Finncon-Animecon 2011 jälkipuinti

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

tamuki

Re: Finncon-Animecon 2011 jälkipuinti

Viesti Kirjoittaja tamuki » Ti Heinä 19, 2011 00:33

Nyt, viimeinkin Turusta kotiutuneena, tulee varmaan vähän sekava palaute, mutta tästä kuitenkin aloitetaan.

Ensimmäistä kertaa myyntipöydän sisäpuolelta katsottuna con näytti varsin erilaiselta, hyvällä tavalla. Kaikki olivat ystävällisiä ja kukaan ei naputellut sormiaan kiireisen näköisenä pöytää vasten kun jouduin kiikuttamaan milloin minkäkin tavaran tietävämmän henkilön nähtäväksi. Iso kiitos kärsivällisyydestä ja yleisestä mukavuudesta! Ainahan on mukava jutella samanhenkisten ihmisten kanssa. Ja opin Pokémoneista paljon uutta!

Mutta mikä oli tämä järjestely että myyntisaleja oli kaksi? Itse kun kävin S-Osiksella muutaman kerran conin aikana, näytti paikka valitettavan tyhjältä. Paikka, missä taidekuja ja mangakirppis sijaitsivat, olisi mielestäni sopinut paremmin yhdeksi ja yhtenäiseksi paikaksi myyntipöydille. Koska olivathan taidekuja, Japan pop ja Anime-lehtikin kaupallista toimintaa siinä missä muutkin myyntipisteet, joten se ei voinut olla syynä ettei Educariumille olisi voinut sijoittaa myyntipöytiä?

Iltabileet. Kaverillani ja minulla oli rajoitettu aika olla "bileissä". Lainausmerkit siksi, että koko sen kahden tunnin ajan, minkä ehdimme olla paikalla, salissa oli FFFight. Iso pettymys. Eikö Animeconin päiväohjelman aikana löytynyt sopivaa tilaa ja aikaa kyseiselle ohjelmalle? Luulin pääseväni myyntipäivän jälkeen vähän irrottelemaan. Kuulin, että ennen FFF:ää olisi soitettu musiikkia, mutta pettymys se silti oli (kyllä, olisimme tietenkin soineet tulla suoraan conpaikalta bileisiin ja ehtineet tanssia muutaman kappaleen, mutta syönti ja suihku veivät houkuttavuudellaan voiton). Onneksi myyjä-badgeilla pääsi ilmaiseksi sisään, sillä en olisi maksanut neljää euroa siitä että kuuntelen kaksi tuntia fightia salin ulkopuolella.

Kokonaisuudessaan Animecon oli kuitenkin erittäin positiivinen kokemus, jälleen kerran. Vielä kerran, kiitos ystävällisille conkävijöille, teidän kanssanne oli mukava jutella myyntipöydän luona.

Ja muistakaa myös tulla ensi vuoden Animeconiin, joka järjestetän ensimmäistä kertaa Kuopiossa! Ensi vuoteen siis!

Ja vielä lopuksi: Tietääkö joku yaoi-paneelin pitäjän, onko hänellä Anikissa tunnus tai vaihtoehtoisesti sähköpostia? Laittaisin mielelläni palautetta~
+ Jos kellään on kuvattuna/tietoa mistä löytyisi cosplay-deitistä videomateriaalia, olisin kovin kiitollinen vinkistä!

kyokugaisha

Viesti Kirjoittaja kyokugaisha » Ti Heinä 19, 2011 05:18

hauu~

Animecon/Finncon 2011 on nyt ohi, kuskina olon matkaväsymyksestä on nyt toivuttu ja on aika antaa rakentavaa palautetta viikonlopusta~

Koska asiaa on tällä kertaa todella paljon, olen jakanut palautteen osioihin joissa puin syvällisesti kokemuksiani. Lopussa on sokerina/sakkana pohjalla plussia ja miinuksia. Kiitokset: katso palautteen pohja. Nautitaan pää kylmänä. Varoitus! Saattaa sisältää pieniä määriä kritiikkiä :'3

VÄNKÄRIYS

Olin tosiaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa AC/FC-vänkärinä (Kauppiksen infossa), ja näin kesän muiden vänkärikokemuksien rinnalla viime viikonloppu ei kamalasti sävähdyttänyt.. Meininki oli aika amatöörimäistä, kuten joku osuvasti jo täällä ilmaisikin .__.

Informaation kulku
Tietoa vänkärivuoroista tuli todella myöhään ja todella vähän, vaikka kovasti lupailtiinkin lisäinfoa jos on kysyttävää. Ymmärrän kyllä että ennen conia on kiire, mutta eikö juuri sen takia työvuorot yms kannattaisi ilmoittaa jo paljon aiemmin? Yleistä vänkäri-infoa ei tainnut joko olla ollenkaan, tai sitten se oli jo perjantaina eikä siitä ilmoitettu riittävän selkeästi etukäteen. Saapuessani lauantai-aamuna vänkärimajoitukseen hakemaan badgeani (joka olikin jo sitten infossa) yritin saada selkeyttä työvuoroihini, mutta en tuntunut kiinnostavan Iskerillä päivystänyttä henkilöä, joka tuntui olevan vastuussa myös työvuoroista(?). Iskerillä ollut työvuorolista ei ollut ajan tasalla, ja viivailinkin yli vääriä vuorojani, lisäilin pe-aamuna sähköpostitse ilmoitettuja listaan tilalle ja toivoin parasta - apua tai infoa ei päivystäjältä mihinkään herunut.

Lisäksi ihmisiä tuntui olevan todella vaikea saada työvuoroon (ainakin Kauppiksen infoon) ajoissa tai ollenkaan. Kummankin vuoroni jälkeen jouduin kuuluttamaan radiopuhelimella infoon vänkäriä töihin kun sellaista ei muuten paikalle ilmestynyt, ja olin molempien vuorojen jälkeen n. puoli tuntia yliajalla. Ei se sinänsä haitannut, mitä nyt meinasin myöhästyä jo omasta ohjelmastanikin .__. Enkä varmasti ollut ainoa; eräskin kanssani infossa ollut oli joutunut olemaan monta tuntia ylitöissä kun ketään ei vaan ilmestynyt paikalle, ja narikassa tuntuivat työläiset vaihtuvat hitaasti. Työmotivaatio tuntui muutenkin olevan hukassa vänkäreiltä, kun ei joutunut tekemään töitä ilmaisen sisäänpääsyn eteen.

Sunnuntai-aamuna oli lisäksi oikein kunnon hässäkkää Kauppiksella, kun joku päästi conilaisia jo varttia vaille 10 sisään jonottamaan narikkaan, joka oli jätetty ala-arvoiseen kuntoon edellisen illan jäljiltä: narikkalaput olivat lattialla/kasassa pöydällä eivätkä narikoissa niin kuin niiden pitäisi. Ketään ei tietenkään ollut vielä vuorossa ja jono levoton, joten löysinkin infotoverini huitelemasta narikassa täysin hukassa: narikan systeemi oli todella outo eikä mitään ohjeita narikan pitoon ollut tietenkään. Ei siinä muu auttanut kuin yrittää keksiä miten systeemi toimi, hoitaa homma ja hymyillä samalla kauniisti jonottaville ihmisille. Narikan työntekijöitä ilmestyi kyllä sitten paikalle joskus, en katsonut kelloa mutta tuntui että siihen meni ikuisuus. No, kivasti sai hien pintaan heti aamusta tuokin hässäkkä.

Perehdytys
Perehdytystä työtehtäviin lupailtiin kyllä kovasti etukäteen sähköpostitsekin, mutta itse en ainakaan sellaista saanut keneltäkään vastaavalta henkilöltä. Ilman erästä pelastavaa vänkärienkeliä (joka oli lähdössä omasta työvuorostaan) en olisi saanut infoon mennessäni minkäänlaista perehdytystä hommaan. En ollut ilmeisesti ainoa infovänkäri jota ei ohjeistettu, joten en ihmettele ollenkaan että tuli paljon "emmätiää", itse yritin kovasti olla sitä sanomatta ja ottaa asioista selvää vaikka puhelinitse. Suoraan sanottuna hävetti olla infovänkäri niillä tiedoilla mitä minulle oli annettu.

Tapaus Cosplaymamma
Yozora kirjoitti: Itse toimin siis tosiaan cosplay-mammana, mikä tarkoitti että en varsinkaan lauantaina ehtinyt seuraamaan oikeastaan mitään ohjelmaa, varsinkin siksi että muut mammat olivat peruneet tulonsa ja jouduimme cosplay-vastaavan kanssa hoitamaan asiat aika pitkälti kaksistaan. Onneksi homma pysyi kaikesta huolimatta koossa ja itse kisan ajaksi saatiin lisää käsipareja. Haluaisin kuitenkin sanoa, että vaikka odottamattomia asioita sattuu ja joskus joutuu perumaan tulonsa, olisi aika hiton kiva että jos on työvoimaksi ilmoittautunut, niin paikalle sitten myös saavuttaisiin. Ei ole kauhean siistiä jättää ihmisiä pulaan ja kasata parille ihmisille monen hengen työmäärä.
Itse hämmästyin kovasti kun sain vänkärivuoroni sitten joskus että minut oli laitettu cosplaymammaksi o___O Myönnän kyllä laittaneeni sen kohdan siihen hakemukseen rastitetuksi (ja mielestäni mainitsin myös jossain kohdassa tarkemmin, ettei minulla ole siitä aiempaa kokemusta) enkä ajatellut että minua siihen hommaan ikinä valittaisi, kun tuota kokemusta ja toiveita tuonne narikan ja majoituksen puolelle löytyi enemmän... Mutta nakki sitten napsahti, ja rupesin heti lähettelemään sähköpostia vastaavalle että 1) mitä tähän hommaan kuuluu ja 2) olenko varmasti pätevä siihen. Sitten kun vielä huomasin että minut oli laitettu yksin kisan ajaksi cosplaymammaksi (=kisavastaavaksi?) niin päätin että on parempi kun siirtävät sinne jonkun sellaisen joka tietää asiasta jotain, katastrofihan siitä olisi syntynyt jos minun olisi siellä pitänyt n00bina yrittää hoitaa kisajärjestelyjä... Pitkään odoteltuani sain sitten viimein perjantaiaamuna viestiä, että minut on otettu pois cosplaymammailusta ja siirretty kokonaan infoon - jos olisin päättänyt lähteä jo aamulla coniin en olisi tuotakaan tietoa ehtinyt nähdä, mutta onneksi jouduin siirtämään lähtöni iltapäivälle, conpaikalla tuon tiedon esiin kaivaminen olisi ollut todennäköisesti lähes mahdotonta.

Eli minun tapauksessani kyseessä ei ollut mikään tahallinen "trololoo, enpä tulekaan vänkäriksi vaikka ilmoittauduin", vaan sarja tahattomia väärinymmärryksiä. Ehkä minun ei olisi pitänyt pistää rastia cosplaymamma -kohtaan, mutta muistaakseni työnkuvaus kuulosti sen verran helpolta että ajattelin pystyväni esim. pukuhuoneessa con-alueella pari tuntia päivystämään ja auttamaan ihmisiä - kukaan ei kertonut minulle, että kyseessä oli ilmeisesti ilmoittautuminen cosplay-kisan vastaavaksi mammaksi johon aiempi kokemus olisi enemmän kuin tarpeen... Ja se joka minut siihen hommaan laittoi ei ehkä tajunnut etten ollut paras mahdollinen henkilö tehtävään (vaikka kokemattomuudestani muistaakseni mainitsinkin). Kun huomasin orastavan katastrofin niin pyrin parhaani mukaan estämään sen pyytämällä siirtoa muihin tehtäviin: koska cosplaymammoja tuntui ainakin jossain vänkäri-sivujen listassa ollen useampiakin, niin oletin että jostain löytyisi varmasti korvaava ja pätevämpi mamma vastaamaan kilpailijoista. Näin ei kai sitten kuitenkaan ollut : < Olen pahoillani jos jotenkin erityisesti aiheutin vaivaa, mutta uskon että oli oikeasti vain parempi ettei tällainen kokematon mamma ollut vastuussa kilpailijoista - teitte varmasti >9000 kertaa parempaa työtä kuin minä olisin :3

Vänkärimajoitus
Olin varannut itselleni vänkärimajoituksen molemmiksi öiksi, ja vaikka yritin kovasti etsiä en löytänyt mistään vänkärisivuilta tietoa siitä mikä on tämä "Iskeri" jossa majoituksen piti olla tai missä se tarkkaan ottaen sijaitsee. No, luotimme kuitenkin siihen että kyllä siellä varmaan jossain kylttejä on vänkärimajoitukseen, ja lähdimme matkaan. Perjantai-iltana saavuttiin sitten Turkuun ja vitutus oli suuri kun tämän mystisen "Iskerin" sijainti ei meinannut millään aueta ennen kuin soitimme sille henkilölle joka mainittiin vänkäri-infossa, ja häneltäkin se piti (ihan nyhtämällä nyhtää sellaiseen muotoon että mekin ulkopaikkakuntalaiset ymmärtäisimme missä se sijaitsee, se pelkkä Iskeri kun ei sano edelleenkään mitään), kiitos kuitenkin nopeasta vastaamisesta puhelimeen. Kun Iskeri viimein sitten löytyi, oli portaiden alapäässä tietenki pienenpieni kyltti jossa luki "Vänkärimajoitus". Hienoa. Tämä olisi voinut olla esim. tien varressa että autostakin näkisi?

Loppujen lopuksi en mennyt ollenkaan pe-la yönä majoitukseen, koska hiusteni rastoitus lattiamajoitksessa kaverini luona venähti pitkäksi, ja nukahdin autooni parkkipaikalle :'3 Aamulla raahasin tavarani kuitenkin lattiamajoitukseen, vain raahatakseni ne samana iltana pois sieltä: tullessani vänkärimajoitukseen sattumalta vaihtamaan vaatteita joskus kuuden(?) aikoihin kuulin silloisen majoitusvastaavaan ilmoittavan että "Vänkärimajoitus suljetaan iltabileiden ajaksi, tai ainakin klo 23 asti, kaikkien on lähdettävä eikä ketään saa jättää tänne. Kaikki vapaat vänkärit auttamaan Caribialle iltabileiden järjestämisessä". En ollut uskoa korviani. Vänkärimajoitus suljetaan iltabileiden ajaksi? Mitä? Eikö täällä saa edes nukkua? T^T Entä jos kaikki vänkärit eivät halua/jaksa mennä iltabileisiin, entä jos he ovat kipeitä? Missä he viettävät aikansa välillä klo 18-23? Kuulosti siltä, että vänkärimajoitusvuorossa olevilla vänkäreillä oli itsellään hinku iltabileisiin ja päättivät sulkea majoituksen kun eivät saaneet ketään tilalle päivystämään. Toivon ettei asia ollut näin ja että tälle olisi joku todella järkevä selitys, koska mielestäni kyseinen päätös oli erittäin huono. Itse tulin siihen tulokseen, että en ala vänkärimajoituksen aukeamista odottamaan vaan pakkasin kamppeeni ja vein ne takaisin autooni jossa nukuin siis toisenkin yön :3

Ilmeisesti vänkärimajoituksen avaimet olivat myös kateissa saman illan aikana, sillä kuulin että "ovia ei voi sulkea ennen kuin avain on löytynyt". Onni onnettomuudessa sinänsä, koska jos olisivat olleet siellä missä pitäisi, niin en olisi ehtinyt hakea tavaroitani pois majoituksesta ja olisin joutunut nukkumaan erittäin epämukavasti kostyymissäni >:

Lisäksi on pakko kommentoida vänkärimajoituksen vessaratkaisua (ainakin naisten vessan osalta, en tiedä miesten puolesta), se oli sen verran tragikoominen :'DD Miksi ihmeessä vessaan piti mennä suihkutilan kautta? Kuka suunnittelee vessan sinne? x'3 Tietenkään tämä ei ole järjestäjien vika, mutta se että valittiin tila jossa on tosiaan vain 1 WC/sukupuoli oli aika jännä, varmaankin pakon edessä tehty ratkaisu jotta vänkärimajoitus saatiin näinkin lähelle con-aluetta, kiitokset siitä~

Green Room - missä se oli?

Vänkäri-infosivuilta etsin ja löysinkin tietoa etukäteen Green Roomista, mutta hyvin epäselvästi:
Kaikki mahdolliset taukotilat ovat vänkäreiden käytettävissä conissa. Kaikista taukotiloista saa oletettavasti kahvia, teetä ja vettä/kylmää juotavaa. Varsinainen Green room sijaitsee Kauppakorkean kolmannessa kerroksessasisääntulokerroksessa (jonkinlaista ruokaa ja herkkujakin tarjolla yms).
Hienolta kuulosti, mutta Green room(ien?) sijainti/sijainnit eivät auenneet kunnolla edes ohjelmalehtistä selailemalla: ainakin kauppiksen kartasta olivat jääneet pois paitsi vänkärien myös ohjelmanpitäjien ja myyjien green roomit. Meille infovänkäreillekin niiden sijainti ja olemassaolo selvisivät usein vasta kun niitä erikseen kyseltiin, usein toisilta con-vierailta, mikä oli todella noloa. Helpommin olisi sujunut jos ne olisivat olleet merkittyinä karttaan. No, enpä itse ainakaan kauheasti ehtinyt kiireessä green roomia kaipailla, enkä ilmeisesti kauhean ihmeellisistä tarjoiluista jäänyt paitsi.

Itse tosiaan löysin vänkärien Green Roomin aivan sattumalta vasta kun eräs järjestäjä vei minut sinne kysymään yhtä asiaa "henkilöltä joka tietää kaikesta kaiken" ja joka löytyy yleensä sieltä. Kysyinkin tältä järjestäjältä että miksei tämä henkilö sitten ole narikassa, jos hän tietää kaikesta kaiken? Koska siellä häntä olisi tarvittu, ainakin perehdyttämään. "Häntä tarvitaan paljon muuallakin" kuului vastaus. Tietenkin, ymmärr- Hetkinen. Miksi hän sitten on niin usein Green Roomissa? =___=

JÄRJESTELYT

Järjestelyt olivat yllättävän amatöörimaiset, ja monta kertaa tuli sellainen tunne että mitäköhän tässä kohtaa on ajateltu / tämänkin olisi voinut tehdä paremmin. Ymmärrän toki ettei conin järjestäminen ole mikään pikku juttu, että se on iso ja pitkä projekti, että se on haastavaa ja että jokaisen ratkaisun takana on jokin hyvä syy, mutta hei. Ihan oikeasti. Eikö todella pystytty parempaan? .__.

Kuulinpa työvuorossa tällaisen sananvaihdon:

Kävijä: "Noh, ensi kerralla paremmin" *eh eh* :'p
Järjestäjä/vänkäri: "Ei meidän tarvitse, ei tämä ole ensi vuonna meidän vastuulla!" ^^
Kävijä (ja minä): "..." o___O

Tämä on ehkä juuri se syy miksi Animecon laahaa jäljessä kun katsotaan nykyconien tasoa; kenelläkään ei tunnu olevan motivaatiota tehdä asioita paremmin vaan usein mennään siitä mistä aita on matalin ja mistä on ennenkin päästy. Ei haluta oppia eikä korjata virheitä koska ei tarvitse. Ei haluta ottaa vastuuta. Toivon todella että tämä on ollut vain yhden työntekijän/järjestäjän (en muista kumpaa hän oli), eikä mikään yleinen ilmiö AC:n järjestäjien keskuudessa.

Tapahtumapaikka
Ensisilmäyksellä AC/FC:llä tuntui olevan tilojen puolesta hyvät lähtökohdat, sillä tilaa ja tekniikkaa tuntui riittävän. Sisätilat vaikuttivat avarilta, ja ulkotilat kauniin vehreiltä; täydellisiltä piknikeille, photoshooteille ja muulle kuvaamiselle. Mutta.

Jako ns. Finnconin ja Animeconin rakennuksiin oli ehkä sinänsä hyvä idea, mutta toteutettuna ei niinkään. Se palveli lähinnä sitä osaa harrastajakunnasta (puolin sekä toisin) jotka eivät halunneet olla tekemisissä sen toisen puolen kanssa - sen sijaan niille conilaisille joita kiinnosti sekä spefin että animanga tilanne oli epäkäytännöllinen ja conitukseen kuului liiankin oleellisena osana ohjelman perässä paikasta toiseen juokseminen. Ja kun välimatkaa oli kuitenkin jonkun verran, oli 15 min siirtymisajalla ohjelmien välillä todellakin käyttöä.

Ohjeistus ja kartat
Tapahtumien jakaminen kuuteen eri rakennukseen lähinnä hämmensi ihmisiä, etenkin ohjelmalehtisen karttojen epäselvyyden vuoksi. Kauppiksen kartasta olivat unohtuneet kokonaan kerrosten numerointi, mikä hämmensi aluksi myös infolaisia ja aiheutti päänvaivaa monille conilaisille. Lisäksi Green Roomit sekä yksi ohjelmapaikka olivat unohtuneet kokonaan kartasta, ja ilmeisesti Holodeck ei ollut käytössä ollenkaan(?) koko viikonloppuna. Educariumin ja Publicumin karttoja en meinannut löytää ollenkaan ennen kuin tajusin ohjelmalehtisen kaksipuolisen idean. Minusta karttojen ulkoasu oli kyllä miellyttävä ja selkä, mutta merkinnöissä oli parantamisen varaa. Ohjelmalehtiseen olisi myös kaivannut karttaa lähialueesta kauppoineen ja hotelleineen, sekä kenties reitistä majoitukseen - pelkkä Turun kaupungin kartan jakaminen (ainakin Kauppiksen) infossa ei ihan riittänyt, kuten ei kotisivujenkaan sekava selostus paikalle saapumisesta. Lisäksi kylttejä etenkin Caribialle, vänkärimajoitukseen, parkkipaikalle sekä ihan muihin rakennuksiinkin olisi saanut olla enemmänkin alueella, tai ainakin näkyvämmän näköisiä.

Kotisivut
Mistä liene johtunut, mutta kotisivut eivät sytyttäneet. Grafiikka oli ihan jees, mutta tietoa oli yllättävän hankala löytää ja se oli joskus oudoissakin muodoissa (se ohjelmakalenteri ei minulle hirveästi asiaa avannut). Lisäksi vänkäri-infosivujen puolelta löytyneet työvuorolistat olivat todella sekavat ja suorastaan kehottivat floodaamaan työvoimavastaavan kyselyillä työvuoroista. Ei ihme jos menikin kauan vastata kun varmaan lähes jokainen kysyi varmistusta vuoroihinsa .__. Lisäksi lupaukset vänkäri-infosivujen päivittymisestä eivät ainakaan torstaihin mennessä näyttäneet hirveästi toteutuneen; sen sijaan ilmeisesti pe-la välisenä aikana jotain jopa tapahtui, mutta kamalastipa se auttoi jos oli tuolloin jo con-paikalla poissa koneen ääreltä >: Soppaa sekoittamassa oli vielä sekin, että ilmeisesti ohjelmakartat päivittyivät nettiin tapahtuman aikana, koska infoon tuli ihmisiä kysymään "onko tämä ohjelma nyt tuolla vai täällä kun netissä sanotaan näin ja ohjelmassa noin", ja usein netti oli oikeassa. Tästäkin jos olisi ollut tietoa infolaisilla niin oltaisiin vaikka netistä käyty tarkistelemassa ohjelmamuutoksia..

Ohjelmalehtinen
Ohjelmalehtiseenkin yritettiin saada mukaan tämä Finncon / Animecon jaottelu tekemällä lehtisestä kaksipuolinen kansia myöten; spefistit lukivat lehtistä ns. oikein päin, ja animangustit "japanilaisittain". Sinänsä hieno idea jälleen, mutta ei se lehtinen sieltä takasivulta päin aukea automaattisesti monella animangan harrastajallakaan, ja idea meni monelta ihan ohi. Ohjelmakartat olivat tietenkin keskellä, ja kartat "oman tapahtumansa" puolella (etenkin Publicumin ja Educariumin kartat jäivät monelta tästä syystä huomaamatta). Ohjelmakuvaukset olivat jotenkin ihmeellisesti aakkos-, ei aikajärjestyksessä, mikä vaikeutti etsintää. Plussaa tulee tosin kielisymboleista sekä kunniavierasesittelyistä - tuosta jaottelusta en osaa päättää oliko se hyvä vai huono asia lehtisessä. Sanotaan puolikas plussa, eli miinus :l

Info
Vaikka itse olinkin Kauppiksen infossa töissä ja parhaani yritin (ja tiedän että kaikki niin tekivät), en voi olla kuin pettynyt AC/FC:n infon toimintaan ja etenkin sen järjestämiseen. Se oli ala-arvoista. Perehdytyksen puute ja informaation kulkemattomuus loivat oivat lähtökohdat täydelle katastrofille, jota kuitenkin jotenkin ihmeen kaupalla onnistuttiin välttelemään suurimman osan aikaa. Kauppiksen infopöytä oli aivan liian täynnä tavaraa (flyereita, conzineja, ilmoittautumislomakkeita, lipukkeita, läpykkeitä, badgeja, kansioita, huomiolappusia huomilappusten perään... eikö osaa näistä olisi voinut pitää jossain muualla?), samoin infon viereiset pylväät joihin tunnuttiin ripustavan jos jonkinlaista paperia ja jonne tärkeimmät kuten esimerkiksi "Ohjelmamuutokset / peruuntumiset" tuntuivat hukkuvan, vaikka kuinka yritin sitä väritellä/korostaa että ihmiset huomaisivat. Lisäksi Kauppiksen info sijaitsi kai jossain ihme katveessa, koska radiopuhelimesta (infon yhdestä tärkeimmästä välineestä) kuului lähes aina pelkkää kohinaa, ja piti mennä ulos jos halusi selkeän kuuluvuuden. Plussaa tulee conin infopaketista (kyllä, sellainenkin oli), joka tosin olisi voinut olla selkämpi+jäsennellympi ja jonka tärkeyttä infotyössä olisi voinut painottaa enemmänkin.

Narikka
Koska Kauppiksella narikka sijaitsi aivan infon kyljessä, pääsin ihmettelemään sen toimintaa oikein aitiopaikalta. Ensinnäkin narikan sijainti infon kyljessä Kauppiksella oli outo, sillä narikan tilat olivat todella pienet, pienemmät kuin Nekoconissa. Ilmeisesti Arcanumissa olisi ollut ns. oikea narikka, mutta koska myyntipöydät oli ilmeisesti pakko pistää sinne, niin ymmärrettävästi narikka ei sinne mahtunut. Lisäksi ainakaan Kauppiksen narikassa ei ollut oikeita narikkalappuja, vaan narikkalaiset väänsivät omia pelikorteista ja pahvista kaiken tungoksen keskelläkin, ja jouduttiinpa sunnuntaina turvautumaan luovasti jopa kuvamerkkeihin numeroiden mennessä jo sekaisin. No, pääasia että narikka toimi - tosin minulle ei ainakaan ihan täysin selvinnyt se miten sen olisi tullut toimia, vaikka kokemusta narikkahommista löytyykin paljon. Eikä se aina edes toiminut, etenkään lauantain iltaruuhkassa tai sunnuntain aamuruuhkassa: tila ei yksinkertaisesti riittänyt. En siis voi kuin nostaa hattua niille narikkavänkäreille jotka saapuivat vuoroonsa ja hoitivat hommaa niin hyvin kuin pystyivät, todellisia työn sankareita~

Myyntipöydät ja taidekujat
Tässäkin kohdassa harrastettiin samaa AC / FC jakoa, tosin mielestäni huonommalla menestyksellä (Fantsu oli vain ns. AC alueella spefipelien yms tarjonnastaan huolimatta, ja osa Desussakin olleista taidekujalaisista FC:n puolella chibeineen). Koska ilmeisesti yliopiston tiloissa ei saanut harrastaa kaupallista toimintaa(?) myyntipöydät oli pakko sijoittaa Arcanumiin ja S-Osikseen (mutta taidekujia ei?), joissa molemmissa oli havaittavissa jonkinlaista ahtautta. Ja S-Osista oli todella vaikea huomata, kuten onkin jo mainittu. Se telttaidea tuli mieleen allekirjoittaneellakin, kenties se tyrmättiin mahdollisen sadesään vuoksi (tuskin esim. mangan myyjiä olisivat ulkotilat sadesäällä houkuttaneet), mutta esimerkiksi pockyjen ja ramunejen myynti olisi voinut tapahtua esim. ulkokojussa(?), con tuotteiden samoin.

OHJELMA + MUU SISÄLTÖ

Ensisilmäyksellä ohjelmaa tuntui olevan paljon, mutta lähemmin tarkasteltuna jouduin katkerasti pettymään sekä Animeconin että Finnconin ohjelmatarjontaan tänä vuonna: kumpikaan ei mielestäni ollut omalla tasollaan. Finnconin puolelta tuntui puuttuvan tiettyä pontta ohjelmista, ja Animeconin puolella taas oltiin aika törkeästi kierrätetty vanhoja ideoita, jopa vanhoja paneeli-ideoita ("Politiikka ja ideologiat One Piecessä", eikös saman tapainen ollut jo Desuconissa? Ja taasko edo-ajan luento, eikös Nekossakin ollut sellainen? En edes mainitse yaoi-paneelia). Kaikki tuttu, turvallinen ja suosituksi/toimivaksi todettu oli tietenkin jälleen läsnä: cosplaykilpailut, cosplay-deitti, Visual Quest, Yaoi-paneeli, Badge/Nekokorvapaja, Parapara... näkyipä FFFightejakin ja jopa caramell dansenia. Uhh. Animehuone oli myöskin selvästi havaittu hyväksi Desun käytössä ja otettu myös mukaan. No, niin kauan kuin con-väki tykkää? Jotain uuttakin voisi yrittää keksiä, ja haastankin ihmiset keksimään uusia ohjelmia/aiheita luennoille/paneeleille oikein olan takaa! Itse olen havainnut homman sangen hauskaksi, etenkin yömyöhään kaveriporukassa :3

Harmillista oli kiinnostavan ohjelman vähäisyyden lisäksi myös se, että ne vähätkin kiinnostavat tuppasivat peruuntumaan/vaihtamaan aikaa ja/tai paikkaa äkillisesti .___. Eikä tieto tuntunut kulkevan edes meille infoon asti; pahinta oli kun itse ohjelmanpitäjät tulivat kertomaan että "hei teillä on väärää tietoa teidän ohjelmalehtisessä". Ohjelmanmuutosten kasautuessa tuli huomanneeksi myös kuinka käteviä sellaiset pienetkin asiat kuten kuulutukset ja con-TV todella ovat. Koska con-alue on niin laaja, kuulutukset eivät tietenkään olleet mahdollisia, mutta nyt niiden arvon todella huomasi. Jokin systeemi muutosten tiedottamiseen olisi pitänyt olla, edes sellainen jolla muutokset tulevat infojen korviin.

Joitain valopilkkuja ohjelmassa silti kyllä näkyi (mm. "Haruhi - syvällisintä moesoopaa ikinä?" ja "Yksityinen tekee conitkin paremmin"), mutta osaan niistäkään en ehtinyt vänkärivuorojen takia. Tässä kuitenkin hieman yhteenvetoa niistä ohjelmista joissa ehdin käymään:

"Conin avaus" LA klo 11-12 (Tanuki, Publicum)
Minua pyydettiin aika lyhyellä varoitusajalla mukaan conin avaukseen kertomaan ns. harrastajanäkökulmaa, olenhan sekä animangan että spefin ynnä muun omituisen harrastaja. Mielestäni kyseinen ohjelmanumero ei mennyt ihan putkeen, etenkään meikäläisen osalta kun jännitin ensimmäistä ohjelmaesiintymistäni conissa ihan hirveästi enkä ollut varma siitä mitä ja miten pitkään minun oletettiin puhuvan. Lopputulos: puhuin aivan liian nopeasti, liian lyhyesti ja varmaan ihan turhaa asiaa. Olen pahoillani. Odotin tosin itsekin ohjelmalta hieman erilaista lähestymistapaa ja luulin olevani vuorossa viimeisenä, joten menipä viimeisetkin pasmat sekaisin :'3 Noh, ensi kerralla paremmin.

"Maailmanloppu suodattaa rihkamasta myyttejä" LA klo 15-16 (Xoth, Kauppis)
On pakko sanoa etten muista paljoa mitään tästä ohjelmasta vaikka aihe kuulosti todella kiinnostavalta. Odotin jonkinlaista slide-showta esityksen tueksi, mutta kun se wikipedia-sivu jumittui sinne taustalle koko ajaksi oli helppo vaipua sitä tuijottaessa jonkinlaiseen transsiin (ja nukahtaa?) niin että suurin osa asiasta meni ohi korvien. Damn.

"Japani sukeltaa verkkoon - virtuaalitodellisuus animessa" LA klo 16-17 (Tanuki, Publicum)
Täytti kaikki odotukseni, oli juuri sitä mitä tasokkaalta con-ohjelmalta odotankin :3 Oli slideja ja esimerkkejä tukemassa esitystä, tarkkoja havaintoja ja hyviä pointteja asiassa, eläväinen ja karismaattinen esiintyjä, jopa pientä huumorinkukkastakin (välillä hieman ontuen, tosin). Aihe osui nappiin, toteutus samoin, ja tuntui että avarsin taas maailmaani. Näin sen pitääkin mennä :3

"Kuinka animeseuratoiminta tulee jatkumaan?" SU klo 13-14 (Inu, Publicum)
Toinen ohjelma, jonka tekemiseen osallistuin vierailijan muodossa~ Paneelin tarkoituksenahan siis oli esitellä Suomen eri animeseuroja heidän puheenjohtajiensa välityksellä ja keskustella heidän kanssaan animeseuratoiminnasta ja sen tulevaisuudesta. Valitettavasti tuo tulevaisuus-osuus jäi kuitenkin ajanpuutteen vuoksi lähestulkoon pois; aikaa olisi tarvittu ehkä se kaksi tuntia yhden sijaan. Paneelia olisi voinut kenties valmistella hieman enemmän etukäteen, kenties jopa harjoitellakin(?) ja ainakin jonkinlainen runko olisi ollut kiva saada sähköpostitse etukäteen näin osallistujana niin olisi osannut varautua kysymyksiin ja vastaukset olisivat siten tiivistyneet: nyt puheenvuorot rönsyilivät etenkin ensimmäisillä vastaajilla ja samoja asioita toisteltiin paljon. Ilmeisesti oli olemassa jonkinlainen ohjeistuskin paneelien pitäjille by AC/FC (bongasin sen madun blogista) mutta ainakaan minä en sellaisesta tiennyt, toisaalta vierashan vain olinkin. Mutta ilmeisesti aihe kiinnosti ihmisiä sillä katsojia oli ihan jonkun verran (enemmän kuin conin avauksessa), ja ainakin meille puheenjohtajille jäi halu jatkaa tästä aiheesta joskus toiste. Kenties Tracon VI:ssä tullaan näkemään "Kuinka animeseuratoiminta tulee jatkumaan, osa 2: Tulevaisuus"? :'D *ryhtyy heti toimeen*

Iltabileet
Jätin nämä pirskeet suosiolla väliin väsymyksen ja vänkärimajoituksen sulkeutumisesta aiheutuneen vitutuksen vuoksi, ja ilmeisesti en missannut paljoakaan. Caribialla kuulostaisi olleen jopa hauskaa, mutta ehkä olen jo liian vanha innostuakseni FFFightista ja muista sellaisista kun ei silti innostanut mennä :'3 Annetun palautteen nojalla olen ihan onnellinen siitä että en lähtenyt etsimään Kårenia (alkoholillista iltabilepaikkaa), sen verran ankealta on kuulostanut meno .__.

PLUSSAT JA MIINUKSET

+ tapahtumapaikan lähellä olleet puistot ja ylös vievät portaikot tarjosivat mahtavat kulissit/taustat kuvien ottamiselle! (huom! paljon paremmat kuin keskellä kulkuväylää tai kävelytietä >:/)
+ EA toimi nopeasti ja tehokkaasti, vaikka ei ihan hengenhätä ollutkaan
+ vänkärimajoituksen sijainti lähellä conia
+ parkkipaikkoja löytyi läheltä conia (isompi alue + jopa tien vierestä Kauppista vastapäätä molempina päivinä o:), joskin opasteita olisi saanut olla esim. tien varressa
+ 15 min siirtymisaika ohjelmien välissä tuli tarpeeseen suurten välimatkojen takia, hyvin huomioitu

- vänkärien infoamisen ja perehdytyksen puute
- kotisivujen sekä vänkärien infosivujen sekavuus (etenkin työvuorotaulukot ja ohjelmataulukot)
- vänkärimajoituksen vessojen vähäisyys ja sijainti
- vänkärimajoituksen sulkeminen iltabileiden ajaksi
- joidenkin järjestäjien ja vänkärien asenne conin järjestämiseen ja sen kehittämiseen
- osalla vänkäreistä erittäin huono työmoraali (eivät saapuneet töihin)
- green roomien puute kartoista
- työvuorosekoilut: laitetaan vastuutehtäviin ihmisiä jotka eivät siihen ole päteviä
- AC/FC jaottelun vieminen kenties liiankin pitkälle epäkäytännöllisessä ohjelmalehtisessä ja tilojen jakamisessa
- ohjelman huonontunut taso ja liiallinen urautuminen
- ohjelmaperuutusten ja -muutosten määrä ja niiden huono infoaminen niin kävijöille kuin infovänkäreillekin
- ohjelmalehtisen ja sen karttojen sekavuus
- opasteiden ja karttojen puute
- infon perehdytyksen puute ja siitä seurannut huono palvelu
- narikan liian pienet tilat ja sekava systeemi
- alkoholilliset iltabileet olivat ilmeisesti täysi floppi

KIITOKSET

~ kaikki kyytiläiseni (Pihlajatar, Jomalu-kun, Fa1con, Kura-rin): kiitos mahtavasta kyytiseurasta ja kärsivällisyydestä öljyä mussuttavan kotteroni kanssa :'3
~ Alisa-chan: kiitos kun jaksoit taas laittaa rastani <3
~ Jomalu-kun: kiitokset seurasta conpäivinä ja ensimmäisestä photoshootistani <3
~ sunnuntain omnomnom ihana David Tennant Dr.Who: you made my day!
~ lauantaina infovuorosta poistuva nainen: kiitos kun jaksoit perehdyttää minua infon saloihin, ilman sinua info olisi feilannut vielä pahemmin seuraavina tunteina :3
~ my fellow puheenjohtajani sunnuntain "Kuinka animeseuratoiminta tulee jatkumaan"-paneelista: oli mahtavaa päästä tapaamaan kollegoja ja juonimaan kenties jatko-osaa ;3
~ sinä Star Trek-asuinen, Järjestäjä-badgea kantanut pitkä parrakas mies joka sunnuntaina ohjasit minut Green Roomiin kysymään kulttuurilipuista: sinulla oli hyvä ja positiivinen asenne, ja tunnuit oikeasti välittävän myös siitä miten infon vänkäreillä menee ja onko ongelmia, kiitos kun piipahdit kysymässä!
~Mimiconin pääjärjestäjä, MAMY ry:n ikisäätäjä

Paha sotaherra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » Ti Heinä 19, 2011 09:22

Huhhuh. Conista palautumiseen menee oma aikansa, mutta kun se vihdoin on takanapäin niin voisi kirjoittaa palautetta.

Eli. Lyhyesti sanottuna äärimmäisen mahtava con. Paras pitkään aikaan. Ohjelmassa ei ollut hirveästi mitään kiinnostavaa joten aika meni suurimmaksi osaksi hengailuun ja valokuvaukseen, mutta Animeconissa tämän luulisi olevan sallittua. Aluksi conalueen laajuus ja hajanaisuus tuntuivat melkeinpä ahdistavilta mutta siihen tottui nopeasti.

- myyntipöytien ripottelu eri puolille conaluetta. En olisi ikinä saanut sitä ihanaa Shizuo-figuuria jos kaverini ei olisi kertonut että myös Kauppakorkeaa vastapäisestä rakennuksesta löytyy myyntipöytiä.
- cosplay-deitin osallistujille annettu info. Kysymykset kuultiin ensimmäisen kerran vasta lavalla, mikä aiheutti muutaman lukkoon menemisen ja OOC-vastauksen. Myöskään deittaajien tunkeminen keskelle yleisöä ei ollut mielestäni kovin toimiva ratkaisu, sillä itsekin jouduin nostattamaan puoli riviä päästäkseni lavalle.
- muutamat yli-innokkaat fanitytöt. Cossasin lauantaina Ace Attorney -sarjan Edgeworthia ja kaverini cossasi Phoenixia. Saamamme pusukuvapyynnöt hämmensivät ainakin minua melko tehokkaasti. Ja sitten oli se yksi tapaus joka kesken halauksen läksi raahaamaan minua jonnekin eikä ollut päästää irti. Ennen tätä conia en tiennyt että tuollaisia ihmisiä on oikeasti olemassa.
- Olisin halunnut käydä kuvauspisteellä mutta en löytänyt sitä mistään.
+ Visual Quest. Iso plussa tästä. Olin ekaa kertaa questaamassa ja menen varmasti toistekin mikäli tilaisuus vain tulee. Tehtävät olivat kekseliäitä ja hauskoja ja trubaduurit, agentit sun muut näyttelivät hyvin ja onnistuivat luomaan juuri oikeanlaisen tunnelman. Hauskaa oli myös se että valon kiltaan kuuluvat pääsivät jonon ohi tekemään yllätyshyökkäyksen Dimirin luolaan. Kannattaa olla lain ja oikeuden puolella. >8) Iso kiitos kuuluu myös Quest-tiimillemme, kanssanne oli aivan mahtavaa. Harmittaa vain etten ehtinyt suorittamaan kuin kaksi tehtävää.
+ palvelu myyntipöydillä. Haeskelin yhtä mangaa jota en ollut aiemmin löytänyt mistään, eikä sitä aluksi näkynyt myyntipöydilläkään. Harmittelin asiaa ääneen kaverilleni kun yhtäkkiä eräs myyjä ojensi minulle juuri tuon pokkarin. Suurkiitokset tästä.

Timeskip!Simon/cosplaydeitissä käväissyt Edgeworth kiittää.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

TLein

Viesti Kirjoittaja TLein » Ti Heinä 19, 2011 10:16

Nezumi-chan kirjoitti:
Samy kirjoitti:
J kirjoitti: yhdessä vaiheessa oltiin vakavasti menossa siihen että meidän pitäisi myyntipöytiä varten vuokrata sirkusteltta ja laittaa se siihen hiekkaparkille EduPubin lähellä. Tämä suunta kohtasi kuitenkin suurta vastustusta ja meidät puhuttiin siihen että parempi tunkea myyntipöydät ahtaisiin sisätiloihin ennemmin kuin johonkin ulkoilmatelttaan.
Tämä saattaa kuulostaa ajatuksena tuhoon tuomitulta, mutta saattaisi käytännössä itse asiassa jopa toimia. Kesä on täynnä markkinoita, mikä osoittaa, että ulkokojut toimivat. Toivottavasti jollain järjestäjällä on tarpeeksi teräksiset pallit kokeilla tätä joku kerta :3
Käytännön toimivuus tällaiselle on aika työläs.

Itse kun olen useamman vuoden pyörinyt tuossa myyntiporukoiden ulkokehällä ja touhunnut isojen telttojen ja pressujen kanssa armeija- ja partiotouhuissa, niin voin sanoa, että iso myyntiteltta voisi juuri ja juuri toimia, mutta sitten täytyisi olla erikseen lukittava ja KUIVA varastotila yöksi, ja joka päivä myynnin alkaessa ja loppuessa tulisi isot härdellit pöytien järjestämisessä.

Hyvänä esimerkkinä telttasysteemien vaatimuksista, jos tavarat pidetään teltassa yön yli, ovat
1) riittävän hyvä vartiointi ja valaistus, ettei kukaan pääse kävelyostoksille.
2) Riittävä lämmitys, ettei teltassa pääse kosteus yöllä tiivistymään myyntiartikkeleihin. (Tämä petti viimeksi Helsingin Sarjisfestivaaleilla, ja tuhosi myyntimateriaaleja jonkin verran.)

Eli myyntiteltta olisi hyvä idea, mutta vaatii huomattavasti enemmän työtä kuin sisätiloissa olevat myyntipisteet.
-Setä_Gin
Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

Samy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samy » Ti Heinä 19, 2011 11:31

~ sinä Star Trek-asuinen, Järjestäjä-badgea kantanut pitkä parrakas mies joka sunnuntaina ohjasit minut Green Roomiin kysymään kulttuurilipuista: sinulla oli hyvä ja positiivinen asenne, ja tunnuit oikeasti välittävän myös siitä miten infon vänkäreillä menee ja onko ongelmia, kiitos kun piipahdit kysymässä!
*blush* Awww! Ole hyvä! :oops:
Yurusenai! Ai to seigi no seeraa fuku bishoujo senshi, Seeraa Muun! Tsuki ni kawatte oshioki yo!
--
Favorite animes: Sailor Moon, Nausicaä, Neon Genesis Evangelion

Pihlajatar

Viesti Kirjoittaja Pihlajatar » Ti Heinä 19, 2011 13:30

Kun nyt lopulta on toipunut viikonlopun mittaisesta coniseikkaulusta, on aika kerrata tapahtumat.

Logistiikka

+ Kimppakyyti: suuri kiitos kyokugaishalle ja matkatovereille hauskasta ja huokeasta matkasta Turkuun ja takaisin, olitte parhaita!

- Siirtymisen hotellilta conialueelle olisi voinut hoitaa myös lauantaina taksilla eikä vain sunnuntaina matkalaukkujen kanssa. Reippaassa sateessa kahlaaminen sai päälle kunnon raivon ja tuskan, vaikken ollutkaan pukeutunut yhtä epäkäytännöllisesti kuin ystävättäreni (korkkarit ja pitkä hame).

-/+ Useasta eri rakennuksesta koostuva conialue aiheutti alussa turhautumista, mutta taisteluani tieni taidekujalle, kartan tulkitseminen olikin jo huomattavasti helpompaa ja liikkuminen paikasta toiseen sujui loppuajan ilman päänvaivaa. (Ja saipahan kaiken aikaa paikallaan kököttävä taidekujalainen terveellistä liikuntaa..)

Taidekuja

- En nähnyt taidekuja-vastaavaa koskaan. Edes muutaman sanan vaihtaminen olisi ollut kiva asia, mutta tuntuipa tuo taidekuja pyörivän lauantain ja sunnuntain ihan luontevasti ja samalla kaavalla kuten muissakin coneissa. Ryhmämme kaksi muuta jäsentä olivat paikalla jo perjantaina, ja ongelmia oli kuulema ollut mm. taidekujalaisten nimilappujen saannissa.

+ Tein myyntiennätyksen siitäkin huolimatta, että osa conittajista ei palautteesta päätellen ikinä löytänyt taidekujaa \o/

+ Taidekujalaiset ja asiakkaat, teidän kanssanne oli mukava jutella <3

Ohjelma

+ Bimbopaneeli jäi taidekujailun takia ainoaksi ohjelmaksi minkä kerkesin katsomaan, mutta tuo bimboilun ja traumatisoivan kuvamateriaalin maukas cocktail aiheuttaa hihityskohtauksia vielä päiviä esityksen jälkeen.

Iltabileet

- Kåren oli kuivan oloinen paikka alkuillasta. Missä musiikki, missä meininki? Koulun ruokala-tyyppinen ratkaisu ei ollut tilana mikään viihtyisin.

+ Hetken mielijohteesta tehty ilmoittautuminen naamiaisiin osoittautui illan parhaaksi päätökseksi. Ihanat osaanottajat, juontaja ja esiintymisjännityksestä johtuvat adrenaliinihuurut pitivät ainakin omalta osaltani tunnelman katossa. Vaikka naamiaisten tuomarointi ja palkintojen jako pidettiin esittäymisten kanssa yhteen putkeen, oli meillä osaanottajilla ainakin omaa kivaa lavan puolella! Maid-Hitler + sukkanauha-ananas + Dr. Who = EPIC WIN

+ Miellyttävä juttuseura ja poreileva juoma pitivät huolen siitä, että loppuilta sujui rattoisasti hotellille ajelehtimiseen saakka.

Muuta

+ Kohtuuhintaista ruokaa ja juomaa, vieläpä monipuolisella valikoimalla Educariumissa!

+ Upeita cosplayasuja ja varsin hyvin käyttäytyvää conikansaa (reitilleni ei eksynyt ainuttakaan pusupiiriä tai yllärihalaajia).

Howard Link -cossissa oleillut Pihlajatar kiittää loppujen lopuksi hyvin positiivisesta conikokemuksesta o/

Echramath
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Echramath » Ti Heinä 19, 2011 14:17

kyokugaisha kirjoitti: Kuulinpa työvuorossa tällaisen sananvaihdon:

Kävijä: "Noh, ensi kerralla paremmin" *eh eh* :'p
Järjestäjä/vänkäri: "Ei meidän tarvitse, ei tämä ole ensi vuonna meidän vastuulla!" ^^
Kävijä (ja minä): "..." o___O

Tämä on ehkä juuri se syy miksi Animecon laahaa jäljessä kun katsotaan nykyconien tasoa; kenelläkään ei tunnu olevan motivaatiota tehdä asioita paremmin vaan usein mennään siitä mistä aita on matalin ja mistä on ennenkin päästy. Ei haluta oppia eikä korjata virheitä koska ei tarvitse. Ei haluta ottaa vastuuta. Toivon todella että tämä on ollut vain yhden työntekijän/järjestäjän (en muista kumpaa hän oli), eikä mikään yleinen ilmiö AC:n järjestäjien keskuudessa.
Vähän kummallinen tokaisu tietysti, mutta totta. Ainakin subjektiivinen käsitykseni on, että Finncon-Animecon-järjestelyistä on (edelleenkin) opittavissa vain yksi asia: älä tee sitä. Finnconin pääsymaksuttomuus ja Animeconin mittasuhteet ja vaatimukset sotivat keskenään. Sen takia epäilen, että monien asioiden suhteen ensi kerraksi ei voida oppia, koska ensi kertaa ei tule.

Paikastakin voi miettiä, että vaikka se nyt olikin hajallaan ja myyntipöydätkin eri paikoissa, että onko koko kaupungissa ylipäätään joku toimivampi paikka – siis joku jossain ohjelmalle sopivia saleja, isohko areena ja vielä rutosti tilaa standeille ja hengailuun? En tunne Turkua, en tiedä. Joka tapauksessa olen yllättänyt, jos pääkaupunkiseudulla, Tampereella tai Turussa nähdään vielä tämän koko luokan ilmaiscon – tai minkään sortin ilmaisanimecon, elleivät harrastajamäärät nyt jostain syystä romahda. Joku Oulu on tietysti eri juttu, 612 km Helsinkiin rajoittaa kävijämääriä.

Iltabileiden suhteen taisi olla jonkin sortin kulttuuriero kyseessä. Finnconin iltabileet nyt perinteisesti ovat olleet nimenomaan se hetki, jolloin kellään ei ole työvuoroa eikä paljoa ohjelmaakaan ja eri puolilta Suomea tulevat harrastajat voivat sosialisoida keskenään. Saattaa olla, että esimerkiksi anime-puolelta tulevan, joka ei tunne ketään, moinen meininki jättää kylmäksi. Tyhjä tila sali lieni kyllä tarpeen, jos Tekri sai koko porukan tanssimaan. Itse piti tietenkin lähteä nukkumaan jo varhaisessa vaiheessa.

Ja tietysti työvoimalle tiedottaminen oli jotain, missä on oppimisen varaa ihan minkä tahansa tapahtuman kannalta.
Viimeksi muokannut Echramath, Ti Heinä 19, 2011 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

niidel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niidel » Ti Heinä 19, 2011 14:50

Echramath kirjoitti:
kyokugaisha kirjoitti: Kuulinpa työvuorossa tällaisen sananvaihdon:
--snip--
Vähän kummallinen tokaisu tietysti, mutta totta. Ainakin subjektiivinen käsitykseni on, että Finncon-Animecon-järjestelyistä on (edelleenkin) opittavissa vain yksi asia: älä tee sitä. Finnconin pääsymaksuttomuus ja Animeconin mittasuhteet ja vaatimukset sotivat keskenään. Sen takia epäilen, että monien asioiden suhteen ensi kerraksi ei voida oppia, koska ensi kertaa ei tule.
Loogisesti totta, mutta kertoo myös asenteesta: siitä, ettei kiinnosta. Tämähän oli Kaapelitehtaan FCAC:n jälkeinenkin meininki; linja oli, että "palautetta ei lueta, vaan pistetään se suoraan eteenpäin Turkuun". Eli ei tarvitse ottaa vastuuta edes siitä, että kävijäpalautetta lukiessa voisi tietyissä kohdin tulla lukijalle paha mieli. Sitä voisi kutsua myös vastuun pakoiluksi.

Tietysti nyt voisi sanoa, että "kyllä coninjärjestäjät varmasti tekevät parhaansa". No niin varmasti tekevätkin, mutta vaihtuva järjestäjyys on nk. rakenteellinen virhe, joka tuottaa _aina_ kakkoslaatua (samoin kuin tasoristeys tuottaa juna - auto -kolareita). Tämä siksi, että uudessa paikassa uudet järjestäjät eivät tiedä, MIKÄ tuotti vanhat virheet ja sen lisäksi nämä voivat aina paeta sen kilven taakse, että "ei me tätä viime vuonna tehty, eri tyypit kyseessä, jokainen tapahtuma tekee omat ratkaisunsa". Kehitys jää kehittymättä.

Sitten voi sanoa, että "yritettiin kyllä tehdä parhaamme". Ja kävijät kärsivät :3
Paikastakin voi miettiä, että vaikka se nyt olikin hajallaan ja myyntipöydätkin eri paikoissa, että onko koko kaupungissa ylipäätään joku toimivampi paikka – siis joku jossain ohjelmalle sopivia saleja, isohko areena ja vielä rutosti tilaa standeille ja hengailuun? En tunne Turkua, en tiedä. Joka tapauksessa olen yllättänyt, jos pääkaupunkiseudulla, Tampereella tai Turussa nähdään vielä tämän koko luokan ilmaiscon – tai minkään sortin ilmaisanimecon
Turkua tuntevana voin sanoa, että ei ole. Turku on äärimmäisen hankala paikka järjestää isoa conia. Paikkoja on Caribia (jonka 994-hallissa Himekan konserttikin oli) ja Forum Marinum. Kumpikaan ei ole varsinainen kongressikeskus ja Forum Marinum vetää vain jotain 300 - 400 ihmistä. Sitten on toki Messukeskus, mutta... noh. Messukeskus tarkoittaisi hieman erilaista conia kuin mihin Suomessa on totuttu. Se ei toki ole välttämättä paha asia, mutta kukaan ei ole sille linjalle vielä tahtonut lähteä. Kunnollista kongressikeskusta ei Turussa kuitenkaan ole, eli siltä osin tilanne oli jo lähtökohtaisesti hankala.
Bubukuuti | niidelj@Twitter | jussikari.fi | Desuconin ex-pääjärjestäjä | lovers gonna love

Gyrael

Viesti Kirjoittaja Gyrael » Ti Heinä 19, 2011 15:38

Hieno viimeinen FCAC takana ja tässä olisi vähäiset kuvat mitä siellä kerkesi itse ottaa.

http://s4.photobucket.com/albums/y132/D ... on%202011/

Jos haluaa kuvaajalle antaa propsit näistä niin, Katri "Gyrael" Aksentjeff, voi lisätä perään. Koakuma kiittää ja kuittaa..~

Siikakala

Viesti Kirjoittaja Siikakala » Ti Heinä 19, 2011 17:08

Ensimmäiset kuvat on lisätty Anikin kuva-arkistoon, löydät ne täältä:

http://kuvat.aniki.fi/c/86

Ja lisää on vielä luvassa!
kuvat.aniki.fi - Ylläpitäjä

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ti Heinä 19, 2011 17:43

Minäkin tulen nyt tänne kommentoimaan viimein.
Mulla ei oikeestaan ole mitään positiivista sanottavaa koko tapahtumasta.
Ensinnäkin kun tultiin paikalle autolla niin missään ei näkynyt kylttejä jotka olisi opastaneet autoilijoita paikalle. Turun keskusta on muutenkin sekava ja yksisuuntaisia paljon niin arvaatkaa vaan pyörittiinkö yli puolituntia siinä conipaikan kieppeillä. Lopulta se löytyi ja vähän ajan päästä tajuttiin onneksi että siellä alhaalla oli ilmainen pysäköinti.
Conin oppaassa ollut kartta oli huono. Piirretyt kartat sisätiloista vielä ymmärtää mutta conialueesta olisi voinut olla joku ihan kunnon kartta.
Sitten toinen juttu oli vänkäreiden epätietoisuus. Käytiin kyselemässä asioista niin suurinpiirtein 90% vastaili "en mä nyt oikeen tiedä". Kaverini piti olla vänkärinä ja kun hän kysyi parilta tyypiltä missäköhän paikka sijaitsee jonne hänen piti mennä niin vastaus oli sama "en mä tiedä". Great.
Ohjelmakin oli tässä conissa aika surkeaa. Oltaisiin menty cosplay deittiä katsomaan mutta autolla harhailun seurauksena oltiin vähän vaille paikalla ennekuin ohjelma alkoi ja sali oli silloin jo täysi. Ensikerralla isompi sali suositulle ohjelmalle kiitos.
Ainoa positiivinen asia joka tulee mieleen on myyntipöydät. Niitä oli reilusti ja tarjonta ihan mukavaa.
Sitten taas miinusta. Oltiin katsomassa cosplaykisaa ja jotenkin tuntuu että vuosi vuodelta taso tippuu. Anteeksi kaikille kisaajille, mutta tämä on vain tosiasia. Olihan siellä kyllä pari hienoa mukana....
Sitten nämä nuorempaa väestöä edustavat >.< kuulun itse jo vähän vanhempiin joten oli "tosi mukavaa" nähdä niitä "rape me" kylttejä sun muita. Olen kiertänyt coneja vuodesta 2005 ja tämä ongelma ei näköjään koskaan katoa...
Ja sitten oli niitä seassa jotka ei myöskään osanneet käyttäytyä mutta olen kyllä tavannut pahempiakin tapauksia kuin mitä tässä conissa näin.

Ei tehty kavereiden kanssa conissa oikeastaan mitään...joten tuntui aika turhalta reissulta.
Tuli tosi negatiivinen postaus mut niin oli tunnelmatkin kyllä conin jälkeen.............

Esrhan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esrhan » Ti Heinä 19, 2011 22:32

Kannattaako kuvia jaella myös täällä? Siinä tapauksessa Kuvia lauantailta. Pahoittelen jos hieman "paparazzimainen" kuvaustyylini häiritsi. Aloittelevalta harrastajakuvaajalta puuttuu vielä hyvä kontakti kohteesta ja kakkupannu objektiivi ei ollut tapahtumaan hirveän käytännöllinen. Zoom-linssi oli vielä tilauksessa.

Kävin Animeconissa vain lauantaina ja myötäilen Chieran kommenttia ikänäkökulmasta. Viime conista on näköjään jo jonkin aikaa, kun ei ole huomannut miten vanhaksi alkaa tulemaan. Saavuin paikalle junalla ja onnistuin jäämään Kupittaan asemalla pois sekä löytämään conipaikan. Tästä kiitos käytännölliselle tapahtumakartalle ja selkeille ohjeille.

Näin tarkkailijan näkökulmasta conissa oli parasta tunnelma ja rento meininki. Ihmisillä näytti olevan todella hauskaa keskenään. Vihkosen mukaan ohjelmaa oli enemmänkin kuin tarpeeksi, mutta aika harvassa tuli käytyä. Veikkaan että se johtui enemmänkin siitä, että vietti conissa vain yhden päivän. Oli suurempi prioriteetti kuvata mahdollisimman paljon. Pakollinen AMV Show on jo toivottavasti pieni perinne ja nyt taisi jopa olla animeconin historian pienin tila? Enemmän hauskempia tai oudompia videoita Sivis. :P

Eipä minulla kummempaa sanottavaa. Moni pointti jo tuotu aikaisemminkin esille. Kiitos tapahtumasta.
Viimeksi muokannut Esrhan, Ma Tammi 02, 2012 01:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Rime
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rime » Ke Heinä 20, 2011 01:06

Jos nyt jotain. Voisin ottaa tavaksi antaa palautetta coneista. Mennään taas miinuksista plussiin.

- Informaation kulku. Jotenkin tuntui paikan päällä ja nyt jälkeenpäin muiden kommentteja lukemalla että se ei oikein kulkenut? (Olin itse sunnuntaina Visual Gayn apulaisena järjestämässä Questia, ja aika moni asia tuntui kyllä tulevan melkein kaikille yllätyksenä... muun muassa rakennusten sulkemisajat.)
- Nettisivut. Äärimmäisen sekavat eivätkä muuten suostuneet toimimaan kuin Firefoxilla, osittain tästä syystä jätin sitten menemättä ohjelmiin kun en saanut ennakkotietoa niistä sivujen sekavuuden takia.
- Alueen hajautus. Kuulun siihen porukkaan, joka ei pitänyt alueen hajautuksesta - henkkoht olen vähiten pitänyt näistä yliopistoilla järjestetyistä Animeconeista (2007/Jyväskylä, 2011/Turku). Conikansan jakamiseen en osaa sanoa mitään, mutta yleisesti ottaen koen ettei tuollainen kampus sovi con-alueeksi, varsinkin kun uhkaavasti näytti siltä että alkaa sataa.
- Myyntipöydät. Tarjonnasta en voi sanoa mitään, mut ahtaasti olivat enkä käynytkään niillä kuin ehkä kerran - toki ymmärrän jos ei muita vaihtoehtoja ollut mutta silti, pakko nyt sanoa että eivät ne tilat olleet mitenkään parhaat mahdolliset ja kaikkein vähiten niidenkin hajautus ympäriinsä.
- Äänentoisto ainakin Cospallydeitissä. Ohjelma itse oli upea, mutta äänet särähtivät korvaan ja usein ei meinannut saada mitään selvää.
- Myös äänentoisto, mutta iltabileissä Caribialla. FFFightissa oli välillä vaikea saada selvää puheesta mikkiin (saattoi tosin johtua tausdtamusiikistakin, mutta epäilen) ja lavan taakse kuuli erittäin huonosti. Samoin itse lavalle, rehellisesti sanoen en saanut melkein mitään selvää vastustajani puheesti omassa faitissani...

-/+ Ne harvat paneelit joihin halusin osallistua tulivat heti täyteen enkä mahtunutkaan. :/
-/+ Aamujen sadesää.

+ Ihmiset! Teitte conistani parhaan vuosiin.
+ Cosplaydeitti. Juonto oli onnistunutta (vaikken sarjaa ole katsonutkaan), lomakohteet hauskoja ja viihdyttivät varmasti monia yleisössä ja osallistujatkin olivat oikein hyviä. :3
+ Iltabileet! Ensimmäiset jossa kävin, pitää sanoa että oli kyllä hyvä meininki ja vielä parempi fiilis jälkeenpäin. Etenkin FFFight oli loistava enkä voi kiittää Visual Gayta siitä tarpeeksi. Anteeksi kun olin itse niin tylsä lavalla!
+ Visual Questin järjestäminen oli jopa hauskempaa kuin aavistinkaan, tiimi oli erittäin mukava ja questaajatkin mukana touhussa. Toivottavasti osallistujilla oli yhtä hauskaa kuin minulla, ja pahoittelen huonoja näyttelijäntaitojani (seka erinäisistä syistä johtuneita viivästyksiä ja sekaannuksia)!

Taas mittavasta miinuspuolesta huolimatta minulla oli oikein hauskaa (johtuen kyllä suurilta osin ihmisistä eikä con-järjestelyistä), kiitos. (Ja jos joltain löytyy kuvia/videoita joko Visual Questista tai iltabileiden FFFightista, näkisin niitä mielelläni! Laittakaa vaikka yksäriä.)

"Innokkain fani" ja Borosin killan kirjuri kuittaa.
Luodinkestävää sydäntä ei oo vielä keksitykään.

Siikakala

Viesti Kirjoittaja Siikakala » Ke Heinä 20, 2011 01:27

Loputkin kuvat ovat nyt lisätty Anikin kuva-arkistoon. Osoitehan oli http://kuvat.aniki.fi/c/86
kuvat.aniki.fi - Ylläpitäjä

Lmmz
Otaking
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lmmz » Ke Heinä 20, 2011 02:55

Aika pitkälti kaikki olennainen onkin jo conista ja etenkin sen ongelmista tullut sanottua. Itseäni kiinnostaisi kuulla jälkeenpäin nyt järjestäjiltä jonkinlaisia taustoja, että miten tilanteeseen yleensä päädyttiin. Keskivertokävijät varmaan onneksi eivät hirveästi pahimpia ongelmia huomanneet, mutta esson baarin huhujen mukaan vielä conia edeltävällä viikolla ei ollut vielä esimerkiksi poliisilta hyväksyntää koko tapahtuman järjestämisestä (tosin pidettiinhän Turussa toinenkin tapahtuma ilman lupia tai organisointia...).

Ottaen huomioon, että Turun Finncon-Animeconia oli suunniteltu tosiaan jo vuodesta 2008 asti (pahvilautasille on raapusteltu kuvaus tapahtumapaikasta), niin lopputuloksen olisi odottanut olevan vähän erinomaisempi. Yksi syy konkreettisille vaikeuksille oli varmastikin fandomin pariin tihkuneet huhut järjestelyjen ongelmista ja kohdatuista oudoista ongelmista ("yliopistoon ei saa sijoittaa myyntipöytiä"), jotka osaltaan heikon tiedotuksen myötä tapahtuman lähestyessä loivat negatiivisen spiraalin: Jos tapahtuma näyttää olevan jo valmiiksi vaikeuksissa, niin kynnys hypätä mukaan auttamaan nousee melkoisesti.

Vänkäriksi en siis tähän coniin lähtenyt, koska halusin tehdä conissa muutakin kuin koko päivän kestäviä työvuoroja epätietoisuuden keskellä. Ohjelman pitäminen sen sijaan oli pitkästä aikaa ihan palkitsevaa, toivottavasti yleisö viihtyi virtuaalitodellisuus animessa -esityksessä. Itse lähden siitä, että anime on audiovisuaalinen media ja kun kerran saleissa on laitteet käytettävissä, niin videonäytteitäkin pitää näyttää (kohtuullisesti; itsellä oli kolme clippiä, yhteensä n. 8 minuuttia). Videonäytteiden saaminen esitykseen vain tuo oman lisävaivansa sitä kasatessa, sillä sopivan materiaalin etsimiseen ja pätkimiseen kuluu yllättävänkin paljon aikaa. Avidemux, MKVToolnix ja Youtube Downloader osoittautuivat lopulta riittäväksi työkaluarsenaaliksi. Itse esityksen pitoa varten tuli kerrattua esiintymisvinkkejä mm. täältä. Erittäin isot kiitokset minultakin Animeconin ohjelmavastaavalle, joka hoiti hommansa hienosti. Kunpa muutkin conitean osa-alueet olisivat sujuneet yhtä mallikkaasti...

Ohjelmasta voisin todeta sen verran, että 45 minuutin ohjelmaslotti on paneelikeskustelulle auttamattomasti liian lyhyt, etenkin jos keskustelijoita on neljä tai useampia. Tuossa ajassa ehditään hädin tuskin esittelemään itsensä, mutta mitään järkevää keskustelua ei ehditä saamaan aikaan. Oikeille paneeleille, joissa on monia eri näkökantoja edustavia ja asiansa tuntevia puhujia pitäisi varata aina vähintään puolentoista tunnin ohjelmaslotti. Lisäksi puheenjohtajan pitäisi pitää puheenvuorojen pituudet järkevinä, ettei keskustelu mene ihan monologiksi, kuten esimerkiksi Animeconin perilliset -paneelissa tapahtui. Huomattavasti paremmin onnistui animeseurojen tulevaisuus, joskin siinäkin asiaa olisi ollut vielä toiseksi tunniksi. Finnconin metapaneeli sunnuntain lopuksi kaksituntisena oli paljon toimivampi, joskin hyvin tuli huomattua ettei se vanhojen scifijäärien koulukuntakaan kovin yhtenäinen ole.

Iltaohjelmana itsellä oli perjantaina panimoravintola Koululla hengaamista muiden lähinnä Finnconin puolen tuttujen kanssa. Koulu on todella viihtyisä paikka, ja oli hienoa huomata että joka huoneesta löytyi tuttuja naamoja. Tuolla ilmeisesti monet spefi-fandomin edustajat viettivät lauantaina alkuiltaa pitkälle ennen Kårenille siirtymistä, jossa varsinainen ohjelma kai alkoi vasta joskus lähempänä kymmentä. En ihmettele, jos siellä on väki pitkästynyt kun ohjelmalehdessä bileiden sanottiin alkavan jo 19:30. Itse suuntasin salaisiin parempiin bileisiin, joista Kårenille päästiin vasta lähempänä puolta yötä. Sitten olikin ikävä havaita, että paikka meni kiinni jo yhdeltä (mistä ei henkilökuntakaan ollut ihan selvillä). Jo tuttuun tapaan paikan päällä oltiin järjestelyjen osalta vähän pulassa ja poistumassa olleita bilevieraita värvättiinkin sitten auttamaan julmetun painavien PA-laitteiden roudaamisessa portaita alas.

Uskon, että turkulaisilla olisi ollut mahdollisuus tehdä huomattavasti parempi Finncon, jos Animecon olisi jätetty nimestä pois. Vähäisemmällä kävijämäärällä ja ilman sellaisia erikoisohjelmia kuin cosplay tai alaikäisten iltabileet olisi ehkä järjestelyissä olleet ongelmat jääneet paljon vähäisimmiksi ja toisaalta spefiohjelmaan olisi voitu panostaa kunnolla. Mutta ilmeisesti haluttiin, että viimeinen yhteiscon järjestetään vielä samassa kaupungissa kuin ensimmäinen ja toinenkin - vaikka näiden järjestäjistä ei ollut ilmeisesti enää ketään tätä conia tekemässä ja edellisen Turun conin jälkeen tapahtuma on paisunut aika mahdottomiin mittoihin. Ensi vuonna toivottavasti näemme Tampereella mukavan, toimivan, väljän ja kävijöitään tyydyttävän Finnconin ja Kuopiossa Nekocon/Chibicon-harjoittelun jälkeen toimivaksi hiotun Animeconin.

Omat kuvani tapahtumasta löytyvät täältä: http://www.lmmz.net/photos/finncon2011/
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”