Helsingin Kirjamessut 2009 - jälkilöylyt

Keskustelu tulevista ja menneistä coneista, festareista ja muista valtakunnallisista animeharrastajien yleisötapahtumista.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Helsingin Kirjamessut 2009 - jälkilöylyt

Viesti Kirjoittaja kyuu » Su Loka 25, 2009 14:31

Messut meni ja tuli, uusi cosplayn mm-edustaja löytyi, YuRIE viihdytti yleisöä ja paljon muutakin ohjelmaa tapahtumaan mahtui.

Kuvia - http://kuvat.aniki.fi/index.php?cat=61 (lisää tulossa)
Cosplay-tulokset - http://2009.cft.fi/kirjamessut.html

Parsa

Re: Helsingin Kirjamessut 2009 - jälkilöylyt

Viesti Kirjoittaja Parsa » Su Loka 25, 2009 18:57

Korostus minun:
kyuu kirjoitti:Messut meni ja tuli, uusi cosplayn mm-edustaja löytyi, YuRIE viihdytti yleisöä ja paljon muutakin ohjelmaa tapahtumaan mahtui.

Kuvia - http://kuvat.aniki.fi/index.php?cat=61 (lisää tulossa)
Cosplay-tulokset - http://2009.cft.fi/kirjamessut.html
..ja siltähän se näyttikin: http://www.youtube.com/watch?v=R7LZ5rDkTnY

Tämä siis on sitä "vuoden upeinta kunniavierasohjelmaa"? Lienenkö nyt ainoa, jota ei hirveästi vakuuttanut?
@anttimyyraDesuconin ex-pääjärjestäjä

Jamfoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jamfoot » Su Loka 25, 2009 20:32

Hieno loppu tämän vuoden CFT kiertueelle. Iso kiitos siitä että jaksat järjestää näitä tapahtumia, Kyuu! Kiitokset myös avustajille!

Järjestelyt luisti hyvin, cossaajilla oli hienot asut ja oli kiva tavata japanilaisia layereitä. Oli yllättävän paljon tilaa, mikä oli hienoa ja huonoa. Hienoa koska oli tilaa liikkua, hikeä ei valunut ja pystyin rauhassa ottamaan kuvia. Huonoa koska se luultavasti johtui siitä että Tsukiconin jälkeen moni ei viitsinyt tulla. Sali oli vain puoliksi täynnä ja olin kyllä odottanut että paikalle olisi tullut hieman enemmän cossaajia. Aloin jo vähän miettiä jos WCS karsinnat pitäisi tulevaisuudessa siirtää seuraavalle viikolle jolloin on elektroniikkamessut. Tai ehkä ei, koska pystyn työn puolesta järkkämään vapaaliput kirjamessuihin, heh.

On aina hauskaa nähdä harvinaisuuksia kuten Chevalier, Yomiko Readman (Woot woot! Not so hoothoot!) ja tietenkin oma kestosuosikkini, Strike Witches. Olisi ehkä pitänyt lisätä rollerbladesit asusteisiin jotta olisi tullut vähän vauhtia siihen Strike Witches esitykseen. Macross Frontier cosplay on maailmalla melko yleistä mutta Suomessa ei, joten kiva kun vihdoin sain nähdä. Tuli ihan nostalgia kun muistelin Robotechiä (joka oli mun ensimmäinen anime, tai "anime"). Harmi että Minmayn änninäyttelijän lauluääni on nykyään samaa luokkaa kun YuRiEllä. Heh, ainakin ne osaa tanssia. Tosi kivoja tyttöjä, hyvin kohteliaita ilopillereitä.

Kuvat löytyy tästä (saa ottaa ja käyttää vapaasti):

http://picasaweb.google.com/gingermangiant/

Otin myös videopätkiä jotka pistän megauploadiin, tai ehkä flickriin jos mä vihoviimein viitsin maksaa siitä unlimited-versiosta. Täytyy vain ensin tehdä jotain sille medley-videolle koska se on niin iso (721 mb). Voi nää HD-jutut. Annan sitten linkit joskus myöhemmin.
Viimeksi muokannut Jamfoot, Ma Loka 26, 2009 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Su Loka 25, 2009 21:32

Muotoillaanpas vastaus lyhyesti;
riittävästi tilaa, paljon tarjontaa kirjallisuuden puolella erihyvään hintaan. Löytöjä tehtiin (esim. Star Wars -sarjakuva vuodelta nakki ja keppi, Watchmen-sarjis) ja tilat toimivat kaikenkaikkiaan melkoisen hyvin. Opastusta muihin narikoihin olisi voinut toki parantaa, tuppasi olemaan niin hirveä ryysis sillä pääovien vieressä olevassa narikassa. Ruokapuolella oli järkyttävän täyttä, hyvä että pääsi istumaan!

Sitten syvemmin asiaan;
olin tosiaan kirjamessuilla puhtaasti kirjallisuuden ja sarjakuvien takia, en niinkään mangan tai cosplayn. Hieman kyllä mietiskelin kaverini kanssa (elitisti kun hänkin on), että minkä takia jopa kirjamessuille on tultava cosplayaamaan. Ymmärrän tämän nimenomaan coneissa, mutta yleisessä tapahtumassa jossa painottuu nimensämukaisesti kirjallisuus? Ei?

En kiellä etteikö asia saisi olla näin, sillä olihan paikan päällä juuri tuo surullisen kuuluisa cosplayesitys sekä mangaa ja animea myytävillä. Kai sitten animesceneen kuuluva tavara on verrannollinen pukuilijoihin. Kyllähän näimme myös rockareita/metalisteja/hevareita tälläytyneinä, sillä olihan messuilla tarjolla myös heille sopivaa ostettavaa. Kaikkihan saavat pukeutuva miten haluavat, eikö?
Mielipiteitä tästä asiasta?
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Willa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Willa » Ma Loka 26, 2009 10:12

Jamfoot kirjoitti:On aina hauskaa nähdä harvinaisuuksia kuten Chevalier, Yomiko Readman (Woot woot! What a hoothoot!)
Sori, mutta Yomikoa ei cossannut Hoothoot vaan minä. Hämäsin näköjään kyllä muitakin. Mutta kiitos kivoista kuvista mitä sain vihdoin ja viimein Yomikostani :3

Kirjamessut oli taas kivat, ainoa miinus tulee käytävällä hengailleista nuorista, joilla ei taaskaan ollut minkäänlaista tajua siitä missä he ovat ja miten tulee käyttäytyä. Jouduin muutamaankin otteeseen huomauttamaan erinäisistä asennoista joista löysin näitä nuoria salin edustalta...

saino

Viesti Kirjoittaja saino » Ma Loka 26, 2009 17:29

Valkoinenhai kirjoitti: olin tosiaan kirjamessuilla puhtaasti kirjallisuuden ja sarjakuvien takia, en niinkään mangan tai cosplayn. Hieman kyllä mietiskelin kaverini kanssa (elitisti kun hänkin on), että minkä takia jopa kirjamessuille on tultava cosplayaamaan. Ymmärrän tämän nimenomaan coneissa, mutta yleisessä tapahtumassa jossa painottuu nimensämukaisesti kirjallisuus? Ei?
pukuilin länsimaisina romaanihenkilöinä 8) Kieltämättä cosplayn tuominen ihan joka paikkaan ei ehkä ole tarkoituksellista, mutta toisaalta: tuskimpa kiellät(te) minua kävelemästä kaduilla, koulussa, puistossa yms cossi päällä?
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ma Loka 26, 2009 19:11

Ihan hyvät tunnelmat itseltäni jäi, ensin hilluin parin kaverin kanssa jotka oli pukeutuneet Harry Potter -sarjan hahmoiksi. Sen jälkeen hukkasin ne ja löysin toisia kivoja kavereita xP Cosplay ohjelman ensimmäinen osuus tuli nähtyä, YuRiE teki lähinnä vaikutuksen sillä kun muistivat yleensäkään koko pitkän homman sanat (oli se laulu hyvää, mutta ajoittain kävi kyllä niin pahasti korvaan ne epävireydet). Oli kyllä hauskaa kun ennen kun pyysin heistä kuvaa, he yrittivät jutella Artulle ja Iirikselle, eivät millään ymmärtäneet kun he yrittivät selittää, että seuraava ohjelma alkaa kolmelta. Noh, kun olin pyytänyt kuvaa ja saanut onnistuneesti, kehuin heidän asujaan hienoiksi, japaniksi siis. Olivat erittäin yllättyneitä, että osasin edes vähän japania ja kysyivät sitten minulta, että monelta ohjelma alkaa (onneksi muistin miten kellonajat sanotaan japaniksi) :D Olivat erittäin kiitollisia kun joku edes oli ymmärtänyt heitä ja antoivat käyntikorttinsa, että tämmönen jäi mieleen :] Itse jouduin lähtemään Candy Loven esityksen jälkeen toisesta ohjelmasta koska mulla oli muuta illaksi luvassa ja juna lähti pahaan aikaan. Mut kumminkin pitihän se esitys nähdä kun kaveri kerran siinä ryhmässä on.
Salin puolelta jäi kokemuksena lähinnä tungos ja se "minä-minä" -asenne joka oli valloillaan (tuupittiin ja tönittiin ja heti kun itse vähänkin vahingossa sattui johonkin törmäämään mulkaistiin vihaisesti). Nojoo, mutta lähinnä cosplay puolta menin seuraamaan ja kokonaisuutena hyvät fiilikset. By the way, wcs Vincent ja Yuffie oli munkin suosikki ^-^

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Ma Loka 26, 2009 19:52

Kioko_ kirjoitti:Oli kyllä hauskaa kun ennen kun pyysin heistä kuvaa, he yrittivät jutella Artulle ja Iirikselle, eivät millään ymmärtäneet kun he yrittivät selittää, että seuraava ohjelma alkaa kolmelta. Noh, kun olin pyytänyt kuvaa ja saanut onnistuneesti, kehuin heidän asujaan hienoiksi, japaniksi siis. Olivat erittäin yllättyneitä, että osasin edes vähän japania ja kysyivät sitten minulta, että monelta ohjelma alkaa (onneksi muistin miten kellonajat sanotaan japaniksi) :D Olivat erittäin kiitollisia kun joku edes oli ymmärtänyt heitä ja antoivat käyntikorttinsa, että tämmönen jäi mieleen :]
Haha, meillä oli ymmärrysongelmia koko viikonlopun ajan, englanti ja elekieli ei aina riitä. Hyvä että sait asian selvitettyä heille.

Cosplay-kisa oli oikein kiva, esitykset ja puvut toivat riemua. Vähän haikein mielin luovuimme "kruunusta", mutta tästä alkaakin sitten myötäjännitys kun tietää mitä kaikkea uudella joukkueella on edessään. Toivottavasti vuosi on yhtä antoisa heille kuin se oli meille.

YuRiE on ihastuttavin parivaljakko ikinä, ja oli hienoa kun saatiin ulkomaisia vieraita tuomaan lisämaustetta tapahtumaan. Toivottavasti näitä cosplay-vieraita saadaan lisääkin, eikä pelkästään japanilaisia - WCS:n kautta saa luotua kasapäin kontakteja maailman eri kolkkien pukuilijoihin, ja nämä kannattaa hyödyntää. (Ja tässähän ei tietenkään ole yhtään oma lehmä ojassa, en suinkaan halua nähdä WCS-kavereitani Suomessa... :) )

Boing boing.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

ann
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ann » Ma Loka 26, 2009 20:14

Valkoinenhai kirjoitti:olin tosiaan kirjamessuilla puhtaasti kirjallisuuden ja sarjakuvien takia, en niinkään mangan tai cosplayn. Hieman kyllä mietiskelin kaverini kanssa (elitisti kun hänkin on), että minkä takia jopa kirjamessuille on tultava cosplayaamaan. Ymmärrän tämän nimenomaan coneissa, mutta yleisessä tapahtumassa jossa painottuu nimensämukaisesti kirjallisuus? Ei?

En kiellä etteikö asia saisi olla näin, sillä olihan paikan päällä juuri tuo surullisen kuuluisa cosplayesitys sekä mangaa ja animea myytävillä. Kai sitten animesceneen kuuluva tavara on verrannollinen pukuilijoihin. Kyllähän näimme myös rockareita/metalisteja/hevareita tälläytyneinä, sillä olihan messuilla tarjolla myös heille sopivaa ostettavaa. Kaikkihan saavat pukeutuva miten haluavat, eikö?
Mielipiteitä tästä asiasta?
Hm, itse cossasin lauantaina Pikku Myytä (taas), mutta en koska halusin yksinkertaisesti cossia jotain, vaan koska luin joskus kauan sitten ohjelmaa ja löysin sieltä sen jonkun Topelius-lavalla tapahtuneen ohjelmanumeron jossa Muumit lauloivat lastenlauluja, tai jotain. Siitä sain sitten tämän fiiliksen että kyllähän sitä on kirjamessuille pakko mennä Muumi-hahmona. Ja hymyjä tuli vähän kaikilta, on kiva kun ihmiset tunnistaa hahmon. Sofi Oksanen tuijotti mua :----D

Samaten oli kyllä erittäin mukavaa kun YuRIE bongasi minut siinä salin ulkopuolella, hehän innostuivat kovin. Vähäisillä japanin kielen taidoillani ymmärsin sentään sanat "Mii" ja "kawaii" ja heidän selityksensä pääpointin n___n'

Itse tapahtumasta sen verran, että mulle on ihan se ja sama olisko kirjamessuilla mangaohjelmaa vai ei, tulisin joka tapauksessa. Kirjallisuutta olen rakastanut nääs aina, jo kauan ennen tätä mangaharrastuksen alkamista. Kivasti kyllä sunnuntaina tuli vietettyä ehkä jopa enemmän aikaa ruoka- kuin kirjamessuilla :'D

Kuten aina, tykkäsin. Ihmisiä oli tietysti paljon, mutta koko hommahan on loistavasti organisoitu ja kaikki elämiseen tarvittavat asiat ovat siellä samassa rakennuksessa. Go messukeskus!
olet nähnyt minut paljon paljaampana kuin ihmisen toivoo näkevän toisen ihmisen

Jamfoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jamfoot » Ma Loka 26, 2009 20:25

Willa kirjoitti: Sori, mutta Yomikoa ei cossannut Hoothoot vaan minä. Hämäsin näköjään kyllä muitakin. Mutta kiitos kivoista kuvista mitä sain vihdoin ja viimein Yomikostani :3
Voi ei, anteeksi! Se oli vaan kun sanoit jotain Multista mangapäivillä ja mun tollot aivot väänsi sen sitten niin että olisit ollut sama henkilö. Eihän noiden peruukkien alla tahdo tunnistaa ihmisiä. ( ˃ ヮ˂)

Mutta oli kuitenkin hieno asu. ( * ヮ*)

Dashi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dashi » Ti Loka 27, 2009 14:12

Tulin, näin, koin.

Helsingin Kirjamessut taisivatkin olla sitten viimeinen tämän vuoden isommista tapahtumista, ja messut olivatkin ihan mukavan kevyt tapa päättää tämä tapahtumarikas conitusvuosi. Lähdin messuille lähinnä kannustamaan kavereita CFT:n cosplaykilvoittelussa ja pukuilemaan vielä viimeisen kerran tälle vuodelle. Viidennellä (Animeconin kolme päivää, photoshoot ja Kirjamessut, sikäli kun tapahtumat erikseen luetella täytyy) käyttökerralla alkoi allekirjoittaneen peruukki jo pihistä viimeisiä piiperryksiään, eli ehkä conivuoden päätös oli tämän turkoosin kuitupehkon vinkkelistä ihan hyväkin juttu. Ei sillä, etteikö allekirjoittanut jäisi kuluneita tapahtumia kaipaamaan. Pitemmittä jorinoitta voisin tosin alkaa tässä kiittelemään Meowthia ja Tatianaa oikein oivallisesta ja rohkaisevasta seurasta! <3 Olitte oijkke ihanei! Haluan myös onnitella World Cosplay Summittiin lähtijöitä; olitte ehdottomasti lentolippunne ansainneet! :3 Toivottavasti menestetty ensi elokuun aikana myös maailman toisella laidalla.

Kiitoksia myös Kyuulle erinomaisesta juonnosta. : ) Olen katsellut muutamia juontamiasi ohjelmia ja pakko sanoa, että suunnatonta kehitystä on tapahtunut.
Valkoinenhai kirjoitti: Sitten syvemmin asiaan; olin tosiaan kirjamessuilla puhtaasti kirjallisuuden ja sarjakuvien takia, en niinkään mangan tai cosplayn. Hieman kyllä mietiskelin kaverini kanssa (elitisti kun hänkin on), että minkä takia jopa kirjamessuille on tultava cosplayaamaan. Ymmärrän tämän nimenomaan coneissa, mutta yleisessä tapahtumassa jossa painottuu nimensämukaisesti kirjallisuus? Ei?
Ottaen huomioon, että kyseisien messujen viralliseen ohjelmaan kuuluivat sekä World Cosplay Summitin karsinnat että Cosplay Finland Tourin showsarja, ainakaan allekirjoittanut ei näe mitään vinoa siinä, että tapahtumassa pukuiltiin niin kilpailijoiden kuin katsojienkin osalta. Mikäli näitä ohjelmanumeroita ei olisi kyseisen messutapahtuman ohjelmalistoista löytynyt, olisi tämäkin Hatsune Miku tuntenut olonsa ehkä hieman eksyneeksi. Mikäli tässä skenessä vaikuttaville järjestetään ohjelmaa, on yleensä luvassa myös cosplayta jossain muodossa.
dashiana.net - piirustuksia ja kirjoituksia.
my anime list - se lyhyt lista.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Loka 27, 2009 19:45

Muistinpa lisätä nyt CFT:n sivuille myös maininnan show-sarjan taustamusiikista, eli se oli Elucidaten Lucid Dream - 2:00am Mix.

Aiempiin kommentteihin liittyen vielä. Ainakaan omalta osaltani en usko, että kyseessä oli minkäänlainen "kilpa-asetelma" kunniavieraiden osalta. Ainakaan se ei ollut oma tavoitteeni. Moni coni on tänä vuonna tuonnut ison määrän upeita kunniavieraita. Tämän perään tuntui varsin hyvältä idealta, että cosplay-tapahtuman kunniavieraat ovat cosplay-aiheen perusteella paikalle tulevia. Tämän myötä tavoitekin oli tarjota vuoden päätökseksi nimenomaan cosplay-näkökulmasta hieno ohjelmapaketti, eikä yrittääkään tehdä cosplay-ohjelmasta conin korviketta. Kiitokset vain Cosplaygaalalle aihepiirin inspiraatiosta.

maxx

Viesti Kirjoittaja maxx » Ma Marras 02, 2009 17:09

kyuu kirjoitti:Kiitokset vain Cosplaygaalalle aihepiirin inspiraatiosta.
Jeii, hurraa pikkutapahtumille \o/ Vielä kun saataisiin viisi tuhatta cossaajaa Finlandia-taloon niin olisi varaa tuoda niitä kunniavieraitakin -.-;;
Ja kiitti Elucidate-linkistä, hyvää mähinää.
Niksu - säätäjä-ässä metsässä

maxx@desucon.fi

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Conit ja festarit”