CosplayGaala 2012 - jälkilöylyt

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

CosplayGaala 2012 - jälkilöylyt

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Marras 27, 2012 00:55

Pim, gaala tuli, gaala meni, antakaa kuulua!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Re: CosplayGaala 2012 - jälkilöylyt

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Marras 27, 2012 01:16

Ja röyhkeästi heti asiaan omalta osaltani. Tärkeimpänä todettakoon, että...

Kuvat tulevat tänne: http://kuvat.aniki.fi/c/104

Kuvauksellisia kommentteja

Itse toimin nyt ensimmäistä kertaa lavakuvaajana joten tässä on varsin hyvä tilaisuus myös oppia - toisin sanoen, kommentoikaa tulosta. Julkaisen viikon aikana lavakuvia pala kerrallaan. Näissä menee aika huomattava aika käsittelyssä, elikä en saa julki näitä sillä vauhdilla mitä studiokuvat parhaimmillaan tulevat. Studiokuvan käsittely vie yleensä sekunteja ja otettujen/julkaistujen kuvien määräsuhde on yleensä 2/1. Lavakuvissa menee minuutteja ja suhde on luokkaa 10/1. Jälkikäsittelyssä kokeilen hieman eri tyylejä, etenkin jos samasta aiheesta on useampia kuvia tarjolla. Joissain rajaan tarkoituksella kauemmas, toisissa tiukemmin. Toisissa jätän enemmän valoja esille, toisissa koitan painottaa vain esiintyjiä enkä ympäristöä. Seassa on myös valokuvauksellisesti varsin surkeita "hassuja taidekuvia" pari huvin vuoksi.

Ensimmäisenä sain pihalle kuvia Chotto!Chocolaten tanssiesityksestä. Jos tanssiryhmän persoonia tätä lukee, voin toimittaa kaikki kuvat myös zippipakettina teille, jos haluatte omille kotisivuille tai jonnekin muualle käyttöön.

Muita kommentteja

Lyhyt versio? Fiilis oli jees, aloittelijoiden kisa erinomainen ja olosuhteet haastavat. Järjestäjät itsekin totesivat moneen otteeseen Glorian rajallisuudet tässä ja siitä voi olla samaa mieltä. Mitään kuitenkaan isoja kömmähdyksiä ei käynyt ja asiat, joiden oli tärkeä sujua, myös sujuivat. On ehdottomasti mainittava myös CosplayGaalan parantava vaikutus. Olen ollut viikkoja pahasti kipeänä, mutta gaalapäivän jälkeen olo on selvästi vähän parantumaan päin. Cosplay parantaa ihmisiä.

Chell-sama

Viesti Kirjoittaja Chell-sama » Ti Marras 27, 2012 03:54

Cosplaygaala Tällä kertaa.
Oli huikea parannus viimevuotiseen, niin ohjelman kuin tunnelmankin puolesta. Cosplaykisat olivat viihdyttävää seurattavaa ja viihdyttäviä esityksiäkin löytyi niin kisan puolesta, kuin väliaikashown muodossakin.
Narikka myöskin oli tällä kertaa ilmainen. Tästä ERITTÄIN suuri plussa.
Juomatarjoilun totaalinen puuttuminen glorian sisällä taas oli miinusta. MangaCafé myöskään ei kuulemma SAANUT myydä juotavaa tapahtumassa ollenkaan, mikä oli mielestäni vain huono vitsi. Terveisiä "pointless rules comiteelle", ketä tässä tapauksessa ikinä ovatkaan. Hankkikaa elämä.

Mutta ohjelmista tällä kertaa. (Valitettavasti olin syömässä 'Cosplay on kivaa' ohjelman aikana.)
FFFight:
Ihmiset osallistukaa tähän. Tämä kun on edelleen sellainen yleisöosallistuttava ohjelma ja ainoaa laatuaan. Niin on vain harmillista että osallistujia ei tahdo löytyä. Kaikille paikalla olevillehan kyllä aina kelpaa hyvä fightti ja show. Mutta, niin onneksi kuin valitettavasti, FFFight voi olla vain niin hyvä kuin sen varsinaiset osallistujat. Ennakkoilmoittautuminenkin kun tässä tällä kertaa myöskin oli (Vai eipä tullut minun korviini asti) niin ne ihmiset joilla on vähän enemmän innostusta tehdä pientä esitystä voivat suunnitella taistelunsa etukäteenkin. Kyllä nyt edes muutama kiinnostunut ihminen täytyy vielä olla olemassa. Vai päättivätkö nämä mahdolliset osallistujat myöskin vaipua eläkkeelle FFFightista visual gayn mukana?

Cosplay:
Cosplaykisojen puolelta oli hyvää seurattavaa joka sarjassa. Muutamia esityksiä olisi ehkä voinut vielä hioa mutta sentään osallistujia oli joka sarjassa enemmän kuin palkintoja.
Aivan eritysesti mieleen (Niin että näin myöhään yölläkin muistuu) jäivät ainakin Slenderman (Hyvä idea, loistava toteutus), sekä ryhmäkisan Akuankka, portugalilaisine serkkuineen (Yksinkertaisen toimivan humoristinen ja hauska esitys.)

Chotto!Chocolate:
Kiitos! Erinomaista showta. Tälläisiä esityksiä kaipaan cosplayasuissa enemmänkin. Siis joko tanssin tai minkätahansa muunkin, hyvin harjoitellun ja näyttävän esityksen muodossa.
Paras väliaikashow ikinä. Ja 4 eri koerografiaa? Impressed.
Suuret rispektit teille.

Kiitos kaikille esiintyjille, kuvauspisteelle ja lavalle uskaltautuneille.
Until next con.
The question is not, who is going to let me. But who is going to stop me.

Rewe

Viesti Kirjoittaja Rewe » Ti Marras 27, 2012 16:51

Taisipa tosiaan ensimmäinen kerta, kun CosplayGaala tuli katsastettua. Edellisinä vuosina on ollut päällekkäisyyksiä, tai on kuullut liian myöhään, tai ei ole kuullut ollenkaan... Tai on vaan joku ollut liian kuollut. Kuitenkin tänä vuonna saavuin. Viesti tapahtuman ajankohdasta tuli puskaradiosta.

Tapahtumapaikkana Gloria on aina vähän pelottava - hapenpuute ja ihmistunku tulevat ensimmäisinä sanoina mieleen, kun yhdistää vastaavan harrastajatapahtuman ja Glorian. Nyt paikalla oli yllättävän vähän populaa, mutta toisaalta tämä helpotti mm. vessajonoja. Muutenkin oli vähän rennompaa kun omaa istumapaikkaa ei pitänyt vahtia kynsin ja hampain... Tosin kuin monissa muissa tapahtumissa - Gaalassa pääsi istumaan! Se oli varsin mukavaa, kun ainakin minä vielä kärsin vielä jalkavamman jäämistä. ;;~;;

Vesipisteiden puuttuminen oli yksi erittäin iso miinus. Tapahtumasta tiedottaminen ja sen markkinointi oli aika heppoista. En varmasti olisi kuullut mistään muualta kuin siitä puskaradiosta, että ko. tapahtuma on silloin ja sinne voisi mennä. Enemmän saisi huudella, sillä tapahtuma oli kuitenkin tosi muikea. Pienet tapahtumat ovat virkistäviä isojen jättien rinnalla.

FFFightista kiitos FFFollowersille! Chibiconissa Helsingissä näkemääni FFFollowersiin järjestämään faittiin verrattuna asiat sujuivat huomattavasti paremmin. Loistavaa esitystä järjestäjä porukalta, harjoiteltua ja ideoitua settiä, jota oli mukava seurata. Poikkesi aika huikeasti siitä Chibiconin "Meitä tuli tänne vain minä, ku oli pakko, kun kukaan muu ei halunnu tulla tähän tapahtumaan"- tyylisen lausahduksen aiheuttamasta "Ai minä tulin tänne onko tämä nyt huono tapahtuma?"-vibasta. Gaalan faitteihin vaan innokkaita käsiä ei pahemmin noussut, tiedotuksen ja uskalluksen puutetta ehkä tämäkin? Mieleenpainui kyllä ihana tanssitaistelupari. Ohh. Tällaista lisää. ;;~;; Ja itselleni taisi tulla mustelmia, mutta pitihän siellä lavalla käydä vähän rölläämässä...

Cosplayn taso oli aika huimaa jo siinä alottelijasarjassa. Lisäksi oli ihanaa nähdä muitakin cosseja, kun tapahtumalla ei ollut sitä ikuisen hikistä leimaa "VAIN JAPANILAISET SARJAKUVAT/ANIMET/PELIT KELPAA"-cosplayasujen natsirajausta. Kerrankin saavat kaikki kukat kukkia ja niin saisi olla useammassa tapahtumassa. Mutta kun niin ei ole niin cosplaykilpailut ovat vähän tylsää katseltavaa kun samat hahmot kierrätetään uudelleen ja uudelleen, vain koska niillä on hyvä kisata. Ehkä tämänkin puolesta kisaavien cossaajien sukupolvi on surkastunut siihen muutamaan kouralliseen.

Mutta Gaalan kisa ei ollut tylsää katseltavaa! Oli kerrankin kiva nähdä kisaajilla vähän mielikuvitusta ja hauskasti erottui mm. Slenderman, kolme caballeroa (tai siis kaksi!), Kalkkaros-mörkö ja se ihana pikku-pop-tyttö-ryhmä. Slendermanin kohdalla kyllä putosi sulaneet jäätelöt syliin ja vierustoverin hihaan. ´w`'' Kaiken kaikkijaan CosplayGaala olisi sellainen tapahtuma missä ehkä itseänikin kiinnostaisi kisata, kun ollaan vähän avarakatseisempia eikä tylsiä vanhoja homesieniä.

Chotto!Chocolaten tytöt olivat somia cosplayasuissa. Tuli varmasti tytöille kuuma, mutta vastaavaa olisi kiva nähdä myös jatkossa! Ja varmasti nähdäänkin, eikös? :3

Tiituli83

Viesti Kirjoittaja Tiituli83 » Ti Marras 27, 2012 17:12

Rewe kirjoitti:Gaalan faitteihin vaan innokkaita käsiä ei pahemmin noussut, tiedotuksen ja uskalluksen puutetta ehkä tämäkin? Mieleenpainui kyllä ihana tanssitaistelupari. Ohh. Tällaista lisää. ;;~;;
Tanssitaisteluparista se enemmän heitelty osapuoli kirjoittelee! Ihanaa että jonkun mieleen jäimme <3
Faittaajia oltaisiin tosiaan kaivattu lisää, mutta kyllähän se yllättävän hyvin lähti liikkeelle, vaikka osallistujamäärä oli mitä oli. :)

Jos joku ihana on napannut fffightin videolle, ottaisin mielelläni vastaan! Laittakaa linkkiä jos laitatte youtubeen tai jotain ^o^

Pienestä kävijä määrästä huolimatta tapahtuma toimi hienosti. Cosplayn taso oli suurimmalta osin ihan mieletöntä, ja esityksiä jaksoi seurata alusta loppuun. Chotto!Chocolaten tytöille lähtee minultakin kiitosta ^^

Kiitos kaikille! Frostbitessa näkyillään taas :))

Elec
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elec » Ti Marras 27, 2012 20:21

En halua olla julma, mutta CosplayGaalan kisojen juontaja oli todella kehno ja epäkarismaattinen! Kokoaikainen "Anteeksi, lausuin tän varmaan väärin" rupesi ärsyttämään. Jos on todella epävarma ääntämisestään, sitä voisi ehkä harjoitella etukäteen tai jotain? Minusta myös juontajan pitäisi olla nopea reagoimaan asioihin eikä jäädä kokoajan sanattomaksi.
Toivoisin ensikerralla sujuvampaa juontajaa.

-Kisoissa oli muuten hyvä taso, selvää parannusta edellisvuoteen.
- En tiedä kuvittelinko vain, mutta tänävuonna gaalassa tuntui olevan todella vähän ihmisiä?
-FFFightin järjestävät pitivät hienon shown, toivottavasti heidän ohjelmaansa nähdään myös ensivuonna jossain tapahtumissa.

Rochun

Viesti Kirjoittaja Rochun » Ti Marras 27, 2012 23:07

Olin ensimmäistä kertaa Gaalassa, joten en osaa verrata edellisiin vuosiin. Mutta pidemmittä puheitta asiaan :
Olin itse kisaajien backstagella, ja siitä en oikein osaa sanoa muuta kuin että mammoja ei taidettu olla infottu tarpeeksi. Kukaan ei tuntunut tietävän mistä ja milloin kisaajien pitäisi mennä lavalle ennen kuin vasta viime hetkellä, ja osa kisaajista joutuikin menemään edestakaisin siinä toivossa että joku osaisi vastata kysymykseen.
Ainoa keltä sain vastauksen oli itse kisaamassa, mutta kiitokset kuitenkin hälle avuliaisuudesta !

Sitten toinen asia, joka itseäni jäi vaivaamaan, nimittäin kisaajien sijoittuminen. Monen mielestä voittajat (varsinkin aloittelijoiden sarjassa) tulivat täysin nurkan takaa, ja perusteluja olisi kiva kuulla. Tarkoituksena ei ole haukkua tuomareita saati voittajia, mutta valehtelisin jos sanoisin että olen täysin samaa mieltä sijoitusten kanssa.

Mutta ihan mukava tapahtuma kuitenkin ! Sääli että näillä näkymin Gaalaa ei enää järjestetä.

Matty

Viesti Kirjoittaja Matty » Ti Marras 27, 2012 23:17

Avaanpa minäkin nyt vaihteeksi suuni, sen verran jäi hampaankoloon kaikkea kiusaamaan.
Aloitan brutaalisti miinuksilla, koska niitä nyt löytyi varsin paljon.

-Köyhääkin köyhemmät nettisivut. Minä ainakin arvostan tietoa onko narikka maksullinen vai ei, onko pukeutumistiloja, ruokailumahdollisuuksia tai mitään muuta sen kaltaista. Sivuilla ei tainnut lukea edes tarkemmin missä Gloria on, tai miten sinne pääse.
-Mainostaminen: olisitte edes yrittänyt. Jos en olisi käynnyt Gaalassa ennenkin, en olisi sen olemassaolosta tiennyt lainkaan.
-Vesipisteiden/juomamyynnin puuttuminen. Glorialla on aina kuuma, joten juotava kelpaisi varmasti kaikille käviöille.
-Cosplaykisojen juonto. Juontajan ei tarvitse olla mikään eeppisyyden keskittymä, mutta jonkinlaista sanavalmiuttapitäisi olla. "Ööö..." "En osaa kysyä mitään..." ja nimien vähän sinnepäin sanominen ei ole kauhean mukavaa katsojille, eikä varmasti myöskään hermostuneille kisaajille.
-Cossikisojen tuomarointi. Tästä jäi hyvin paha maku suuhun. Ymmärrän että tuomarien tehtävä on vaikea, mutta mielestäni ilmassa oli jonkin verran kaverien suosimista tällä kertaa. En myöskään ymmärrä oikein aloittelijoiden sarjan tuomarointia. Jos esitys ei kerran ollut pakollinen, vaan lähinnä kiva lisä, niin eikö silloin loogisesti puvun pitäisi olla pääosassa, eikä sen mitä lavalla tekee? En nyt sen pidemmin tuomaroinnista selosta, mutta jos joku haluaa kaiken kokonaisuudessaan kuulla, ole valmis kyllä selittämään.
-Vessoissa ei ollut roskiksia. Ja kun pukuhuoneita ei ollut, niin nissähän sitten cosseja ja muita vedettiin päälle, peruukeita siistittiin yms. roskaa siis syntyi.

Sitten niitä plussia
-Tilaa oli, koska ihmisiä oli niin vähän
-Pääsi istumaan
-Kavereiden näkeminen on aina ihanaa

Unohdin varmasti sanoa jotain, mutta tässä tämä nyt toistaiseksi

Xion

Viesti Kirjoittaja Xion » Ti Marras 27, 2012 23:40

RomantiC-ru kirjoitti:Olin ensimmäistä kertaa Gaalassa, joten en osaa verrata edellisiin vuosiin. Mutta pidemmittä puheitta asiaan :
Olin itse kisaajien backstagella, ja siitä en oikein osaa sanoa muuta kuin että mammoja ei taidettu olla infottu tarpeeksi. Kukaan ei tuntunut tietävän mistä ja milloin kisaajien pitäisi mennä lavalle ennen kuin vasta viime hetkellä, ja osa kisaajista joutuikin menemään edestakaisin siinä toivossa että joku osaisi vastata kysymykseen.
Ainoa keltä sain vastauksen oli itse kisaamassa, mutta kiitokset kuitenkin hälle avuliaisuudesta !
Huomasin kyseisen asian itsekin, bäkkärillä kun suurimman osan ajasta (jota sitäkin tuntui meidän ryhmällämme olevan liian vähän ^^") Gloria ei ollut ehkä aivan käytännöllisimmästä päästä, ottaen huomioon kuinka ahdasta ja tuskaista oli yrittää mahtua backstagen käytäville tilanpuutteen vuoksi, mutta kiitoksen sanaset tökkäisisin ainakin niille kaikille mammoille/random ihmisille, jotka siinäkin ahtaudessa ja tietämättömyydessä jaksoivat vastailla kysymyksiin (puvun asettamisen ja lavalle siirtymisen merkeistä puhumattakaan).
RomantiC-ru kirjoitti:Sitten toinen asia, joka itseäni jäi vaivaamaan, nimittäin kisaajien sijoittuminen. Monen mielestä voittajat (varsinkin aloittelijoiden sarjassa) tulivat täysin nurkan takaa, ja perusteluja olisi kiva kuulla. Tarkoituksena ei ole haukkua tuomareita saati voittajia, mutta valehtelisin jos sanoisin että olen täysin samaa mieltä sijoitusten kanssa.
Hmm, olettanen että tarkoitat tuolla paitsi yksilökisaa myös ryhmäkilpailua, ja kyllä tietääkseni ainakin niille jotka sitä palautetta erikseen pyytelevät myös sitä saavat, lähinnä näin jälkikäteen sähköpostilla. Kenties tänne myös joku tuomareista eksyy vastailemaan näihin sijoituksiin.
RomantiC-ru kirjoitti:Sääli että näillä näkymin Gaalaa ei enää järjestetä.
Hyvin sääli jos näin on, itse olen pitänyt Gaalasta ja sen sijoitus tapahtumakalenterissa on ollut mukava piristys näin kaamosaikaan. :(

Xion

Viesti Kirjoittaja Xion » Ti Marras 27, 2012 23:53

Rewe kirjoitti: Cosplayn taso oli aika huimaa jo siinä alottelijasarjassa. Lisäksi oli ihanaa nähdä muitakin cosseja, kun tapahtumalla ei ollut sitä ikuisen hikistä leimaa "VAIN JAPANILAISET SARJAKUVAT/ANIMET/PELIT KELPAA"-cosplayasujen natsirajausta. Kerrankin saavat kaikki kukat kukkia ja niin saisi olla useammassa tapahtumassa. Mutta kun niin ei ole niin cosplaykilpailut ovat vähän tylsää katseltavaa kun samat hahmot kierrätetään uudelleen ja uudelleen, vain koska niillä on hyvä kisata. Ehkä tämänkin puolesta kisaavien cossaajien sukupolvi on surkastunut siihen muutamaan kouralliseen.
Tähän oli pakko mainita vielä yleiset plussat! Mukavaa nähdä että myös Suomessa näitä länsimaalaisia hahmoja (jos nyt pelihahmoja ei lasketa) uskalletaan pukuilla, meinaan siis erityisesti kisoissa, missä niitä ei yleisesti ole paljon juuri rajauksien vuoksi näkynyt. Ja kuinka rakastinkaan paitsi Aku Ankka (Ryhmä nro 4 kai?) parin esitystä, myös heidän asennettaan mikä ilmeni sitten kysymyksiin vastatessa. Aivan mieletöntä! :D

Hoothoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » Ke Marras 28, 2012 00:01

Xion kirjoitti:
RomantiC-ru kirjoitti:Olin ensimmäistä kertaa Gaalassa, joten en osaa verrata edellisiin vuosiin. Mutta pidemmittä puheitta asiaan :
Huomasin kyseisen asian itsekin, bäkkärillä kun suurimman osan ajasta (jota sitäkin tuntui meidän ryhmällämme olevan liian vähän ^^") Gloria ei ollut ehkä aivan käytännöllisimmästä päästä, ottaen huomioon kuinka ahdasta ja tuskaista oli yrittää mahtua backstagen käytäville tilanpuutteen vuoksi, mutta kiitoksen sanaset tökkäisisin ainakin niille kaikille mammoille/random ihmisille, jotka siinäkin ahtaudessa ja tietämättömyydessä jaksoivat vastailla kysymyksiin (puvun asettamisen ja lavalle siirtymisen merkeistä puhumattakaan).
Suurimmat anteeksipyynnöt järjestäjien puolesta. Säheltämistä tosiaan tuli ja tiedonkulku takkusi harmittavan usein - joskus jopa niin, että me työvoimankaan jäsenet emme tienneet mitään. Olen hyvin pahoillani lavalle kaikesta menoon liittyvästä säädöstä ja kiitän kaikkien osallistujien jaksamista.

Glorian bäkkäritilat ovat surkeat (yksi syy, miksi Gaalan järjestämistä ei harkita enää uudestaan) ja lavalle pääseminen ilman säätämistä on hankalaa. Rock-keikoille Gloria sopii, ei cosplaykisoille, joiden laatuvaatimukset ovat jo ohittaneet Glorian tarjoaman laadun. Pukuhuonetilaa ei juuri ole ja Glorian bäkkäri on sokkeloinen ja tuo oman haasteensa suuremmissa puvuissa liikkumiselle. Myös takatilan ilmanvaihto on heikko ja kulkureitit lavalle eivät tue kaikenlaisia pukuja. Tämä ei tietenkään selitä tapahtuneita mokia vaan asioiden pitäisi olla tilasta huolimatta kunnossa.

Pyydänkin siis anteeksi kaikilta kisaajilta. Toivottavasti Gaalan ongelmat eivät toistu enää tulevissa kilpailuissanne.
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Marras 28, 2012 00:28

Lisää kuvia!

Elikä lavakuvia yksilökilpailusta olisi nyt tarjolla 57 kpl. Edelliset disclaimerit pätevät, ennen kaikkea palaute kelpaisi kovasti.

Lisäksi C!C:n kuvakansiosta on poistettu vajaa kymmenkunta kuvaa asianomaisten pyynnöstä.

YumiKoyuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YumiKoyuki » Ke Marras 28, 2012 02:45

Jos nyt minä tartun aiheeseen kun se täälläkin tuli esille. Yksi neljästä tuomarista kommentoi.

Tuomarointi on aina hirveän hankala homma, kun vertailuna kumminkin ovat puvut, jotka eivät ole samalla lähtöviivalla keskenään lähdemateriaalienkaan puolesta. Vielä hankalammaksi hommasta tekee se, että pisteytys tulee tasapainoisesti sekä puvusta että esityksestä (CosplayGaalassa pisteytys: puku max. 10 pistettä, esitys max. 10 pistettä) Tuomarit keskittyvät puvun pisteytyksessä puvun täsmällisyyteen lähdekuvien perusteella: puvusta löytyy kaikki mikä siinä kuuluu olla pukuun kuitenkaan mitään ylimääräisyyksiä lisäämättä. Ompelujälki ja muu kädentaito tarkistetaan kunnolla, että saumat/päärmeet/muut ovat siistit ja että myös vaatteen sisäpuoli näyttää hyvältä, jos sekin yleisölle näkyy. Erittäin tarkkaan huomioon otetaan myös puvun mittasuhteet verraten lähteeseen: ovatko hihat juuri oikean mittaiset, eihän mekko ole helmasta liian pitkä, istuuhan puku kauniisti ja hyvin päällä eikä mitään turhia ryppyjä tai epähaluttuja laskoksia ole syntynyt (esim. selän kaareen).Tämä tuppaa yleensä olemaan se suurin hämminki yleisössä: tuomarit näkevät oikeasti ne pienetkin ommelvirheet sun muut, jotka eivät välttämättä katsomoon asti välity. Tarkasteltavana on niin hirveän monta asiaa kaiken edellä mainitun lisäksikin. Tästä aasinsiltana pääsee takaisin pisteytykseen. Hommahan toimii niin, että tuomarit antavat pisteet erikseen puvusta ja esityksestä ja pisteet lasketaan kullekin kisaajalle/ryhmälle yhteen. Näin ollen huonompikin puku voi päästä sijoille, jos esitys on ollut hyvä, ja toisinpäin. Pisteytyksessä painotus muodostuu siis ns. keskiarvosta. Sitten kun kaikilla sitä esitystä ei kuitenkaan ole, on keskityttävä muuhun lavaolemiseen/posettamiseen. Hankala on aina hankalaa.
"I've been having these weird thoughts lately. Like... is any of this for real... or not?"

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Ke Marras 28, 2012 12:30

Tuomariston puheenjohtaja tässä hei.

Yumi tuossa jo valottikin tuomaroinnin ydintä, mutta ajattelin jatkaa siitä vielä konkreettisemmalle puolelle, eli itse Gaalan tuomarointiin. Haluaisin katkaista tämän paskanjauhannan näistä mahdollisimman pian, joten käyn läpi geneerisiä perusteluita kaikkien voittajien osalta.

Yksilökisa todennäköisesti mietityttää useampia, joten aloitetaan siitä. Tällä kertaa yksilökisan ratkaisi tasapaksuus. Kisassa oli monia hienoja pukuja, joihin oli selkeästi käytetty huimasti aikaa ja vaivaa, mutta ne eivät olleet yhtä hyviä kuin voittajan puku. Voittajan puku ei riidellyt älyttömästi referenssikuvien kanssa, vaikka selkeitä eroja siinäkin oli. Huomatkaa: voittaja ei missään nimessä saanut täysiä pisteitä puvusta!
Hyvin pitkälti yksilökisassa ratkaisi esitys. Kakkoseksi tullut loisti enemmän esityksellään, kolmonen enemmän puvullaan. Ykkönen oli tasapaksusti melko hyvä molemmissa, joten kiri hieman toisten edelle. Pisteet puvuivat aika selkeää kieltä.

Ryhmäkisan osalta homma meni melko samalla tavalla: voittaja oli tasaisesti ok molemmissa pisteissä, ja seuraavat varmistivat paikkansa joko puvuilla tai esityksellä. Muistattehan näitä pohtiessanne, että näyttävät tai monimutkaiset puvut eivät välttämättä ole automaagisesti parempia kuin yksinkertaisemmat, kun tarkkaillaan sitä, miten puvut on tehty. Emme voi antaa parempia pisteitä vaikeammalle puvulle, jos se on tehty huonommin kuin yksinkertaisempi puku.

Aloittelijakisassa tuo esityksen vapaaehtoisuus oli ongelma tuomareillekin, ja pyydän anteeksi sitä, etten torpannut kategorian tätä aspektia heti alkuunsa. Koska esitys oli kuitenkin osa arviointia, pyrimme arvioimaan poseeraajien posetuksia ja niiden hahmouskollisuutta ja oikeellisuutta, sekä eleitä, ilmeitä, yms. Jälleen, osa sijoittuneista oli top kolmessa puvun, osa esityksen perusteella.

Harmillisesti Gaalassa emme antaneet lavalla perusteluja kaiken kansan kuullen, johtuen pääasiassa jo uupumuksesta ja ajan vähyydestä (joten emme ehtineet kirjoittaa niitä puhtaaksi), mutta kisaajat saavat tosiaan pyytää palautetta sähköpostitse osoitteesta iris.ronkko (at) gmail . com, eivätkä muutkaan tuomarit pahastu, jos heitä kiskaisee hihasta esim. sosiaalisessa mediassa. Välitän kuitenkin palautepyynnöt kaikille tuomareille sähköpostitse. Älkää tosin hätääntykö, jos teille ei vastata ihan heti, itse olen ainakin ns. suossa koulu- ja palkkatöiden kanssa ensi viikkoon asti.

Lopuksi: haluaisin ihan suoraan konkreettisia esimerkkejä siitä, miten tuomaroinnin läpinäkyvyyttä voisi parantaa, tai miten voisimme välttää tällaiset jälki-itkut voittajista. Pitäisikö kaikkien pisteet olla julkisesti kaikkien nähtävillä (silloin kun pisteytystä on käytetty)? Julkinen palaute pukujen ja esitysten hyvistä ja huonoista puolista? Mitä? Miten? Miksi? Pelkkä "väärät voitti, kaikki on huonosti" ei ole erityisen rakentavaa kritiikkiä jatkon kannalta.

Pahoittelen vielä, jos joku sijoittuneista pahoittaa mielensä siitä, että mainitsin hänet tässä. Yritän vain antaa ulkopuolisille kuvaa siitä, miksi tulokset olivat sellaiset kuin olivat. Kysykää tarkempaa palautetta, tässä on tosiaan ihan pieni raapaisu siitä, miksi sijoituitte.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

Hansku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansku » Ke Marras 28, 2012 21:24

Yksilökisassa kolmanneksi sijoittunut täällä hei! Yritän tässä nyt antaa jonkinmoisia parannusehdotuksia tuomarointiin koska niitä ei ole oikein tullut, vaikka viime aikoina on oikein olan takaa vinguttu vääristä sijoituksista.

Eli ihan ensimmäiseksi, perusteluja. Ymmärrän jos päivä on ollut pitkä ja perusteluja ei siinä heti ole, mutta jälkeenpäin nettiin olisi kiva saada yksityiskohtaiset perustelut (mielellään jo paikanpäällä tosin). Varmaan selkeyttäisi jonkinverran sijoituksia yleisölle, jotka eivät tosiaan näe puvusta tarkasti yhtään mitään.

Tälläisissä kisoissa jossa on pisteet käytössä olisi tietysti se vaihtoehto että kylmänviileesti laitetaan kaikki kisaajat pistejärjestykseen ja julkaistaisiin lista myöhemmin (Niin kuin WCS:ssä ja ECC:ssä tehdään). Huono idea koska

A) Luulen että tämä aiheuttaisi ihan saman dramun kun voittajien kanssa. "Miksi tämä mun suosikki oli viimenen yhyy uliuu"

B) Kisaajien itse kannalta. Monessa kisaajassa on potentiaalia tulla ihan mahtavaksi kisaajaksi, mutta entäs jos tietyssä kisassa sattuukin jäämään listan hännille? Voisi viedä kisamotivaation aivan täysin.

Mutta sellaista mietin että jos top 3:sen perusteluiden lisäksi julkaistaisiin heidän pisteet? Vaikka erikseen puvusta ja esityksestä niin yleisö saisi vähän hajua mistä nämä pisteet muodostui?

Eipä nyt tule muuta mieleen. Rohkaisen kaikkia kommentoimaan (perustellusti) ja kehittämään aihetta! Ei ne kisat itsestään parane.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”