Animecon-mietteitä

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Animecon-mietteitä

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Elo 03, 2003 21:05

Koitan tätä asiaani vähän paloitella ja työstää siten pätkä kerrallaan. Lyhyesti voidaan todeta, ettei villein mielikuvituksenikaan olisi osannut arvata menestyksen tasoa. Järjestäjät tekivät äärimmäisen mainiota työtä, yhteistyö pelasi ja asia oli mielenkiintoista. Mutkia ja ongelmia toki oli, mutta kovin vähän ja kokonaiskuva oli äärimmäisen positiivinen. Melkeinpä ilmastoinnin puute oli ainoa varsinainen isompi "ongelma". Mutta siitä selvisi.

Animea Televisiossa -paneeli
Animea Televisiossa -paneeli oli ehkä maanläheisin kaikista ohjelmanumeroista monilta mielin ja napakymppiinhän se meni. Animeunionilaiset ovat jo pitkään halunneet auttaa, mutta oli hieman epäselvää missä olivat ongelmat - mikä sujuu ja mikä ei. Monia yllätti tieto, että tekstitys japanista suomeksi ei ole niinkään ongelmallista. Sen sijaan kontaktien saaminen pysyy, kuten oletinkin, isoimpana ongelmana. Sitten toki raha puhuu. Minut yllätti positiivisesti tieto, kuinka laajalti SubTV on tehnyt taustatyötä. Nyt koitamme pitää huolta siitä, että Nelonen saa samat tiedot, tästä juttelimmekin heti paneelin jälkeen ja pyörät pyörivät jo.

Vaikka napakympistä voi puhua, pitäkää silti jalat maassa. SubTV jatkaa tuttuja ohjelmanumeroitaan, Nelonen harkitseee, josko Digimonia voisi vielä jatkaa. Mutta nyt kun yhteys on avattu, mahdollisuuksia on. Mikäli pidämme päitä yhdessä ja työstämme asiaa, voidaan aivan oikeaoppista animea saada hankittua Suomen televisioon. Ja kunhan se on hankittu, voisi noin vuoden päästä siitä nähdäkin sitä ruudussa. On siis korostettava ennakkosuunnittelun merkitystä televisiossa aivan erityisesti - ohjelmistot suunnitellaan vuoden verran eteenpäin. Ohjelman hankinnan lisäksi on myös suuri määrä muita kuluja ja töitä.

Kiintoisa aasinsilta myös paikallistettiin Japanin peliteollisuuden ja animen välillä. Ehkäpä tästä voisi saada myös jotain irti, tämän pistän itselleni tutkimuslistalle, kun pelialalla tulee toimittua. Helppona esimerkkinä .hack//SIGN ja .hack-pelit.

Animeunioni-paneeli
Siinä missä ylläoleva veti salin täyteen reunojaan myöten, pidettiin Animeunionin keskustelupaneeli hieman rauhallisemmissa olosuhteissa. Yleisöä oli silti mukavasti ja aihetta saatiin käytyä laajalti läpi. Luulenpa, että monella yleisöstä ei ollut hajuakaan mistä oli kyse ja uskon myös, että hieman valaistusta saatiin näin jaettua. Ideoitakin tuli ja hyviä pointteja. Ja jos ajatellaan näin omahyväisesti vain Animeunionin sisäisiä etuja, yhteistyön voima tuli todennettua.

Plussana myöskin paikalla julkistamani terveiset Japanin Suurlähetystöstä, joka ilmoitti Animeconista suoraan etusivullaan ja listaa nyt Animeunionin mukavin lisuketekstein varustettuna kotisivuillaan.

Mangan luominen -paneeli
Pääsin avustamaan vielä yllätyksellisesti tähän paneeliin puheenjohtajan asemaan ja voin todeta, että tietoa todella jaettiin. Vaikka paljolti aiheesta oli teoriaa ja näkökulmien vertailuja, yleisöstä huomasi kiinnostuksen aihetta kohtaan. Lisäksi saatiin lupaus, että Finnmangan webbiä aiotaan kehittää yleispäteväksi oppaaksi ja resurssiksi.

Cosplay-pukukilpailu
HUH. Kyllä minä tiesin että tasoa voi odottaa, mutta tätä en olisi voinut kuvitella. Yli kolmekymmentä osanottajaa, mahtavaa työtä ja upeita pukuja. Dejiko-kawaiin lisäksi itse kiinnitin huomioni esimerkiksi upeasti työstettyyn Sesshoumaruun. Voittajaksi selvinnyt Naruto-teos oli myös huippuluokkaa, kuten oikeastaan kaikki kisassa näkyneet puvut sekä myös muutama muu, esimerkiksi ryhmäcosplayn Omi Weiss Kreuz:ta. On jopa äärimmäisen turhaa etsiä parasta, kun oli selvää, että kaikki olivat työnsä tehneet. Lisää crossplayta tosin tarvitaan...

Ja vielä...
Ehkäpä tämä tässä minun osalta, vielä vähän dokumentaatiota aion julkaista, kuten Animea Televisiossa -paneelissa luettu lausunto. Tämä lausunto on myös luovutettu kirjallisena SubTV:n ja Nelosen edustajille ja se sai kiitosta heiltä ja yleisöltä. Kiitokset toki myös Elias Tannille analyysi- ja kirjoittelutyöstä. Vaikka näkökulmia animesta on ollut vinot pinot, neutraalia ulkopuolisen tahon kirjoitelmaa on ollut vähän vaikeampi löytää. Mielestäni ei voida väheksyä tällaisia tekstejä. On äärimmäisen tärkeää saada puolueeton ja asiantunteva näkökulma, jossa todetaan animen sopivan mainiosti maahamme, lapsille ja miksei aikuisillekin.

Uskonpa, että muistakin tapahtumista, erityisesti kutsuvierasosuuksista tulee joiltain todella mainiota kirjoiteltavaa. Mitä minun kirjoitteluun tulee, myönnän heti syyllisyyteni mitä tulee liikaan suitsutteluun, mutta en voi sille mitään. Ongelmia oli vähän ja ennen kaikkea huomioiden järjestelyn useat isotkin mutkat, en voi kun hävetä aimpia epäilyksiäni. Tulee täysi työ saada Animecon'04 toimimaan yhtä hyvin, mutta samalla Animeunioni ottaa hasteen vastaan - tästä otetaan suunta ylöspäin.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Elo 03, 2003 23:41

Hep. Acrobat päätti hajota, joten tyytykää infernaaliseen wordhtml:ään. Eli mainittu lausunto on täällä:
http://li.kyuu.org/audata/lausunto-suga ... sugar.html

FoxJones

Viesti Kirjoittaja FoxJones » Ma Elo 04, 2003 11:46

Kai tässä itsekin pitää hieman purkaa tapahtumaa.

Ensinnäkin pitää sanoa että animeconin suosio yllätti myös minut täysin. Huomaa että harrastuksessa on menty rutkasti eteenpäin neljässä vuodessa.. sitten viime vuosituhannen surullisenkuuluisan ensimmäisen animeconin. Suurin yllätys oli cosplayn määrä. Näillä foorumeilla seurasin ennen conia cosplay finlandin keskutelualuetta ja osasin odottaa että cosplayta on. Mutta ne vajaat puolisen sataa pukua oli kyllä iso yllätys. Ja kun puvut olivat vielä hienoja. Omia suosikkejani oli mm. Excel, Lime, Ashitaka, ja Mew Mew-tytöt Ichigo ja Mint (ja nyt vähän kaduttaa kun en enää sunnuntaina vetänyt omaa asuani ylle).

Toinen positiivinen yllätys oli animeconin GoH Jonathan Clements. Hatunnosto hänelle että saapui tänne keskelle ei mitään. Täytyy myöntää että minulla oli aika pahoja ennakkoluuloja henkilöstä kun esitteestä nopeasti selattuani heppu vaikutti pahalta dubbi-sedältä (en tosiaan lukenut sitä siinä vaiheessa kauhean tarkasti), eikä minun ollut alunperin tarkoitus seurata henkilön luentoja. Tosin GoH speech oli aiheeltaan oikeasti kiinnostava joten onnekseni menin saliin häntä kuuntelemaan. Tuli sitten käytyä melkein kaikki loputkin paneelit/luennot. Erittäin hauska ja asiallinen kaveri.

Anime Suomen televisiossa

Tätä olen lähinnä seurannut sivussa naureskellen ihmisten sinisilmäistä "kyllä niitä alkuperäiskielisiä voidaan saada muuallekin kuin ylen kanaville"-ajattelua.
Paras pointti mikä paneelissa minusta tuli esille oli se että kyseessä on jokatapauksessa hidas prosessi. Itse voisin kuvitella että tämän hetken työ alkaa tuottamaan hedelmää siinä 2006-2008 aikana. Toivoisin ihmisiltä kärsivällisyyttä odottaa teksitetyn animen maahannousua, sillä hyvää kannattaa oikeesti odottaa. Tähänkin asti suomen animeharrastajat ovat selvinneet useita vuosia näillä resursseilla, joten pari kolme vuotta lisäodotusta ei pitäisi tuntua pahalta.

Kyuu: Lukemasi erityisopettajan antama lausunto..
Onko lausunnon antaja nähnyt sarjan loppuun asti? Loppupuolella tarinahan menee hieman synkäksi. Jos ei, niin voiko olettaa että lausunto olisi pysynyt samana vaikka henkilö olisi nähnyt sarjan loppuun asti? En tosiaan viitsinyt tuoda tätä esiin paneelin aikana eräistä syistä.

Niin ja kuinka tunnettuja .hack-pelit ovat suomessa? Seuraan tosin aika löyhästi pelirintamaa mutta ovat ainakin minulta menneet totaalisesti ohi. Entä mitä muita vastaavia esimerkkejä on joista on sekä peli että anime? Zone of Enders? On muuten ainoa mikä äkkiseltään tulee ainakaan minulla mieleen.

Anime-unioni

Enpä tästä muuta mainitse kuin sen että animeunioni on mielestäni parasta mitä Suomen animeharrastukselle on tapahtunut pitkään aikaan.
Jatkakaa :wink:

Mangan luominen

Tästä jäi hieman sekava jälkimaku, mutta se kyllä johtui pääasiassa siitä että olin tuossa vaiheessa niin turpeessa että lauseita vilahti toisesta korvasta sisään ja samantien toisesta ulos. Loppupuolella tuli kyllä hyviä parannusehdotuksia mitä animeunionin osalta voidaan tehdä. Jonkinlaisen linkkilistan luominen taiteilijoiden sivuille ja kaikennäköisten tutoriaalien luokse on hyvä idea ja varmasti sopisi vaikka finnmangan osastolle.
Ja taiteilijoille tosiaan tiedoksi että tussauksessa mikä tahansa lasipyötä/lamppu-yhdistelmä on paras ystävänne :)

Tässä tämän aamun muistikuvat.. Kettu kuittaa
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Elo 04, 2003 19:44

FoxJones kirjoitti: Kyuu: Lukemasi erityisopettajan antama lausunto..
Onko lausunnon antaja nähnyt sarjan loppuun asti? Loppupuolella tarinahan menee hieman synkäksi. Jos ei, niin voiko olettaa että lausunto olisi pysynyt samana vaikka henkilö olisi nähnyt sarjan loppuun asti? En tosiaan viitsinyt tuoda tätä esiin paneelin aikana eräistä syistä.
Eipä tuota kokonaan ehtinyt demota, tosin aion toimittaa hänelle enemmän settiä myöhemmin.

Toisaalta, eikös tuo koske aika montaa ei-animeteostakin. Tarina syvenee toki, ei se muuten paljoa voisi edetäkään. Eihän toki sellaista animea (tai mitään muutakaan teosta) ole joka ei aina jotain henkilöä suututtaisi, mutta oleellista on todeta että asiantunteva henkilö voi todeta materiaalin sopivaksi - asia, jota ei ole toistaiseksi nähty.

Ja kuten paneelissa myös todettiin, kanava kyllä itse katsoo läpi ja tekee päätökset. Tällaiset lausunnot voivat vain antaa suuntaviittoja. Mutta niitä tarvitaan.
FoxJones kirjoitti: Niin ja kuinka tunnettuja .hack-pelit ovat suomessa? Seuraan tosin aika löyhästi pelirintamaa mutta ovat ainakin minulta menneet totaalisesti ohi. Entä mitä muita vastaavia esimerkkejä on joista on sekä peli että anime? Zone of Enders? On muuten ainoa mikä äkkiseltään tulee ainakaan minulla mieleen.
Kyllähän aika monesta animesta on tehty pelejä, harvaa vaan tänne asti. Periaatteena kai oli lähinnä pitää silmät auki, minun pitäisi joku päivä ehtiä tekemään jutustelua muiden pelialan ihmisten kanssa ja katsoa tilannetta.
FoxJones kirjoitti: Anime-unioni
Enpä tästä muuta mainitse kuin sen että animeunioni on mielestäni parasta mitä Suomen animeharrastukselle on tapahtunut pitkään aikaan.
Jatkakaa :wink:
Nimenomaan. Seuraava miitinki näillä näkymin lokakuussa.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

M-Arkku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M-Arkku » Ti Elo 05, 2003 00:07

'Con oli ja 'Con meni, onneksi en myöhästynyt junasta. Kaikin puolin onnistunut tapahtuma, sekä Animeconin, että Finnconin puolella. Ohjelmaa oli liiankin kanssa. joka tunti sai painiskella mitä haluaa nähdä, kun samaan aikaan on ainakin kaksi tai kolme mielenkiintoista ohjelmanumeroa. Tästä syystä ehkä tietoisesti tai tiedottomasti (ainakin osittain tajuttomasti) kuitenkin seurasin enimmäkseen Animeconin ohjelmaa.
FoxJones kirjoitti: Toinen positiivinen yllätys oli animeconin GoH Jonathan Clements. Hatunnosto hänelle että saapui tänne keskelle ei mitään. Täytyy myöntää että minulla oli aika pahoja ennakkoluuloja henkilöstä kun esitteestä nopeasti selattuani heppu vaikutti pahalta dubbi-sedältä
Samaa mieltä, ehdottomasti onnistunut vierasvalinta, vaikka alkuun tuntui hiukan ankealta, juuri tuon FinnconX-esitteen antaman kuvan perusteella. Näin jälkeenpäin ei voi ollenkaan sanoa noin. Onneksi eksyin seuraamaan kaffeeklatchia jo lauantaina ja tämän jälkeen seurasinkin kaikki luennot/paneelit josa hän oli. Nyt on pakko hommata ainakin luettavaksi miehen kirjoittamia kirjoja animesta ja mangasta. Ja jos jollain on miehen laulama mandariininkiinankielinen versio Ice Ice Baby:sta jossain muodossa niin saa ilmoittaa 8)

Kaikenkaikkiaan paljon monenlaista ohjelmaa oli ja jotain ajatuksia ja vinkkejä tarttui mukaan syksyn seminaaria ajatella, joka on jo vain puolentoista kuukauden päästä.
Eräs parhaista 'conin anneista oli kuitenkin se, että pääsi tapaamaan muitten animeyhteisöjen/kerhojen/yhdistysten porukkaa ja pohtiman naamakkain Animeunionin ja animen sekä mangan tulevaisuuttta Suomessa. eri paneeleissa ja niiden ulkopuolella Tästä on hyvä jatrkaa

Seuraavaa Animeconia odotellessa.
Markku Mulari
Oulun SuurSensei

"When I dream, I want a pony."
- The Acts of Gord: The Book of Chronicles, Chapter XXI -

Yozora
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora » Ti Elo 05, 2003 11:33

M-Arkku kirjoitti:Ohjelmaa oli liiankin kanssa. joka tunti sai painiskella mitä haluaa nähdä, kun samaan aikaan on ainakin kaksi tai kolme mielenkiintoista ohjelmanumeroa. Tästä syystä ehkä tietoisesti tai tiedottomasti (ainakin osittain tajuttomasti) kuitenkin seurasin enimmäkseen Animeconin ohjelmaa.
Minä painotuin myös enemmän Animeconin ohjelmaan, vaikka sehän toisaalta olikin pääasiallinen syy paikalla olooni. Finnconin puolella en käynyt oikeastaan kuuntelemassa kuin yhden fanfiction paneelin (piti kuunnella kaksi, mutta en kissankorvatyöpajalta ehtinyt siihen ensimmäiseen ;;_;;), muuten keskityin animeen.

Ja olen aivan samaa mieltä, että ohjelmaa oli PALJON. Pariinkin otteeseen kävi niin, että piti jättää jokin mielenkiintoinen luento väliin, koska muualla oli jotain muuta, minkä ehdottomasti halusi myös nähdä. En itse ollenkaan ehtinyt esim. Translating Japanese -luennolle, koska kissankorvat oli pakko saada. Ja jäipä Jonathan Clementsin nimmari myös saamatta, kun läsnäoloa vaadittiin muualla. :/

Mutta juu, hieno oli 'Con. Cosplayrien suuri määrä yllätti kyllä täysin. En tiennyt ollenkaan, että Suomessa on noin hyvinvoiva cosplay-perinne. Hävettää myöntää, etten edes tuntenut kaikkia näkemiäni hahmoja. Omani ei mielestäni ollenkaan ollut niistä paras, mutta ihmiset on outoja.

Haluankin näin lennossa kiittää kaikkia jotka äänesti minua (selvennykseksi sanottakoon, että minä olin se tyyppi, jonka Gaara-cosplay voitti sunnnuntaina :P). Onhan se aina upeaa, että tällä tavalla saa tunnustusta kovalle työlleen. KIITOS KAIKKI! o^______^o

Yesh. Paras luento oli omasta mielestäni ehdottomasti Jonathan Clementsin puhe digitaalisesta animesta. Se mies kyllä täysi riot. XD Näin jälkikäteen voin myös sanoa, että minua otti melkoisesti päähän Nelosen edustajan asenne animeen. Minä ainakin olin huomaavinani, että hän piti animea joko selvästi lapsille suunnattuna (linjalla Digimon, Pokemon...) tai sitten aivan aikuisille suunnattuna hentaina. Entäs kaikki ne hienot animet, jotka mahtuu siihen väliin? Ei kaikki animet mielestäni ollenkaan vaadi late night-ohjelmapaikkaa...

Mutta mad props järjestäjille. Oli mahtava viikonloppu, enkä malta millään odottaa seuraavaa Animeconia. *thumbs up*
Unfit to be a Gundam Meister.

ninja-burger

Viesti Kirjoittaja ninja-burger » To Elo 07, 2003 22:36

hyvä oli animecon

ainoa asia joka jäi harmittaan että en saannut hardboiledin parempaa dvd versiota ostettua kun ne oli ostettu heti ensimmäisinä dvd honkkari puolelta. :cry: :cry: :cry: :cry:
you cant make a bad game if you have lots of ninjas in the game

saa nauraa
www.realultimatepower.net

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”