Cosplay kysely

Yleistä keskustelua cosplaysta ja Cosplay Finlandin toiminnasta

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Cosplay Finland / Ylläpito

katastrofi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja katastrofi » Ma Syys 18, 2006 10:05

1. Ikä? Paikkakunta? Mies/Nainen?
22, Outokumpu, nainen.

2. Kuinka tutustuit Cosplayhin?
Jotenkin sitä tuli animen/mangan pariin ajautuessa tietoiseksi myös cosplaysta, on mahdotonta muistaa sitä tiettyä hetkeä kun tajusin, että cosplayta on olemassa.

3. Kuinka kauan olet harrastanut Cosplayta?
Vuodesta 2003, Animecon II oli ensimmäinen cosplay-tapahtuma minulle.

4. Oletko tehnyt itse pukusi?
Kyllä.

5. Mikä on ollut asuissa helpointa tehdä tai hankkia? Miksi?
Riippuu niin paljon asusta, yksinkertaisimmissa asuissa oman vaatekaapin sisällöstä modatut vaatekappaleet ovat varmasti olleet siitä hankintojen helpoimmasta päästä. Kun vielä voi sanoa olevansa suht sinut ompelukoneen kanssa, niin joku tavallisen paidan ompeleminen nyt ei koskaan ole kovin hankalaa.

6. Mikä taas oli vaikeinta? Miksi?
Tiettyjen materiaalien hankkiminen tietysti aiheuttaa päänvaivaa ja sitä onkin pitänyt pistää kavereita asialle hankkimaan Wonderflexiä/peruukkeja/kankaita jopa rapakon tuolta puolen. Henkilökohtaisesti hankalin homma ikinä oli neuloa itse Advent Children -Cloudin paita. Siihen tuhrautui päiviä ja sitä sai sormensyrjät ruvella kirota että kaks-oikein-kaks-nurin KELE NYT SAA RIITTÄÄ.

7. Mikä on ollut tähän asti vaikein/hankalin materiaali työstää ja mikä siinä teki sen vaikeaksi/hankalaksi? Miksi?
Wonderflex-ihmemuovi, ei ollut ihan heti sen käsittely hallussa, jonka vuoksi sitä olikin sit kädet lievillä palovammoilla. Kankaiden puolesta ei hankalia olekaan vielä tullut vastaan, vaikka en nyt voikaan sanoa nauttivani tekonahan työstämisestä (lähinnä sen vuoksi että saumojen purkaminen on mahdotonta. Onneksi en sentäs tee paljon virheitä, mut kerrankos sitä väsyneenä ommellessa..).

8. Mikä taas on ollut helpoin materiaali ja mikä siinä teki sen helpoksi?
Peruskankaat ehdottomasti.

9. Mitä taas et haluaisi koskaan työstää? Miksi?
Vinyyli tulee ensimmäisenä mieleen, mutta valitettavasti sitä on vuoden sisällä pakko siihenkin pureutua. Huoh, Aizenmyouou.

10. Kuka on olut tähän asti lempihahmosi? Miksi?
<s>Melkein tekis mieli sanoo et Naked Snake</s>, mut sanotaan nyt sit tuo Rope/Animeconissa pitämäni Cloud, kun se on niitä tuoreimpia pukuja.

mansi

Re: Cosplay kysely

Viesti Kirjoittaja mansi » Ma Syys 18, 2006 14:14

1. Paikkakunta? Mies/Nainen?
-Lempäälä, mies.

-Animesarjoja katsoessa. Siitä se siten lähti.

-n. 2 vuotta

-Yleensä.

-Hahmojen aseet ovat itselle olleet aina mukavin työ tehdä, materiaalit ovat helposti saatavilla yleensä.

-Kankaiden kanssa on aina ollut ongelmia, vaikea löytää oikeanlaatuinen kangas ja väri pienestä kylästä.

7. Mikä on ollut tähän asti vaikein/hankalin materiaali työstää ja mikä siinä teki sen vaikeaksi/hankalaksi? Miksi?
-Eräs styroksin kaltainen hieman kevyempi aine (en muista hienoa nimeä), kyseistä asiaa piti porata, leikata, sahata ja liimailla ja maalata. Vaikeaksi teki siitä itse työstöaine, se oli pehmeää ja taipuisa, mutta silti jäykähköä ja helposti murenevaa.

-Sama aine silti.

-Peltiä ja metallia. Työkalut tähän toimeen ovat kalliita, ja metallien ym. työstäminen on raskasta ja hidasta touhua.

-Nicholas D. Wolfwood, Trigunista. Puku oli suhteellisen helppo, ja ristin kanssa sai kunnioitusta.

mishmish
Viesti:

Re: Cosplay kysely

Viesti Kirjoittaja mishmish » Ti Syys 26, 2006 23:11

19 (vaikka oikeasti vasta viikon päästä :DD), Helsinki, N

Juttelin kaverin kanssa glaysta ja ruotsalaisista lehdistä. (Lehdissä taisi olla jotain juttua molemmista, glaysta ja kospleista.)

vuoden 2002lopusta tai 2003 alusta, en mä muista.

aina!

Propsit ja kaikki "askartelu" (eli kaikkien pienten yksityiskohtien näpertäminen. myös kivointa.)

Materiaalien keksiminen. Ehdottomasti. Mikään ei ole vaikeampaa, kuin keksiä mistä saisi opiskelijabudjetilla juuri oikean näköistä helposti amatööritaidoilla työstettyä juuri oikean näköisen asun/propin.

Kumilevy. Ompelin kengänpäällisiini pohjat ja tavallisella ompeluneulalla ei kovin helposti päässyt neljämillisen kumilevyn läpi. :|
Laminaattimuovi ei myöskään ollu hirveän kivaa kun siitä askartelimme sellaisia 15cm pitkiä tekokynsiä, joita ei loppujen lopuksi edes käytetty.

Polyuretaani. <3 Se on ilmaista, kevyttä ja äärimmäisen helppoa työstää.
Helpoksi sen tekee öö... se, että se on vaahtoa? wtf. kysymys ei nyt vaan oikeasti tarkoita sitä mitä luulen että se tarkoittaa.
Polyuretaani on kuitenkin paras mahdollinen cosplayssa käytettävä asia.
(cernit-massa on myös erittäin kivaa pienempiin asioihin.)

kaikkea pitää kokeilla.
tai ehkä en haluaisi työstää styroksia, koska se ensinnäkin näyttää aina niin pahuksen rumalta, ja ne pallukat vaikeuttavat työstöä niin paljon, että on vaan turhaa ryhtyä etsimään styroksia kun polyuretaania saa helpommin.

Kaikki vuoden 2005 cosplayt ovat lemppareitani.
A.B.A (Guilty Gear) @Kirsi-con (Ensimmäinen ja ainoa kosplei jonka olen saanut täysin valmiiksi ennen conia/conpaikalle lähtöä.)
Korttityttö (Miyuki-chan in Wonderland) @mangapäiv (Kiva ja helppo ja nasta pitää päällä, vaikka vähän vilpoinen.)
Kana @tracon (peruukki saapui heti conin jälkeisenä maanantaina, mutta samakos tuo kun kivaa oli ja asu oli muuten onnistunut ja kiva pitää päällä. + et tämä on ensimmäinen cosplayaamani hahmo, jonka fani oikeasti olen. <3 Ja lälläslää te jotka ette halua tehdä mitään vinyylistä. Värjäsin valkoisen vinyylin vaaleansiniseksi ja vaikka oli ensimmäinen kertani tämän materiaalin kanssa, niin ehdottomasti helpoin cosplayni KOSKAAN! Vinyyli on liian kauhisteltua, ei se oikeasti ole yhtään sen pahempaa kuin muutkaan. karvakangas on se mitä pitää varoa, koska siinä on ompelukonekin vaarassa. ;P)

Gama-Kaeru
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gama-Kaeru » Pe Loka 13, 2006 01:51

Oukei... Kai sitä sitten voisi vastata ihan vaan huvikseen...

19-vuotta, Ylivieska/Kauhajoki (vaihtelee), ja nainen olen.

Unn, pitkä tarina... Mutta kaikki alkoi tavallisesta Anime/manga fanituksesta. Eräänä päivänä päätin olla oikein true Narutardi, joten pistin kouluun päälleni kaikkea mikä oli hiemankin Narutossa tavattavaan tyylliin verrannollista. Kaverini koulussa huomasi Naruto-asuni ja sanoi, "Kuules, tiesitkös että on olemassa harrastus nimeltä cosplay?" noh, minähän Googletin jutun ja siitä lähtien olen ollut koukussa.

Unn... Todella hetken. Vasta 1,5 vuotta.

Kyllä, teen itse oman pukuni lisäksi, bestikseni, poikaystäväni, kolmen veljeni ja muutaman ystäväni puvut... Olen näet ainoa meistä joka edes kuvittelee osaavansa ommella.

Hmm... itselläni kankaat löytyvät usein helposti, sillä anoppini lahjoittaa omansa ilmaiseksi. Muiden kankaat käydään usein ostamassa. Ja helpointa tehdä ovat tietysti ihan vain perus vaatteet, kuten paidat ja housut... Hauskinta on leikkiä vetoketjuilla, napeilla ja soljilla!

Vaikeinta... Tällä hetkellä tulee mieleen vain se että kun tein Hakama-housuja ja jouduin purkamaan melkein koko työn... Mutta ei sekään ollut vaikeaa, vain hieman rasittavaa. VAikeinta oikeasti on laskea paljonko mitäkin kangasta tarvitaan.

En oikein osaa sanoa materiaalista, mutta se oli hankalaa, kun ompelukoneeni ei toiminut, sillä lanka katkeili koko ajan. Liekö ollut huonoa lankaa, sanon siis; huono musta lanka.

Tavallinen puuvillakangas. Siitä on ilo ommella!

En oikein pidä mistään venyvästä sametista. se on painavaa, eikä liu'u mihinkään. Se myöskin tapaa mennä rullalle helposti.

Ahem... Hinamori Momo. Helppo mutta todella hieno asu. Oikea ilo pitää yllä (vaikka juuri tämä kyseinen asu onkin vielä hieman kesken...) Odotan innolla valmistumista ja aion käyttää Hakamojani muulloinkin kuin cosplay-tilanteissa.

Kiitän ja kumarran.
"Ei kannata rukoilla kävellessään, sillä Jumalan voi olla vaikea ottaa yhteys liikkuvaan kohteeseen."
-pikkuveljeni-

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Cosplay Finland”