Taruolennot ja sellaset...

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Uskotko taruihin?

Kyllä
126
34%
En
70
19%
Jonki verran
177
47%

Ääniä yhteensä: 373

Nanaki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nanaki » To Helmi 05, 2004 11:19

M-Arkku kirjoitti: Sitten tuohon aiemmin jonkun mainitsemaan länsimaisen ja kiinalaisen lohikäärmeen yhteyteen en oikein jaksa uskoa. Veikkaisin asian menneen siten, että joku länsimaalainen on nähnyt kiinalaisen lohikäärmeen, kysynyt ensin mikä se on ja sitten miettinyt sopivan käännöksen sanalle. Kiinaksihan lohikäärme on long. En tietenkään väitä, että tuo olisi ehdoton totuus, minusta tuo on kuitenkin yksi todennäköinen selitys. Kertokoon joku jos varmasti osaa sanoa.
Ja japaniksihan lohikäärme on Doragon eli veikkaan sieltä päin tulleen. Länsimaalaiset ovat varmaan tiputtaneet vain O:n pois. :wink:
Lähteenä : Japanese to English translator

Niin ja sitten itse pidän tietenkin kaikesta mikä vaan jollain mahdollisella tavalla liittyy Fantasiaan.
Tuska hälvenee, mutta hulluus on ikuista.

Moira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Moira » Pe Helmi 06, 2004 11:58

Nanaki kirjoitti:Ja japaniksihan lohikäärme on Doragon eli veikkaan sieltä päin tulleen. Länsimaalaiset ovat varmaan tiputtaneet vain O:n pois.
'Doragon' lienee vastaava laina englannista kuin esim. 'suutsukeesu' (suitcase, matkalaukku) ja 'chenji' (change, muutos).

Vaan kappas, uusin Tiede-lehti (1/2004) osaa vastata nimen alkuperään:

"Germaanisten kielten lohikäärme-sana (engl. dragon, saks. Drache) on peräisin kreikan sanasta drakon [o:n päällä viiva, Moira huom.] ja latinan sanasta draco. Drakon tarkoittaa teräväkatseista ja viittaa lohikäärmeen tehtävään aarteiden vartijana. Draco taas merkitsee siivekästä käärmettä."

Kyllä se vaan niin on, että louhikärmekset on Euroopassa tunnettu jo ennen Japanin-suhteita. TJEU vaikkapa germaaniset tarut ja keskiajan "maantiede" ja "eläintiede". Länsimainen lohikäärme on myös hyvin erilainen luonteeltaan kuin kiinalainen. Meillä päin lähinnä mätkittiin paholaista kun Kiinassa kärmekset toivat sadetta ja onnea.

Tuo Tiede-lehden artikkeli on muuten ihan oiva, kannattaa lukea jos lohharit kiinnostavat.

Nanaki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nanaki » Pe Helmi 06, 2004 12:58

Tämä selvä. :D
Tuska hälvenee, mutta hulluus on ikuista.

Boytoy

Viesti Kirjoittaja Boytoy » Ti Loka 05, 2004 20:03

Kaikki kiinnostaa... mikä liittyy animeen tai mangaan. :twisted:
Kolme kovaa sanaa: KAORI YUKIN MANGAT!
Siinä on tarua... enkeleitä, demoneja, vampyyreja ja semmosta 8)
Mutta se on mun. Mun Kaori Yuki. M-i-n-u-n! :twisted:

Miruka_chan

Viesti Kirjoittaja Miruka_chan » Pe Loka 29, 2004 11:43

clockwork_angel kirjoitti:Mun Kaori Yuki. M-i-n-u-n! :twisted:
Nyaa!!! Mitä sä aiot tehdä sille!!!!???
~Nyaaa~

Ranma91

Viesti Kirjoittaja Ranma91 » Su Marras 07, 2004 16:35

Kyllä mie ainakii taruolentoihin uskon..en kylläkään kaikkiin,mutta useampiin.. :D
Ranma on ihan sikahyvä manga!
Sailormoon on ihan sikahyvä anime!

Efinkartlu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Efinkartlu » Ma Marras 08, 2004 09:37

En juurikaan taruolentoihin usko, mutta sellaiset kyllä kiehtoo paljon.
Ja kun minua nämä olennot niin kiehtovat, niin luenkin hieman fantasiaa, jossa jotkut näistä esiintyvät (luen DragonLancee :)).
Erityisesti näistä kiinnostavat maagiset olennot, jotka käyttävät magiaa. Niin erityisen kiinnostava asia :).
Demonit ovat myös jokseenkin kiinnostavia.
Vattumainen Hyperaktiivinen Nettihamsteri (VHN)

mansi

Viesti Kirjoittaja mansi » Pe Marras 12, 2004 23:50

Itse en tietyllä tavalla usko satu-/fantasiaolentoihin enään, kuten saatoin uskoa kaksi kolme vuotta takaperin, mutta tietysti vielä uskon joihinkin yliluonnollisiin tapahtumiin ja että jotakin fantasiamaista on ollut ja on nykyäänkin vielä olemassa tällä kalpealla planeetallamme. Fantasiaa itse harrastan kirjojen ja live roolipelien kautta (ja tietenkin myös lautapeleinä) ja suurin osa ajastani meneekin *larppauksen kanssa nykyään.

(*Live Action Role Playing)

Ryuuzaki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ryuuzaki » La Marras 13, 2004 21:16

Uskonhan jotenkin, mutta toivoisen sellaisia olisi, varsinkin hienoja lohikäärmeitä :twisted:

Yelm

Örkkejä onko noita ^^

Viesti Kirjoittaja Yelm » To Joulu 16, 2004 14:30

Kyllä minä uskon taruolentoihin jonkin verran ^^ mistäs sitten varhaiskantaiset uskonnot on saanut pohjansa :?:

Zatoichi

Re: Örkkejä onko noita ^^

Viesti Kirjoittaja Zatoichi » To Joulu 16, 2004 17:50

Shadow87 kirjoitti:Kyllä minä uskon taruolentoihin jonkin verran ^^ mistäs sitten varhaiskantaiset uskonnot on saanut pohjansa :?:
Jos ne söi vääriä sieniä...?^^)
In Satan we trust.

Acolyte

Viesti Kirjoittaja Acolyte » Pe Joulu 17, 2004 13:39

En.

Tosin siihen uskon että taruille on jokin looginen selitys aikojen alussa. Monien tarujen alkuperä sijoittuu aikaan jolloin asioita ei osattu selittää kunnolla. Tuolloin ihmiset joilla kovinkin vilkas mielikuvitus (kenties hallusinogeenein vahvistettuna) ja paljon statusta (ikää ja karismaa) vetivät siitä omat mielikuvansa, joita sitten "kauppasi" muille ihmisille jotka ottivat asiat todesta.
"It's a morally corrupt hypocrisy fuckfest of a world we live in" CorvusCorax

nalle

Viesti Kirjoittaja nalle » La Helmi 12, 2005 19:42

Tietenkin uskon. Varsinkin vampyyrit kiinnostaa mua tosi paljon. Joskus pienenä halusin ollavampyyri. :oops: (Tyhmä minä!) Myös lohikäärmeet, "lentohepot" ynm.
"Rakkaus on ikuista vain valkokankaalla, totta vai tarua sen itse näät, rakkaus on ikuista vain valkokankaalla, lopputeksteissä ei lue nimeäsi..."

Nelg
Viesti:

Re: Örkkejä onko noita ^^

Viesti Kirjoittaja Nelg » Su Helmi 13, 2005 04:43

Shadow87 kirjoitti:Kyllä minä uskon taruolentoihin jonkin verran ^^ mistäs sitten varhaiskantaiset uskonnot on saanut pohjansa
Ennen Hollywoodia piti itse keksiä tarinat :P

Metsän-Neito

Viesti Kirjoittaja Metsän-Neito » Su Helmi 13, 2005 14:01

Tietty! Mun kamut pitää mua ihan outona ku uskon niihin taruihin. *reps*
Vampyyrit, demonit ja lohikärmeet kiinnostavat mua. ^_^

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”