Vaaditaan Helsinkiin oma tapahtuma, Hesacon!!!

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Re: Vaaditaan Helsinkiin oma tapahtuma, Hesacon!!!

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Helmi 27, 2012 17:31

Ja sitten pyytäisin taas pysymään aiheessa.

Kerrataanpa nyt edellisiä kun näemmä pari viestiä ylemmäs ei ihan jokaisella silmä veny.

Hesaconin suunnittelutapaaminen pidetään Manga Cafessa keskiviikkona 14.3. klo 19.

Haluatko tehdä jotain? Omaatko ideoita? Kiinnostaako Helsinkiin oma con? Olethan siis tuolloin paikalla.

flicca

Viesti Kirjoittaja flicca » Ma Helmi 27, 2012 18:07

Mie aineskin tulen paikalle ^^

moderaattorin muokkaama: rikkinäinen ja kontekstin kannalta tarpeeton lainaus poistettu

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Helmi 27, 2012 18:17

Keskustelu suunnittelutapaamisesta jatkuu täällä.

MAO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAO » Ma Helmi 27, 2012 21:09

Tiiau kirjoitti: Meitä harrastajia on aivan varmasti enemmän täällä etelämmässä (kts. väentiheyskartta yllä), joten hesaconhan tarkoittaisi keskimäärin vähemmän matkustamista ihmisille. Kuulostaa hyvältä. Lisäksi, se, että me täällä suunnittelemme pääkaupunkiin omaa conia, ei estä teitä tekemästä samaa sinne. Ei siitä tarvitse ottaa nokkiinsa.
No.. minä vain ilmaisin mielipiteeni, mutta en toki kielläkkään teitä suunnittelemasta conia sinne. Ja kuten jo sanoinkin, että jos sinne tulee con, niin täältä voi lentää, tulla junalla suoraan jne sinne, jos tahtoo. Että ei minulla sitä niin vastaan ole, tehkää miten haluatte ja sillä sipuli. :]

Noo.. varsinaisesti minä en voi alkaa järjestämään tänne lappiin conia. Asun liian etelä-lapissa. Mutta toivoisin, että joku Rovaniemeläinen/Sodankyläläinen ottaisi asian hoitoon, jos conille on tarvetta täällä lapissa päin. :)

Urumi
Urumi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urumi » Ke Helmi 29, 2012 21:57

Ehdotan nimeksi Helcon. :P

Jos coneja alkaa järjestää, niin kannattaa muihin tapahtumiin ennemmin suhtautua yhteistyökumppaneina kuin vihollisina/kilpailijoina. Hyvin harvat tapahtumat kuitenkaan suoranaisesti kilpailevat kävijöistä ja nämäkin tapahtumat tavallisesti tekevät siitä huolimatta ihan reilusti yhteistyötä.

Ja kannattaa pitää tässä muuten mielessä Ruotsin tapa, joka on minusta aika mahtava. Naapurissa kun on tänä vuonna joka viikonloppu coni jossain päin maata. Siellä on pari-kolme isompaa conia, mutta suurin osa on pieniä, paikallisia coneja, joihin odotetaan reilua sataa-kahta sataa kävijää kuhunkin. Minusta tällaista kannattaisi kokeilla Suomessakin, sillä conien pitäminen eri paikkakunnilla ei ole keneltäkään pois.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

Sadmik

Viesti Kirjoittaja Sadmik » Pe Maalis 02, 2012 00:48

Suomessa on niin pienet mangapiirit, että ehkä täällä ei ole kenelläkään varaa alkaa sulkemaan toisia yhteisöjä tai yhteistyökumppaneita pois: se nyt olisi ihan järjettömyyden huippu ja vaikuttaisi varmasti suoraan conien laatuun ja kävijämääriin. :D Luulisi, että kaikilla mangaharrastajilla löytyy sen verran yhteisiä tavoitteita - yksinkertaisesti manga- ja animekulttuurin pitäminen eloisana Suomessa - että työpohjaa luulisi löytyvän.

Mitä tuohon pienempien conien pitämiseen tulee... Se riippuu täysin conin tavoitteista. Olen käsittänyt, että Ruotsissa olisi isompi harrastajamäärä kuin Suomessa (korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä!) joten en tiedä, miten tuollainen malli toimisi täällä. Suomessa pelottaisi itse tuo yleisen tason laskeminen coneissa: en tiedä, millainen se Ruotsissa on, mutta tuollainen ajatus tulee itsellä päälimmäisenä mieleen. Jos tällaista mallia tuodaan esille, niin tärkeää on paikallisten saaminen mukaan, jotta he itse (jotka pienempien conien kävijöitä varmasti pääasiassa olisivat) pääsisivät mahdollisimman paljon vaikuttamaan siihen, että conista tulee heidän tarpeisiinsa sopiva. Samalla se kasvattaisi conien varieteettiluonnetta, ja uskon, että samankaltaisten conien virukselta vältyttäisiin. Eri paikkakunnille syntyisi kenties jopa omanlaisiansa traditioita, jotka vetäisivät myöhemmin ihmisiä myös muualta Suomesta. Ongelma vain on siinä, että miten tällaiset ihmiset nimenomaan saadaan mukaan ja onko tällaisille pienemmille coneille todella tarvetta. Kuten Urumi itse peräänkuulutit: yhteistyö on yhdessä täysin avainasemassa näiden asioiden suhteen. Pienet conit toki tuovat uusia harrastajia eri puolilta Suomea, mutta toimiiko tällainen malli lopulta pidemmän päälle? Vaikea sanoa, että aktivoittaako tämmöinen toiminta vai lamaannuttaako se harrastajia entisestään... Jos se ensimmäinen pienempi con on pettymys (tosin ensimmäinen coni on ilmeisen usein koettu aika elämykseksi oli se sitten millainen tahansa), niin harrastus tuskin ainakaan yhteisöllisellä aspektilla pidemmälle jatkuu: tämän vuoksi peräänkuulutan tasoa näin paljon. Jos varieteettia saadaan syntymään, conien pitoporukka on osaksi eri (jotta valmisteluihin riittää tarpeaksi aikaa) niin systeemi kokeilu voi hyvinkin olla paikallaan. Totta on myös se, että järjestämättä sitä välttämättä tietää, miten tämä istuu juuri Suomeen. ^^

(Pahoittelen, että tuli lievää offtopicia, mutta uskon tämän olevan silti tärkeää.)

Urumi
Urumi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urumi » Pe Maalis 02, 2012 09:55

^Minusta Suomessa on huomattavasti enemmän ja aktiivisia manga-harrastajia kuin Ruotsin puolella. Mitä olen käsittänyt, niin ruotsiksi ei ole enää käännetä hirveästi mangaa ja isoimmatkin conit vetävät "vain" 3500 kävijää. Toisaalta Ruotsin puolella tuntuu olevan hieman vanhempaa porukkaa mukana kaikessa ja tämä taas nostaa yleistä aktiivisuustasoa.

Minä en osaa pelätä tuota "tason laskemista", sillä coneja on nyt tullut kierrettyä niin monta vuotta, että ei voi olla huomaamatta, miten niiden taso on koko ajan noussut. Vaikka kyse olisi ihan ensimmäistä kertaa järjestettävästä conista, niin siellä ei tehdä samoja mokia kuin vuoden 2007-8 tapahtumissa.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

Talvilapsi

Viesti Kirjoittaja Talvilapsi » Pe Maalis 02, 2012 13:26

Fazi kirjoitti:Helsinginsanomatcon.
No pahus, siinähän se! Hesari sponsoroimaan conia!

...anteeksi spämmini.
Olen rauhallinen sone.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Maalis 02, 2012 15:13

Talvilapsi kirjoitti:
Fazi kirjoitti:Helsinginsanomatcon.
No pahus, siinähän se! Hesari sponsoroimaan conia!
Tätä kokeiltiin 2005 ja noh... meillä kaveripiirissä käytetään näistä termiä "Kalle Sakari", engl. "Charlie Foxtrot"

Mutta, eiköhän jokainen kivi käännetä rahojen etsinnässä lopulta. En vain muista hirmu lämpimästi viime kertaa kun hesari oli mukana. Osa saattaa muistellakin näitä...

EgoLogical

Viesti Kirjoittaja EgoLogical » Su Maalis 04, 2012 16:16

Itse olen vahvasti sitä mieltä että voitais myös länsimaalaiseen kulttuuriin vähäsen enemmän panostaa. Tietty ei Helsingis oo paljoo voneja, mutta jos harkitaan että japanilaiseen kulttuuriin perehtyviä coneja on kymmeniä kun taasen länsimaalaiseen kulttuuriin keskittyvää conia on vaan se Ropecon, Finncon ja ehkä viel Tracon niin mielestäni olisi reilumpaa myös länsimaalaisuuteenkin panostaa. Ofc en tarkoita että japanilaiskulttuuri pitäis conist ottaa kokonaan pois, mutta vois myäs joskus ees pikkuse länkkäreihinki panostaa.
PINEAPPLE SURPRISE!

Lönkka
Fantasiapelit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lönkka » Ke Maalis 07, 2012 12:45

EgoLogical kirjoitti:kun taasen länsimaalaiseen kulttuuriin keskittyvää conia on vaan se Ropecon, Finncon ja ehkä viel Tracon
Nähtävästi esmes seuraavat isot tapahtumat eivät ole tuttuja?
Noita on järjestetty 30, 26 ja 6 kertaa...

-Kemin sarjakuvapäivät
-Helsingin sarjakuvafestivaalit
-Tampere kuplii

Manga Cafe
Manga Café
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Manga Cafe » Ti Maalis 13, 2012 12:00

Päivitystä! Huomenna tosiaan miitti Manga Cafèn uusissa tiloissa klo 19.00! Tilat eivät ole vielä valmiit, mutta paikalle tulijat pääsevätkin siis ennakkoon tutustumaan tiloihin (tai ainakin meidän uuden uutukaisiin pöytiin ja tuoleihin).

Mikarin
Chibi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikarin » Ke Maalis 14, 2012 02:54

Lönkka kirjoitti:
EgoLogical kirjoitti:kun taasen länsimaalaiseen kulttuuriin keskittyvää conia on vaan se Ropecon, Finncon ja ehkä viel Tracon
Nähtävästi esmes seuraavat isot tapahtumat eivät ole tuttuja?
Noita on järjestetty 30, 26 ja 6 kertaa...

-Kemin sarjakuvapäivät
-Helsingin sarjakuvafestivaalit
-Tampere kuplii
Länsimaalainen kulttuuri sisältää paljon muutakin kuin sarjakuvat. En itse ainakaan keksi ihan heti tapahtumaa johon voisin mennä pitämään ohjelmaa esimerkiksi videopelien narratiivista ja interaktiivisen median hyödyistä tarinankerronnasta.
Twitter | MAL | Last.fm | Livejournal |

23:53:50 @Furinji> Heterot jos mitkä on seksuaalivähemmistö otakuissa | When the seagulls cry, there are no survivors.

TLein

Viesti Kirjoittaja TLein » Ke Maalis 14, 2012 10:42

Pararin kirjoitti: Länsimaalainen kulttuuri sisältää paljon muutakin kuin sarjakuvat. En itse ainakaan keksi ihan heti tapahtumaa johon voisin mennä pitämään ohjelmaa esimerkiksi videopelien narratiivista ja interaktiivisen median hyödyistä tarinankerronnasta.
Pararin, miten olisi Finncon? Traconiinkin tuo minusta näyttäisi sopivan. Jopa Ropeconissa on ollut tuon tyyppistä ohjelmaa aina välillä.

Tuollehan voisi olla jopa Assemblyllä kysyntää, varsinkin kun suomalainen pelituotanto on niin hirveässä nousupaineessa nyt...
-Setä_Gin
Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

Mikarin
Chibi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikarin » Ke Maalis 14, 2012 11:46

TLein kirjoitti:
Pararin kirjoitti: Länsimaalainen kulttuuri sisältää paljon muutakin kuin sarjakuvat. En itse ainakaan keksi ihan heti tapahtumaa johon voisin mennä pitämään ohjelmaa esimerkiksi videopelien narratiivista ja interaktiivisen median hyödyistä tarinankerronnasta.
Pararin, miten olisi Finncon? Traconiinkin tuo minusta näyttäisi sopivan. Jopa Ropeconissa on ollut tuon tyyppistä ohjelmaa aina välillä.

Tuollehan voisi olla jopa Assemblyllä kysyntää, varsinkin kun suomalainen pelituotanto on niin hirveässä nousupaineessa nyt...
Ajatus ei ollut siinä, että mihin tapahtumaan tuollainen ohjelma "voisi" sopia. Finncon mieltää itsensä kirjallisuustapahtumaksi ja Jyväskylässä Finnconissa 2010 ei ainakaan tullut fiilistä, että kuuluisi mitenkään siihen porukkaan.

Traconissa ropeohjelmia - ainakin itseäni kiinnostavia - on ollut katsomassa häviävän pieni määrä ja muutenkin koko ropepuoli tuntuu edelleen kovin väliinputoajalta. Ainakin vuonna 2010 Industry Panel: From railroading to sandboxes -ohjelmassa oli noin 20 ihmistä katsomassa siitä huolimatta, että molemmat tapahtuman kunniavieraat osallistuivat paneeliin.

Ropecon ei myöskään yksinkertaisesti tunnu hyvältä paikalta pitää tällä aiheella ohjelmaa. Assyt voisivat sopia ehkä, mutta en ainakaan itse ole koskaan käynyt Assemblyjen seminaariohjelmaa katsomassa.

Tuo ohjelma-aihe oli nyt vain sellainen mitä olen itse pyöritellyt päässäni. Mitä jos joku haluaisi puhua vaikka Joss Whedonin tuotannosta? Tai antaa jonkinlaista näkökulmaa Marvelin supersankarielokuvista näkökulmasta jossa ei ole koskaan sarjakuviin tutustunut oikeastaan ollenkaan?

Tälläistä "yleistä" popkulttuuritapahtumaa ei Suomessa ole, mikä on vähän sääli. Finncon menee melko läheltä, mutta Finncon on vähän vammanen ja siellä keski-ikä on menossa vain kokoajan ylöspäin.

Näillä ajatuksilla ajattelin itse saapua paikalle puimaan asiaa tänä iltana.
Twitter | MAL | Last.fm | Livejournal |

23:53:50 @Furinji> Heterot jos mitkä on seksuaalivähemmistö otakuissa | When the seagulls cry, there are no survivors.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”