Chibicon Helsinki 02/2012 jälkipyykki

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Chibicon Helsinki 02/2012 jälkipyykki

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Helmi 25, 2012 22:55

Noniin, housut naruille kuivumaan ja mietteitä kertaamaan.

Omalta osaltani totean lähinnä ugh, juon kupin kahvia ja menen nukkumaan. Himpsun verran pitkä päivä.

Starry
Viesti:

Re: Chibicon Helsinki 02/2012 jälkipyykki

Viesti Kirjoittaja Starry » Su Helmi 26, 2012 13:59

Hohoo oli tosi kivaa ! :3

Oli siis ensimmäinen conini ikinä (ja epäkaappicossaukseni, Lucy Elfen Liedistä siis), hyvä maku jäi suuhun ja varmasti menen jatkossakin. Ohjelmanumerot olivat hyviä ja juontajat hauskoja, lisäksi oli hienoja cosseja ja mukavaa porukkaa. :3 Suuremmat conit kyllä houkuttaisivat, olisi enemmän myyjiä myyntikojuilla ja enemmän ihmisiä, mutta tää oli "pikkuconiksi" tosi, tosi onnistunut vaikka mulla ei vertailukohteita olekaan. XD

Pari tosi hienoa cossia osu silmään; Snape oli yllättävän .."täydellinen" :D ! En tiiä, onks se kehu vai mitä, jos sanon et Severuksen cossaaja oli näköinen, mut siis aaivan ihana oli X3 Koulutytöt jostain sarjasta olivat kawaii desu ja Morso tietenkin, hehe, piti sekin nähdä livenä. Macross Frontierin tytöt olivat kans tosi upeita ! Oli siel kans muitakin, mut nää nyt tulee ensimmäisenä mieleen.

Conin jälkeen olin hyvin jalkakipuinen ja väsynyt sekä peruukkia piti elvyttää = oli käymisen arvoinen con kyllä ! :D

Mut joo, jos on vaan kuvia/videoita conista, niin linkkiä tulemaan !

Sieg

Viesti Kirjoittaja Sieg » Su Helmi 26, 2012 18:40

Chibicon oli suurimmalta osalta sellainen kuin odotin - huomattavasti pienempi kuin suurin osa muista coneista, missä käyn; kaipasi tilaa jossa hengailla sillä tähän tarkoitettu tila, eli viileä käytävä ilman penkkejä ei ajanut samaa asiaa; pystyi pyörittämään ainoastaan yhtä ohjelmaa kerrallaan ja oli niin pieni ja hämärä, ettei kuvia tullut otettua. Näistä osalle järjestäjät tuskin olisivat voineet mitään, vaikka olisivat kuinka yrittäneet, gloria on pieni, hämärä ja hajanainen paikka.

Positiivista oli se, että ylempi kerros oli avattu kävijöille vaikkei siellä ei ollut muuta kuin myyntipöydät joiden tarjonta oli tavallista vähäisempi. Eniten harmitti pockyjen puuttuminen, itselläni on paha tapa ostaa niitä conista se tarjouksessa oleva neljä pakettia. Lucky stickit eivät ajaneet samaa asiaa, etenkään kun makuvaihtoehtoja oli ainoastaan kaksi, joista toista en kahvia inhoavana saisi ikinä alas kurkustani eikä nyt mansikan makuisia maisteltuani niiden makukaan miellytä itseäni yhtä paljon kuin perinteisten pockyjen. Liian paljon keksiosaa ja liian vähän makeaa kuorrutetta.

Positiivisena yllätti cosplay-deitti jonka juontajien sanailua oli hauska katsella. Toisena yllätyksenä tuli se, että cosplaykisan juonto ei kysynyt ainoastaan niitä samoja kysymyksiä - miten asusi on tehty, kauanko sulla meni tän tekemiseen, mistä teit proppisi - vaan heitti mukaan myös kysymyksen itse cossaatavalle hahmolle josta kisaajat suoriutuivat kuka paremmin, kuka huonommin.
Myös sensuroinnista tms. puhunut ohjelma oli hauskaa katsottavaa ainakin lopun perusteella.

Negatiivisena puolena minun on kuitenkin mainittava narikkamaksu. Ihan käytännönkin syistä en tuota kahta euroa maksanut vaan kannoin takkia ja laukkuani mieluummin mukana koko tapahtuman ajan, tiesin käyväni cossikisan jälkeen kuvaamassa asuani ja kahdesti tuon hinnan maksaminen olisi ollut typerää. Joskus olen kuullut väitteen, ettei tilaa ole mahdollista varata jos ei pyydä maksua narikasta, mutta en muista viime cosplay-gaalassa maksaneeni narikasta, joten ilmeisesti narikkamaksu olisi ollut mahdollista sisällyttää rannekeen hintaan.

Koska odotukseni eivät olleet suorastaan taivaissa, voin sanoa että chibicon onnistui jopa yllättämään minut hyvin toteutetuilla ohjelmillaan.

Sadmik

Viesti Kirjoittaja Sadmik » Su Helmi 26, 2012 19:41

Chibicon Helsingissä oli selkeästi nuorille (13-18 v) suunnattu coni - vaikka päätös ei olisi ollut edes tietoinen - joten yritän pitää tämän mielessä palautteessani. Ehdottoman positiivista oli se, että juuri tämä ikäryhmä tuntui viihtyvän erittäin hyvin: valituksia en ainakaan itse teineiltä kuullut. Nuorille aikuisille ja sitä vanhemmille Chibicon ei kuitenkaan hirveästi tarjonnut mitään, ja huolestuneena katsoin muutamia perusjuttuja, jotka tuntuivat olevan harmittavan pielessä. Erityisesti järjestelyistä syntyi hieman amatöörimäinen kuva, ja valitettavasti Gloria ei paikkana toiminut conille ollenkaan. Henkilökohtaisesti toivon, että yhtäkään (vastaavaa) conia siellä ei enää järjestetä. Gloria toimii hyvin keikkapaikkana ja biletilana (kuten korealaisen Annyeong!Partyn pitopaikkana), mutta conille se on monestakin syystä ongelmallinen.

Järjestäjille näytti tulleen kiire. Ehkä Glorialla oli jo heti seuraavana päivänä tapahtuma, ja tietyt asiat olivat jääneet hieman viimetinkaan. Ensinnäkin se myyntisalin tilkkimäinen lattiamatto oli äärimmäisen vaarallinen, ja itse meinasin kompastua siihen useaan kertaan. Haavereita ei tältä osin ilmeisesti tullut, mutta myös se, että conin portaikot olivat osittain aivan ilman valaistusta, nostatti kyllä kulmakarvojani. Tämä seikka näytti olevan kyllä itse arkkitehdin vika (portaikon yläpuolella ei aina ollut edes lamppuja? mitä ihmettä?!) mutta kyllä siinä vähän säikähti, kun yksi tyttö kaatui n. 5-15 minuuttia conin alkamisen jälkeen aivan kunnolla muutamat askelmat. (Onneksi reippaat conilaiset olivat heti kyselemässä, että onhan kaikki ok, ja ilmeisesti oli.) Gloria on liikuntarajotteiselle myös suhteellisen mahdoton. Toki siellä on hissi, mutta myyntipöytähuoneen lattiamatto oli varmasti ongelmallinen pyörätuoli-ihmisille tai sellaisille, jolla oikeasti oli/tai olisi voinut olla liikuntarajoitteita. Portaiden jatkuva ravaaminen aiheutti lisää vaaratilanteita, vaikka lappuja siitä, että "ethän jää tähän hengailemaan" kyllä oli. Myyntisalista vielä sen verran, että Parapara-oppitunnin (kiva idea muuten, ja vaikka osallistujia ei älyttömästi ollut, tuntuivat ihmiset kuitenkin nauttivan) lava oli hirveän ruma, ja näytti kuin coni olisi keskellä jonkinlaista rakennustyömaata. Valkokankaat taidettiin tosin vetää lavan eteen puheohjelmien alkaessa. Kaikkein häiritsevintä oli kuitenkin se, kun ihmisten hälinä peitti välillä täysin puhujien sanat ja (huonokuntoinen) valkokangas valottui vähän inhottavasti salin kattolampuista. Siis: ei enää ikinä puheohjelmia, myyntipöytiä ja hengailutilaa samaan huoneeseen! Ongelma ei ole paikalla olevat ihmiset, jotka mölyävät, vaan pikemminkin pitää selvemmin jakaa, että mikä tila on mitäkin asiaa varten. Tämä coni tuntui nimenomaan olevan enemmän nuorten hengailuconi, joten tilankäytön kohdistusta olisi tarvittu ehkä vieläkin enemmän. Tässä olisi ehkä voinut auttaa Chibiconin lehtinen, mutta valitettavasti emme aluksi edes tienneet, että sellainen oli olemassa. Löysimme kyllä aina perille ohjelappusten (joissa olisi kyllä voinut käyttää hieman enemmän esteettistä tajua niin suunnittelun, materiaalin kuin ripustamisenkin suhteen - ihan tällaisista pikku asioista syntyy conilaisten viihtyvyys) ja ystävällisten vänkäreiden/järkkäreiden avustuksella, mutta ainakaan itse ja kaverini emme saaneet ennakkoon lipun ostaneina sellaista suoraan käsiimme. Ohjelmalappusia löytyi myöhemmin ikkunalaudoilta, ja mietimme, että ehkä lippunsa paikanpäällä ostaneet saivat sen lipunmyynnin yhteydessä. Joka tapauksessa ohjekarttoja olisi pitänyt saada selkeästi edes jostain. Vai olimmeko vain niin sokeita, että emme niitä nähneet? Myönnän, että sekin voi hyvin olla mahdollista.

Sitten Taidekujalle. Jälleen olimme hieman hukassa, missä se ylipäätänsä oli. Perille jotain kautta löytäessämme oviaukko oli teipattu ilmastointiteipillä kiinni, ja kiersimme katsomon kautta oudosti. Tila oli ahdas (itsekään tietysti ei olisi tarvinnut niin ison kassin kanssa olla liikenteessä), mutta taiteilijat mukavia. Silti tuli ihmeteltyä, missä siinä teipissä oli kyse: ilmeisesti se pysyi paikallaan koko conin ajan. Ehkä conikansaa oli tarkoitus jotenkin ohjailla ja olla tuomatta suurempaa ryysistä Taidekujalle? Outoa oli myös, että myöhemmin päivällä Chibiconiin olisi voinut ilmeisesti tulla ilmaiseksi sisään (kukaan ei tainnut tätä valvoa?), kun takaovi oli auki, järjestäjiä/vänkäreitä ei näkynyt ja lipunmyyntikin oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Sen sijaan ohjeistus siitä, että Chibiconin sisäänkäynti oli muutettu toiselle puolelle rakennusta lumenpudotuksen vuoksi onnistui mielestäni oikein hyvin. Ja jos jotain positiivista hakee Gloriasta tapahtumapaikkana, niin lähellä oli kyllä omasta mielestäni paljon edullisia ruokapaikkoja. Sitten taas kyllä ihmettelin, että missä Chibiconin omat ruokailumahdollisuudet olivat: olisin halunnut ehkä nähdä hieman runsaamman tarjoilun kahvilassa.

Hmm... Taisi kuulostaa aikamoiselta tykitykseltä? Tarkoituksenani ei nyt ollut mollata Chibiconia täysin lyttyyn ja sanoa, että pysykää pois Helsingistä koko loppu elämänne. Päin vastoin! Itse olin hyvinkin iloisesti yllättynyt, että Stadi sai pitkästä aikaa ainakin vierailevan conin. Monesta asiasta voi ottaa oppia, ja palautteen vastaan ottaminen conin kehityksessä on ihan a ja o. Sen kaikki varmasti allekirjoittaa. Ja kuten omista pointeistani huolimatta totesin alussa: nuoret viihtyivät. Conilaisten tyytyväisyys on aina tärkeintä, sillä coni on mielestäni kävijöitään varten eikä toisin päin. Ihan pienilläkin muutoksilla päästään varmasti paljon eteenpäin. Lisäksi täytyy ottaa huomioon ne kustannukset, jotka Helsinkiin järjestettävästä conista tulee: voin vain kuvitella, että ne ovat hieman eri suuruusluokassa kuin muilla paikkakunnilla. Siihen nähden olisi voinut mennä huonomminkin. :)) Itse vain olisin toivonut hieman enemmän huomioimista tilanvalintaan ja sisäiseen dynamiikkaan, miten asiat hoidetaan, turvallisuuteen ja ehkä ohjelmaan, joka oli hyvin suppea. (Myönnetään, tuollaiseen tilaan jos olisi vielä enemmän tunkenut ohjelmaa, niin hyvää siitä tuskin olisi edes enää seurannut.) Kaverini tuntui kuitenkin ainakin nauttivan mm. Pokémon-luennosta ja sanoi adressi-jupakankin käsittelyn olevan hauska. Tosin itse en oikein saanut siitä mitään irti, mutta plussat ajankohtaisen asian käsittelystä. ^^

Johtopäätös: Kaikesta palautteestani huolimatta sanoisin conin olleen suhteellisen viihtyisä, nuorille sopiva, jossa vanhempi polvi oli kuitenkin unohdettu. Siitä huolimatta että jotkin asiat tuntuivat olevan hieman puolitiessään itselläni oli kuitenkin hyvän ilmapiirin puolesta hauskaa, ja ehkä juuri se tekikin conista käymisen arvoisen. Hyvä fiilis kuittaa paljon pieniä ja suurempia virheitä, enkä minä ainakaan lähtenyt kotiin mitenkään veren maku suussa.
Viimeksi muokannut Sadmik, Su Helmi 26, 2012 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Manga Cafe
Manga Café
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Manga Cafe » Su Helmi 26, 2012 20:26

Palautetta myös myyntisalin puolella olleelta!

Matto oli tosiaan hankala, allekirjoittanutkin meinasi useampaan otteeseen kaatua myyntipöydän takana. Jopa ehkä hiukan vaarallinen viritelmä, mutta pahempia haavereita ei onneksi sattunut.

Muuten homma pelitti! Saimme mielestäni aika selkeät ohjeet miten tavaraa tuoda sisään, kun pikku roobertinkatu oli suljettu. Vänkäreille myös suuri kiitos, ilman teitä ei olisi tästä tullut yhtään mitään! Lisäksi plussaa siitä, ettei salin valoja himmennetty ollenkaan, vaikka paneeleita oli samassa tilassa. Ammattimaisesti hoidettu kokonaisuus muuten siis!
Sieg kirjoitti:Positiivista oli se, että ylempi kerros oli avattu kävijöille vaikkei siellä ei ollut muuta kuin myyntipöydät joiden tarjonta oli tavallista vähäisempi. Eniten harmitti pockyjen puuttuminen, itselläni on paha tapa ostaa niitä conista se tarjouksessa oleva neljä pakettia. Lucky stickit eivät ajaneet samaa asiaa, etenkään kun makuvaihtoehtoja oli ainoastaan kaksi, joista toista en kahvia inhoavana saisi ikinä alas kurkustani eikä nyt mansikan makuisia maisteltuani niiden makukaan miellytä itseäni yhtä paljon kuin perinteisten pockyjen. Liian paljon keksiosaa ja liian vähän makeaa kuorrutetta.
Me pahoittelemme ja rankaisemme itseämme tästä T_T. Vaikkakin meistä riippumattomista syistä pockyja ei ollut (asia korjaantuu piakkoin!), tiedämme että moni kyllä pettyi niiden puuttumisesta. Lucky Stickit saivat myös positiivista palautetta, mutta pocky on aina pocky.

Siikakala

Viesti Kirjoittaja Siikakala » Su Helmi 26, 2012 20:34

Voisin ottaa kantaa oviaukon kiinniteippaamiseen, koska kuvauspisteläiset sen kiinni teippasivat. Tämä johtui siitä yksinkertaisesta syystä että halusimme sääliä kalustoamme, ja estää äärimmäisen pahasti tiellä olevan ison salamamme potkimista. Kokemuksesta tiedän, että vaikka ihmiset keskimäärin yrittävät varoa niin hyvin kuin suinkin voivat, salaman jalustan jalkaan voi kompastua, propilla töytäistä sitä hieman jostain tms. Ja salaman lamppu on erittäin herkkä rikkoutumaan pienestä kolauksesta kuumana. Kyseinen salama myös painaa toimintakunnossa jalustoineen toistakymmentä kiloa, ja vastapainosta huolimatta ei ole sieltä vakaimmasta päästä.

Järjestäjät eivät (käsittääkseni) olleet tästä tietoisia, joten sen vuoksi hieman hämäävä ohjeistus taidekujalle oli päässyt muodostumaan. Pahoitteluni tästä.
kuvat.aniki.fi - Ylläpitäjä

Siikakala

Viesti Kirjoittaja Siikakala » Su Helmi 26, 2012 20:59

Ensimmäiset kuvat on lisätty Anikin kuva-arkistoon

http://kuvat.aniki.fi/c/93
kuvat.aniki.fi - Ylläpitäjä

flicca

Viesti Kirjoittaja flicca » Ma Helmi 27, 2012 15:40

Odotin hieman huonompaa, kun kuulin että Gloria on tilana.

Ensimmäistä kertaan olin ystävieni kanssa järkkäämässä luentoa ja Deittiä, ja pakko sanoa, että mielettömän hauskaa oli! Narikkamaksu oli mielestäni liikaa ja sen olisi voinut jättää poies kokonaan. Yläkerran kahvilan muonat vaikutti ihan hauskoilta, vaikka en itse sieltä syönyt. Glorian sijainti on aina siinä mielessä hyvä, että se on aseman lähellä ja siinä on paljon paikkoja ruokailuun.

Ohjelmat olivat mielestäni oikein hyviä, vaikka niitä ei tullut sitten paljon nähtyä omien lisäksi! Aiheet olivat hienosti conin shonen-teemaan liittyviä, mikä oli iso plussa. Mielestäni Chibicon oli täydellinen coni aloitteleville coneilijoille ja cossaajille!

Ja pyydän ihmisiä, että jos jaksatte, niin deitin järjestäjät TODELLA arvostaisivat palautetta! viewtopic.php?f=58&t=13079

Haatoresu

Viesti Kirjoittaja Haatoresu » Ma Helmi 27, 2012 16:38

flicca kirjoitti:Narikkamaksu oli mielestäni liikaa ja sen olisi voinut jättää poies kokonaan.
Vänkäreille, ohjelmanpitäjille yms. oli kyllä ns. oma narikka siellä backstagen puolella, jossa pystyi säilyttämään tavaroita. Itse kysyin narikasta, että onko vänkäreille narikka ilmainen ja vastaukseksi tuli: "Ei. Mutta voitte viedä takkinne backstagelle". Tämä riitti minulle tietysti hyvin, mutta ymmärrän jos joku oli huolissaan arvotavaroiden säilyttämisestä siellä. Itse uskalsin jättää kameralaukkuni sinne pöllyttämään siksi aikaa kun kävin hakemassa Mäkkäristä ruokaa.

EDIT -- Ellet sitten tietty tarkoittanut ihan ns. normaali conittajille tätä narikkamaksua. Tottahan tuo, sillä yleensä conittajat ovat tottuneet coneissa oleviin ilmaisiin narikkoihin.

flicca

Viesti Kirjoittaja flicca » Ma Helmi 27, 2012 18:08

[quote="Haatoresu"][quote="flicca"]Narikkamaksu oli mielestäni liikaa ja sen olisi voinut jättää poies kokonaan.[/quote]
Vänkäreille, ohjelmanpitäjille yms. oli kyllä ns. oma narikka siellä backstagen puolella, jossa pystyi säilyttämään tavaroita. Itse kysyin narikasta, että onko vänkäreille narikka ilmainen ja vastaukseksi tuli: "Ei. Mutta voitte viedä takkinne backstagelle". Tämä riitti minulle tietysti hyvin, mutta ymmärrän jos joku oli huolissaan arvotavaroiden säilyttämisestä siellä. Itse uskalsin jättää kameralaukkuni sinne pöllyttämään siksi aikaa kun kävin hakemassa Mäkkäristä ruokaa.

EDIT -- Ellet sitten tietty tarkoittanut ihan ns. normaali conittajille tätä narikkamaksua. Tottahan tuo, sillä yleensä conittajat ovat tottuneet coneissa oleviin ilmaisiin narikkoihin.[/quote]

Meikäläinen tarkoitti ihan normeja ;) Ystävät oli hieman harmissaan siitä narikkamaksusta. Tosiaan backstagelle olisin voinut viedä tavarat, mutta kun mukana oli vain yksi laukku niin se ei ollut tarpeellista.

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Ti Helmi 28, 2012 08:26

Chibicon Helsingissä oli selkeästi nuorille (13-18 v) suunnattu coni - vaikka päätös ei olisi ollut edes tietoinen - joten yritän pitää tämän mielessä palautteessani. Ehdottoman positiivista oli se, että juuri tämä ikäryhmä tuntui viihtyvän erittäin hyvin: valituksia en ainakaan itse teineiltä kuullut. Nuorille aikuisille ja sitä vanhemmille Chibicon ei kuitenkaan hirveästi tarjonnut mitään, ja huolestuneena katsoin muutamia perusjuttuja, jotka tuntuivat olevan harmittavan pielessä. Erityisesti järjestelyistä syntyi hieman amatöörimäinen kuva
Sadmik itse asiassa kirjoittelikin melkeinpä kaiken, mitä itse tiivistäisin conista, joten en ala samoja asioita toistelemaan. Itsellekin coni oli pienoinen pettymys, vaikka tiesin jo etukäteen, että coni tulee olemaan pieni ja enemmän juuri kyseiselle ikäluokalle suunnattu.

Itse olin myös paneeleista hyvin hämmentynyt, sillä paras paneeli ehdottomasti mitä satuin kuulemaan (ja jäin sitten seuraamaan ihan vain mielenkiinnosta, koska paneelipitäjä todella tiesi, mistä puhui) oli Pokemon-paneeli. Miksi tällainen paneeli oli sijoitettu myyntipöytien luo? Muutenkin suurimmaksi osaksi paneelien pitäjät taisivat olla noviiseja, mitä ohimennen hetken kuuntelin. Sanat olivat hukassa ja välillä ei tiedetty ollenkaan, mistä puhuttiin. Kaikkien pitää aloittaa jostakin, mutta minusta oli harmi, että tähän coniin ei saatu enempää kokeneita puhujia.
Outoa oli myös, että myöhemmin päivällä Chibiconiin olisi voinut ilmeisesti tulla ilmaiseksi sisään (kukaan ei tainnut tätä valvoa?)
Sadmik heitti myös tällaisen, minkä itse huomasin kanssa. Sain myös kuulla eräältä järjestäjältä/vänkäriltä vahingossa, että kukaan ei enää tarkista lippuja. Kello taisi olla tuolloin 14-15 ja kuulin tämän vahingossa, kun kävelin portaita erään nuorisolauman perässä, joka mietti, ostavatko he kaverilleen vielä lipun, vai yrittävätkö salakuljettaa sisään. Tässä vaiheessa eräs ystävällinen vänkäri sitten pysäytti tytön ja ilmoitti, että lippuja ei enää tarkasteta.

Kumminkin positiiviset fiilikset conista jäi muuten, vaikka omalta osalta joudunkin sanomaan, että taisi jäädä viimeiseksi Chibiconiksi minulla.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Urumi
Urumi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urumi » Ke Helmi 29, 2012 21:35

Kiitos kaikille tähän mennessä palautetta laittaneille! Palautetta voi laittaa myös osoitteeseen helena(a)chibi.fi sekä myös ihan yksityisviestillä täällä Anikissa. Muistakaa myös osallistua conin kävijäkyselyyn, jos ei conissa jo niin ehtinyt tehdä. Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan 20 euron lahjakortti Urumiin.

Näin järjestäjän näkökulmasta tämän kertainen Chibicon sujui hyvin, mutta ilman lumien tiputtelun tuomaa säätöä se olisi sujunut loistavasti. Illasta alkoi jo väsy iskeä, mutta hauskaa päivän aikana kuitenkin oli. Kiitos kaikille mukana olleille!

Ja usein kysyttyä ja ihmeteltyä conista.

Lumien tiputtelu ja vaikutukset
Tästä asiasta ei vastannut kaupunki (kuten aluksi ilmoitin), vaan isännöitsijä/muu vastaaava kiinteistönomistaja, joka oli perjantaina käynyt tarkistamassa lumitilanteen. Katon oli todettu olevan täynnä lunta ja lumien tiputtelu järjestettiin heti lauantaille. Vaikka lumien tiputtelu olisi järkätty toiselle päivälle, ei etuovea olisi saanut käyttää, koska katolla oleva lumi olisi ollut turvallisuusriski. Meille tuli asiasta ilmoitus 4-6 aikoihin perjantai-iltana.

Lumien tiputtelu aiheutti meille jonkin verran käytännön ongelmia, sillä meidän piti siirtää lipunmyyntipiste pois alkuperäiseltä paikaltaan ja tämä taas sekoitti vänkärivuorot: infoa ja lipunmyyntiä ei voitu yhdistää myöhemmin päivästä, kun lipunmyynti hiljeni ja koska myynti oli pakko laittaa ulos, eivät samat vänkärit luonnollisestikaan voineet olla täysiä vuoroja lipunmyynnissä. Meillä oli kuitenkin upea vänkäritiimi, jonka ansiosta kaikilta isoilta ongelmilta vältyttiin. Monet ovat myös laittaneet jo kiitoksiaan vänkäreiden hyvästä toiminnasta päivän aikana ja kiitoksia on tullut niin kävijöiltä kuin Glorian työntekijöiltä. Mega-paljon kiitoksia siis kaikille vänkäreille!

Lipunmyynti lopetettiin noin neljän aikoihin iltapäivästä tämän takia, kun todettiin, ettei ole mitään järkeä seisottaa vänkäreitä töissä lipunmyynnissä, kun lippuja oli mennyt viimeisen tunnin aikana kolme. Tätä ennen myynti- ja tarkastus oli siirretty sisätiloihin, joka loi ehkä ihmisille kuvan siitä, että lippujen myyminen lopetettiin jo melko aikaisin.

Itse kulkureittinä Ratakatu toimi hyvin ja ohjeistus saatiin toimimaan, sillä pahoja ruuhkia ei syntynyt ja kaikki löysivät tiensä sisätiloihin. Miinuksena tähän oli toki se, että sivuovesta tuleminen teki Gloriasta vielä asteen verran sokkeloisemman, mutta yllätyin positiivisesti siitä, että vain muutama on palautteissa sanonut Gloriaa sokkeloiseksi ja maininnut eksyneensä.

Rappukäytävä oli kylmä/vetoisa.
Sisäänkäynti oli rappukäytävässä ja ovi oli sen verran huomaamaton sekä vaati voimaa avatessa, että oli parasta pitää se koko ajan auki. Tämän vuoksi rappukäytävästä tuli melko viileä.

Miksi narikka oli maksullinen?
Saimme Glorialta turvallisuusvastaavan ja järjestyksenvalvojia, mutta vastapainona he järjestivät narikan itse ja ottivat siitä luonnollisesti maksun. Ilmainenkin narikka on Gloriassa mahdollista järjestää, mutta tällöin turvallisuusasiat muuttuvat maksullisiksi. Mikään ulkopuolinen taho ei voi ottaa Gloriassa narikkamaksuja, vaan talon järjestyksenvalvojat ovat ostaneet itselleen luvat hoitaa narikkamaksut kaikissa tapahtumissa.

Voisiko Chibicon olla kaksipäiväinen?
Kaksipäiväinen con toisi paljon lisää haastetta tapahtuman tekemiseen, joten vielä siihen ei olla ryhtymässä. Toiveita kannattaa kuitenkin laittaa, niin pysyy idea virkeänä mielessä.

Ja yksittäisiä kysymyksiä:

Sieg: käytännössä katsoen kaikki tilat oli tarkoitettu myös hengailuun, mutta ulos johtava käytävä oli merkitty erikseen, koska se oli hieman syrjässä eivätkä kävijät muuten olisi välttämättä huomanneet käyttää sitä. Kapea käytävä ovien lähellä on tavallisesti iso ei hengailulle. Myös rappusia/levennyksiä oli tarkoitus laittaa hengailukäyttöön, mutta ne menivät heti aamusta alkaen niin viileiksi, että se ei kannattanut.

Sadmik: Kiitos ekstrapitkästä palautteesta. Näitä on hyvä käydä läpi, etenkin kun ne keskittyvät negatiivisempiin asioihin.

Päätös ikäryhmästä on ollut ihan tietoinen. Nuoret ovat iso osa harrastajakuntaa, mutta hyvin harva Suomen coneista on kuitenkin suunnattu tälle ikäryhmälle. Chibin on myös tarkoitus olla kävijöille se helposti lähestyttävä con, sillä se kiertää ympäri Suomea eikä sen perässä tämän takia tarvitse matkustella järjettömän paljon.

Matot olivat myyntipöytäsalissa ongelmallisia, siltä meiltä loppui niiden kiinnittämiseen tarkoitettu teippi kesken. Käytimme hommaan myös ilmastointiteippiä, mutta se ei ajanut asiaansa läheskään yhtä hyvin. Pahimmat paikat saatiin kuitenkin teipattua ja epätasaisimmille kohdille laitettiin mattoja myös toisinpäin, jolloin tuli isompia tasaisia pintoja. Pitää ensi kerralla varata omat mattoteipit mukaan.

Portaikossa oli valaistus, mutta tila oli toki muuten hämärä. Rappusissa kompastui minun tietojeni mukaan vain yksi kävijä heti aamusta ja muuten ongelmia ei ollut.

Liikuntasali on… no, liikuntasali, joten sen sisustukseen emme voineet vaikuttaa. :< Myyntipöytäsaliin oli valittu ohjelmista tarkoituksella niitä eniten osallistumista vaativia, jolloin myös yleisö itse sai olla äänessä. Tiloja täytyy oletettavasti tulevaisuudessakin käyttää päällekkäin, koska muuten se leikkaa ohjelman pitämismahdollisuudet puoleen. Salien valoja emme ryhtyneet säätämään, sillä niiden pois laittaminen/himmentäminen olisi toki parantanut esitysten laatua, mutta samalla se olisi aiheuttanut vaaratilanteita sekä närää myyntipöydillä, kun asiakkaat ja myyjät eivät näkisi tavaroita.

Ohjelmalehtisiä oli info-pisteellä ja niitä oli myös laitettu rappuskäytävään ikkunalaudoille, mutta näin jälkikäteen ajatellen, niitä olisi tietysti pitänyt laittaa myös lipunmyynnin yhteyteen. Tämä oli puhtaasti minun mokani, sillä ajattelin koko ajan, että ihmiset kulkevat paljon infotiskin/narikan ohitse, vaikka ovimuutoksen takia näin ei sitten käynyt.

Oven kiinni teippaamiseen CFT:n porukat jo vastailivatkin ja lipunmyynnistä selitin ylempänä. Kahvilaan toimii sama periaate kuin narikkaan eli se on Glorian omien työntekijöiden järjestämä eikä siihen voitu vaikuttaa. Toiveita kannattaa kuitenkin laittaa, sillä voin pistää niitä sitten eteenpäin kahvilalle.

Flicca: Yksittäisenä ohjelmanumerona Deitti on tähän mennessä kerännyt eniten positiivista palautetta. =D Sitä on kiitelty todella paljon ja kyllähän tuo yleisön nauru kuului kauas jo ohjelman aikana, mikä on se positiivisin palaute, mitä voi saada.

Minorea: PokemonPro-paneeli oli myyntipöytäsalissa, koska se oli toiveuusinta ja taidettiin nyt esittää kolmatta kertaa. Lisäksi reilun tunnin ohjelmana se olisi ollut hankala saada laitettua isompaan saliin. Pitää katsoa, jos se saataisiin vielä kerran esityslistaan, sillä sitä on taas kyselty uusintaan.
Ohjelmanpitäjissä oli paljon uusia naamoja, mutta niitä vanhoja konkareitakin löytyi runsaasti, erityisesti ison salin puolella.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

Hant
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hant » La Maalis 03, 2012 12:14

Hei, onko kenelläkään tietoa miten saisi info/löytötavara pisteeseen yhteyttä näinkin myöhään conin jälkeen. Huomasin äskettäin että olen kadottanut yu-gi-oh korttipakkani, jota viimeksi käytin Chibiconissa.
- Kyseessä on tummansinisessä muovisessa kortti-kotelossa oleva pakka, jossa on mustat korttisuojat/taskut.

Jos joku olisi sattunut tekemään jotain havaintoa niin olisin super iloinen jos lähettäisi vaikka yksityisviestiä tms. anikin kautta tai sähköpostia osoitteeseen hant@comic.com
"Murtumaan ei kristityn miekkakaan meitä saa, Käymme taistoa ainiaan, Nyt laulumme jumalille raikaa saa, Siis tuoppinne nostakaa!"

Urumi
Urumi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urumi » La Maalis 03, 2012 12:29

asiakaspalvelu@urumi.fi -osoitteesta voi kysellä löytötavaroita. Täytyy tosin varoitella, että en äkkiseltään muista kortteja löytötavaroissa nähneeni.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Maalis 04, 2012 19:09

Sitten on aika äänestää Välähdys-kisan parasta.

http://www.cft.fi/aanestys/?kisa=chibicon2012-02

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”