Panelisteja kristinusko animessa -paneeliin

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

jtn

Panelisteja kristinusko animessa -paneeliin

Viesti Kirjoittaja jtn » Ke Maalis 17, 2004 11:08

Allekirjoittanut pitää Animeconissa kristinusko animessa -paneelin. Paneeli tosin toteutuu vain, mikäli sinne saadaan panelisteja. Paneelissa käsitellään ainakin seuraavia asioita:

- Esimerkkien kautta katsotaan mitä kristillisiä vaikutteita näkyy animessa
- Millainen länsimaisen, kristityssä kulttuurissa kasvaneen, fanin näkemys näihin sarjoihin on
- Missä vaiheessa mennään liian pitkälle
- ja niin edelleen

Paneeliin tarvittaisiin vielä ainakin kaksi lisäosallistujaa. Päävaatimuksena on kyky kertoa omista mielipiteistään yleisön edessä. Jonkinmoinen animen tuntemus, jotta on pohjaa puhua asiasta, olisi myös hyvä olla.

Haluaisin paneeliin yhden henkilön, joka on aidosti kristitty (eikä pelkkä tapakristitty). Lisäksi olisi mukava saada mukaan myös joku, joka tunnustaa jotain muuta uskoa kuin kristinuskoa, tai sitten on vannoutunut ateisti.

Ilmoittautumiset joko tähän threadiin, yksityisviestinä tahi sähköpostitse.

Itse olen kristillis-diskordialainen agnostikko, mikäli sillä nyt on mitään väliä.
- Jussi Nikander

Kekko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekko » Ke Maalis 24, 2004 18:51

Ilmeisimmät osumat:

- One Pound Gospel
- Saint Tail
- Neon Genesis Evangelion
- Sailor Moon

Mikäli messiasmyytti ymmärretään laajasti, mukaanlukien
Prometheukset sun muut, silloin näköalat avartuvat lisää, ja ensimmäisenä tulee mukaan

- Wings Of Honneamise

Johtuen japanilaisten perinteikkään kaikennielevästä ja joustavasta suhtautumisesta erilaisiin uskontokuntiin (vastaavaa panteismia on ehkä vain Intiassa), kovin kirjaimellista kirstinuskon kuvitusta ei voi odottaa löytävänsä, ja sekin mitä on, on lähinnä rihkamaa. Vanha vitsi on, että kun anime siteeraa Raamattua, se lukee pelkästään Ilmestyskirjaa.

Edit: Niin, tämä ei ollut ilmoittautuminen, koska en täytä ylläolevia ehtoja.
* -> Yokohama Kaidashi Kikou <- *

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Maalis 24, 2004 21:35

Mites Angel Sanctuary?

jtn

Viesti Kirjoittaja jtn » To Maalis 25, 2004 14:18

Kekko kirjoitti:Edit: Niin, tämä ei ollut ilmoittautuminen, koska en täytä ylläolevia ehtoja.
Ottaen huomioon ilmoittautumisten tulvan, niin kyllä muutkin kuin aiemmin kerrotut ehdot täyttävät huolitaan. Näköjään vanha totuus siitä, että panelistit on revittävä selkänahasta on yhä totta...
- Jussi Nikander

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » To Maalis 25, 2004 15:06

Tosiaan minulla on yksi ehdokas tuohon kristityksi joka tulee anyway siihen yhteen paneeliin, mutta pitäisi vaan saada tuotettua hänelle tarpeeksi katsottavaa animea että osaa kommentoida asiallisesti.

Aika pino on jo mennytkin DVD:itä sinne suuntaan mutta varsinaisia kristillisiä elementtejä ei taida paljoa noissa olla. Evangelionin ajattelin postittaa perästä kyllä jahka sen kaivelen muuttotavaroista.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Petri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri » Pe Maalis 26, 2004 03:14

Viittauksia kristinuskoon tai jossain määrin raamatun oppeja vastaaviin teemoihin löytynee myös sarjoista Hellsing, Maria-sama ga Miteru, Sailor Moon ja Haibane Renmei.
"You can't have egg, bacon, spam and sausage without the spam."

Amoeba
Viesti:

Re: Panelisteja kristinusko animessa -paneeliin

Viesti Kirjoittaja Amoeba » Pe Maalis 26, 2004 20:16

jtn kirjoitti:Paneeliin tarvittaisiin vielä ainakin kaksi lisäosallistujaa. Päävaatimuksena on kyky kertoa omista mielipiteistään yleisön edessä. Jonkinmoinen animen tuntemus, jotta on pohjaa puhua asiasta, olisi myös hyvä olla.
Kuulostaa siinä määrin mielenkiintoiselta että voisin lähteä mukaan. Olisi myös hyvä syy lukea tuo Raamattu kerran edes läpi... :P

Animesta olen nähnyt NGE:n, One Pound Gospelia on tullut albumi tai kaksi luettua managana. Maria-sama ga Miteru on tullut (mielenkiintoisena :) ) nimenä joskus vastaan, mutta ei ole tarkempaa tietoa, valitettavasti. Angel Sanctuaryn olen tainnut nähdä mutten mitään muista.

Eniten huomiota itsellä on kiinnittänyt Oh My Goddess:in englanninkielisissä käännöksissä sanan "Almighty" käyttäminen Taivaan johtohahmosta - sarjan nimet ja henkilöt kun muuten perustuvat aika täysin norjalaiseen mytologiaan. Ensimmäiset kaksi mieleen tulevaa syytä ovat joko se, että tekijä itse on jostain syystä sekoittanut mukaan kristillistä mytologiaa, tai sitten se, ettei englanniksi kääntävä henkilö ole halunnut käyttää jostain syystä Odinia nimenä.
jtn kirjoitti:Itse olen kristillis-diskordialainen agnostikko, mikäli sillä nyt on mitään väliä.
Mä taidan olla pakana/panteisti-agnostikko... mutta totta kait sitä pitää seurata mitä kristittyt kirkot (ja muutkin) puuhaa...
"Woah!! That's the first volume, with a foil cover, of the ultra-rare Pretty Combat Communist Rika-chan OAV series!!!"
Okashina Okashi

Hanashi-chan

Viesti Kirjoittaja Hanashi-chan » La Maalis 27, 2004 02:23

jtn kirjoitti:Ottaen huomioon ilmoittautumisten tulvan, niin kyllä muutkin kuin aiemmin kerrotut ehdot täyttävät huolitaan. Näköjään vanha totuus siitä, että panelistit on revittävä selkänahasta on yhä totta...
Niin, ja minähän olin jo tuohon lupautunutkin, kuten muistat, eli yksi ilmottautunut sinulla ainakin on =^~^= Tosin tämä on ensimmäinen kertani paneelissa, mutta eiköhän se siitä kunhan ensin vähän briiffaat minua yleisistä paneelikäytännöistä /me kun ei ole pahemmin myöskään seurannut paneeleita. =^~^=
Kouryuu, envelop me with thy black wings and carry me into nothingness, grant me thine kiss of oblivion.

Menneiden aikojen titteleitä:
YAMAn puheenjohtaja vuosina 2002-2004
YAMAn Virallinen Isosisko Oneesan
Animecon IV ohjelmavastaava

jtn

Re: Panelisteja kristinusko animessa -paneeliin

Viesti Kirjoittaja jtn » Ti Maalis 30, 2004 10:38

Amoeba kirjoitti: Kuulostaa siinä määrin mielenkiintoiselta että voisin lähteä mukaan. Olisi myös hyvä syy lukea tuo Raamattu kerran edes läpi... :P
Tervetuloa!
- Jussi Nikander

Kekko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekko » Ke Maalis 31, 2004 23:00

SUPERBOOK

Tatsunokon 1981-1982 TV:lle tuottama kasvattava vanhempain ja lasten turvalinen joka kodin perhesarja Anime oyako gekijo. Englanninkieliseltä nimeltään Superbook "Exciting Cartoon Bible Stories". Baricordin ja kumppaneiden kirjassa sivulla 130 on kiehtova kuva kasetin kannesta. "Volume 22: Moses and the Slaves - a gift from heaven, Moses and the Burning Bush - the burning bush". Ja alla pienellä "The adventures of Chris, Joy, Uri and Gizmo."
Raamatun kertomuksia, joihin on ympätty neljä chibiä, jotka esittelevät tarinat? Jestas, tämä pitäisi nähdä.

Boardi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boardi » Ke Maalis 31, 2004 23:11

Yoshikazu Yasuhiko on tehnyt kolmeosaisen mangan nimeltään Jesus. Sopinee aihepiiriin oivallisesti.

Itse en ole tuota edes nähnyt, mutta Yoshikazu Yasuhiko tuotannosta olen lukenut todella kauniisti piirretyn Joanin, joten tuo Jésus-manga voisi olla hyvä lukukohde.

Arvostelu Joanista löytyy tämän foorumin arvosteluosiosta. :)

-Lasse/Boardi

jtn

Viesti Kirjoittaja jtn » Ke Touko 05, 2004 15:38

Sikäli kun ihmisiä kiinnostaa, niin tarvitsisin edelleen yhden panelistin.

Kolmella ihmisellä on voi paneelikeskustelu jäädä vielä vähän vähäiseksi.
- Jussi Nikander

Kekko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekko » Ke Kesä 09, 2004 22:12

Näin puoli jaksoa Superbookia islantilaiselta(!) uskonnolliselta satelliittikanavalta. Us-ko-ma-ton-ta. Tai sitten niin herttaisen naiivia, että sitä vastaan ei keksi mitään sanomista. Se oli sellaista nähtävää että sitä pitää sulatella vielä jonkin aikaa.

jtn

Viesti Kirjoittaja jtn » To Kesä 10, 2004 09:45

Onhan noita raamattuadaptaatiota, osa uskollisempia alkuperäiselle kuin toiset. Oma suosikkini on The Brick Testament, jossa raamatunkertomuksia kerrotaan uudestaan legofiguurien avulla].

No, Kekko, joko uskaltaudut paneeliin?
- Jussi Nikander

Kekko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekko » To Kesä 10, 2004 19:32

jtn kirjoitti:No, Kekko, joko uskaltaudut paneeliin?
Olen valitettavasti paikkakunnalla. Miksen sitten nakittuisi aukomaan päätäni kolmannessakin yleisötilaisuudessa. Onneksi yksi niistä on luonteeltaan sellainen, että se karsii kaiken turhan uskottavuuden harteiltani.
Pyrin saamaan nauhalle kaverin luona satelliitista tuota Superbookia. Ei sitten ristiinnaulita, jos se ei onnistu.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”