Kuinka paljon omaa?

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Desutossu
Viesti:

Kuinka paljon omaa?

Viesti Kirjoittaja Desutossu » Su Huhti 08, 2012 21:58

Kuinka paljon cosplay asussa(myös propit) pitää teiän mielestä olla itse tehtyä ja väkerrettyä? Onko paha jos äiti teki hameen helman tai kaveri teki propin puolestasi? Ite arvostan pukua enemmän kun sen on ite tehnyt, mutta joskus ymmärrän jos puku on vaikeasti toteutettavissa ja fysikaalisesti mahoton.... Missä menee teiän mielestä siis kultainen keskitie?

(En löytäny tälläst topikkia ja ajattelin kysäästä tässä kesää ennen kun kaikki pian taas aloittavat pukujen kanssa ahertamisen, joten poistakaa/siirtäkää jos olen väärässä paikassa väärään aikaan) :mrgreen:

Ricaaw

Re: Kuinka paljon omaa?

Viesti Kirjoittaja Ricaaw » Ma Huhti 09, 2012 21:38

Hmmm... Vaikea kysymys :/ Omasta mielestäni, suurin osa pitäisi olla itsetehtyä, ainakin kaikki ns. näkyvät osat, eli ei niin että kaveri on tehnyt muun puvun ja sinä sitten paidat/housut/hameet alle.... Mutta ei tosiaankaan niinkään, että kaveri on tehnyt perustan ja sinä yksityiskohdat... Tämä on todellakin vaikea kysymys... Jos itse olisin kaverin kanssa tehnyt puvun, ja joku tulisi kyselemään puvusta niin ensimmäisenä ilmoittaisin mitä olen tehnyt itse ja mitä toinen on tehnyt. Tottakai on ymmärrettävää, jos esim. äiti, kaveri, isä, täti jne. joku muu on tehnyt hieman vaikeempia osia, esim. jonkun suuren propin perustan, vaikeat/aikaa vievät laskokset tai jotain muuta. Tai jos on ajanpuute iskenyt, ja silloin joku tekee pukua kanssasi. Itse en hyväksy sitä, että jos itsellä riittää aikaa, taitoa ja rahaa muta laittaa silti jonkun toisen muun tekemään kaiken. Tietenkin, jos cossaaja on nuori, tai ei ole mikään tämän työn (siis jos on aina ommellut kauniita pukuja, ja pitäisi tehdä nyt suuri haarniska-hökötys) ammattilainen niin sitten. Mutta vaikka olisi kuinka nuori/aloittelija, niin silti odotetaan että olisi ollut edes hieman auttamassa puvun teossa taiollut kiinnostunut sen teosta, vaikka ei olisi itse mitään tehnyt. Aina pitäisi olla mukana oppimassa puvustaan. Sitä siis en hyväksy, joson pukua tehtäessä katsonut telkkaria tai roikkunut koneella, paitsi jos puvun tekovaiheeseen kuuluu jokin hankala vaihe jossa ei olisi hyvä olla muita kuin tekijä paikanpäällä. Noh, ainoita tuollaisia paikkojahan ovat jonkinlaisilla tujummilla aineilla työskentely, esim. jonkin sortin ruiskumaalaus,jotkin liimaukset etc.

Lyhyesti: puvun pitäisi olla suurimmilta osin itse tehty (riippuen hieman puvusta ja tekijästä), ja cossaajan olisi pitänyt olla kiinnostunut jokaisesta puvun työvaiheesta
HetaliaLapland-Larppi/miitti 2012 Kaikki mukaan ;D

Himwath
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Himwath » Ti Heinä 03, 2012 00:10

Minusta cossaajat ottavat tämän liian vakavasti (elkää syökö!).
Ei ole väliä, kuinka paljon on itse tehtyä, vain lopputulos merkitsee. Esimerkiksi kyllä minä arvostan enemmän ebaystä ostettua pukua, joka on kuitenkin itse viimeistelty/korjailtu kauniiksi kuin ihan itse kyhättyä härpätystä, joka ei onnistu näyttämään oikein miltään.
Toki omin hennoin kätösin tehdylle antaa helpommin arvoa, mutta... noh, loppujen lopuksi kaunis lopputulos on pääasia.
Asussa saa minusta käyttää apulaisia, varsinkin jos puku on vaativa. Yksi ihminen harvoin taipuu kaikkeen; tulee nätimpää jälkeä kun pyytää apua sellaisilta, jotka tietää mitä tekee.

Mutta mitämä mää asiasta mitään tiedän, kun en cossaa.
Hiljaisin hallitsee huonetta

=)

Viesti Kirjoittaja =) » Ti Heinä 03, 2012 00:16

Tottakai cossin saa ostaa tai käyttää kaverin apua, mutta sitä enemmän arvostusta antaa mitä enemmän on itse tehty. Ja varsinkaan kilpailuihin ei pitäisi laskea ostettuja pukuja (en tiedä onko noin oikeasti, toivottavasti on). Ja kyllähä esim jotkut fysiikan lakeja uhmaavat propit, varmasti tulee tarvitsemaan useamman kuin omat kädet.
"Mutta pulla se on! Pulla!"
"Epäonnistunut kahvinkeittäjä teki mokan."
http://secura.e-sim.org/lan.17640/

inoue

Viesti Kirjoittaja inoue » Su Elo 05, 2012 19:56

Minunkin mielestäni cosplayn lopputulos ratkaisee ja etenkin cosplayjaajan oma mielipide. Jos henkilö itse viihtyy asussaan hyvin ja on tyytyväinen kokonaisuuteen on cosplay puku onnistunut.
Itse olen ala-asteella istunut mieluummin puutyö luokalla kuin ompelukone korttia suorittamassa. Olen erittäin surkea ompelemaan ja se että ompelin pyyhkeeseen koukun nauhan takaisin sai pyyhkeen reunaan jättimäisen lankakerä rutto synfrooman aikaseksi mutta pyyhe pysyy sentään koukussa.Tästä voi päätellä että jos haluan pukeutua niin vien suosiolla kankaat ompelijalle tai ostan pukuni valmiina esimerkiksi ebaysta. Jos osaisin ommella saattaisin haluta ns. helpomman puvun kohdalla (tai puvun johon ei löytyisi mukavaa vaihtoehtoa netistä) tehdä puvun itse ja en pitäisi mitenkään pahana asiana jos ompelutaitoinen ystäväni auttaisi ruokapalkalla valmistus prosessissa.

Ihastelen usein cosplayjaajia coneissa, ja en mitenkään nosto mitään teko tavan mukaan jalustalle vaan katson kokonaisuutta ja eläytymistä, mutta jos ihminen sanoo että on tehnyt puvun kokonaan itse /avustuksella/osan niin voin sanoa että kyllä minä hänelle kumarran. Pukujen teko on rankkaa hommaa ja annan kyllä arvostusta, varsinkin kun itse olen vain luottokortti vinguitteleva ihminen joka osaa paidan sijasta tehdä kunnon saunakauhan.

Barasuishou

Viesti Kirjoittaja Barasuishou » Su Elo 05, 2012 20:43

Hmm, no mun mielestä ei sillee oo väliä, mutta tietty kaupasta ostettu on jo eri asia. Että siis on parempi että on kaverin tekemä prooppi kun ei sitä ollenkaan, ja jos ei osaa, niin kai sitä apua saa pyytää. Ja jos äiti osaa ommella sen helman, ja sä et, niin jos äidillä on aikaa niin ei kai se ketään haittaa jos hän auttaa.
Barasuishou

Mytho

Viesti Kirjoittaja Mytho » Ma Elo 06, 2012 13:49

En erityisemmin arvosta, jos puku tai puvun olennaisia yksityiskohtia on hankittu suoraan jostain e-baysta tai cosplay-kamaa myyvästä kaupasta. Mutta jos asuun kuuluu vaikkapa aivan tavallinen kauluspaita / t-paita / farkut / jotain, niin kyllä kai sellaisen voi vaikka ostaakin.

Tekemisprosessista sen sijaan, esimerkiksi se että pyytää apua kaavottamiseen joltain osaavalta ja yrittää siinä samalla itsekin oppia, on mielestäni ihan tarpeeksi itse tekemistä. Se, että pistää jonkun toisen tekemään kaikki vaikeat asiat joita ei ole ennenkään ikinä osannut tehdä tai ei ole edes viitsinyt kokeilla, on laiskuutta.

Pääsen ensi kesäksi kokeilemaan itsekin aivan uusia ulottuvuuksia cossaamisessa, mm. ensimmäisen propin ja bootcoverien vääntämisen, mutta siitäkin huolimatta, että varmasti joudun jossain vaiheessa prosessia pyytämään neuvoa ehkä kädestä pitäenkin joltain osaavammalta, koen että minulla on oikeus sanoa pukuni olevan itse tehty :--)

Talvilapsi

Viesti Kirjoittaja Talvilapsi » Ke Elo 08, 2012 11:59

Kunnioitan suuresti jos joku tekee pukunsa alusta lähtien ihan itse, mutta jos siinä on ollut joku auttamassa niin ei se minusta pukua huonommaksi tee. Ostopuvut ovat ihan ok jos ne on hyvin tehty (köhmilanooköhköh), mutta toisaalta kilpailuihin ei ole ehkä kovin soveliasta mennä puvulla joka on ostettu ebaysta.
Itsehän harrastan sitä että ostan kirpputorilta joitakin vermeitä joita sitten muokkailen, ja lisään sitten kokonaan itsetehtyjä juttuja. Esim. nytkin teen pukua jossa osa asusteista (hame, sukkahousut, kengät) ovat löytyneet sopivasti vaatekaapista, mutta puseroa varten ostin valkoisen kauluspaidan kirpparilta, ja sen kaulusta muokkaan sitten oikeanlaiseksi. Liivin taas teen alusta lähtien itse.
Syyt:
1.En ole maailman paras ompelija sillä inouen lailla minäkin olin puukäsitöissä. En ole aivan karmea, mutten mikään turhan hyvä.
2. Syyn numero yksi vuoksi luulen että saan aikaiseksi kestävämmän puvun jos käytän pohjana vanhoja vaatteita (en luota saumojeni kestävyyteen... kokemusta on näet vasta parista puvusta).
3. Vanhojen vaatteiden hyötykäyttö on ekologisempaa kuin jos tekisin kaiken alusta lähtien.

No niin, se siitä. Tästä voisi päästä myös aiheeseen vaatekaappicosplay, mutta taidanpa jättää tämän silleen.
Olen rauhallinen sone.

Tuiksu

Viesti Kirjoittaja Tuiksu » Ke Elo 08, 2012 15:39

Olen kanssa sitä mieltä että mitä enemmän puvusta on itse tehty sitä enemmän arvostusta.
Mutta ei minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan että ostaa puvun valmiin sillä jotkut eivät osaa ommella. Minä ainakin aloitin cosplayn niin että ostin kirpputorilta sopivia vaatteita jotka sitten muokkasin äitini avustuksella nyt kuitenkin teen melkein kaiken itse esim. jos cossissa on joku kauluspaita jonka saa helpommalla ja halvemmalla vain kirpputorilta ostettua tai housut kun vielä en ole oppinut miten housut tehdään (olen yläasteelle siirtymässä X3 ja koulussa opetettu patakintaan teko)~

Mutta tämä vain minun mielipide~:3

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”