Desucon Frostbite 14.-15.1.2012

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

hatatra

Re: Desucon Frostbite 14.-15.1.2012

Viesti Kirjoittaja hatatra » Ti Tammi 10, 2012 22:52

Huomasin, että eräs Frostbiten ohjelmanumero on presidenttiehdokas Pekka Haaviston ja sarjakuvataiteilija Pertti Jarlan esiintyminen. Kyseessä on selkeästi osa Haaviston kampanjaa, hän esiintyy useammassakin päijäthämäläisessä paikassa samana päivänä. En sano juuta tai jaata siihen, "kuuluuko" tämä minusta itseään nimenomaan animetapahtuman profiloivaan Desuconiin, mutta minua kiinnostaa, miten järjestäjät sen perustelevat. Jarla on toki sarjakuvataiteilija, mutta ei mitenkään tietääkseni liity nimenomaan mangaan tai animeen. Aloite lienee tullut Haavistolta? Olisiko Desucon päästänyt esiintymään myös jonkin toisen presidenttiehdokkaan, jos tämä olisi keksinyt pyytää? Onko Desuconin kanta yleisesti ottaen se, että tällainen löyhästi aiheeseen liittyvä, mahdollisesti osaa kävijöistä kiinnostava poliittinen toiminta sopii coniin ja toivotetaan sinne vastakin? Joidenkin puolueiden pöytiä coneissa on ennenkin näkynyt, muuallakin kuin Sibeliustalolla - ovatko vaaliehdokkaat "luonnollinen jatko"?

Full disclosure - minähän kannatan Haavistoa presidentiksi, ja olen poliittisesti semiaktiivinen. En millään tapaa halua hyökätä tätä "ohjelmanumeroa" vastaan eikä minulla ole sen suurempia poliittisia motiiveja (ts. en nyt itke "miksei mun ehdokas"), vaan minua ihan aidosti kiinnostaa miten järjestäjät näkevät politiikan paikan coneissa.

Parsa

Viesti Kirjoittaja Parsa » Ke Tammi 11, 2012 02:07

hatatra kirjoitti:Huomasin, että eräs Frostbiten ohjelmanumero on presidenttiehdokas Pekka Haaviston ja sarjakuvataiteilija Pertti Jarlan esiintyminen. Kyseessä on selkeästi osa Haaviston kampanjaa, hän esiintyy useammassakin päijäthämäläisessä paikassa samana päivänä. En sano juuta tai jaata siihen, "kuuluuko" tämä minusta itseään nimenomaan animetapahtuman profiloivaan Desuconiin, mutta minua kiinnostaa, miten järjestäjät sen perustelevat. Jarla on toki sarjakuvataiteilija, mutta ei mitenkään tietääkseni liity nimenomaan mangaan tai animeen. Aloite lienee tullut Haavistolta? Olisiko Desucon päästänyt esiintymään myös jonkin toisen presidenttiehdokkaan, jos tämä olisi keksinyt pyytää? Onko Desuconin kanta yleisesti ottaen se, että tällainen löyhästi aiheeseen liittyvä, mahdollisesti osaa kävijöistä kiinnostava poliittinen toiminta sopii coniin ja toivotetaan sinne vastakin? Joidenkin puolueiden pöytiä coneissa on ennenkin näkynyt, muuallakin kuin Sibeliustalolla - ovatko vaaliehdokkaat "luonnollinen jatko"?

Full disclosure - minähän kannatan Haavistoa presidentiksi, ja olen poliittisesti semiaktiivinen. En millään tapaa halua hyökätä tätä "ohjelmanumeroa" vastaan eikä minulla ole sen suurempia poliittisia motiiveja (ts. en nyt itke "miksei mun ehdokas"), vaan minua ihan aidosti kiinnostaa miten järjestäjät näkevät politiikan paikan coneissa.
Kiitoksia kysymyksestä! Asiaa olisikin pitänyt selitellä vähän paremmin jo heti siitä tiedotettaessa, mutta tehdäänpä se siis nyt.

Desucon on järjestäjiensä päätöksellä poliittisesti sitoutumaton tapahtuma. Tämä ei kuitenkaan tarkoita politiikasta täysin irti pysyttelevää tapahtumaa, vaan esim. Piraattipuolue on pitänyt useana vuonna yhdistyspöytää tapahtumassa, ja näin on asia myös Frostbitessä (paikalla puolueen nuorisojärjestö Piraattinuoret). Kun Haaviston kampanjasta otettiin meihin yhteyttä, emme nähneet syytä kieltäytyä vierailusta. Presidenttiehdokkaan visiitti coniin kun voi parhaassa tapauksessa tuoda myös Desuconille lisää näkyvyyttä, kuten muut arvovieraat ovat vuosien saatossa tuoneet. (Näihin lukeutuu mm. Japanin Suomen suurlähettiläs, joka on nykyisin myös tapahtuman virallinen suojelija). Puolueeton suhtautuminen eri tahoihin taas näkyy siinä, että samaa käytäntöä sovellamme niin Pekka Haavistoon kuin Paavo Väyryseenkin, mikäli hän tahtoisi Desuconissa käväistä. Kohtelemme siis kaikkia puolueita samoin kuin vaikkapa paikallisia oppilaitoksia, jotka esittelevät Desuconissa koulutustarjontaansa.

Lava-ajan tarjoaminen ehdokkaalle onkin sitten jo toinen juttu. Tässä lähtökohtamme ei ole millään tavalla puolueeton, vaan asiaa tarkastellaan vain yhdestä suunnasta: onko puhujalla tarjottavaa kohderyhmällemme? Haaviston tapauksessa Pertti Jarlan mukana olo vaikutti tähän melko lailla, ja olemme puhuneet Haaviston kampanjan kanssa myös siitä, että puheenaiheena on syytä myös olla jokin yleisöämme kiinnostava aihe. Euroalueen kriisi ja valtiontalouden kestävyysvaje ovat sinällään ihan tärkeitä aiheita, mutta Desuconin aiheita ne eivät ole. Haaviston kampanjan puolelta oltiin asiasta kanssamme samaa mieltä, joten kun lava-aikaa oli saatavilla, sitä myös annettiin. Odotankin mielenkiinnolla mitä saamme lauantaina kuulla kulttuurien kohtaamista koskien. Jarlan olisi tarkoitus kertoa mietteitään mangasta ja uskonkin herran mielipiteiden olevan kävijöillemme mielenkiintoista kuultavaa.

Desucon on siis jatkossakin poliittisesti sitoutumaton tapahtuma, vaikka kävijänsä, työvoimansa ja vastaavansa välttämättä eivät olisikaan. Esimerkiksi minä teen päivätyökseni Sauli Niinistön kampanjaa ihan palkattuna työntekijänä (opintojen ja Desuconin pääjärjestämisen ohessa, tosin ;) eli ainakaan Haaviston suhteen en kauheasti kotiinpäin vetele. :D
@anttimyyraDesuconin ex-pääjärjestäjä

Hijiri

Viesti Kirjoittaja Hijiri » Ke Tammi 11, 2012 15:19

Hei, mitenhän tässä pitäisi nyt oikein menetellä kun olen 29.12.2011 saanut sähköpostiviestin, jonka mukaan maksuni kahdesta Frostbite-rannekkeesta on vastaanotettu mutta noita rannekkeita ei ole vielä tähänkään päivään mennessä näkynyt? Lippuja tilatessa kaikki tietoni ovat olleet oikein mutta toisaalta ei olisi ensimmäinen kerta kun posti mokailee Vaasan osoitteeni kanssa.. :|
"Don't sweat it. It'll work out somehow." -Tatara Totsuka
Hijiri @ AnimePlanet
Hijiri @ MyAnimeList

maxx

Viesti Kirjoittaja maxx » Ke Tammi 11, 2012 15:26

Hijiri kirjoitti:Hei, mitenhän tässä pitäisi nyt oikein menetellä kun olen 29.12.2011 saanut sähköpostiviestin, jonka mukaan maksuni kahdesta Frostbite-rannekkeesta on vastaanotettu mutta noita rannekkeita ei ole vielä tähänkään päivään mennessä näkynyt? Lippuja tilatessa kaikki tietoni ovat olleet oikein mutta toisaalta ei olisi ensimmäinen kerta kun posti mokailee Vaasan osoitteeni kanssa.. :|
Heips!

Otahan pikaisesti yhteyttä Desuconin myyntikuuttiin osoitteessa perho@desucon.fi niin saadaan asia selvitettyä ennen viikonloppua vielä :3
Nähdään conissa!

Niksu
Niksu - säätäjä-ässä metsässä

maxx@desucon.fi

Riyoko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riyoko » To Tammi 12, 2012 10:57

Tämä nyt on vähän myöhäistä, mutta meillä olisi suunnitteilla Gintama-miittiä Frostbiteen, mutta ryhmä tuntuu kaatuvan (tai ainakin pieneltä xD) vain 5 osallistujan voimalla, joten jos kiinnostaa niin Irc-galleriassa olemme suunnittelemassa tätä.

http://irc-galleria.net/community/33920 ... ama-miitti

Ajankohtana olisi näillä näkymin klo 15 lauantaina. Tapaamispaikkaa ei ole vielä päätetty.

Gintoki

Viesti Kirjoittaja Gintoki » To Tammi 12, 2012 14:02

Gintama-miitti??!! Count me in!! En cossaa ketään, mutta kai se on ok? Missä nähdään? Ihanaa että Suomessa on muitakin Gintama-faneja...
Terveellisen fanituksen rajat ylittänyt OtakuOlento

Riyoko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riyoko » To Tammi 12, 2012 15:22

Gintoki kirjoitti:Gintama-miitti??!! Count me in!! En cossaa ketään, mutta kai se on ok? Missä nähdään? Ihanaa että Suomessa on muitakin Gintama-faneja...
Jee hienoa että löytyy lisää Gintama -faneja!! 8D Ei olla vielä paikkaa päätetty, mutta eiköhän tämän päivän aikana löydy sekin. Aloitin tännekin keskustelun tästä aiheesta ja päivitän paikan heti kun päätetään. ;D

viewtopic.php?f=59&t=12915

Ja cossaaminen ei ole pakko sillä varmaan puolet meistäkään ei cossaa ainakaan Gintamasta. x'D Mullakaan esim. ei ole kyseisestä sarjasta cossini. (en ole alkuperäinen järjestäjä nimittäin...)

Frozen Angel

Viesti Kirjoittaja Frozen Angel » Ke Kesä 13, 2012 17:28

Tiedän että coni on jo ohi ja pyydän anteeksi että kirjoittan tänne mutta ajattelin vain sanoa että olin ite kans Desucon Frostbitessä. Mun cossit oli Uryū Ishida Bleachistä lauantaina ja Kratos Aurion Tales of Symphoniasta sununtaina. Tosi ihana coni muuten!

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Conit ja festarit”