Hatut - tekeminen ja hankkiminen

Yleistä keskustelua cosplaysta ja Cosplay Finlandin toiminnasta

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Cosplay Finland / Ylläpito

Red Mage
Viesti:

Hatut - tekeminen ja hankkiminen

Viesti Kirjoittaja Red Mage » La Maalis 11, 2006 15:11

Cosplay-into on tarttunut parin Animecon-käynnin jälkeen itseenikin, ja mahdollisia pukuideoita on pyörinyt mielessä liikaakin. Nyt olen luullakseni saanut päätettyä, ketä voisin cossata, mutta matkassa on yksi mutka - valitsemani hahmo käyttää hattua, joka minun pitäisi tehdä kai itse. Vaatteiden ompelusta saatan vielä selvitä, mutta hatun teko ainakin kuulostaa pahalta...
Siksi siis kyselisinkin konkareilta, kohtalontovereilta ja muilta guruilta vinkkejä ja ohjeistusta tilanteeseeni. Oletteko itse tehneet johonkin pukuun hattua, jos olette, miten onnistui, ja kuinka vaikeaa hatun tekeminen mahtaisi olla?

Nande Ebisu

Viesti Kirjoittaja Nande Ebisu » La Maalis 11, 2006 17:18

Luulisin, että huopahatun tekeminen olisi helpointa, koska se kangas on sellaista jämäkkää. Alle jokin kehikko, vaikkapa nyt kuuluisasta kanaverkosta ja päälle sitten lätkii huopakangasta. Tosin, kanaverkon kanssahan kaikki kankaat käyvät. Minun pitäisi tehdä Hikaru no Go -animen Sai-hahmon hattu, tuollainen tötterö. Varmaan juuri huopakangasta käytän, jotta se pystyssä pysyisi. Suosittelen näyttämään kuvan siitä hatusta, joka pitäisi tehdä, ellet salaisuutena halua asuasi säilyttää. Tai vähän kuvailemaan niin ohjeiden antaminen juuri sitä hattua kohtaan olisi helpompaa.
Hikaruuu~~~

Moon Yan

Viesti Kirjoittaja Moon Yan » La Maalis 11, 2006 17:43

Onko kellään ideoita miten saisin tehtyä Black magician girlin (Yu-gi-oh!-sarja) hatun? Olen katsonut netistä kuvia missä tyypit on kyseistä hahmoa cossannut, mutten tajua miten he ovat hatun tehneet... Apua, pyydän! :(

kerewin

Viesti Kirjoittaja kerewin » La Maalis 11, 2006 18:19

Ko. hatun kuva tai kuvaus voisi auttaa neuvomisessa. Onko kyseessä huopahattu, silinteri, knalli jne. Katso myös cosplay finlandin sivu:
http://cosplay.animeunioni.org/ohjeita.shtml
There is always the Great Carrot Monster.

Moon Yan

Viesti Kirjoittaja Moon Yan » La Maalis 11, 2006 18:34

Sitä on vaikea kuvailla, mutta jos googlen kuvahaulla katsoo sanalla "black magician girl" niin löytyy. En vain itse keksi miten hattu on tehty... :oops:

Red Mage
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Red Mage » La Maalis 11, 2006 22:49

Nande Ebisu kirjoitti:Suosittelen näyttämään kuvan siitä hatusta, joka pitäisi tehdä, ellet salaisuutena halua asuasi säilyttää. Tai vähän kuvailemaan niin ohjeiden antaminen juuri sitä hattua kohtaan olisi helpompaa.
Kyseessä olisi punainen kangaspintainen ja leveälierinen hattu, johon tulisi vielä suurehko valkoinen sulka. Punanaamiossa myytiin kyllä veluuripintaista stetsonia ja toista punaista cowboy-hattua, mutta ensin mainitun kiiltävä pinta ei oikein vedonnut minuun ja jälkimmäinen oli sävyltään vähän hailakka.
Selitykseni ei tainut olla kovin selkeä, mutta ehkä kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa:
http://www.gkworld.com/product/GKW00315
Ei, en minä tiedä, mitä yhteistä on tuolla cosplay-ideallani ja nimimerkilläni... :D

Asagi

Re: Hatut - tekeminen ja hankkiminen

Viesti Kirjoittaja Asagi » Ma Maalis 13, 2006 19:19

Red Mage kirjoitti:Cosplay-into on tarttunut parin Animecon-käynnin jälkeen itseenikin, ja mahdollisia pukuideoita on pyörinyt mielessä liikaakin. Nyt olen luullakseni saanut päätettyä, ketä voisin cossata, mutta matkassa on yksi mutka - valitsemani hahmo käyttää hattua, joka minun pitäisi tehdä kai itse. Vaatteiden ompelusta saatan vielä selvitä, mutta hatun teko ainakin kuulostaa pahalta...
Siksi siis kyselisinkin konkareilta, kohtalontovereilta ja muilta guruilta vinkkejä ja ohjeistusta tilanteeseeni. Oletteko itse tehneet johonkin pukuun hattua, jos olette, miten onnistui, ja kuinka vaikeaa hatun tekeminen mahtaisi olla?
Vielä ei ole hattuja tullut tehtyä (eräs tosin on suunnitteilla ihan arkikäyttöön). Jos mistään kaupasta ei vastaavaa löydy, niin itse kyllä lähtisin aiemmin mainitulle kanaverkko-linjalle. Tekisin ehkä siten, että pohjan muotoilisin kanaverkosta ja päälle mahdollisesti pari kerrosta liisteröityä paperia. Sitten lopullinen päällystys kankaalla (väliin paperia siksi, että olisi helpompi muotoilla, malli kun on mikä on ja samalla pinnasta tulisi mahdollisesti sileämpi, jos päällyskangas on kovinkin ohutta). Samaa voisi kyllä soveltaa myös siihen Yu-gi oh-hahmoon.

Toinen vaihtoehto mikä tuli mieleen, on ohut superlon ja paksua rautalankaa reunan kovikkeeksi..ja tietenkin se kangas päälle. Mutta kun en ole modisti, en voi mitään asiantuntijan ohjeita antaa :lol:

Moon Yan

Viesti Kirjoittaja Moon Yan » Ke Maalis 28, 2007 18:15

Hattu jälleen ongelmana. Onko ideoita Sain hatun tekemiseen? Onko tuolla hatulla jokin nimi, jonka voisi laittaa hakusanaksi jonnekin? Kuva: http://discover-indo.tierranet.com/imag ... Go002w.jpg

destinedhime

Viesti Kirjoittaja destinedhime » Ke Maalis 28, 2007 21:45

suosittelen http://forums.cosplay.com/ tuota foorumia. Sieltä saa hirveästi hyödyllisiä neuvoja ja ohjeita jos yhtään enkkua osaa. Laittaa searchiin vain sen mitä haluaa löytää ^__^
Naze? Naze?

SylviPoika

Viesti Kirjoittaja SylviPoika » La Maalis 31, 2007 19:08

Kannattaisi ostaa kirpparilta ensin tavallinen hattu, leikkaa liiat reunat pois ja rakentaa hattu sen päälle. Näin saisi ainakin mukavan ja suht kestävän alustan lopulliselle hatulle.
"Ersu, missä se Etelä-Meri oikee on?

Rianka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rianka » Ma Huhti 02, 2007 09:31

Nande Ebisu kirjoitti:Luulisin, että huopahatun tekeminen olisi helpointa, koska se kangas on sellaista jämäkkää. Alle jokin kehikko, vaikkapa nyt kuuluisasta kanaverkosta ja päälle sitten lätkii huopakangasta.
Itse minulla on kokemusta vain yhden hatun tekemisestä kyseisestä tekniikasta, tein nimittäin FF 9:n Vivin hatun joskus vuosia sitten kirsikankukkaconiin.

Alla joskus aikoja sitten vivin hattua varten kirjoittamani ohje, laittakaa YV:tä jos ohje tuntuu vaikealta ymmärtää, voin myös yrittää piirrustella kuvia avuksi.

TARVIKKEET:

- Pahvia
- Paksua huopakangasta
- Kanaverkkoa
- Leikkurit kanaverkkoa varten
- Paksua rautalankaa
- Ompelulankaa

1) Leikkaa pahville hatun lieri, eli pääympärys sisältä sekä ulkolierin pituu omaa päätäsi mallina käyttäen. Sovittele jatkuvasti, kunnes pahvinen kaava istuu päässäsi hyvin, eikä valu minnekkään ja olet tyytyväinen ulkolierin pituuteen.
Aseta kaavat kankaalle ja leikkaa lieriosa yhdenkertaiselta* kankaalta. (näin ei tule ollenkaan saumaa keskelle lieriä.) Käytä paksua kangasta, koska se näyttää paljon paremmalta ja tukee enemmän kun ohut puuvillainen kangas.
Ompele lierin ulkopintaan kuja, johon myöhemmin pujotetaan paksu rautalanka. Muista jättää pieni aukko rautalangan pujotusta varten! (Rautalanka saa lierin pysymään paikoillaan, eikä tippumaan silmille.) Älä kuitenkaan pujota rautalankaa vielä, koska se vaikeuttaa hatun ompelua.

2) Seuraavaksi tee hatun sisälle kanaverkosta kehikko, jonka tarkoitus on auttaa hattua pitämään muotoa.

Ota pala kanaverkkoa, josta teet suppilomaisen kehyksen. Tämän jälkeen muotoile käytettävän hatun muoto, oli se millainen tahansa.
Kehikon korkein kohta määrää sen missä hiippa alkaa tippua alaspäin.

3) Seuraava osio on vaikea minulle selittää, kun en itsekään tiedä miten se onnistui. Yritetään kuitenkin. ^_^' Leikkaa kankaalta hatun hiippalakki niin, että toinen puoli on kokonaan suippo ja toiselle puon alaosaan (siihen, joka tulee lieriä vasten) kankaaseen jää eräänlainen pussi.

Leikattuasi kankaan ompele hiippaosan reunat kiinni, jolloin ompeluksesi näyttää eräänlaisen isolta "sukalta". Tämän jälkeen ompele hiippaosa lierin pääaukkoon kiinni REUNASTA, mutta jätä kangasta 5-8cm yli reunan. (tarvitset sitä kohdassa 4.) Nyt sinulla pitäisi olla edessäsi raakaversio hatusta.

4) Käännä hiippalakin saumat sisäpuolella, ota kanaverkkokehikko ja pujota se hatun sisäpuolelle. Taita 3 kohdassa jättämäsi kangas kanaverkon päälle niin, että kanaverkon terävä reuna jää kankaan sisälle. (näin kanaverkon reuna ei revi otsaasi verille.) Ompele sauma käsin, koska kanaverkon ansiosta sitä ei voi ommella koneella. Kannattaa ommella kanaverkko reikien välistä niin, että kanaverkko jää varmasti kankaaseen kiinni.

5) Tässä vaiheessa sinulla pitäisi olla melko valmis hattu edessäsi.
Nyt voit pujottaa paksun (siis todella paksun) rautalangan hatun lierissä olevan kujan läpi ja ommella pienen sisääntulo sauman käsin kiinni.

Lisää tarvittavat yksityiskohdat ja hattusi on valmis!

* = Yhdenkertainen kangas tarkoittaa, että kangasta ei ole taitettu kaksinkerroin.

Toivottavasti tästä oli edes vähän apua. ^__^
Jotkut osaa, Jotkut taas ei

Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Cosplay Finland”