Finncon-Animecon 2011 Turussa 15-17.7.2011

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

madu
Viesti:

Finncon-Animecon 2011 Turussa 15-17.7.2011

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Heinä 07, 2010 16:58

Spoiler:
Kuva

Kuulin jotain juttua että tällanen olis tulossa ens kesänä? Koska muiden conien spekulaatiomylly on yleensä käynnistetty n. vuosi ennen tapahtuma-ajankohtaa, aika tämän pohtimiselle saattaisikin alkaa olemaan kypsä.

Tapahtuman nettisivuista ei saa hirveästi irti - niiden mukaan coniin olisi kolme vuotta. Minnekään skifistifoorumeille mä en uskalla, joten siksi kysynkin täällä. Kuka tätä 2011-conia on tekemässä? Minkälainen se tulee olemaan? Jos tästä ei ois alkanu erikseen kyselemään, koska tietoa olisi alkanut tulemaan muuten vaan (vai alkaako vieläkään?).

Valaiskaa tyhmää, asiasta tietävät!

Kateen

Re: Finncon-Animecon 2011

Viesti Kirjoittaja Kateen » Ke Heinä 07, 2010 22:46

Terve,

tiedotus on tosiaan vielä lapsenkengissä, eli kaikki apu otetaan lämmöllä vastaan. Levittäkää viestiä conista ja mukaan tulemisesta kavereille, sukulaisille ja kaikille, jotka tunnette tai ette tunne.

Kysymyksen kirjoittaja oli ilmeisesti suurinpiirtein pääkaupunkiseudulta, joten yksi varsin turvallinen ja mahdollinen paikka kysyä tämäntyyppistä asiaa olisi ollut oman asuinalueen animeseura, johon todennäköisesti kuulut. Mantra: Hallitus Tietää Aina.

Toinen tapa tiedustella asiaa on laittaa sähköpostia conin info-osoitteeseen, joka toki löytyy mainitulta sivulta.

Se, että kysyt täällä on hyvä tapa siksi, että vastauksen näkevät monet - toisaalta metodin heikko puoli on se, että se, että on sattumanvaraista, tavoittaako viesti henkilön, joka osaisi siihen ajoissa vastata.

Mutta asiaan:

Eli: Kyllä. 2011 pidetään Finncon-Animecon, jota ovat yhdessä järjestämässä sekä spefin (scifi, fantasia, muu outo kulttuuri) että animen ja mangan harrastajat. Tapahtumalla on yksi conitea ja useampi käytössä oleva rakennus. Finncon-puoli tapahtumasta sijoittuu Turun Kauppakorkean tiloihin, Animeconin osuus Turun yliopiston Educarium-Publicumille ja suurohjelmanumerot 994-halliin.

Se, millainen con tulee olemaan, riippuu luonnollisesti Sinusta. Eli mitä haluat conissa olevan ja mitä olet itse valmis tekemään conin eteen. Sama koskee kaikkia: conia järjestämässä olevat eivät voi tietää, mitä conissa toivotaan olevan, jos siitä mutistaan nurkassa - eli spostia conitealle toiveista ja unelmista. Animekunniavieras on kovasti hankinnassa. Elämme vahvasti toivossa.

Ilman järjestäjiä - toiveita tai unelmia tai ei - ei ole koko conia. Eli mukaan voi ilmoittautua tekemään ja toteuttamaan. Se on teistä itsestänne kiinni. Jokainen osaa kyllä jotain hyödyllistä, ellei muuta niin uuden oppimisen. Finncon-Animeconissa on viime aikoina ollut n. 10 000 kävijää, joista varmasti 3/4 pääasiassa animen, mangan tai cossauksen. Olisi tavallaan aika hieno osoitus animeskenen henkisestä aikuistumisesta, mikäli näillä näkymin viimeisessä Finncon-Animeconissa saataisiin viimein suhde kohdalleen niin, että myös järjestäjistä 3/4 harrastaisi pääasiassa nippånilaista popkulttuuria. Jos jostakusta tuntuu, että emmä voi tai en uskalla kun oon niin nuori/toiselta paikkakunnalta/en tiedä mitään niin unohtaa moisen ajattelemisen heti ja lähtee mukaan. Asioita oppii vain tekemällä.

Tästä pääsemmekin aika oleelliseen kysymykseen. Mitä kautta Sinä, hyvä tämän lukeva, haluat tietoa conista?
Voit kertoa siitä vaikka tässä ketjussa tai liittyä Terrakoti.net-foorumille tai conin spostilistalle, joilla toistaiseksi on tosin vielä hiljaista, mutta joka kyllä siitä vilkastuu.

Tehdään hieno tapahtuma!

toivoopi
Kat,
FCAC2011-puhis
Turun Animeseuran viestimies
sekä SF/F-fandom-aktiivi

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Heinä 07, 2010 23:08

Kateen kirjoitti:Kysymyksen kirjoittaja oli ilmeisesti suurinpiirtein pääkaupunkiseudulta, joten yksi varsin turvallinen ja mahdollinen paikka kysyä tämäntyyppistä asiaa olisi ollut oman asuinalueen animeseura, johon todennäköisesti kuulut. Mantra: Hallitus Tietää Aina.

Tätä en oikein ymmärtäny, vielä alkuvuoteen asti olin oman alueen animeseurani PJ eikä meille kyl kukaan ollut kertonut mitään mistään animeconeista. Toisaalta KUMA ei kyllä ollut mukana missään animeunionitoiminnassa, selittynee ehkä sillä?

Kateen kirjoitti:Tapahtumalla on yksi conitea ja useampi käytössä oleva rakennus. Finncon-puoli tapahtumasta sijoittuu Turun Kauppakorkean tiloihin, Animeconin osuus Turun yliopiston Educarium-Publicumille ja suurohjelmanumerot 994-halliin.

Turkua tuntemattomana, onks näiden välillä montakin kilometriä :wink:

Mutta joo. Meidän animekansan mieltymyksistä varmaan saa aika hyvän kuvan lukemalla esimerkiksi just tältä alueelta menneiden conien palauteketjuja - aika pitkälti samat plussat ja miinukset niissä toistuu. Itseni kannalta mielenkiintoisinta on juurikin nuo ajankohtaiset anime/manga-aiheiset puheohjelmat, tosin puhujien määrä tuntuu olevan varsin rajoitettu kun yleensä coneissa jotka eivät ole Desucon puhuvat vain herrat N ja K. Mielipiteitä ja ajatuksia on kuitenkin varmasti monella muullakin, ehkä vaikka näitä blogimaailman aktiivisia kirjoittajia voisi lähestyä ja kysyä josko he haluaisivat pitää ohjelmaa ja mitä luontaisetuja tästä seuraisi? Itse esimerkiksi olen inspiraation löytymisen puitteissa käytettävissä.

Luontaiseduista puheenollen, edelleen ilmeisesti pääsymaksuton koska Finncon?

Joka tapauksessa, tähän mennessä jutuista jäänyt vähän sellainen kuva että myös 2011 Animecon tulee olemaan skifistien vastahakoisesti järjestämä oheistapahtuma joka tehdään lähinnä siksi, että saataisiin enemmän väkeä paikalle -> paremmat avustukset. Ensi heinäkuussa olisi kuitenkin tosi kiva huomata että olin ollut oletukseni kanssa täysin väärässä ja pääsisi osallistumaan laatuconiin missä animepuolen harrastajia ei poljeta täysin lyttyyn, edes rivien välissä.

Nettisivujen päivittämisestä olisi tosiaan varmaan hyvä aloittaa, oman tulkintakykyni mukaan noi olisi perustettu vuonna 2008 eikä sitten koskettu kertaakaan sen jälkeen. Tota terrakotia kun vilkasin niin se nyt ei ainakaan tavoita ketään (ellei rekisteröitymällä löydy hurjasti lisää viestejä?), ja eiks sähköpostituslistat oo niiin 1990s, eli joku vähän pätevämpi tiedotuskanava ei tosiaan satuttaisi yhtään.

Tsubasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » Ke Heinä 07, 2010 23:57

Kateen kirjoitti:Mitä kautta Sinä, hyvä tämän lukeva, haluat tietoa conista?

Nettisivut joilla on RSS-syöte olisi ihan kiva alku.

Muoks: Ja ai niin - jos ongelmana bloginpitäjien kysymisessä ohjelmanpitäjäksi on se ettei tiedä yhtään bloginpitäjää, niin tällaiselta sivulta niitä löytyy aika liuta.

niidel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niidel » To Heinä 08, 2010 11:38

madu kirjoitti:
Kateen kirjoitti:Tapahtumalla on yksi conitea ja useampi käytössä oleva rakennus. Finncon-puoli tapahtumasta sijoittuu Turun Kauppakorkean tiloihin, Animeconin osuus Turun yliopiston Educarium-Publicumille ja suurohjelmanumerot 994-halliin.

Turkua tuntemattomana, onks näiden välillä montakin kilometriä :wink:

Näin Turkua tuntevana voin kertoa, että Kauppakorkean ja Yliopiston Educarium-Publicum-kompleksin välillä on ehkä 200 - 300 metriä matkaa. 994-hallille taas Educarium-Publicumilta on aika tarkalleen 500 metriä teitä pitkin. Eli eivät ihan vierekkäin ole, mutta eivät kyllä erityisen kaukanakaan toisistaan.

Kateen kirjoitti:Mitä kautta Sinä, hyvä tämän lukeva, haluat tietoa conista?

Noin niinkuin jokaista 2000-luvulle kuuluvaa viestintätapaa käyttäen. Nettisivut joilla RSS-syöte, kuten Tsubasa sanoikin (mielellään myös blogi siitä, mitä Finncon-Animeconin järjestäjät tällä hetkellä puuhaavat); Twitter-tunnus, Galtzuyhteisö ja Facebook-ryhmä voisi olla kanssa ihan jepa. Ja siis silleen, että Twitteriin, Galtzuun ja Facebookkiin ilmestyy tietoa siitä, että missä mennään ;)
Bubukuuti | niidelj@Twitter | jussikari.fi | Desuconin ex-pääjärjestäjä | lovers gonna love

zayah
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zayah » To Heinä 08, 2010 13:21

Kateen kirjoitti:Se, että kysyt täällä on hyvä tapa siksi, että vastauksen näkevät monet - toisaalta metodin heikko puoli on se, että se, että on sattumanvaraista, tavoittaako viesti henkilön, joka osaisi siihen ajoissa vastata.

Kannattaa syksyllä vaikka nakittaa joku seuraamaan foorumeita ja tiedottamaan niissä. Ollaan näin tehty monessa aikaisemmassa conissa ja hyvin toimii! Saa tietoa moneen paikkaan mistä ihmiset on laiskoja katsomaan jotain nettisivuja ja eivät jaksa kirjoitella sähköposteja. Mutta jos joku ei erikseen ole siihen homaan nakittunut, niin kysymykset hukkuu helposti.

madu kirjoitti:Joka tapauksessa, tähän mennessä jutuista jäänyt vähän sellainen kuva että myös 2011 Animecon tulee olemaan skifistien vastahakoisesti järjestämä oheistapahtuma joka tehdään lähinnä siksi, että saataisiin enemmän väkeä paikalle -> paremmat avustukset. Ensi heinäkuussa olisi kuitenkin tosi kiva huomata että olin ollut oletukseni kanssa täysin väärässä ja pääsisi osallistumaan laatuconiin missä animepuolen harrastajia ei poljeta täysin lyttyyn, edes rivien välissä.

Mitä nyt olen sivusta seurallut tätä (Animeconin synnyinsijoilla!) järjestettävän conin coniteaa, näin ei todellakaan ole. Huomioideni mukaan suurin osa coniteasta on nimeomaan anime- ja mangaharrastajia ja loput harrastaa sekä scifiä että animea eikä conitean kesken ole mitään "me ja ne"-jakaumaa. Tarkoituksena järjestää hieno tapahtuma kaikille.
Laadukkaita ohjelmanumeroja saa vinkata ja etenkin hyviä ohjelmapitäjiä ilmiantaa!
Ja edelleen ei ne avustukset ole ikinä olleet mikään ainoa tai tarpeellinen tai suurin syy pitää Animeconia Finnconin kanssa.

Tiedotuksen hiljaisuudesta en osaa enempää sanoa, muistaakseni monet conitealaiset taitaa olla ulkomailla tai jossain kuusessa kesälomilla. Yleensä syksyisin on aktivoiduttu lomien jälkeen. Mutta niin, äkkiä täältä kaikki conista kiinnostuneet ilmoittautumaan mukaan vaikka nettisivusäätäjäksi :)

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ma Heinä 12, 2010 21:23

zayah kirjoitti:Mitä nyt olen sivusta seurallut tätä (Animeconin synnyinsijoilla!) järjestettävän conin coniteaa, näin ei todellakaan ole. Huomioideni mukaan suurin osa coniteasta on nimeomaan anime- ja mangaharrastajia ja loput harrastaa sekä scifiä että animea eikä conitean kesken ole mitään "me ja ne"-jakaumaa. Tarkoituksena järjestää hieno tapahtuma kaikille.
Laadukkaita ohjelmanumeroja saa vinkata ja etenkin hyviä ohjelmapitäjiä ilmiantaa!

Mikä juttu tää tällanen "conitea" muuten on, voisko joku valaista? Skifistitahot käyttävät sanaa jatkuvasti mutta se ei ole auennut minulle yhtään. Mä yritin googlata "finncon animecon 2011 conitea", mutta tällä tuli vastaan lähinnä Kateenin nillitystä blogipostauksessa jos toisessakin ja Facebook-sivu, joka kertoo conitean kokoontuvan jossain Turussa. Mulla ei itelläni ainakaan ole varaa eikä intressejä lähteä säännöllisesti ulkomaille asti kuulemaan, missä mennään (plus muutenkin aika rajoittunutta miettiä että tulevat conit saattavat kiinnostaa vaan paikallisia), niin pysyykö näissä conitean jutuissa mitenkään perässä ihan vaikka julkista internettiä käyttämällä? Mä oon ite alkanut käyttämään nettiä vasta vuonna 2003, joten mulla ei ole mitään ideaa sähköpostilistoista, lähinnä osaan klikata linkkejä ja guuglata.

meepu

Viesti Kirjoittaja meepu » Ma Heinä 12, 2010 22:39

En kuulu Finncon-Animeconin coniteaan, mutta voin valaista. :)

Conitea tarkoittaa käytännössä conin järjestäjiä. Conitean koko voi olla conin koosta riippuen n. 10-30 henkeä, ja sen jäsenillä on yleensä nimettyjä titteleitä, kuten ohjelmavastaava, talousvastaava tai tiedotusvastaava. Conitean ja tavallisten conityöntekijöiden ero on se, että conitea tekee enemmän, pidemmällä aikavälillä ja suuremmalla vastuulla, mutta saa toki myös kaiken sanavallan coniin liittyen.

Coniteoiden käytännöt vaihtelevat coneittain. Jotkut coniteat pitävät säännöllisesti kokouksia ja odottavat ainakin lähes kaikkien ilmestyvän paikalle, jotkut kokoontuvat pääsääntöisesti netissä. Läsnäolon pakollisuus riippunee siis sekä conista että omasta vastuualueesta - esimerkiksi graafikon ei välttämättä tarvitse istua jokaisessa budjetointikokouksessa, mutta pääjärjestäjän olisi varmasti hyvä ilmestyä paikalle. :D Uskon, että kaikista coniteoista löytyy myös etätyöhön soveltuvia hommia.

Jokaisella järjestäjäporukalla on myös omat tekniset käytäntönsä. Esimerkiksi IRCin käytön oppimiseen voi mennä hetki, mutta coniteoista löytyy varmasti aina joku, joka jaksaa neuvoa.

Kateen osaa varmasti kertoa, millaista hommaa Finncon-Animeconissa olisi tarjolla, ja kuinka osallistuminen käytännössä tapahtuu. :)

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ma Heinä 12, 2010 22:57

Kiitos vastauksestasi!

Ton verran tosin jokainen lukutaitoinen ja ymmärryksellä varustettu yksilö varmaan pystyy päättelemään. Enemmän kiinnosti että keitä siihen 2011-coniteaan kuuluu kun en mistään löytänyt, että pystyisi vähän nuuskimaan etukäteen mikä jengi sitä conia on oikein tekemässä että tietää mitä odottaa - ja mahdollisten nakkien vuoksi olisi myös huomattavasti mukavampaa että sitä coniakin edustaisi ihmiset joilla on nimet ja kasvot eikä vaan joku... conitea jossain Turussa. Minun mielestäni ainakin tällaisen tiedon olisi hyvä olla julkisesti esillä jo tässä vaiheessa, koska kaikki innokkaat coninjärjestäjät eivät välttämättä kuulu Turun animeseuraan (tai no, kai mun tietoni sieltä löytyy kun olen ollut jäsen vuonna 2008).

"Julkisesti esillä" meinaten mielellään jotain nettisivua minkä voi helposti googlata (vaikka wow, 2011.animecon.fi? 2011.finncon.org/animecon?) mistä nämä tiedot löytyisi sen sijaan että jokaisen kiinnostuneen pitäisi erikseen lähettää sähköpostia/kysyä irkissä.

Tääkin nyt on vaan mun mielipide, mutta tiedotus conista ois tosiaan hyvä aloittaa just nyt siksi, että conikesä 2010 on animeharrastajien osalta päättynyt pari viikkoa sitten eikä "me aktiiviset harrastajat" jakseta levätä paria viikkoa pidempään näiden tapahtumien kanssa. En tosin ihmettele, jos fcac-porukka haluaa aloittaa tiedotuksen vasta ensi viikolla, sattuneista syistä.

Tsubasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » Ti Heinä 13, 2010 02:16

madu kirjoitti:Mulla ei itelläni ainakaan ole varaa eikä intressejä lähteä säännöllisesti ulkomaille asti kuulemaan, missä mennään (plus muutenkin aika rajoittunutta miettiä että tulevat conit saattavat kiinnostaa vaan paikallisia), niin pysyykö näissä conitean jutuissa mitenkään perässä ihan vaikka julkista internettiä käyttämällä?

Itse olen kuullut sellaista ensimmäisen käden tietoa, että fyysisiä kokouksia halutaan pitää osittain juuri siksi että monille "conitealaisille" face-to-face -tapaamiset ja muut sosiaaliset aspektit on erittäin tärkeä osamotiivi coninjärjestämiseen ylipäätään. Samasta syystä IRC:tä ja muita internetkommunikoinnin muotoja ei käytetä ensisijaisina yhteydenpitokanavina. (Lisäksi ne kuulemma karsisivat pois monia sellaisia järjestäjätarjokkaita, joilla olisi halua osallistua mutta jotka eivät haluaisi opetella uusia teknisiä juttuja.)

Tietty voi olla että tämän kertoja puhui lähinnä omista mielipiteistään, tai vain niistä coneista missä oli itse ollut "coniteassa."

Kateen

Viesti Kirjoittaja Kateen » Ke Heinä 14, 2010 07:27

Markkinoinnista:
Animistien con-kesä voi olla loppu, mutta spefistien Olemme siis MYÖS tarkoituksella pitäneet markkinointia hieman sordiinolla, koska on olemassa herrashenkilösopimus siitä, että edelliset järjestäjät saavat oman tapahtumansa jaloista, ennen kuin aletaan täysin voimin riehua uudesta.

Aikatauluista:
Jos tuntuu että jokin asia ei etene 100% aikataulussa, niin se voi johtua siitä, että tämä pitää paikkansa. Kannattaa muistaa, että conia järjestävät ihan oikeat elävät ihmiset, jotka esim. käyvät duunissa (teen työkseni keskimäärin paljonsamaa, kuin harrastuksekseni, paitsi että tällä hetkellä teen kahdeksan tunnin päiviä nelikymmenasteisessa keittiössä). Tästä syystä kaikkea ei välttämättä tehdä silloin kuin kannattaisi, vaan silloin kun se on mahdollista. Lisäksi tulevat ns. ulkopuoliset tekijät: Turun korkeakoulukonsortio aiheutti sen, että infon saamisesta jouduttiin tappelemaan, mutta nyt meillä on käytössä hienot tilat!

Plus: Finncon-Animecon on iso pitkän aikavälin ponnistus, koska se vaatii rahoituksen hankkimista joka kerta erikseen. Toisin sanoen vuoden 2011 tapahtumaa on järjestetty jo pari vuotta - tietenkin.

Coniteasta:
Conitea tarkoittaa eri coneissa vähän eri asioita. Jos ehdin, niin kirjoitan aiheesta tarkemman postauksen parin päivän sisään. Nyt kutsuu se keittiö.

mini-Shira

Viesti Kirjoittaja mini-Shira » La Heinä 17, 2010 19:16

hei voisiks joku vähä valasta mulle et misä vaihees kesää finncon-animecon oikee on? kylhän mä sen jostai joskus luin mut enää en löydä ko tietoo mistää. riippuu suunnitelmat hyvin paljo asiasta... :(

yukito

Viesti Kirjoittaja yukito » Su Heinä 18, 2010 19:37

mini-Shira kirjoitti:hei voisiks joku vähä valasta mulle et misä vaihees kesää finncon-animecon oikee on? kylhän mä sen jostai joskus luin mut enää en löydä ko tietoo mistää. riippuu suunnitelmat hyvin paljo asiasta... :(

Tapahtuman sivuilla ei ole mainintaa asiasta, mutta wikipediasta löytyy jostain syystä tällainen tieto: Animecon VIII 16.-17.7.2011. Saattaa pitää paikkansa tai sitten ei, kuka tietää.(?)

XenAne

Viesti Kirjoittaja XenAne » Su Heinä 18, 2010 21:09

yukito kirjoitti:
mini-Shira kirjoitti:hei voisiks joku vähä valasta mulle et misä vaihees kesää finncon-animecon oikee on? kylhän mä sen jostai joskus luin mut enää en löydä ko tietoo mistää. riippuu suunnitelmat hyvin paljo asiasta... :(

Tapahtuman sivuilla ei ole mainintaa asiasta, mutta wikipediasta löytyy jostain syystä tällainen tieto: Animecon VIII 16.-17.7.2011. Saattaa pitää paikkansa tai sitten ei, kuka tietää.(?)

Toivottavasti ei, sillä tuo tarkoittaisi sen kestävän vain kaksi päivää. :( Ainakin 2009 se kesti kolme päivää. Enpä usko, että viimeinen Animecon jäisi vain kaksipäiväiseksi tapahtumaksi, kun sitä on odotettu kaksi vuotta.
Kuva: Thalionkalwen

Ping-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ping-chan » Ma Heinä 19, 2010 00:42

Jotkut sivut nähtävästi on julkaistu, mutta itsellä ensimmäinen reaktio Joomlan suhteen on facepalm. Omalla kohdalla ei ole kuin huonoja kokemuksia tästä CMS:stä.

Mallia voisi ottaa 2010 conin sivustosta, joka on Wordpressillä toteutettu tyylikäs sivusto.

Tosin lopultahan se on teidän päätöksenne, mitä käytätte. Enkä ala sitä sen enempää arvostelemaan.
"You do not, I repeat, you do not! Hurt! My! Friends!"

Crystal Fair 2014 | brony.fi - suomalainen poniyhteisö

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Conit ja festarit”