Animecon - palaute- ja keskusteluketju

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

mazojedi

Viesti Kirjoittaja mazojedi » Ti Elo 22, 2006 15:24

Hmm koitanpa taas laittaa jotain. Näin aluksi pahoittelen todella jos olen jonkuun mieltä pahoittanut, sillä se ei ollut tarkoitus. Eli anteeksi todella Mira jos otit tämän nyt henkilökohtaisesti. (Enhän minä kyllä edes ole ketään haukkunut vaan todennut vain, että parempia oli ja muutenkin epäilyttävältä vaikutti) Niin ja AMV kisasta vielä, että sen valittamamisesta olen todella pahoillani , kun en oikeastaan mistään mitään tiennyt.
No tässä on ainakin muutamia asioita joita olen huomannut. Ensiksi ÄLÄ missään nimessä ole eri mieltä muiden kanssa ja jos olet älä ainakaan mainitse asiasta missään. Toiseksi miksi täällä on tälläinen palaute ketju jos ei palautetta saa antaa? Ainakin sellaisen käsityksen olen saanut, että hiljaa olisi pitänyt olla, vaikka mielestäni kaiken olen perustellut.

Sitten vielä sanon, että tuo ryhmittely voisi olla hyvä. Tai no ainakin Jrock ja Anime erikseen ja ehkä katumuoti pois kokonaan, sillä sehän ei enää asiaan mitenkään liity. (Ihmettelen kyllä mistähän tämäkin keskustelu lähti liikkelle, mutta ihan hyvä että lähti niin saadaan asioita kehitettyä). Sitten taas siitä, että saisi osallistua vain joko yksilöön tai ryhmään olisi tyhmää koska näissä kumminkin haetaan kahta täysin eri asiaa.

Pakko vielä sanoa, että minun mielestäni on myös tyhmää ja minua loukkaavaa, kun otatte pieniä pätkiä tuosta viestistäni ja sitten winetätte siitä jotain.

Mutta Love and peace ja hauskuuden pidostahan tässä on kyse.

PS. Yleisöjury sentään tiesi mikä asu oli paras ^^... Videoita ja Traconia odotellessa.

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Ti Elo 22, 2006 15:53

En tiedä ruokinko nyt draamalaamaa ihan turhaan, mutta pakko tähän on jotakin vastata.

Ensinnäkin, mazojedi, sinun ei tarvitse olla samaa mieltä kaikkien kanssa, koska meillä kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseemme ja vieläpä saamme kaikki sen ääneen sanoa (tässä tapauksessa kirjoittaa). Mielipiteitä tosiaan on erilaisia, ja on hyvin todennäköistä, että niistä syntyy keskustelua.

Sanavalintojasi olisit alunperin voinut harkita hivenen tarkemmin, sillä "Miksi Mira Harju voittaa aina?" kuulostaa erittäin hyökkäävältä ja syyttelevältä, vaikkei tarkoitus välttämättä olisikaan. Ymmärrän hämmennyksen ja ymmärrän pettymyksen, ja on sanomattakin selvää, että asiat tahdotaan selvittää. Mutta kuten itsekin sanoit (vaikkakin puhuessasi AMV-kisasta) et "oikeastaan mistään mitään tiennyt". Olisi ollut parempi ensin ottaa asioiden taustoista selvää, ja ryhtyä sitten selvittämään seurauksia.

Jossittelu on kutenkin tässä vaiheessa turhaa, mutta ehkä me kaikki voimme ottaa opiksi tässä ketjussa ilmenneistä seikoista, ja osaamme vastaisuudessa suhtautua asioihin eri tavalla.

Ja kirjoituksistasi otetaan pätkiä kommentoitavaksi luultavasti lähinnä käytännön syistä. Kokonaisten postausten lainaaminen on turhaa, ja vie tilaa. Lyhyet lainaukset eivät kuitenkaan tarkoita, ettemmekö olisi lukeneet viestejäsi ja ottaneet huomioon kaikkea sanomaasi.

Sovitaanko, että tämä aihe on loppuunkaluttu ja -käsitelty, ja jatketaan elämäämme? Cosplay on niin suunnatonta rakkautta, ettei siitä viitsi iloa viedä turhalla väittelyllä. Ei täällä kukaan tahdo olla vihamielinen.

mazojedi

Viesti Kirjoittaja mazojedi » Ti Elo 22, 2006 16:09

Rimppu kirjoitti: Sovitaanko, että tämä aihe on loppuunkaluttu ja -käsitelty, ja jatketaan elämäämme? Cosplay on niin suunnatonta rakkautta, ettei siitä viitsi iloa viedä turhalla väittelyllä.
Joo sovitaan juurikin näin, mutta tuohon tietämättömyyteen olisi voinut auttaa jos jostain asioista oltaisiin enemmän kerrottu tai jotain.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Elo 22, 2006 16:09

Tästä yksi viesti perästä hävisikin sen muuttuessa vain kahden kirjaimen mittaiseksi.

Mutta vastaan silti. CF Tourin idea oli tehdä kolme erilaista kisaa, joka meinaa että Traconissa on yleisöäänestys. Vähän on kahden vaiheilla, olisiko lisäksi joku tuomaristo tai järjestäjien edustusto tjsp joka voisi antaa kunniamainintoja, mutta voittajat selviävät nimenomaan ja vain yleisön voimin. Näin on suunniteltu ja uskon suunnitelmien pitävän. Lisäksi suunnitelmissa on kategoriointi.

Tracon II cosplaysta lisää --> http://au.aniki.fi/viewtopic.php?t=4563

Selvähän se, että AC:n pukukisa tehtiin Finnconin kanssa kompromissina ja yhteistyönä. Kompromissin voi toki lukea "molemmat häviää" muotoon, minusta siinä saavutettiin kyllä paljon uutta ja hienoa jota ei muuten olisi nähty. Toimintamalli vaikutti luonnollisesti muutamiin järjestelyihin, kuten äänestykseen. Kiitos erittäin aktiivisen apujärjestäjän, saimme mukavan yleisöjuryoption lisäksi. Pitää katsoa löydettäisiinkö jostain vielä jotkut kivat palkinnot yleisöjuryn suosikeille (miksi minusta tuntuu että lähden huomenna rukoilemaan Polttimonkadulle erään kustannusfirman ovelle...)

Ja yleisöllähän tulee vielä vuoden lopulla olemaan sanansa sanottavana myös Animeconin puvuista. Anime-lehti järjestää tuon äänestyksen mutta siihen saa osallistua myös vaikkei olisi koskaan lehteä käsissään pitänyt.

GloomyApril

Viesti Kirjoittaja GloomyApril » Ti Elo 22, 2006 17:10

Animeconissa oli ihanaa :''3 Tapasin uusia ihmisiä ja sain suuren määrän hyviä otoksia mitä upeimmista cosplay asuista :'D tätä lisää, tätä lisää. Minulle tämän vuoden Animecon oli ensimmäinen koko con historiassani, aloittelia kun tässä vielä olen.. * shy * .. mutta kyllä tämä tästä lähtee 8)

Perjantaina ei menty käymään Paasitornilla, joten lauantai jännitti hiukan kun silloin oli tarkoitus pistää cosplay puku päälle .. ja toivoa että se oli tunnistettavissa muiden mielestä. ( Arisawa Tatsukia, Bleachista cosplayasin)

Sunnuntaina sitten pääsin vasta varsinaisesti juttuun mukaan kun kaikki Bleach cosplayaajat kasattiin lössiin ja sitä rataa. Mukavaa oli !! Myyntipöydät oli mielenkiintosia, paneelitkin .. ( kävin kyllä tasan yhdessä paneelissa ~n___n~, ulkona oli niin MIELETTÖMÄN hyvä ilma) mutta se jäi kirraamaan kun ei kerta kaikkiaan mahduttu katsomaan kumpaakaan cosplay kisaa. ''/ Elikkä miinusta sen verran että tuo Paasitorni ei ollut tarpeeksi suuri paikka tuollaisen suuuuuuren tapahtuman järjestämis paikaksi.
.. and you are next. ;><33

Punainen jättiläinen

Viesti Kirjoittaja Punainen jättiläinen » Ti Elo 22, 2006 18:56

Olipahan taas reissu! :) Kivasti vierähti aikaa, kun ajettiin joka päivä aamulla Hesaan ja illalla takaisin Treelle. No, maanantai meni horrostaessa.

Antti auton ratissa aamulla/illalla => :shock:

Conista itsestään ei ole paljon negatiivista sanottavaa, sillä en päässyt näkemään yhtäkään esitystä tai paneelia. Myyntipöydän takana seistessä otti välillä päähän, kun cosplay-jono blokkasi tunniksi kaikkien potentiaalisten asiakkaiden pääsyn noin kahdeksalle myyntipöydälle (en tiedä, miten toisissa kerroksissa kävi). Toisaalta, saipahan edes vähäksi aikaa istahtaa - vanha kun ei jaksa. Onneksi se Pikachu-puku ei valmistunut ajoissa, sillä olisin varmasti tuupertunut jonnekin nurkkaan onnettomaksi keltaiseksi mytyksi.

Hauskoja kohtaamisiakin oli, sillä tapasin jälleen kerran useita ihastuttavia persoonallisuuksia, joihin tutustuin jo Nekoconissa. Kiitokset siitä, että tulitte piristämään päiväämme myyntipöydän takana! Haleja ja aurinkoista mieltä teille! Tapasin myös useita muita henkilöitä, joiden kanssa on tullut kirjoiteltua foorumeilla... Hyvä mieli jäi. :D

niidel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niidel » Ti Elo 22, 2006 18:57

Karellen: Man-Fayea ei ollut, mutta ainakin ekana päivänä siellä oli eräs miespuolinen henkilö joka kuljeskeli ympäriinsä tyttöjen koulupuvussa. Ilmeisesti onnistui aika hyvin sitten jos kukaan ei huomannut että tämä olikin MIES (It's a trap!). Mutta joo, en tiedä kuinka paljon tuollainen "Näin täysi epä-neulapeukalo tekee cosplayn"-paneeli auttaisi - voisihan se toki auttaakin. Ainakin Turun Animeseuralla on (tai on ollut) ihan cosplay-paja tyyliin joka toinen viikko tjsp (Hyvä että tiedän tällaiset asiat tarkasti kun olen hallituksessakin ;P) jossa itse kukin voi saada paikan päällä apua ja opastusta. Jää nähtäväksi.

Kyuu: Inforuutu näkyi... välillä. Useimmiten siihen ei kiinnittänyt huomiota jo kuuluisaksi tulleen ns. ruuhkan vuoksi.

jtn: Mjoo. Ymmärrän kyllä että con on Kallis ja näin - ja epäonnistuminen on tosiaan näkökulmakysymys, kuten sanoit. Näin kävijän näkökulmasta se on virhe - järjestäjän näkökulmasta asia oli varmaan jättisuccé, kun Coni saatiin loppujen lopuksi kuitenkin hoidettua :). Mutta sitä tuskin voit kiistää, etteikö olisi välillä ollut "hieman tiivistä" ;)

Ja joo, mietin sitä itsekin että järjestäjätkin ovat varmaan miettineet conien erottamista. Onhan näitä pelkästään animeen keskittyviä coneja ollut jo x kpl, eli siitä vähän päättelisin ettei sen pitäisi olla IHAN mahdotonta. Ongelmia varmasti on, sitä en epäile. (Mutta sanonpa vaan (kuten ehkä aikaisemmasta viestistänikin kävi ilmi), että kuulun noihin Sefien mainitsemiin henkilöin: jos Animecon TODELLA tahdotaan pitää täysin maksuttomana, minun puolestani koko Animeconin voisi lopettaa ja väsätä jonkin toisen samanlaisen, mutta erinimisen conin...)

Mitä Hyvään Animeen tulee, niin itse ainakin tunnistin Planetesin, eli en kiinnittänyt huomiota siihen että sanoitko sitä vai et :P Enkä ihmettele sitäkään jos alkoi "hieman" jo heikottaa :D Ymmärrän myös juonen käsittelyyn liittyvät ongelmat. Mutta älä itke, se meni ihan hyvin, kouluarvosanalla antaisin varmaan 8 :>

the_imp: Minun mokani - ilmeisesti olin vain puusilmä kun en tuota "klo 10 - 12"-kohtaa huomannut, tai sitten en vaan enää muistanut sitä. Se kyllä oli siellä, tyttöystäväkin tämän mainitsi.

Mitä taas vesipisteistä huomauttamiseen vänkäreille/infoon tulee niin ei, en kyllä tehnyt sitä. Toisaalta en kyllä ota siitä minkäänlaista huonoa omaatuntoa: kuten sanoin, Nekoconissa homma toimi ja vesipisteissä oli koko ajan vettä (Paitsi kerran?). Porukkaa oli kylläkin paljon vähemmän. Vaikka tosiasia onkin, että kaikkien con-kävijöiden on puhallettava yhteen hiileen, tuo on mielestäni kuitenkin sen tason "perusjuttu", että voin edellyttää sen toimivan jo järjestäjien puolesta. Esitin myös parannusehdotuksen ;>

Mutta näinhän se on, että huollon toimimista harva kiittelee, mutta sitten kun se ei toimi, kaikki avautuvat asiasta ;D Hengissä kuitenkin säilyttiin.

--

Cosplay-kilpailun sarjat, jos sellaiset järjestetään, voisivat olla tosiaan henkilöiden itse päätettävissä - tosin jonkinlainen "ennakkojury" tässäkin varmaan tarvittaisiin paikan päällä (lisää järjestelyjä ja säätöä:)!!) lopullisesti päättämään, kuuluuko henkilö siihen "taitavuusluokkaan" mihin on ilmoittanut itsensä - ainakin niin päin, ettei aivan liian taitava henkilö mene helpompaan sarjaan tahallaan, varma voitto näköpiirissään.

Mutta näitä sääntöjä ei varmaan tässä mitenkään lyödä lukkoon :P

--

Mitä miwan voittoon ja tuomariston sisältöön jne tulee, niin oikeustieteen ylioppilaana voin sanoa, että EU:n myötähän tuomarin jääviyden (Ja oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin) ehtoihin kuuluu se, että tuomioistuimen paitsi pitää olla puolueeton, myös näyttää puolueettomalta. Nyt ainakin puolueettomalta näyttäminen epäonnistui, kuten nähtiin.

Mikäli asiaa halutaan parantaa niin siitä vain, mutta kuten tuli jo ilmi, tämä voi olla hankalaa, koska Suomen cosplay-piirit ovat varsin pienet, ja yleensä ne, jotka tietävät cosplaysta ns. jotain ja siten ovat "päteviä" tuomareiksi ovat myös niitä, jotka mielellään kilpailuun itsekin osallistuisivat.

--

end.

zayah
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zayah » Ti Elo 22, 2006 19:59

Tässä nyt vähän sekavasti yhtä sun toista asiaa:

Harmillista tosiaan että tilat tuntuivat loppuvan kesken. Paasitorniin pitäisi mahtua 3500 ihmistä kerralla eikä ihan tällainen tunku kuitenkaan tullut mieleen siitä.
Tila oli kuitenkin huomattavasti parempi kuin Jyväskylässä pelkkä yliopiston päärakennus, ainakin ruuhkien suhteen, 2004 muistavat varmaan tietävät mistä puhun. Järkkärit <3

Paasitorni riitti juuri ja juuri tilana Finnconille ja Animeconille - mutta ei cosplaylle. Yllärinä minulle tuli se, että todella moni ihminen tuli katsomaan vain cosplay-kisaa eikä muuta conin ohjelmaa ollenkaan. Erityisen ikävä kuulla että Gravettin luennon aikana sali ei ollut edes täynnä!

Ensi vuodeksi voisimme yrittää järjestää cosplaysta ehkä kankaan ja livekuvaa salista jonnekin isoon tilaan salin ulkopuolelle.
Jyväskylän kaupunginteatteria mietin näin hulluna suunnitelmana cosplaylle, mutta se taitaa olla remontissa juuri ensi conin aikaan. Tilat siellä ainakin olisivat tosi hienot ja käytännölliset.

Puiston suosio yllätti, ajattelin että siellä voi käydä haukkaamassa happea mutta ihmiset jäivätkin sinne koko päiväksi (ja ma-aamuna tulikin soitto kaupungin puisto-osastolta jossa kerrottiin isosta tulevasta laskusta puiston ma-aamun kunnon vuoksi, onneksi saimme neuvoteltua heidän kanssaan) . Kauhukuva tulikin heti päähän siitä, että olisi ollut sateinen sää ja kaikki olisivat halunneet sisälle... Su-aamu meni tosiaan infoihmisiltämme puistoa siivotessa.

Ilmastointi oli niin täysillä kuin lähti, ja 3. kerroksessa ei viilentänyt ollenkaan (toivottavasti remontoijat saavat kuulla tästä kunniansa). Valitettavasti monet suomalaiset rakennuksen eivät kestä kuumaa ulkoilmaa ja suurta ihmismassaa, toivottavasti pärjätään ensi vuonna...

Salien tyhjennys/ei-tyhjennys oli tosiaan su-aamuna päätetty juttu, joka ei tullut mieleen ennen kuin lauantaina selvisi että monet ihmiset eivät päässeet katsomaan haluamiaan ohjelmia kun jotkut linnottautuivat saleihin tunnin pari etuajassa että varmasti pääsevät jonnekin. Täytyy ensi vuonna kehittää etukäteen joku suuri suunnitelma!

Tiedotukseen sekä työntekijöiden kesken että yleisölle pitää keksiä ensi vuodeksi parannuksia. Eli muistakaa kaikki käydä infossa, etsiä ohjelmamuutos-laput ja seinäinfot jne.
mazojedi kirjoitti: -Siitä kaupasta, joka jouduttiin sulkemaan (olisin halunnut ostaa vielä jotain sunnuntaina) olisi voinut selvittää etukäteen myyvätkö piraatteja.
Suoraan sanottuna ei tullut mieleenkään että pitäisi tällaista etukäteen selvitellä. Ikävä että näin pääsi käymään.
Sefie kirjoitti:Kolmannekseen, järjestettiinkö vänkäreille minkäänsorttista koulutusta tai tutustuttamista? Ohjelmamme aikana oleva salivänkäri ei esimerkiksi tiennyt mistä huoneen valot menevät päälle. (Kun ne eivät olleet sellaisessa tavallisessa katkaisimessa vaan luentosalin tyyppisessä paneelissa.) Ymmärtääkseni kuitenkin tarkoitus on, että vänkäreistä on ohjelman pitäjälle hyötyä eikä päinvastoin.
Kyllä. Vänkäreillä oli perusteellinen opastus paperilla, minkä lisäksi heillä oli perjantaina talokierros (kesti noin tunnin) ja sen päälle parin tunnin opastus vänkäröintiin. Kuitenkin kun useampi kymmenen ihmistä kiertää taloa ja yrittää nähdä ja kuunnella samaa ihmistä niin osa jutuista menee aina ohi, kuten valokatkaisijoiden sijainti. Lisäksi kaikki vänkärit eivät päässeet tähän opastustilaisuuteen. Vänkäreiden opastukseen panostettiin tällä kertaa enemmän kuin koskaan aikaisemmin, heitä oli kuitenkin niin paljon että kaikkien kanssa ei pystynyt varmistamaan sitä että kaikki pienimmätkin yksityiskohdat ovat tiedossa.
Saittehan valot kuntoon ja ilmoititte infoon että tiesivät varmistaa seuraavien vänkäreiden tiedot valoista?
Marie kirjoitti:Kaikkein eniten mua jäi harmittamaan yksi juttu. Siellä suht ylhäällä missä oli se ulkomaalainen mies myymässä kaikkea animeroinaa yksin.. Täysin ymmärrettävää, että miehen täytyi päästä käymään vessassakin välillä ja kilttiä olikin niiltä tytöiltä/naisilta, jotka ilmeisesti olivat conissa avustamassa (vänkäreitäkö ne sitten olivat?), että he vahtivat myyntipistettä sen aikaa. Mutta millä asenteella ja käytöksellä!
Harmi että myyjä itse ei ollut briiffannut vänkäriä näköjään ollenkaan vaikka se olisi ollut juuri hänen vastuullaan. Tähän on todennäköisesti nakitettu vuorossa oleva vänkäri infotiskiltä ihan kylmiltään.

Hissit. Nämä harmittaa minua henkilökohtaisesti tosi paljon, kun en vain ehtinyt missään välissä tiedottaa että esim. hankalassa cosplay-asussa olevat voivat näitä käyttää vaikka se tuli jo lauantaina mieleen. Ne olivat siis hyvin piilossa ja vain järjestäjien ja liikuntarajoitteisten käytössä, mutta turvallisinta ja terveellisintä olisi ollut jos jotkut asut olisivat päässeet hisseilemään. Näin siinä käy kun on liikaa tekemistä ja liian vähän aikaa. Eli lisää tekijöitä ensi coniin!

Tiedottaa olisi voinut vaikka mistä asiasta enemmän ja useammassa paikassa, ehkä ensi kerralla ehdimme tehdä tämänkin paremmin!

Olen vähän pettynyt siihen, että esim. Green Roomia käyttäneistä aikuisista ihmisistä suurin osa ei osannut laittaa itse kertakäyttökuppeja roskiin vaan jättivät ne pöydälle pyörimään. Luulin että ei ihan joka asiasta tarvi tehdä "Ei näin"-lappua mutta ois kai pitänyt.
Mutta suuri kiitos kaikille jotka siivosivat jälkensä ja muidenkin jälkiä joka puolella conia, ilman teitä olisi näyttänyt kamalalta joka paikka! Puistossakin missä oli roskaa todella paljon, suurin osa oli aivan roskisten vieressä. Kiitos tästä!
Niin ja kuten Semmi jo sanoi, vesipisteitä käytiin täyttämässä ja tsekkailemassa säännöllisesti, vedet vaan piti roudata muista kerroksista kannuilla portaikossa...

Minusta on mukavaa, että Animecon ja Finncon ovat yhdessä (ainakin vielä ensi vuonna). Aina löytyy valittajia tästä asiasta. Animeconin väkimäärä on kasvanut hurjasti, mutta valitettavasti rahoittajat eivät vielä ehkä tunne animea tarpeeksi hyvin eikä näin suurta tapahtumaa järjestetä helposti ilman parin conin kokemusta.
Hankaluus näiden yhdistämisessä on välillä siinä, että minä ainakin unohdan järjestelyissä sen, että paikalle tulee paljon 10-vuotiaita ja siitä ylöspäin muutenkin keskivertoscifistiä nuorempaa porukkaa, joille ohjelman ja järjestelyjen pitää olla hiukan erilaisia.

Ropeconissa oli conin puolesta oma hieno valokuvauspiste, olisi kiva saada sellainen meille Jyväskyläänkin.

Kai olette kaikki tukeneet Animeconia ja ostitte heidän hienon T-paitansa?

Saija, 2007 Finncon

Semmi

Viesti Kirjoittaja Semmi » Ti Elo 22, 2006 20:47

niidel kirjoitti: Mitä taas vesipisteistä huomauttamiseen vänkäreille/infoon tulee niin ei, en kyllä tehnyt sitä. Toisaalta en kyllä ota siitä minkäänlaista huonoa omaatuntoa: kuten sanoin, Nekoconissa homma toimi ja vesipisteissä oli koko ajan vettä (Paitsi kerran?). Porukkaa oli kylläkin paljon vähemmän. Vaikka tosiasia onkin, että kaikkien con-kävijöiden on puhallettava yhteen hiileen, tuo on mielestäni kuitenkin sen tason "perusjuttu", että voin edellyttää sen toimivan jo järjestäjien puolesta. Esitin myös parannusehdotuksen ;>
Itse asiassa vesipisteet olivat sen tason "perusjuttu", että me järjestäjät olimme osanneet pyytää Paasitornilta etukäteen vesipisteitä ja vänkäreitä oli infottu niiden täyttämisestä. :) Kuten kävijät itsekin huomasivat, oli tungos melkoinen. Vesipisteet täytettiin käsipelillä, eli vänkäri haki avonaisella metallisangolla vettä 2,5 kerroksen myyntipisteen takaosassa olevan sermin takaa ja kantoi vesisangon ihmismassojen läpi vesipisteelle. Yhdellä sangolla vesipiste täyttyi puolilleen, joten jokainen vesipiste vaati kaksi täyttöreissua. Ja kuten kävijät itsekin huomasivat, oli janoista väkeä enemmän kuin tarpeeksi. Jos vesipiste oli tyhjillään, aika moni osasi siitä vinkata ja vänkäri laitettiin asialle. Menekki oli vain niin suurta, että vaikka meillä olisi ollut varaa nakittaa esim. 2 vänkäriä jatkuvaan vedenkantoon (mitä meillä ei ollut, koska vänkäreitä ei ole koskaan liikaa), eivät hekään olisi jaksaneet esim. tunnin vuoroa putkeen - iso vesiämpäri on aika painava. Oli siis aivan ymmärrettävää, että vesipisteet tyhjenivät aina välillä. Onneksi vettä sai myös vessoista ja ainakin työpajakerroksen hanoista sai ihan kylmää vettä ja vesipisteeltä sai ottaa mukaansa mukin. ISOJA PYYHKEITÄ niille tolloille, jotka täyttivät omia vesipullojaan ja litraisia (!) mehupurkkeja suoraan vesiautomaateista. :O

Nekoconia ja Finncon/Animeconia ei oikein voi verrata. :) Ei meilläkään ollut mitään tämän conin ongelmia esim. Finnconissa useita vuosia sitten, kun kävijämäärä oli noin 1500. Me järjestäjät tiedostimme tilaongelman, mutta tällä budjetilla ei voitu järjestää Paasitornia isompaa tilaa (ja aiemmin jo selitin, mitä maksullisen tapahtuman järjestäminen vaatii). Helsingin Tennispalatsin animepäivä-ilmaistapahtumassa käyneet muistanevat samanlaisen ryysiksen. Helsingissä mikä tahansa ilmaistapahtuma voi vetää talon aivan täyteen ja tässä tapauksessa kävijämäärän rajoitus oli 3500. Jos ilmaistapahtuma on niin täynnä, että on tukala olla, on sieltä mahdollista päästä poiskin. :) Toinen vaihtoehto olisi varmaankin ollut, että joko Finnconia tai Animeconia ei olisi järjestetty lainkaan.

Kaikki järjestäjät, myös edellisvuosien ja ensi vuoden coniteat, tiesivät, että tänä vuonna tulee olemaan ahdasta. Kaikki järjestäjät tietävät, että nämä kaksi tapahtumaa eivät enää ensi vuonna tapahdu saman katon alla ja tänäkin vuonna vain siksi, että muutoin toinen niistä (mitä ilmeisimmin Animecon) olisi jäänyt järjestämättä. Jyväskylän suunnittelu on käynnistynyt jo tämän vuoden keväällä (tai itse asiassa viime kesänä, jolloin päätettiin mm. Finnconin kunniavieraista ja teemasta ja puhuttiin alustavasti tilaongelmasta) ja järjestäjä pohtivat tilaongelmaa jo silloin. Tulkaa mukaan coniteaan, niin pääsette vaikuttamaan ensi vuoden sujuvuuteen. :)

Mm. ulkomaisilta coni-konkareilta on tullut paljon kehuja ja kiitoksia sekä turvajärjestelyistä että kävijöiden jonotustaidoista! Heillä oli turvallinen olo, he ovat nauttineet ohjelmasta ja yleinen tunnelma oli ollut nautittava. Sekä vänkäröimiseen osallistuneilla kävijöillä että vänkärinakin välttäneillä oli vaikutusta kaiken sujumiseen ja tunnelmaan, joten mitä ilmeisimmin kaikki ovat tehneet parhaansa!

-Senja Hirsjärvi-
Finncon-coniteat '06 ja '07

Mihichan

Viesti Kirjoittaja Mihichan » Ti Elo 22, 2006 21:20

niidel kirjoitti:Karellen: Man-Fayea ei ollut, mutta ainakin ekana päivänä siellä oli eräs miespuolinen henkilö joka kuljeskeli ympäriinsä tyttöjen koulupuvussa. Ilmeisesti onnistui aika hyvin sitten jos kukaan ei huomannut että tämä olikin MIES (It's a trap!).
Hihi, se olin minä. Tarkoitukseni ei tosin ollut todistella tässä mitään miehisyyttä sillä että pystyn pitämään tyttöjen koulupukua, eikä koittaa shokeerata ihmisiä tyyliin Man-Faye, vaan halusin olla söpö animehahmo. Kiitos kaikille kivoille kommenteille conissa käyneiltä, ja niille jotka uskalsivat ottaa minusta kuvan. Paikalla oli myös ainakin toinen "trap", maid-puvussa. Toivottavasti ensi coniinkin uskaltaa tulla ihmisiä toteuttamaan itseään (sillä kaikissa meissä asuu pieni japanilainen koulutyttö!) ^^ Niin ja voittihan Kemin cosplay-kilpailunkin crossplayer.

xvarp

Viesti Kirjoittaja xvarp » Ti Elo 22, 2006 21:56

Mihichan kirjoitti:
Paikalla oli myös ainakin toinen "trap", maid-puvussa. Toivottavasti ensi coniinkin uskaltaa tulla ihmisiä toteuttamaan itseään (sillä kaikissa meissä asuu pieni japanilainen koulutyttö!) ^^
Heh, se olin puolestani minä. En todellakaan ollut paikalla järkyttämässä ihmisiä. Kuten Mihichankin, halusin olla söpö animehahmo ^^. Kukaan tuskin hahmoani myöskään tunsi, mutta sanottakoon että kyseessä oli Shihoudani Yuujirou sarjasta Princess Princess. Kiitän myös kuvia ottaneita ja positiivisia kommentteja antaneita immeisiä.

Tämä oli ensimmäinen conini, ja kokemus oli loistava. Erityiskiitoksen antaisin tapahtuman järjestäjille sekä vänkäreille, heillä näyttivät kädet olevan varsin täynnä työtä lähes koko ajan.

boneflower

Viesti Kirjoittaja boneflower » Ti Elo 22, 2006 22:26

..
Viimeksi muokannut boneflower, Ma Tammi 21, 2008 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Elo 22, 2006 22:41

Juhlasalin koko ohjelmasta on äänet ILMEISESTI ehjänä nauhoitettuna. Kone jossa ne ovat on tuolla vielä matkatavaroissa.

Lisäksi joitain videoita on. Näissä menee aikaa, vaikkakin eräs videohippi (tiedät kuka olet!) onkin säätänyt eeppisellä vihalla ainakin osaa materiaalista jo kovaa vauhtia.

Durahan7777

Viesti Kirjoittaja Durahan7777 » Ti Elo 22, 2006 23:38

niidel kirjoitti:Kommentit muille

.....No tämähän nyt ihan johtuu siitä yksinkertaisesta seikasta, että ompeleminen on yhä "tyttöjen juttu" tai "akkojen hommaa", ja kulttuurissamme siinä missä naisille usein sallitaan "miesmäinen" käytös melko mukisematta (Kukaan tuskin nykyään ihmettelee tyttöä/naista jolla on housut), miehet, jotka tekevät "naisellisia" asioita ovat homoja, hinttejä, fägäreitä tjsp (Tämä siis on se yleinen käsitys - Conissahan on suotavampaa olla homo kuin hetero). Varsinkin joku rekkakuski-isä voi saada jonkin kohtauksen jos "MEIDÄN POIKA ON JOKU IHMEEN PITSINNYPLÄÄJÄ"......
Itse ainakin olisin valmis cossamaan vaika digi-charatin Dejikoa, jos osaisin ommella.
Tämä ei siis ollut vitsi, lupaan että jos joku auttaisi ja neuvoisi tekemään puvun niin tämä lähes kaksimetrinen köriläs pyörii coneissa pitsimekossa :P

M-Arkku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M-Arkku » Ke Elo 23, 2006 09:38

Noniin. Toipuminen vei päivän ja pari ja nyt voi sitten hieman kommentoida koko tapahtumaa.

Ihan yleisesti ensin, että oli päättömän hieno 'con. Sekä Finncon että Animecon. Kummankin järjestäjät olivat selkeästi repineet omasta ja naapurin selkänahasta koko homman ja se näkyi. Ei voi sanoa, että olisin "conikonkari", mutta sen verran monta eri tapahtumaa nähneenä tämä oli yksi ammattitaitoisimmin järjestetyistä. Vaikka olikin harrastejärjestöjen ja vapaaehtoisten tekemä. Iso käsi Animeconitean PJ:lle Topi Toosille ja Finnconitean PJ:lle Jukka Halmeelle.

Paikan päällä oli hiton hauskaa. Näki vanhoja Wanhoja tuttuja ja vähemmän vanhoja tuttuja. Sitten tuli koko joukko uusiakin. Varsinkin Green Roomin puolella.

Plussat noin yleensäkin sitten. Järjestysmiehet tiesivät paikkansa ja hommansa. Äänenkäyttö tosiaan kuuluu tarpeen vaatiessa asiaan. Bongasin Finnconin sivuilta virallisen kävijämääräarvion, joka sanoo että lauataina oli 5000 kävijää ja sunnuntaina 3500. Aivan järjetön määrä. Tuon lauman paimentamista voisi verrata pillastuneen buffalolauman komenteluun. Itsekään en täysin syytön ole tuon vellovan lauman tottelemattomuuteen.
Selkeästi oli panostettu kaikenkaikkiaan tapahtuman ihmisvirtojen kulkuun. Vänkäreiden ja infon jakamat ohjeet yms. toimi. Jotain oli opittu kaikenkaikkiaan vuoden 2004 Jyväskylän 'conista.
Tämän lisäksi ohjelma oli mielenkiintoista. Vaikka se alkuun vaikuttikin kohtuu tasapaksulta, niin viimein kun sai sen käsiohjelman käteen ja pääsi vähän haistelemaan ilmaa, niin alkoi löytyä mielenkiintoista ohjelmaa. Vaikka koko viikonloppuna kaikkein mielenkiintoisimmat jutut olivatkin Finnconin puolella (Pelittääkö?-paneeli, Kasvin ja Niemisen Kirjasta elokuvaksi, peliksi... jne-juttu, sekä Robert E. Howard 100 vuotta-paneeli), niin ei Animeconikaan osattomaksi jäänyt. Gravett oli onnistunut kunniavieras ja sunnuntain lopulla 95% huonoa ja 5% hyvää oli ihan mainio. Silti, Nixu, olen hemmetin pettynyt sinuun. Utena on pahinta tekotaiteellista lietealtaan tuotetta mitä Japanista on IKINÄ tähän maailmaan tuotettu. Juu, en arvosta. Makuasioista on silti vaikea kiistellä, paitsi minä olen oikeassa.

Miinuksia sitten. Tiedotus olisi voinut toimia paremmin, koska itselle selvisi esim. Cartoon Passionin reklamaatiomahdollisuus vasta maanantaina näiltä foorumeilta. Ohjelmanmuutokset kuitenkinn näkyivät hyvin sitten heti ulko-ovella olevalla ilmoitustaululla, samoin infossa.

Sitten ohjelmanjärjestäjän ominaisuudessa muutama sana. Tekniikka pelasi ja homma sujui. Kiitokset siitä etenkin Jonille ja Einarille, jotka jaksoivat kuunnella minun kiukutteluani. Yleisö taas oli ihan mukana sitten musavisassa, Tsukurimashou sitten kaikille. Ensi vuonna toivon mukaan uudestaan. Pitää kysyä vielä Lahden kuninkaan mielipidettä halutaanko katastrofia levittää Kuopion ja Helsingin lisäksi Jyväskylään.

Oulun SuurSensei kiittää ja kuittaa. Ensi vuonna uudestaan.
Markku Mulari
Oulun SuurSensei

"When I dream, I want a pony."
- The Acts of Gord: The Book of Chronicles, Chapter XXI -

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”