Sensuroitavin yksittäispiirre

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Sensuroitavin yksittäispiirre

Boing-boing -efekti
125
22%
Hyperaktiiviset hahmot
34
6%
Ärsyttävät mukulat päähenkilöinä
182
32%
Homoseksuaalisuus
73
13%
Pantsut
35
6%
Honda Tohru
45
8%
Bishiekuplat
24
4%
Muu, mikä?
46
8%

Ääniä yhteensä: 564

Amoeba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amoeba » Su Loka 17, 2004 16:09

[Eilen katsottiin Fruits Basket loppuun.]
Honda Tohru on vähän ärsyttävä, mutta... viimeisen jakson jälkimmäinen puolisko pelasti. Sillä oli riittävästi selkärankaa puuttua muiden asioihin. Ei siis pääse kovin korkealle ärsyttävien listalla. Ja itse asiassa, tulin siihen tulokseen että sarjan pistäminen poikki voidaan tehdä tyylikkäästi. FruBan olisi voinut pistää poikki jakson 25 jälkeen, jos viimeiset pari jaksoa olisi tehty hiukan eri tavalla... mutta oli se ihan hyvä noinkin.

Hmm... oikeastaan [laittaa asbesti-puvun päälle] Naruton vaan yleensä ilmiönä olisi voinut laittaa tuohon äänestykseen.
"Woah!! That's the first volume, with a foil cover, of the ultra-rare Pretty Combat Communist Rika-chan OAV series!!!"
Okashina Okashi

Sivis
Happiness officer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivis » Su Loka 17, 2004 18:46

Amoeba kirjoitti:Naruton vaan yleensä ilmiönä olisi voinut laittaa tuohon äänestykseen.
Kannatetaan! :)
Ja Honda Tohrussa mitään ärsyttävää ole! :/
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Su Loka 17, 2004 19:10

Honda Tohrussa on ärsyttävää se harvinaisen vääristynyt naiskuva, joka kyseisen hahmon taustalla vaikuttaisi olevan. Naishenkilö, joka on äärimmäisyyksiin saakka valmis ja halukas palvelemaan ja miellyttämään muita ja jolla ei tuntuisi olevan käytännössä minkäänlaisia omia pyyteitä, muistuttaa ainakin minua aivan liikaa perinteisen japanilaisen naisihanteen nurjimmista puolista.

Nyt kun tämä on tullut perusteltua, haluaisivatko pari edellistä kirjoittajaa selvittää, mikä Narutossa ilmiönä on erityisen ärsyttävää, kun se ei ole minulle ihan täysin avautunut?
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Loka 17, 2004 20:10

Darth Mauno kirjoitti:Nyt kun tämä on tullut perusteltua, haluaisivatko pari edellistä kirjoittajaa selvittää, mikä Narutossa ilmiönä on erityisen ärsyttävää, kun se ei ole minulle ihan täysin avautunut?
Tämä on vähän vielä spekulointia, mutta arvellaan.

Sarja on luonteeltaan (animena nimenomaan) hirvittävää toistoa, juoni on niin simppeli että amerikkalaisetkin ymmärtää ja näin ollen sisäistämiskynnys on todella matala: sarjasta ei saa paljoa irti, toisaalta ei sarjaa tarvitse katsoa vakavasti että siinä pysyy mukana. Tämä tarkoittaa suurta ja epämääräistä fanijoukkoa, joista iso osa ilmaisee tätä vannoutumistaan
a)hyvin vakavasti
b)verbaalisesti aika hatarasti
c)ikäryhmään sopivalla ilmaisutyylillä (keski-ikä on taas matala juurikin matalan kynnyksen vuoksi)

Ei tuo sinänsä mikään uusi juttu ole. Pokemon-fanien ydinjoukko vaan oli selvästi lapsia, tässä on nyt kyse ennen kaikkea teini-ikäryhmästä joka pitää meteliä selvästikin oman ryhmänsä ulkopuolellakin. Ja juurikin johtuen ilmaisun verbaalisesti kyseenalaisesta tasosta, nämä äänekkäimmät fanit jättävät peräänsä kohtuullisen negatiivisen imagon, joka on sitten helppo heijastaa koko faniryhmään. Yleistäminenhän on tuttu laji.

Teini-ikäryhmä on myös netinkäyttäjien ikäryhmää, siinä missä ainakin pääosa vanhemmista ymmärtää pitää perheen nuorimmat tämän osalta valvonnassa. Eli tässä on harrastajaryhmä jolla on ääntä ja resursseja käyttää sitä ääntä. Nimenomaan ääntä - ei juurikaan sanomaa.

Eli loppuviimeksi ei siihen tarvita kuin kourallinen tarpeeksi äänekkäitä, tarpeeksi huonokäytöksisiä persoonia varsin kapealla maailmankuvalla ja soppa on keitetty. Naruton tapauksessa tämä koura vaan on juurikin tuon matalan kynnyksen vuoksi aikamoisen iso.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Su Loka 17, 2004 20:50

kyuu kirjoitti:Ei tuo sinänsä mikään uusi juttu ole.
Niinpä, itse lukisin näppituntumalta vastaavanlaiseksi ilmiöksi Naruton ja Pokémonin lisäksi myös Sailor Moonin.
kyuu kirjoitti:Eli loppuviimeksi ei siihen tarvita kuin kourallinen tarpeeksi äänekkäitä, tarpeeksi huonokäytöksisiä persoonia varsin kapealla maailmankuvalla ja soppa on keitetty.
Näinhän se taitaa olla, mutta mielestäni on varsin valitettavaa, että Naruton kaltaisten ilmiöiden hyvät puolet jäävät turhan helposti näiden negatiivisten piirteiden alle. Massailmiöillä on kuitenkin myös se seuraus, että ne kasvattavat animen suosiota yleisemminkin ja näin ollen ovat nähdäkseni viime kädessä hyödyllisiä harrastuksen kannalta tuodessaan uutta väkeä sen piiriin. Jos heistä mainitun yleistämisen kautta syntynyt kuva ei olekaan erityisen mairitteleva, on meidän hyvä pitää mielessämme, että ihmiset kuitenkin kasvavat ja oppivat tai ainakin heillä on mahdollisuus siihen. Joka tapauksessa "ärsyttävät Naruto-fanit" ovat melko selkeästi animeharrastajakunnan seuraava sukupolvi ja itse ainakin haluan suhtautua avoimin mielin ihmisiin, jotka tulevaisuudessa johtavat maamme animeyhdistyksiä ja järjestävät Anime- ja muita coneja.

Sivis
Happiness officer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivis » Su Loka 17, 2004 22:35

Darth Mauno kirjoitti:.. isosti juttua ..
Kyllähän tuolla tosiaan tuo hyvä puoli on että se kerää uusia harrastajia, mutta tässä nyt kuitenkin lienee kyse omista henkilökohtaisista mielipiteistä. Itsellä ainakin alkaa jo käsi hamuamaan haarukkaa jonka voisi tökkää silmään kun ruksii luetuksi sitä 700:tta "Naruto is teh bestest" threadia. (Ja juu, tämä ilmiö ei omalla kohdalla rajoitu pelkästään Narutoon, mutta tuo nyt tällä hetkellä on noista päällimmäisenä :P) Mutta ihan hyvä jos siitä joku tykkää, itse en :)
"Äiti! Äiti! Tytöt boottaa mechaa!"

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Loka 17, 2004 23:04

Darth Mauno kirjoitti:Näinhän se taitaa olla, mutta mielestäni on varsin valitettavaa, että Naruton kaltaisten ilmiöiden hyvät puolet jäävät turhan helposti näiden negatiivisten piirteiden alle. Massailmiöillä on kuitenkin myös se seuraus, että ne kasvattavat animen suosiota yleisemminkin ja näin ollen ovat nähdäkseni viime kädessä hyödyllisiä harrastuksen kannalta tuodessaan uutta väkeä sen piiriin. Jos heistä mainitun yleistämisen kautta syntynyt kuva ei olekaan erityisen mairitteleva, on meidän hyvä pitää mielessämme, että ihmiset kuitenkin kasvavat ja oppivat tai ainakin heillä on mahdollisuus siihen. Joka tapauksessa "ärsyttävät Naruto-fanit" ovat melko selkeästi animeharrastajakunnan seuraava sukupolvi ja itse ainakin haluan suhtautua avoimin mielin ihmisiin, jotka tulevaisuudessa johtavat maamme animeyhdistyksiä ja järjestävät Anime- ja muita coneja.
Yksipuoleinen sovelias suhtautuminen ei vaan vie pitkälle. Tässä on toisaalta se ongelma, että porukan sisällä tuntuu muodostuvan varsin epätoivottavia ilmiöitä. Tässä porukassa käy myös niin että äänekkäimmin puhuvat tuntuvat saavan eniten kuulijoita ja asia ei kovinkaan usein ole sellaista, joka tukisi erilaisia mielipiteitä tai avoimuutta. Animeyhteisölle aika usein on voitu lyödä eteen voimakkaan erilaisuuden ja avoimuuden leima - toki paremmin tai huonommin toteutuneena tapauksesta riippuen. Ei kuitenkaan ole mielestäni hyväksi jos tällaiset asiat lakaistaan pöydän alle vain miellyttääksemme yhtä nousevaa kansanryhmää.

Porukkaan pitää sopia niin narutofanit kuin muutkin. Loppuviimeksi kyse on vain yhdestä animesta ja mangasta tuhansien ja taas tuhansien joukossa. Sillä on yhtä vähän tai paljon oikeutta olla olemassa kuin muillakin - ei enempää tai vähempää.

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ma Loka 18, 2004 10:05

kyuu kirjoitti:Yksipuoleinen sovelias suhtautuminen ei vaan vie pitkälle.
Ilmeisesti en ilmaissut itseäni riittävän selkeästi, sillä en missään nimessä toivo tai kannata Naruto-fanien mielipiteiden ja näkemysten kritiikitöntä hyväksymistä - vain avointa ja ennakkoluulotonta asennetta asioista keskusteltaessa.
kyuu kirjoitti:Tässä on toisaalta se ongelma, että porukan sisällä tuntuu muodostuvan varsin epätoivottavia ilmiöitä.
Antaisitko jotain esimerkkejä kyseisistä ilmiöistä, kun ne itselleni ovat jääneet vieraiksi?
kyuu kirjoitti:Ei kuitenkaan ole mielestäni hyväksi jos tällaiset asiat lakaistaan pöydän alle vain miellyttääksemme yhtä nousevaa kansanryhmää.
En kyllä mielestäni ole nähnyt (lukuunottamatta sinun kommenttejasi tässä ja muuallakin) minkäänlaista kriittistä keskustelua Naruton suosion mahdollisista epätoivottavista lieveilmiöistä, mutta sitäkin enemmän olen havainnut jokseenkin argumentoimatonta Naruto-kielteisyyttä, minkä näkisin viime kädessä samanlaisena ongelmien syrjääntyöntämisenä kuin hymistelynkin (jota, kuten sanottua, en suinkaan kannata).
kyuu kirjoitti:Porukkaan pitää sopia niin narutofanit kuin muutkin. Loppuviimeksi kyse on vain yhdestä animesta ja mangasta tuhansien ja taas tuhansien joukossa. Sillä on yhtä vähän tai paljon oikeutta olla olemassa kuin muillakin - ei enempää tai vähempää.
Nimenomaan. Itse olen kuitenkin kokenut vakiintuneemman harrastajakunnan suhtautumisen tähän ilmiöön perustelemattoman negatiivisena ja toisinaan suorastaan tuomitsevanakin, mikä tuskin auttaa Naruton ystävien sopeutumista joukkoomme eikä välttämättä myöskään edistä suvaitsevan ilmapiirin kehittymistä heidän itsensä keskuudessa.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Loka 18, 2004 19:32

Darth Mauno kirjoitti:
kyuu kirjoitti:Porukkaan pitää sopia niin narutofanit kuin muutkin. Loppuviimeksi kyse on vain yhdestä animesta ja mangasta tuhansien ja taas tuhansien joukossa. Sillä on yhtä vähän tai paljon oikeutta olla olemassa kuin muillakin - ei enempää tai vähempää.
Nimenomaan. Itse olen kuitenkin kokenut vakiintuneemman harrastajakunnan suhtautumisen tähän ilmiöön perustelemattoman negatiivisena ja toisinaan suorastaan tuomitsevanakin, mikä tuskin auttaa Naruton ystävien sopeutumista joukkoomme eikä välttämättä myöskään edistä suvaitsevan ilmapiirin kehittymistä heidän itsensä keskuudessa.
Amen. Mutta väitän että tätä ei voi yksipuolisesti meille osoittaa syytöksenä. Tarpeeksi monella irkkikanavalla, tarpeeksi usein on käynyt persoonia jotka ilmaisevat positiivisen mielipiteen tähän sarjaan. Yleinen vastakommentti on "jaahas" ja kun kysytään mitäs muut ovat mieltä, vastaukset ovat yleensä "ei oikein nappaa".

Tämän jälkeen tapahtuva on yleensä uuden vieraan toimesta sen verran vahvasti sensuroitavaa tekstiä etten uskalla antaa esimerkkejä.

Kyllä minä tiedän tutuissa porukoissa olevan asiallisia naruto-faneja. Tuskin he mukana porukassa olisivat jos heitä vain dissattaisiin. Mutta minä olen näihin vieraileviin sankareihin kypsynyt pari kertaa jo sen verran että heitän tämän "tullaan toimeen" pallon paluupostissa takaisin.

Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug » Ti Loka 19, 2004 11:20

Darth Mauno kirjoitti:Honda Tohrussa on ärsyttävää se harvinaisen vääristynyt naiskuva, joka kyseisen hahmon taustalla vaikuttaisi olevan. Naishenkilö, joka on äärimmäisyyksiin saakka valmis ja halukas palvelemaan ja miellyttämään muita ja jolla ei tuntuisi olevan käytännössä minkäänlaisia omia pyyteitä, muistuttaa ainakin minua aivan liikaa perinteisen japanilaisen naisihanteen nurjimmista puolista.
Haa! Fiksu pointti! Mutta katsotko nyt asiaa vain oman, länsimaalaisen kulttuurisi näkökannalta? Tiedätkö varmasti, että japanilaiset naiset pitävät Honda Tohrun hahmoa naista halventavana tai alentavana? Vapaus, oma tahto ja muu individivudualismi-pelleily ovat länsimaisia ihanteita. Aasialainen nainen ei välttämättä näe mitään häiritsevää Honda Tohrussa. Päinvastoin, hän saattaa nähdä päinvastaisen kuvan naisesta ahdistavana.

En tiedä varmasti. Ei ole tullut viime aikoina tarkkailtua, kuinka suuri ja vahva se emansipaatioliike siellä Japanissa nykyään on.

Ehkä meidän pitäisi laittaa jenkit nukettamaan niitä japskeja uudestaan, kun eivät tajunneet ensimmäisellä kerralla sitä vapauden ilosanomaa, jota me veisaamme. Katsokaa nyt koko itäistä maailmaa: Kansanmurhia, korruptiota, syrjintää ja rasismia! Siellä ei ole mikään paremmin kuin täällä, paitsi piirretyt.

Anyways, minä en tiedä mitä muut haluavat, enkä pakkoa enempää välitä. Mutta tiedän mitä minä haluan, ja se on Honda Tohru... :twisted:

EDIT: En tiedä, miltä tämä viesti näyttää muiden silmissä, mutta toivottavasti ette käsitäneet tätä piikittelynä ketään kohtaan. Kirjoitettu ilmaisu näyttää aina vähän aggressiivisemmalta, kuin miksi se on tarkoitettu.

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ti Loka 19, 2004 15:20

Amazing Slug kirjoitti:Mutta katsotko nyt asiaa vain oman, länsimaalaisen kulttuurisi näkökannalta? Tiedätkö varmasti, että japanilaiset naiset pitävät Honda Tohrun hahmoa naista halventavana tai alentavana?
Uskaltaisin kyllä väittää, että monet tämän päivän japanilaiset naiset, etenkään nuoret naiset, eivät ole halukkaita viettämään suurinta osaa elämästään vain muita palvellen, ilman omia tavoitteita ja toiveita. Ja vaikka suurin osa kotivaimoiksi ryhtyneistä japanilaisista naisista onkin tyytyväisiä omanlaiseensa vapauteen, jonka heidän työvoiman ulkopuolinen asemansa takaa, en kuitenkaan usko, että monikaan heistä olisi valmis sellaiseen pyyteettömyyteen, jota Honda Tohru ilmentää. Tarkempaa tietoa aiheesta löytyy esim. teoksesta "Japanilainen nainen. Kuvissa ja kuvien takana."
Amazing Slug kirjoitti:Vapaus, oma tahto ja muu individivudualismi-pelleily ovat länsimaisia ihanteita.
Sikäli kuin tiedän, ajatus sukupuolten välisestä tasa-arvosta on ensi kertaa kirjoitettu ylös kiinaksi, muutama sata vuotta ennen ajanlaskumme alkua. Kunnollista viittausta en valitettavasti pysty tähän hätään antamaan.
Amazing Slug kirjoitti:Aasialainen nainen ei välttämättä näe mitään häiritsevää Honda Tohrussa.
(allekirjoittaneen korostus)
Tsk, eipäs yleistetä liikaa. Kyllä moni aasialainen musliminainen varmasti pitäisi vieraiden (ei-sukua-olevien) miesten kanssa asuvaa nuorta tyttöä vähintäänkin häiritsevänä, oli hän kuinka nöyrä tahansa.

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ti Loka 19, 2004 16:15

kyuu kirjoitti:Mutta väitän että tätä ei voi yksipuolisesti meille osoittaa syytöksenä.
No, en minä tässä varsinaisesti ketään syyttää halunnutkaan, vaan ennen kaikkea halusin nostaa esiin ongelmaksi kokemani asian. Nyt kun ongelman toinenkin puoli on tiedossani, ymmärrän tietysti huomattavasti paremmin, mistä nämä kielteiset asenteet ovat peräisin.

Kyoshiro

Viesti Kirjoittaja Kyoshiro » Ti Loka 19, 2004 17:51

Jos haluatte neutraalin kommentin/uuden näkökulman/tjsp tästä 'Honda Tohru' -keskustelusta....(tai vaikka ette haluaisikaan :P): ei sisällä spoilereita (huomatakseni ainakaan...sarjan katsomisesta on jo vierähtänyt tovi jos toinenkin)

Itsellä tuli sarjaa katsoessa ainoastaan mieleen, että Tohru on erikoinen hahmo luonteensa takia: aina valmis auttamaan, iloinen (vaikka väkisellä), elämänmyönteinen jne. Kaikki mitä tulee mieleen, ovat ainakin päällepäin hyviä ominaisuuksia. Heitetään sekaan hieman psykologista ajattelua ja valotetaan Tohrun menneisyyttä. -> Huomataan kaiken päällepäin näkyvän luonteen lisäksi piilossa olevia ja piilotettuja piirteitä. Kuten esim. Tohrulla jatkuva suru kuolleiden vanhempiensa johdosta, sekä sitä seurannut yksinäisyys, joka tuntuu varjostavan hänen elämäänsä ystävienkin keskellä. Hän pystyy/joutuu peittämään nämä alitajuiset ja torjutut tunteet jatkuvalla iloisuudellaan ja myönteisyydellään...Ah, näin syvällisiä hahmoja sisältävät sarjat ovat poikkeuksetta vähintään hemmetin hyviä (tai sitten minä vaan olen yksinkertainen). ^_^

No, pointti oli ettei minulla ainakaan tasa-arvokysymykset edes vilahtaneet mielessä. Eipä silti, mielenkiintoinen näkökulma sekin. En vain itse kokenut sitä minkäänlaiseksi 'kysymykseksi' tässä sarjassa.

Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug » Ti Loka 19, 2004 18:18

Darth Mauno kirjoitti:Uskaltaisin kyllä väittää, että monet tämän päivän japanilaiset naiset, etenkään nuoret naiset, eivät ole halukkaita viettämään suurinta osaa elämästään vain muita palvellen, ilman omia tavoitteita ja toiveita.
Eivätpä kai. Kuten sanoin, minä en tiiä mitään, yritän vain kylvää epävarmuutta muihinkin.

Sivuhuomio: Fruits Basket sarjan hahmot sentään tiedostavat Hondan ongelman, ja sitä kommentoidaan. Monet muut sarjat eivät ole edes niin valveutuneita. Seras Victorialla on hämmästyttävän suuret rinnat, ja se on maailman luonnollisin asia :) .
Darth Mauno kirjoitti: Sikäli kuin tiedän, ajatus sukupuolten välisestä tasa-arvosta on ensi kertaa kirjoitettu ylös kiinaksi
Voi olla, mutta ei se tee idästä niin invidividuvialistista kuin lännestä. En muuten ymmärtänyt, väititkö vastaan vai kommentoitko muuten vain. Tässä on yksi niistä kuuluisista kommunikaatiokatkoksista.
Darth Mauno kirjoitti: Tsk, eipäs yleistetä liikaa.
Jaa... vedin mutkan suoraksi ja ilmaisun liian laveaksi, koska luulin käyttäneeni sanaa "japanilainen" jo liikaa.

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Ti Loka 19, 2004 19:55

Amazing Slug kirjoitti:
Darth Mauno kirjoitti:Sikäli kuin tiedän, ajatus sukupuolten välisestä tasa-arvosta on ensi kertaa kirjoitettu ylös kiinaksi
Voi olla, mutta ei se tee idästä niin invidividuvialistista kuin lännestä. En muuten ymmärtänyt, väititkö vastaan vai kommentoitko muuten vain. Tässä on yksi niistä kuuluisista kommunikaatiokatkoksista.
Lähinnä halusin osoittaa, että monien aasialaisten kulttuurien yhteisökeskeisyys ei suoraan johda siihen, että naiset mitenkään automaattisesti hyväksyisivät useissa näissä kulttuureissa vallitsevat naisten toimintaa rajoittavat ja ohjaavat normit. Toisin kuin sinä epäsuorasti tuntuisit sanovan, yhteisökeskeisyys ei millään tavoin edellytä naisten olevan alisteisia miehille ja itse asiassa historiallisesti naiset ovat - niin länsimaissa kuin muuallakin - useasti vedonneet juuri yhteisöllisiin arvoihin vaatiessaan itselleen parempaa yhteiskunnallista asemaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”