Taruolennot ja sellaset...

Tälle alueelle voit tehdä äänestyksiä, alueella toimivat muuten samat perussäännöt kuin Yleinen Keskustelu -alueella.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Uskotko taruihin?

Kyllä
126
34%
En
70
19%
Jonki verran
177
47%

Ääniä yhteensä: 373

NybeKat
Viesti:

Taruolennot ja sellaset...

Viesti Kirjoittaja NybeKat » Su Maalis 16, 2003 21:59

Minkälaiset ns.taruolennot ja tarut teitä kiehtoo, pelottaa, ... , ...
Siis esimerkkeinä esim: enkelit, demonit, lohikäärmeet, gryphonit, fenix, merenneidot, erilaiset jumalat, .... , ...

Vai kiehtooko (jne) enemmän esimerkiksi nää monesta animesta tutut puhuvat eläimet ja supervoimat (niinku vaikka että joku pikkutyttö heittää ison miehen jonneki seinään :lol: ) tai tyyliin jotain niinku fruits basket, että on oikeastaan eläin ^^

Entä uskotko oikeasti tällasiin...siis ettei ne välttämättä "tarua" olekaan...?

Tää tällee ihan mielenkiinnosta että mitä ihmiset ajattelee tällasista ^^
Viimeksi muokannut NybeKat, Su Maalis 16, 2003 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sleipner

Ihmeotukset ja Taikavoimat.

Viesti Kirjoittaja Sleipner » Su Maalis 16, 2003 22:05

Onhan se toki hauskaa sillointällöin katsella jotain Ranma½:sta jossa ihmiset tuntuvat lentelevän sinne tänne vetovoimasta piittaamatta. ^^

Mutta toki jos tuolla linjalle mennään, niin ei minulle sen erityisempia suosikkeja ole. Jos jokin rotu/voima/yms sopii sarjaan niin silloin voin laskea sen hyväksi tai aiheelliseksi juonen kannalta. Onhan sitä nähny monenmoista vuosien varrella, mutta en voi unohtaa joskus katsellessani Shadow Skill epilogueta haltioissani.

Fruits basket kuuluu "uusanimeista" suosikkeihini, kaikista bishounen-piirteistä huolimatta. Sarjassa minua kiehtoi päähahmojen henkilökemia ja edesmenneen äidin vaikutus sarjan juoneen ja hahmoihin. En tiedä miksi, mutta tämä sarja sai minut itkeskelemään maailman julmuutta eräs ilta. Ainoa mikä sarjassa tuntui menevän oudosti oli loppuratkaisu. Olin todella pettynyt viimeiseen jaksoon, sillä olin odottanut jotain aivan toista, mutta ehkä se olen vain minä.

NybeKat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NybeKat » Su Maalis 16, 2003 22:10

Iiiiiik, ei saa sanoo mitää sen lopusta! En oo kattonu viel loppuun ;__;

Niin... ja lisäsin tähän äänestyksen...siitä muokkaus...

Ping-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ping-chan » Su Maalis 16, 2003 22:25

Kiehtovimpia tarumaailmoja on mielestäni Aa! Megami-samassa. (Belldandy on paras). Jossa on demoneja ja jumalattaria.

Myös elokuvassa Mononoke Hime olevat taruolennot ja puhuvat eläimet jne. jne. kiehtovat minua paljon.
"You do not, I repeat, you do not! Hurt! My! Friends!"

Crystal Fair 2014 | brony.fi - suomalainen poniyhteisö

Oniichar

Viesti Kirjoittaja Oniichar » Su Maalis 16, 2003 22:42

Kyl mä kai... ainakin Näkkiin... puri meitsiä kerran uimassa jalkaan...!
"I don`t want to admit it... The mistake caused by our youth."
-Akai suisei no Char Aznable

Biiru

Viesti Kirjoittaja Biiru » Su Maalis 16, 2003 22:48

en niin noista kaukaisten maiden taruolennoista.. on niitä varmaan siellä.
mutta suomalainen tarusto on kylllä vankalla pohjalla.
ja sitä tukee kyllä kalevalan lisäksi monet ruotsalaiset ja norjalaiset kirjat joita ainakin muutamia on myös suomennettu.

M-Arkku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M-Arkku » Ma Maalis 17, 2003 04:31

Pohjoismaalainen tarusto on minustakin kiehtovaa, varsinkin viikinkiajalta. Ja plajon tuolta on vedetty tavaraa animeen ja muuhunkin populaarikulttuuriin Japanissa. Aa! Megami-samassa kolme jumalatarsisarusta, joilla on samat nimet kuin viinkinkitaruston kohtalottarilla ja taivaskin muistaakseni on nmetty Asgårdiksi (korjatkaa , jos muistan väärin), ja vilahtaahan Final Fantasy-sarjan peleissä useammin kuin kerran Odin. Korealaisesta sarjakuvasta täytyy mainita Myung Jin Leen pirtämä Ragnarök. Kotimaiseen tarustoon olen tutustunut valitettavan vähän, joten en tiedä onko sieltä lainailtu mitään minnekään.

Toinen aihealue tähän liittyen, mikä kiinnostaa on Kiina. Se taas on oma liukunsa, sillä manner-Kiinana aluetta on pitänyt hallussa monet kansat ja aikakudesta riipuen valtion pääuskontona on ollut milloin taolaisuus ja milloin buddhalaisuus. Välillä ovat mongolit käyneet ulkoiluttamassa hevosiaan siellä. Tästä on sitten kertynyt matkan varrella kaikenlaista pientä, joka sitten on äärimmäisen kiehtova ala. Asiasta olen luesellut hieman kirjallisuutta, mutta toistaiseksi pintaan on juuri ja juuri saatu naarmu ;)
Markku Mulari
Oulun SuurSensei

"When I dream, I want a pony."
- The Acts of Gord: The Book of Chronicles, Chapter XXI -

jjmv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jjmv » Ma Maalis 17, 2003 07:57

Tiny Snow Fairy Sugaria kun tullut tässä katseltua. Olen väistämättä tullut ajatelleeksi, että mitäpä jos kuitenkin olisi vuodenajoille omat keijunsa (leikittelyä, leikittelyä).

Japanin ja Kiinan mytologiat kiehtvat päätä ja sitten vielä fantasiamaailma. Tosissaan on kuitenkin paha lähteä uskomaan, enemmän leikittelyä ajatuksella.
磁束

kemtimo

Viesti Kirjoittaja kemtimo » Ma Maalis 17, 2003 09:37

Uskotko taruihiin...

Eikös ne tarut noin niinkun määritelmän mukaan ole jo satua? Ja muutenkin kun olen liian kyyninen uskoakseni moisiin. Onhan ihan hauska seurata jotain animesarjaa aiheesta, mutta ei demonit yms. kyllä millään tavalla tunnu uskottavilta. Eikä ne itämaiset tarut tunnu täällä Japanissa paikanpäälläkään yhtään sen todellisemmmilta.

Chichiri

Viesti Kirjoittaja Chichiri » Ma Maalis 17, 2003 14:16

Kyllä ne kaikenlaiset elffit on aika rok. Itse jos saisi valita niin olisi kai mieluiten Wood Elf kun ne jousipyssyt on vaan niin hiton siistejä :D Ja tietenkin semmoiset Dragonlance tyyliset lohikäärmeetkin on aika hienoja kun ajattelee että voi ottaa ihmishahmonkin tarvittaessa ja osaa kaikenlaisia siistejä spellejä :P Lopetanpa tähän niin ei kukaan pidä "liian" outona. :D
Teemu Kemi
OMAKE:n "virallinen" ovi(mies).

Sivis
Happiness officer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivis » Ma Maalis 17, 2003 15:15

P-Chan kirjoitti:Kyl mä kai... ainakin Näkkiin... puri meitsiä kerran uimassa jalkaan...!
Näkki piili kaivossa, ja jos meni liian lähelle niin se nappas kaivoon! ;)

Oniichar

Viesti Kirjoittaja Oniichar » Ma Maalis 17, 2003 15:58

*öhöm* niinkös se olikin...
mikähän mua siel järvessä sit puri... Ahti sit kai ^^;;
"I don`t want to admit it... The mistake caused by our youth."
-Akai suisei no Char Aznable

Hanashi-chan

Viesti Kirjoittaja Hanashi-chan » Ma Maalis 17, 2003 16:48

Jos taruja lähdetään oikein analysoimaan ja pähkäilemään, on mielenkiintoista miettiä, mistä ne ovat saaneet alkunsa. Kaikkein mielenkiintoisimpia ovat tarut, joille tuntuu löytyvän vastineita monista eri kulttuureista ympäri maapalloa, kulttuureista, jotka ainakaan käytännöllisesti ajatellen eivät ole millään voineet olla tekemisissä toistensa kanssa. Tästä tuntuisi väkisinkin heräävän ajatus, että ainakin jollain tasolla olisi jokin asia, joka on luonut nuo uskomukset kulttuurista huolimatta. Otetaanpa esimerkiksi vaikka lohikäärmeet. Sekä aasialaisesta tarustosta että länsimaisesta tarustosta löytyy lohikäärmeitä, ainoa mikä eroaa on ulkonäkö joissain yksityiskohdissa, ja se, mitä lohikäärmeet symboloivat. Keskiajalla Euroopassa tuskin pahemmin aasialaisia tarustoja tutkittiin... :wink:

Tosin, lohikäärmetarut on selitetty siten, että maasta on ilmestynyt dinosaurusten luita, ja tiedettä tuntematon kansa on saanut päähänsä että "hei, tässähän on meillä ihan selkeesti tällanen lohikäärme, joo, hyvä idea..." :wink:

Monet länsimaiset tarut syntyivät romanttisella kaudella (puhun nyt siis kirjallisuuskaudesta) jolloin ns. goottilainen tyyli kehittyi. Tällä aikakaudella saivat alkunsa myytit, joita voisi kutsua uusmyyteiksi, kuten vamppyyrit ja muut gotiikkaan kuuluvat hahmot.

Joskus tietysti olisi ihan mukavaa ajatella, että taruissa olisi jotain perää, ja tietyssä mielessä mehän emme voi olla varmoja suuntaan emmekä toiseen, sillä kaikki mitä näemme on riippuvaisia meistä itsestämme - näemme sen mitä haluamme nähdä, ja jätämme näkemättä sen mitä emme halua nähdä. Aistit ovat erittäin herkkiä tuollaisille asioille.

Minua jaksaa kiehtoa se, kuinka kerta toisensa jälkeen eri manga-sarjat osaavat ammentaa vanhoista myyteistä ja taruista tuoreella ja kiehtovalla tavalla (tosin floppejakin löytyy). Mistä tulikin mieleeni, täältä saattaa löytyä henkilöitä, jotka osaisivat nimetä joitain manga/anime sarjoja/leffoja, jotka sivuavat kristinuskon tematiikkaa, itselleni mieleeni tulee vain Wish, ja tarvitsisin erääseen työhöni vielä toisen sarjan, mielellään sellaisen, josta tieto ei ole kiven takana. Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan. :o
Kouryuu, envelop me with thy black wings and carry me into nothingness, grant me thine kiss of oblivion.

Menneiden aikojen titteleitä:
YAMAn puheenjohtaja vuosina 2002-2004
YAMAn Virallinen Isosisko Oneesan
Animecon IV ohjelmavastaava

Katja

Viesti Kirjoittaja Katja » Ma Maalis 17, 2003 16:49

Eniten minua ehkä kiehtovat tarinat ihmisistä, jotka pystyisivät muuuntautumaan eläimiksi halutessaan, kuten susiksi tai linnuiksi, tai sitten olisivat puoliksi ihmisiä, puoliksi jotain muuta.

Enkelit on toinen asia, joissa on sitä jotain. Lentävät sulat ovat niin kauniita ja enkeleitä ympäröivä mystiikan ilmapiiri vetoaa. Mustasiipiset enkelit ehkä vielä enemmän.

Eeh.. Pakko lisätä vielä vampyyrit, miten nämä hurmaavat siivekkäät nyt näin pääsivät unohtumaan.

NybeKat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NybeKat » Ma Maalis 17, 2003 17:48

Hienoa, tännehän on lueteltu paljon lisää esimerkkejä mitä olin melkein täysin unohtanut...tosin en kaikkia halunnut/jaksanut laittaakaan....kiva kuulla mitä muille tulee mieleen... niih, onhan noita vampyyrejä, noitia, keijuja ja kaikkee.. jopa Loch Ness ^^;
No mut juu, kaikkea tarustoa laidasta laitaan tässä hainkin, saa kertoa lisää kiitos ^^ ...näitä on kiva lukea :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Gallupit ja kyselyt”