Arctic Triben AMV esitelmä/näytäntö Animecon II:ssa

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Lupus_Lupus
Viesti:

Arctic Triben AMV esitelmä/näytäntö Animecon II:ssa

Viesti Kirjoittaja Lupus_Lupus » Su Heinä 27, 2003 23:26

Oletan että tiedätte mitä animemusiikkivideot (lyhennettynä AMV:t) ovat. Suomeen perustettiin AMV:tä tuottava studio 10.5.2003. Päädyimme Arctic Tribe nimeen. Tällä hetkellä meillä on kymmenen jäsentä, joista kaikki ovat suomalaisia. Kaikki eivät ole tehneet omia videoita vielä, kuten minä. Lisää inffoa meidän studiosta löytyy Arctic Triben foorumilta.

Itse asia miksi kirjoittelen on se, että studiomme on saanut luvan pitää AMV esitelmän/näytännön Animecon II:ssa 2.8.lauantaina klo: 16.00. Meitä ei ole vielä virallisessa ohjelmassa, koska idea tästä muotoutui ajatuksissamme vasta viikko sitten. Olemme paiskineet paljon hommia tämän eteen ja ohjelmassa tulee olemaan kertominen AMV:den historiasta, tekemisestä, laki asiasta ja nykytilanteesta. Sen lisäksi näytämme videoita studiomme tuotannosta 3-4 kpl ja mestariteoksiksi luokittelemiamme videoita muilta tekijöiltä sen verran kuin ehdimme.

Itse Animecon ei ota vastuuta videoiden näyttämisestä. Jos tekijänoikeuksien kanssa tulee hankaluuksia, vastuu on meidän. Olemme valmiita ottamaan tämän riskin, mutta toivottavasti kaikki tajuavat, että videot ovat hyvää mainosta niin käytetylle musiikille kuin animellekin. Tämä on fanitoimintaa emmekä tee tästä mitään rahaa (päin vastoin). Olen ottanut yhteyttä pariin AMV tekijään Amerikoiden puolella ja pyytänyt lupaa näyttää heidän videoitaan. Odottelen vielä vastausta.

Aiomme jakaa tilaisuuden jälkeen infolehtisiä ja CD:tä missä on Arctic Triben tuotantoa. CD:tä on rajoitettu määrä ja pari ihmistä on jo varannut omansa. Itse conissa meidät tunnistaa animemusicvideos.org rintamerkistä, jossa lukee nickkimme, oikea nimi ja Arctic Tribe. Lisäksi meillä on viraliset Animecon II:sen esiintyjien rintamerkit. Toivottvasti jokunen teistäkin eksyy kuuntelemaan esitystämme.

/end mainostus

Henkilökohtaisesti olisin hyvin kiinnostunut kuulemaan minkälainen historia AMV:llä on ollut Suomessa. Onko tämä todellakin ensimmäinen kerta, kun niitä näytetään julkisessa tapahtumassa? Onko Suomessa muitakin animemusavideoiden tekijöitä? Vai onko Arctic tribe ensimmäine Suomalainen studio? Mikä tahansa inffo kelpaa. Olen utelias luonteeltani.

Lupu (Lupus_Lupus)

FoxJones

Viesti Kirjoittaja FoxJones » Ma Heinä 28, 2003 00:41

Kyllä meitä on.. Huvikseen piti kokeilla onko se edes mahdollista saatavilla olevilla resursseilla ja olin ainakin itse tuotoksiini kohtuu tyytyväinen. Näistä kokeiluista on syntynyt kaksi "harjottelutyötä". Kolmatta tein sitten jo puoliksi tosissani (omaksi huvikseni kuitenkin) ja ostinpa kuvamateriaalinkin DVD:nä ihan sen takia että sain ripattua hyvälaatuiset raakakopiot jaksoista :)
Tulen myös varmasti tekemään niitä vielä lisää.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Oniichar

Viesti Kirjoittaja Oniichar » Ma Heinä 28, 2003 10:07

Ensimmäisessä Animeconissa `99 oli animemusiikkivideoita joidenkin ohjelmien yhteydessä.
"I don`t want to admit it... The mistake caused by our youth."
-Akai suisei no Char Aznable

Yozora
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora » Ma Heinä 28, 2003 13:52

Siskollani (frostious) olisi yksi AMV tehtynä, Narutosta. Valitettavasti emme ole saaneet sitä mihinkään julkisesti vielä, koska emme omista omia domaineita tms. Kazaalla se kyllä kiertää...

Ja kyllä, mainostan omaa siskoani. :P
Unfit to be a Gundam Meister.

Taffeli

Viesti Kirjoittaja Taffeli » Ma Heinä 28, 2003 14:31

Haa, tämähän vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. En edes tiennyt että tälläistä toimintaa on.
Todella hyvä lisä animeconiin.

Ei näy tuolla ohjelmistossa tosiaan vielä mitään tästä, toivottavasti kuitenkin kaikki järjestyy ja pääsee noita ihastelemaan.

Lmmz
Otaking
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lmmz » Ma Heinä 28, 2003 15:19

Itse en oikein aina jaksa animemusiikivideoita ymmärtää, ainakaan sellaisia, joissa otetaan jonkun länsimaisen artistin kappale ja siihen ladotaan sekalainen kasa erilaisia animeclippejä videoksi. Tulokset ovat yleensä aika tönkköjä (ehkä ainoat siedettävät ovat olleet Weird Alin kappaleista tehdyt pari pätkää).

Liian usein näkee teoksia, joissa musiikki on pääasia ja sitten koitetaan epätoivoisesti haalia kasaan kohtauksia, jotka edes jotenkin etäisesti tukisivat musiikkia, tuloksena on aika väkisin väännetyn näköistä heikkoa settiä. Sen sijaan jos lähdetään animepätkästä ja tehdään siitä sen sisältöä promotoiva musiikkivideo ja musiikiksikin otetaan joko sarjan omaa musiikkia tai jotakin muuta sopivaa, kuten klassista, niin voi olla paljon parempi tulos luvassa. Hyvänä esimerkkinä Kodomo no Omochan "Caffeine Enconium" tai KareKanon "Baka Children".

Tuo luvaton esittäminen on aika rajoilla, miten meinaatte tuon "epävirallisen esittämisen" käytännössä hoitaa, kävelette sisään Coniin telkkari ja läppäri kainalossa, iskette ne johonkin nurkkaan ja pistätte pyörimään?

Virallisesta ohjelmakartasta tuota tuskin ja toivottavasti tulee löytymään. Aika on nyt erittäin tulenarka kaikenlaisille tekijänoikeusongelmille, joten kannattaa olla varsin tarkkana ettei kaatele lisää bensaa liekeille. On aivan sama, onko tapahtuma Animeconin virallinen vai ei, jos tulee negatiivista julkisuutta, niin media ja vihjeettömät päättäjät ovat ennenkin osoittaneet hämmästyttävän taitonsa yleistää kohtuuttomuuksiin asti.
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

Lupus_Lupus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lupus_Lupus » Ma Heinä 28, 2003 17:00

Joo toiminta on oikeastaan vasta päässyt aluilleen. Kaikki on tapahtunut todella nopesti. Hyvä kun on kyydissä pysynyt, mutta hauskaa on tähän mennessä ollut studion kanssa. Olen iloinen, että tälle löytyy kiinnostusta vaikka vähän pienellä varoitusajalle ilmoitus tulikin.
P-Chan kirjoitti:Ensimmäisessä Animeconissa `99 oli animemusiikkivideoita joidenkin ohjelmien yhteydessä.
Niin vähän arvelinkin. Luultavimmin niitä on näytelty myös yhdistysten anime illoissa. Vai olenko ihan väärässä?
Yozora kirjoitti:Siskollani (frostious) olisi yksi AMV tehtynä, Narutosta. Valitettavasti emme ole saaneet sitä mihinkään julkisesti vielä, koska emme omista omia domaineita tms. Kazaalla se kyllä kiertää...

Ja kyllä, mainostan omaa siskoani. :P
Suomessa on siis toinenkin nais-AMV intoilija minun lisäkseni. ^_^ Hienoa. Toivottavasti tulette Animeconiin niin voin tavata teidät.

Tuosta videoiden hostaamisesta... www.animemusicvideos.org on mahdollisuus hostata videoita ilmaiseksi pienin varauksin. Lukekaa lisää aiheesta: the dangling Carrot, The Golden Donut ja Upload and Download Restrictions. Sinne pystyy siis saamaan videonsa, mutta pitää olla jäsen. Eikä sitten pelimusiikkivideoita. Ne eivät kuulu sinne. Ainostaan jäsenet pystyvät lataamaan local-linkkeistä. Direct ja Indirect linkit toimivat kaikille. Uusilla jäsenillä on viikon tai parin aika liitymisen jälkeen ennen kuin he pystyvät lataamaan local-linkeistä. En muista nyt tarkkaan miten pitkä se aika oli.

Tässä on vielä alustava lista videoista mitä aiomme näyttää omasta tuotannostamme:
Boom! by Grekon
Love Doesn't have to hurt by Venomi
The Case of Nandaba Naota by Janzki

Näitä videoita ajattelimme näyttää muiden ihmisten videoista. Nämä voivat vielä muuttua, koska en ole kuullut vielä takaisin päin Amerikoista. Videoiden tekijöiltä pitää nimittäin kysyä lupa.
Odorikuruu by aokakesu (Aokakesu Digital)
Sappy Self-Indulgence by Kusoyaro (Kysoyaro Productions)
Right Now Someone Is Reading This Title by dokidoki (Doki Doki Productions)
Always by Trythil
Lammaz kirjoitti:Itse en oikein aina jaksa animemusiikivideoita ymmärtää, ainakaan sellaisia, joissa otetaan jonkun länsimaisen artistin kappale ja siihen ladotaan sekalainen kasa erilaisia animeclippejä videoksi. Tulokset ovat yleensä aika tönkköjä (ehkä ainoat siedettävät ovat olleet Weird Alin kappaleista tehdyt pari pätkää).

Liian usein näkee teoksia, joissa musiikki on pääasia ja sitten koitetaan epätoivoisesti haalia kasaan kohtauksia, jotka edes jotenkin etäisesti tukisivat musiikkia, tuloksena on aika väkisin väännetyn näköistä heikkoa settiä. Sen sijaan jos lähdetään animepätkästä ja tehdään siitä sen sisältöä promotoiva musiikkivideo ja musiikiksikin otetaan joko sarjan omaa musiikkia tai jotakin muuta sopivaa, kuten klassista, niin voi olla paljon parempi tulos luvassa. Hyvänä esimerkkinä Kodomo no Omochan "Caffeine Enconium" tai KareKanon "Baka Children".
Erittäin hyvä pointti. Maailma on pullollaan aivan surkeita AMV:tä. Pahimpina näissä piireissä pidetään yhdistelmää Dragon Ball Z ja Linkin Park. Vaikeampaa on löytää ne parhaat tuhansien huonojen videoiden joukosta. Minun AMV harrastukseni on vielä aika alkutekijöissä. Olen nähnyt noin 600 videota. Kyllä siihen määrään on jokunen huippu videokin mahtunut. Esimerkiksi juuri nuo Kevin Caldwellin videot joista Caffeine Enconium on yksi.

Sarjan oman musiikin yhdistäminen kyseiseen animeen ei välttämättä ole niitä parhaita ajatuksia, mutta kaikki ovat vapaita omaan mielipiteeseesnä. Sitä ei pidetä kovin omaperäisenä ja se on myös liian helppo ratkaisu mielestäni.
Lammaz kirjoitti:Tuo luvaton esittäminen on aika rajoilla, miten meinaatte tuon "epävirallisen esittämisen" käytännössä hoitaa, kävelette sisään Coniin telkkari ja läppäri kainalossa, iskette ne johonkin nurkkaan ja pistätte pyörimään?

Virallisesta ohjelmakartasta tuota tuskin ja toivottavasti tulee löytymään. Aika on nyt erittäin tulenarka kaikenlaisille tekijänoikeusongelmille, joten kannattaa olla varsin tarkkana ettei kaatele lisää bensaa liekeille. On aivan sama, onko tapahtuma Animeconin virallinen vai ei, jos tulee negatiivista julkisuutta, niin media ja vihjeettömät päättäjät ovat ennenkin osoittaneet hämmästyttävän taitonsa yleistää kohtuuttomuuksiin asti.
Järjestäjien kanssa on sovittu asiasta. Esitys pidetään jossain video huoneessa, joten käytössämme on video tykki ja DVD soitin sekä piirtoheitin. Lain kannalta liikumme harmaalla alueella. Puhumme siitä esityksessä. Usko pois sitä on todella mietitty ja asoista on otettu selvää. Mikään "epävirallinen" ohjelma numero tämä ei ole. Sen pitäisi näkyä siinä printatussa ohjelmassa sitten paikan päällä. Ohjelma vasta lähetettiin Animeconin vastaaville viime perjantaina, joten meitä ei näy netissä olevassa ohjelmassa.

Minä lähden mökille viettämään lomiani nytten. Jätän vastailun Venomin huostaan. Hän saa luvan edustaa studiotamme täällä... kunhan ensin liittyy.

Lupu (Lupus_Lupus)

Yozora
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yozora » Ma Heinä 28, 2003 17:31

Lupus_Lupus kirjoitti:Suomessa on siis toinenkin nais-AMV intoilija minun lisäkseni. ^_^ Hienoa. Toivottavasti tulette Animeconiin niin voin tavata teidät.
Toki tullaan. En tiedä kuinka hyvin tunnet animea Naruto, mutta me ollaan ne kaksi tyyppiä jotka cosplayaa Dosuna ja Gaarana. Siis toisella on paljon armeijakuosia ja toisella punaiset hiukset, isot mustat silmänympärykset ja potti selässä. Lisäksi meillä on Cosplay Finlandin punaiset badget. Toivottavasti tunnistat meidät. ^-^
Lupus_Lupus kirjoitti:Tuosta videoiden hostaamisesta... www.animemusicvideos.org on mahdollisuus hostata videoita ilmaiseksi pienin varauksin. Lukekaa lisää aiheesta: the dangling Carrot, The Golden Donut ja Upload and Download Restrictions. Sinne pystyy siis saamaan videonsa, mutta pitää olla jäsen. Eikä sitten pelimusiikkivideoita. Ne eivät kuulu sinne. Ainostaan jäsenet pystyvät lataamaan local-linkkeistä. Direct ja Indirect linkit toimivat kaikille. Uusilla jäsenillä on viikon tai parin aika liitymisen jälkeen ennen kuin he pystyvät lataamaan local-linkeistä. En muista nyt tarkkaan miten pitkä se aika oli.
Yesh. AMV.org on kyllä tuttu paikka noin muuten, sieltä on tullut pariin otteeseen tullut latailtua musavideoita. Täytyy käskeä systeriä tsekkaamaan no hostaus-jutut kunhan se seuraavan kerran raahautuu koneelle. :/
Unfit to be a Gundam Meister.

Lupus_Lupus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lupus_Lupus » Pe Elo 01, 2003 09:38

Yozora kirjoitti:
Lupus_Lupus kirjoitti:Suomessa on siis toinenkin nais-AMV intoilija minun lisäkseni. ^_^ Hienoa. Toivottavasti tulette Animeconiin niin voin tavata teidät.
Toki tullaan. En tiedä kuinka hyvin tunnet animea Naruto, mutta me ollaan ne kaksi tyyppiä jotka cosplayaa Dosuna ja Gaarana. Siis toisella on paljon armeijakuosia ja toisella punaiset hiukset, isot mustat silmänympärykset ja potti selässä. Lisäksi meillä on Cosplay Finlandin punaiset badget. Toivottavasti tunnistat meidät. ^-^
Tokihan minä Naruton tiedän ja Dosun ja Gaaran. Artic Tribellä on amv.orgin vaaleat badget. Katsotaan, jos kohdataan.

Ilmoitusluontoinen asia vielä: Arctic Triben AMV esitelmä/näytäntö Animecon II:ssa on siirretty meidän pyynnöstämme lauantaille klo: 18-19. Edellinen aikamme oli samaan aikaan kuin cosplay kisa, joten tämän pitäisi sopia anime ihmisille paremmin. Haluan nimittäin itsekin katsastaa sen cosplay kisan. :wink: Saimme lisäksi käyttöömme isomman salin. Nyt olemme ykkös salissa. Video asiat ovat kunnossa, joten tervetuloa katsastamaan näytöksemme.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Elo 01, 2003 15:35

Tässä vaiheessa olen itse varovaisen utelias ja taidanpa tuohon aikaan olla paikallakin. Sen verran laidasta laitaan mielestäni tämä touhu on mennyt että en uskalla sanoa juuta tai jaata ennenkun itse näen.

Voisimme myös ehkä harkita näyttävämme jossain Hidoin tapahtumassa näitä, jos olette halukkaita toimittamaan demomateriaalia jossain vaiheessa.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

frag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja frag » La Elo 02, 2003 17:52

iiih 10 min aika ehtiä sinne ykkös saliin >_< ei jaksaa millään kävellä ku tulin just sielt :P

Esrhan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esrhan » Su Elo 03, 2003 20:31

Aplodeja Arctic Tribelle!

Vaikka tekniikka ei pelannutkaan täydellisesti, niin muuten esitys oli onnistunut todella hyvin. Näytettävät videot oli valittu erinomaisesti. Harmi vain, että aikaa ei ollut paljoakaan ylimääräistä.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Elo 03, 2003 20:35

Vähän omia kommentteja tapahtumasta seuraa.

Sainkin siellä myös jo juteltua ja luvattiin demomatskua vähän paremmalla laadulla Hidoin tapahtumiin, kiitokset jo etukäteen. Mielestäni tämä on varsin sopivaa vaihtelua ja mukavaa täytettä taukoja varten. Sitäpaitsi, kiinnostusta löytyy.

Korostan, että olen äärimmäisen huono tuomaroimaan musiikkivideoita, en ole koskaan niitä oikein katsellut. Erinäiset kohdat näyttivät kuitenkin hauskoilta ja omaperäisyyttäkin oli uskallettu käyttää. On ihme, jos tätä vauhtia ei saada Suomen lippua maailmankartalle tämän(kin) aiheen tiimoilta. Työtä ja aikaa siihen vaaditaan varmasti, mutta henkilöt ja taito tuntuvat löytyvän. Toki minua itseäni huolestuttaa aika lailla tuo lainmukaisuus, mutta kuten todettua - ihan suoraa faktaa ei oikein ole. Toivon kuitenkin, että pidätte molemmat silmät auki tämän osalta. Animeharrastajien piirissä on tärkeää kulkea oikealla puolella tietä.

Pientä kritiikkiä minulta irtoaisi tuossa alussa ollutta esitelmää kohtaan. Mikrofoneja olisi ehkä vähän paremmin voinut käyttää ja esitelmän lukeminen suoraan paperista ei ole koskaan oikein toimivaa. Juttua olisi ehkäpä voinut hieman tiivistää ja suunnata nimenomaan paikalla olleelle yleisölle. Ymmärtääkseni toki aikataulunne oli tiukka, joten mainiota että ylipäänsä mitään saitte tehtyä. Mutta jatkon varalta vähän ajateltavaa, tätä menoa pääsette/joudutte samaa tarinaa kertoilemaan eri animeyhdistystenkin tapahtumissa, uskoisin.

Kaiken kaikkiaan, nyt on mielestäni hyvä aika tutustuttaa maamme harrastajat Artic Tribeen ja animemusiikkivideoihin entistä paremmin. Ehkäpä voisitte harkita myös demo-cd:nne alkuun videopätkää, jossa kerrotte harrastuksesta hieman. Tai sitten mukaan sopiva lappunen. Videot ovat kivoja, lyhyt taustatarina avartaa asiaa vielä hieman paremmin.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Grekon

Viesti Kirjoittaja Grekon » Ma Elo 04, 2003 00:09

Kiitoksia kaikista suosionosoituksista... En olisi aluksi uskonut jutun onnistuvan näin hyvin ja että yleisö olisi ollut noin innokas... Harmi kun mitään lauantaina ei ilmoitettu siitä että pidimme Sunnuntaina klo 10 uuden videoiden näytännön ja tällä kertaa pelkästään videoiden katselemista...

Jaa että meidän pitäisi tulla pitämään esityksiä animeseuroille... Tuo oli odottamaton yllätys, mutta minä olen ainakin innolla tulossa(kunhan vaan tietää asiasta vähän aikasemmin kuin kaksi viikkoa etukäteen niinkuin tämän viikonloppuinen esitys)

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Elo 04, 2003 00:10

Tuli vaan mieleen, että minun mielestä se on ainakin jossain välissä ihan mielenkiintoinen optio. Mutta enpä usko että tästä tarvii nyt tai heti murehtia, mutta tässä tulevien kuukausien aikana varmaankin voi tulla puheeksi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”