähän sitä taipuisikin hyvin riisejä istuttelemaan ja rikkaruohoja kitkemään.

"Kimono"-sana tarkoittaa vaatetta. Japanilainen "vaate" muistuttaa meille tutumpaa "aamutakkia", jopa "takkia", joka ulottuu maahan asti helmastaan. Kimonossa ei ole lahkeita, mutta leveät, nuorilla tytöillä jopa maahan asti ulottuvat hihat, Avioituneen naisen hihat ovat vain noin vyötärölle, kädet t-kirjaimena sivuille levitettyinä. Kimono kiinnitetään ympärille kietomisen jälkeen vyöllä. Tätä vaatetta sitten laitetaan varallisuuden ja sään asettamien rajoitusten mukaan päälle erinäisiä kerroksia ja erinäisistä materiaaleista valmistettuna. Myös päivän aikana tehtävät asiat, saattavat ehkä jonkun verran vaikuttaa esim. vyövalintoihin. Ainakaan minun leveässä obissani (japaniksi "vyö"), ei paljon taivutella itseään, kun se on kunnolla kiristetty. Ja obihan voi olla hyvinkin pehmeää silkkiä, jolloin se laitetaan (nykyään) usein pahvista tehdyn leveäksi ja kovaksi muotoilevan tuen päälle, mutta tämän tuen voi myös käsittääkseni jättää pois ja sitoa obin hyvinkin erilaisille muodoille ja erilaisilla tyyleillä.

Muokkauksia ja muokkauksia, aina vaan lisää muokkauksia..
Viimeksi muokannut Casandara, Ti Huhti 24, 2007 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Saan olla niin omituinen, kuin ikinä haluan!" - Jean M. Untinen Auel

kagura

Viesti Kirjoittaja kagura » Ke Joulu 07, 2005 22:11

Minulla on ihana punainen kimono, jonka japanissa lähes 20 vuotta asunut isäni minulle joskus sieltä toi. Kimono on jo ollut minulla n. 15 vuotta ja ollut monessa mukana. Ainahan kimonoa tarvitsee 8)

Kuvia kimonostani:

http://img.photobucket.com/albums/v715/ ... nmini1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v715/ ... nkoko1.jpg
- ナナ -

Dragonfly

Viesti Kirjoittaja Dragonfly » To Joulu 08, 2005 13:05

Kimono tai yukata olisi aivan ihana. Tosin haluaisin tehdä sellaisen itse tai laittaisin äidin ompelemaan. :D
Olen kumminkin vähän miettinyt, että liittyykö kimonon/yukatan käyttöön ikään kuin joitain "sääntöjä", vai voiko niitä käyttää milloin, missä ja miten vain haluaa kuten mitä tahansa asustetta?

Ree
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ree » To Joulu 08, 2005 18:23

Don Pixe kirjoitti:En omista, mutta olisihan tuollainen ihan nätti. Voisi olla vain tuskaa löytää ihan heti ainakaan sopivaa kimonoa 172-senttiselle. :roll:
hai, yhdyn sanoihin. yukata olis kiva. :D
Pörrölonkero.

Beijing Duck

Viesti Kirjoittaja Beijing Duck » Su Joulu 11, 2005 13:31

Dragonfly, Japanissa on määritelty, mitä kimonoa kukakin saa käyttää ja milloin. Tässä lyhyt esittely ja kuvia: http://japan-cc.com/kimofaq.htm

Mutta mehän emme ole Japanissa, joten en alkaisi noita pukukoodeja kovin vakavasti ottamaan. Ei täällä kukaan tule nirhaamaan, jos olet naimisissa, mutta käytät silti furisodea (ehkä joku HC Japanifani vetää herneen nenään, mutta entäs sitten).
"Kuka kehno sköndää aina mun silmälaseja?"
-miun iskä

immolatus_dead

Viesti Kirjoittaja immolatus_dead » Su Joulu 11, 2005 14:04

juu kimonostahan sitä on haaveiltu jo pidemmän aikaa :roll: mutta sellaista en vielä omista mutta pitää yrittää joskus jotain sinneppäin näyttävää yrittää ompelukoneella väsätä :P (way to go minäisAyamewnb)
Katsotut animet.
Menossa mukana:
KUMA the bear maker.

Armin^

Viesti Kirjoittaja Armin^ » Ke Joulu 14, 2005 17:26

Pidän paljon aasialaisista vaatteista ja kimonohan olisi vaatevaraston kruunu.
Valitettavasti minulla ei ole sellaista, muutamia kiinalaistyylisia vaatteita on joskus löytynyt mutta jostain kumman syystä (pikkusisko vei) ne ovat kadonneet kaapistani aikojen kuluessa.
Hytkyn ihan kun haaveilen vaihto-oppilasvuodesta Japanissa. Tosin ajankohtainen se on vasta muutaman vuoden päästä kun opinnot on siinä mallissa. Olen ajatellut hankkivani jotain vaatteita siellä, tosin kimono taitaa olla listan viimesenä, koska olin ajatellut hankkivani hiukan arkisempia vaatteita.
Tietysti jos sitä olisi ylimääräistä rahaa (paljon, lottovoitto) niin varmaan sen kimononkin sieltä sitten ostaisin. Koska olen ymmärtänyt että Japanissa olisi muutenkin kallista. Tosin, mistäpä minä tietäisin, huhupuheita vain kuunnellut.
Rekka Shinen!

Beijing Duck

Viesti Kirjoittaja Beijing Duck » To Joulu 15, 2005 20:57

Casandara kirjoitti:Itselläni on kimono, ostin sen järkyttävään hintaan origami opettajaltani, joka muutti takaisin Japaniin, samalla ostin myös valmiiksi solmitun rusettiobin.
Haluaisin ihan uteliaisuudesta tietää, että kuinkahan paljon tuo sinun kimonosi maksoi? Entäs obisi? Kuinka koristeellisia ne ovat?
"Kuka kehno sköndää aina mun silmälaseja?"
-miun iskä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”