Kiinnostusta astetta tasokkaampaan keskusteluun?

Tältä alueelta löydät keskustelualueiden yleiset ohjeet sekä Animeunionin tekniset tiedotteet. Palaute keskustelualueiden ja muun Animeunionin tekniikan toiminnasta tulisi osoittaa tälle alueelle.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Darth Mauno
Wannabe

Re: Kiinnostusta astetta tasokkaampaan keskusteluun?

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Pe Kesä 06, 2008 15:00

niidel kirjoitti:Ei ihmekään ettei moderointi toimi, jos moderaattoreilta on mielipiteet kielletty ja idiotismin annetaan loistaa.
Minä en kyllä oikein ymmärrä, miten moderaattorin osallistuminen yliampuvaan offtopic-mekastukseen on millään tavoin avuksi keskustelun tason nostamisessa? Eikös kyseinen mekastus ole juuri oiva esimerkki sellaisesta häröilystä, mitä täällä on haluttu vähennettävän?

Moderaattorikunnan kuuluu kohdella kaikkia viestejä ja ketjuja sääntöjen puitteissa tasapuolisesti, riippumatta siitä, mitä mieltä he niiden sisällöstä tai kirjoittajista henkilökohtaisella tasolla ovat. Paranoidfoxin toimet NSV-ketjun tapauksessa eivät tätä olleet, minkä hän on nähdäkseni itsekin myöntänyt.

Ja niidelinkin on hyvä muistaa, että idiotismin määritelmä ei ole "eri mieltä minun kanssani". :-P
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

Tsubasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » Pe Kesä 06, 2008 15:25

Darth Mauno kirjoitti:Ja niidelinkin on hyvä muistaa, että idiotismin määritelmä ei ole "eri mieltä minun kanssani". :-P
Niin mukavaa kuin poliittinen korrektius ja näennäinen tasapuolisuus onkin, niin minusta on kuitenkin täysin eri asia vastustaa jonkin mangan suomennosta kuin sen suomentamista ylipäätään. Toinen olisi teoriassa ollut kunnollisin argumentein perusteltavissa, toinen taas on puhdasta... no, idiotismia.

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Pe Kesä 06, 2008 16:00

Vaan ensiksi mainitustahan tuossa onkin juuri kysymys, vaikka ketjun aloittaja ei osannutkaan asiaa ensi alkuun ilmaistakaan täysin selkeästi. Vrt.:
ThunderBeer kirjoitti:Emme ole niinkään "Vastustajia" vaan niitä joiden mielestä "naruton suomennos ei ole mikään paras". Ja miitissä toki tehdään muutakin kuin "muka haukutaan" suomennosta. Aiheesta pikemminkin hieman keskustellaan (perustellen, kysellään muiden mielipiteitä etc)
EDIT: Ei tule vanhuus yksin ei. Mieleeni tupsahti vasta nyt, että moderaattorikunnan jäsenistä muistaakseni myös Alucard osallistui tuohon offtopic-mekastukseen. Vaatimukseni kurinpitotoimista ulotettakoon siis myös häneen.
Viimeksi muokannut Darth Mauno, Pe Kesä 06, 2008 16:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Mikarin
Chibi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikarin » Pe Kesä 06, 2008 16:57

madu kirjoitti:
Sen sijaan että kaikki olisivat vaan ignooranneet ketjun ja hymistelleet partoihinsa "heh, miten hölmöä", pieni avoin trollaustykistökeskitys piristää iltaa huomattavan paljon paremmin (ei minulla ainakaan ole parempaa tekemistä kuin nillittää asioista netissä, ja tuollainen tarjoaa loistavan mahdollisuuden nillitykseen).
Madu sanoikin jo aika näpsäkästi mitä mieltä tuosta ketjusta itse olin ja kuten jo ensimmäisessä viestissäni totesin korvaavani moderaattoripampun liekinheittimellä ja päätin sanoa ääneen mielipiteeni ko. ketjusta enkä ainakaan henkilökohtaisesti näe tässä mitään väärää, kun sitä kumminkin eletään Sananvapauden Suomessa jne.

En aio pyytää varsinaista perseilyäni anteeksi vaikka se nyt olikin vähän tyhmää, koska se olisi valehtelua ja tässä asemassa itse en ainakaan tahdo tehdä niin, mutta voin pyytää anteeksi sitä, että ilmaisin mielipiteeni ääneen ja rikoin moderaattoireiden mielipidettömyys-sääntöä.

13:51:01 @Paranoidfox> kyllä mä voin viikon vapaan pitää kun on kumminki kesä ja kaikkee, ja enpä mä tuolla foorumilla oikeen muuta tee ku moderoin.
Twitter | MAL | Last.fm | Livejournal |

23:53:50 @Furinji> Heterot jos mitkä on seksuaalivähemmistö otakuissa | When the seagulls cry, there are no survivors.

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Pe Kesä 06, 2008 20:20

Todettakoon nyt omalta osaltani vielä pari asiaa selvyyden vuoksi:

Toisin kuin niidel ja Paranoidfox yrittävät väittää, en ole todellakaan vaatimassa sitä, että moderaattoreilla ei saisi olla mielipiteitä tai he eivät saisi esittää niitä. Olen myös itse moderaattoriaikoinani esittänyt täällä melko voimakkaitakin mielipiteitä ja välistä jopa toisia moderaattoreita vastaan. Asemastaan johtuen moderaattorien pitää kuitenkin toisia käyttäjiä vastaan väitellessään esittää mielipiteensä asialliseen sävyyn, mikä ei tässä tapauksessa toteutunut. Moinen kertoo harkintakyvyn kompuroinnista ja harkintakyky on kumminkin yksi moderaattorien tärkeimmistä ominaisuuksista. Jos moderaattorien harkintakyvyssä tapahtuu julkisessa keskustelussa noinkin selkeä hairahdus, voidaanko luottaa riittävästi siihen, ettei näin käy myös silloin, kun he ovat harjoittamassa moderointitointa?

Eikä tässä esitetystä arvostelusta kannata hernettä nenään vetää, Paranoidfox. Se on ollut kumminkin hyvin asiallista siihen nähden, mitä esimerkiksi allekirjoittanut on aikanaan saanut osakseen. :-P

Mikarin
Chibi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikarin » Pe Kesä 06, 2008 20:30

kvaak.fi:stä lainattua kirjoitti:Valvojilla on oikeus mielipiteisiinsä ja niiden esittämiseen parhaaksi katsomallaan tavalla, siis siinä missä muillakin käyttäjillä.Valvojan valtuuksien käyttäminen aseena väittelyssä eri asia, ja siihen X ei nähdäkseni ole syyllistynyt. Retoriset aseet kuten pisteliäisyys ja alentuvaisuus ovat kaikkien vapaasti käytettävissä.
Miksei täälläkin?
Twitter | MAL | Last.fm | Livejournal |

23:53:50 @Furinji> Heterot jos mitkä on seksuaalivähemmistö otakuissa | When the seagulls cry, there are no survivors.

rie

Viesti Kirjoittaja rie » Pe Kesä 06, 2008 20:42

NSV degeneroitui pahasti. Loppu on historiaa. Selvästi pitäisi olla offtopic-lauta tuollaisia varten.

Ketään tuskin ollaan rankaisemassa mitenkään jälkikäteen. Toivottavasti ihmiset oppivat tästä jotain.

ps. julkinen rangaistuksien vaatiminen kenellekään käyttäjälle tai modelle ei ehkä ole hedelmällisin tapa lähestyä asiaa.

Guildenstern

Viesti Kirjoittaja Guildenstern » Pe Kesä 06, 2008 20:53

Paranoidfox kirjoitti:Miksei täälläkin?
Huono trollaaminen /= "Retoriset aseet kuten pisteliäisyys ja alentuvaisuus".

Moden ei ehkä ole ihailtavaa lähettää viestejä, jotka hänen tulisi poistaa, jos joku muu olisi ne lähettänyt.

RevyFan

Viesti Kirjoittaja RevyFan » Su Loka 12, 2008 00:44

Oli erään modin kanssa pikku vääntöä tässä hiljakkoin ja pyysi menemään tänne mielipiteitteni kanssa. Noh, tässä on hiukka mun viestejä poisteltu hiljattain:

"Isoja silmiä ei tueta, hyi" (Joku isoja silmiä koskeva ketju)

"Täytyy laittaa kuvia juu kunhan vaan saan ensin piirrettyä jotain!" (Fanart-ketjussa)

Näitä sitten poistettiin kun ei ollut sisältöä tarpeeksi. En tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa kun multa tivataan syvällistä selostusta mieltymyksestäni isoihin silmiin? Tuo fanart-keskustelun viesti, ei välttämätön mutta ei se siinä ollessaankaan paljoa pyytänyt. Eli kysymys on tässä se, että miksi moderaattoreilla linja on tiukka kuin XS-koon kortsu läskiin päähän? Mulla alkaa olla viimeiset viestit tällä foorumilla menossa jos viesteiltäni vaaditaan tuhotonta mittaa. Rehellisesti omana itsenäni en ole kirjoittanut kuin sen mitä noissa viesteissä. Olisiko ne saaneet jäädä jos ne olisivat olleet teennäisesti pidennettyjä? Olisiko mun pitänyt olla sanomatta mitään? Aiemmin tässä ketjussa taisi olla juttua että jos sallittaisiin todella lyhyet viestit, kukaan ei näkisi tarvetta kirjoittaa pitkiä? En näe sitä noin. Jos mä kirjoitan lyhyesti, se ei vie sulta oikeutta tai tarvetta kirjoittaa pitkää jos sen haluat tehdä. Mulla, kuten kaikilla, viestien mitta vaihtelee. Sen sijaan, tälläinen vie halut kirjoittaa yhtään mitään, ja ehkä joltain muultakin kuin minulta. Ja joku taisi peräti kutsua lyhyitä viestejä spämmiksi. Mun mielestä spämmi on sitä kun loukataan jotakuta, kun viesti ei liity asiaan millään tapaa... Sellainen pitääkin poistaa. Mutta, en sanoisi juurikaan spämmänneeni tai rikkoneeni sääntöjä viesteilläni. Sen sijaan multa pyydetään sellaista jota en näemmä käskemättä tee ja en oikein enää viihdy täällä joka on mielestäni perusvaatimus sille että enää koskaan tulisin tänne.

Onkohan hieman aiheen vierestä, mutta... Säännöistä:

"Älä käytä kuvia allekirjoituksesi osana. Signeerauskuvat hidastavat sivujen avautumista, vievät turhaan tilaa viesteistä eivätkä tuo mitään itse keskusteluun."

Aiotaanko tämä sääntö pitää kauankin? Latautumisen perusteella tuo on aika naurettavasti perusteltu. Mäkin käytin puhelinmodeemia ainoastaan vuosia sitten viimeksi, niinpä. Ja eihän se keskusteluun lisää tuokkaan, eikä pidäkkään koska kyseessä on allekirjoitus, mielestäni mukava tapa ilmaista itseään ja photaritaitojaan. ;D Kummastuttaa miten tämä on varmaan ainoa foorumi jolla tämä sääntö (vielä) on.

Mielipiteitä näistä sitten, varmaan kukaan ei tietenkään oo samaa mieltä ja silloin voittekin tän jäsenen vaikka poistaa.Toi sigijuttu nyt ei oo mulle mikään sydämen asia, mutta toi ylempi.
Kill ´em all, baby!
LastFM || dA || myanimelist.net

Lmmz
Otaking
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lmmz » Su Loka 12, 2008 01:21

RevyFan kirjoitti:Onkohan hieman aiheen vierestä, mutta... Säännöistä:

"Älä käytä kuvia allekirjoituksesi osana. Signeerauskuvat hidastavat sivujen avautumista, vievät turhaan tilaa viesteistä eivätkä tuo mitään itse keskusteluun."

Aiotaanko tämä sääntö pitää kauankin? Latautumisen perusteella tuo on aika naurettavasti perusteltu. Mäkin käytin puhelinmodeemia ainoastaan vuosia sitten viimeksi, niinpä. Ja eihän se keskusteluun lisää tuokkaan, eikä pidäkkään koska kyseessä on allekirjoitus, mielestäni mukava tapa ilmaista itseään ja photaritaitojaan. ;D Kummastuttaa miten tämä on varmaan ainoa foorumi jolla tämä sääntö (vielä) on.
Joopa joo. Vaikka nyt japanilaisesta populaarikulttuurista keskustelevalla olevalla foorumilla ollaankin, ja siellä päin graafinen ilmaisu sekä webbi- että printtimediassa keskimäärin näyttääkin ADHD-LSD-tripiltä, niin tuoko sellainen oikeasti merkittävää lisäarvoa tänne? Niitä fotaritaitojaan voi esitellä muuallakin kuin omassa egopönkityssignaturessaan jos siltä tuntuu, pystytä vaikka webbisivut tai deviantart-galleria ja laita linkki sinne siguusi.

Signaturen erottaa varsinaisesta viestistä viiva, ja viivan alla oleva ei ole keskustelua vaan toissijaista metakohinaa. Irrelevanttia pseudosisältöä, joka ei tuo mitään konkreettista sisältöä foorumille.
Kosmos on laaja. | Tutturuu!

RevyFan

Viesti Kirjoittaja RevyFan » Su Loka 12, 2008 02:17

Noh, olen kyllä vihjaamasi sivut nähnyt ja siihen en halua, mutta jos jonkun maailma kaatuu yhteen, kooltaan rajoitettuu (100 x 400 vaikkapa?) kuvaan, niin huoh. (Ja silti, noita kyseisiä sivuja käytetään varmaan tätä aktiivisemmin ja kukaan ei inise.) Tämä nyt oli toissijaista kuitenkin, ei juututa tähän vaan lukekaa se muu viesti. :D
Kill ´em all, baby!
LastFM || dA || myanimelist.net

mmmmm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mmmmm » Su Loka 12, 2008 03:50

And Drama goes on =D

Ei mutta mutta, kuten omassa viestiketjussaan on jo todettu, kuvalliset signeeraukset tekevät foorumista ahdistavan vaikean luettavan ja aiheuttavat epilepsiaa sekä hallitsematonta kiukkua. Itse jo mukavuussyistä, niin visuaaliselta kuin sisällölliseltä kannalta, vastustan yli kahden rivin tekstillä varustettuja signeerauksia, mutta se saattaisi mennä jo vähän vaikeaksi, selvästi kuin suurimmissa määrin ihmiset täällä tietoisen tai epätietoisen individualisteja ovat ja sigit tuntuvat välillä olevan ainoa paikka sen ilmaisemiseen...

Mutta sitten siihen vakavampaan aiheeseen.

"Mandela’s dead because Saddam Hussein killed all the Mandelas", on vanha viidakon sananlasku ja marttyyrikuolemista ei seuraa kuin lisää turhia ruumiita, ohutta yläpilveä, tihkusadetta, ja totaalinen kaaos - vaihtelevassa järjestyksessä. Onkin aina suhteellisen ikävää seurata näitä yksittäisen epäonnisen yksilön toimia pahaa autoritaarista valtaa vastaa, esimerkkejähän näistäkin on netti pullollaan; vähemmän tai vielä vähemmän onnellisesti päättyneitä. Se että lähdetään, tai yritetään lähteä, muuttamaan jo omat tapansa muodostaneen verkko-organisaation rakenteita tai käytäntöjä, ei voi kun päättyä kuin siihen ainoaan vaihtoehtoon. Siksipä säännöt sen jo kertovat kuten tässä tapauksessa - millaista keskustelun halutaan olevan ja millaisissa raameissa sitä sitten voidaan harjoittaa. Tämä nyt lienee suurimmalle osalle itsestäänselvää, mutta koska kukaan ei varmasti täältä halua toisia pois potkittavan, niin pieni pyyntö tuon ymmärtämiseen lienee paikallaan, etenkin jos kyseessä on hyvinkin sisäänpäin lämpenevä yhteisö.

Osittain olen kuitenkin samaa mieltä, se että kenen kanssa olkoon sivuseikka, mutta yhden rivin viestit eivät palvele sen suurempaa tarkoitusta, aivan niinkuin nettikeskusteluissa joku suurempi moksaan ja lifestreamiin pyrkivä vaikutus pitäisikään olla. Sen kerran kun minä sitä f5 onnessani painan, tahtoisin toki lukea mieluummin siitä, kuinka hieno Clannadin ensimmäinen jakso olikaan, vai onko Revyn pistoolissa vääränlaisia pilkkuja, mutta eihän se toki minulta poiskaan ole. Vaikka kaikki viestit täällä täysin subjektiivisia ovatkin, aivan kuten pitääkin, niin tuskinpa jopa itselleenkään mitääantamattomat lauseet, tai niiden kaltaiset viritykset, tuottavat mitää muuta kuin ajavat keskustelun melko nopean loppumisen. Mutta tämäkin on taas tietysti vain henkilökohtainen mielipide. Itsekin siis olin pitkän aikaa sitä mieltä että jämälauseita saisi siivota rankemmalla kädellä, mutta ehkä se todellakin kertoo sitten vain niistä henkilöistä, jotka tämän foorumin loppujenlopuksi pystyssä pitävät. Elitistisen porvarissävytteinen =D arcadia makaa henkitoreissaan kun ketään ei ilmeisesti kiinnosta puhua keltaisen paprikan tuotannon heikkenimisen vaikutuksesta Japanin poliittiseen ilmapiiriin - harmi sinänsä, kun taas "turhat sekuntivastausaiheet" jyräävät. Jos tätä haluttaisi muuttaa, niin ehkä siihen ei sitten pelkkien viestien poistaminen auta, vaan se vaatisi kai jonkinlaista aikuistumista.

Mutta ainahan sitä sitten voi kehittyäkin. Itse olen ainakin parissa tapauksessa huomannut täällä jo äärimmäisen positiivista ja suorastaan huikeaa kehitystä viestinnän ja vuorovaikutuksen saralla, joten usko ihmiskunnan tulevaisuuteen on sittenkin taattu. Kaikki niillä joilla sitten on pakottava tarve omaa sosiaalisuuttaan purkaa, niin irkki on siihen sopivampi vaihtoehto mitä tällainen foorumisofta, uskokaa pois. Mikäli taivas ei siinäkään riitä, niin ainahan voi luovuuden tuskaansa vaikkapa blogin/vast. muodossa kirjoittaa. Niihin sitten saa lätkiä juuri sellaista tekstiäkin niinkuin tykkää, eikä siitä sen jälkeen välitä enää korkeintaan kuin poliisi.

Mutta entäpä sitten se pituus? Toisaalta on sitten turha puhua myöskään tietystä mitasta, kuten kaikki ymmärtävät, pituushan on itseisarvoisesti vain huonontava seikka, mutta kuten niin monesti sanottua, mikäli ei juuri sillä hetkellä täydellisen viiltävän analyyttisen hiottua vastausta ole, on aina mahdollisuus passata vuoro ja kulkea lähtöruudun kautta. Huomioitaavaakin toki on että viesti joka sisältää 2.5 sanaa, ja joka tiivistävää kaiken sanottavan oleellisen, on "spämminä" pienempi ongelma, kuin että jokainen viesti sisältää sen 50 riviä turhaa sisällöllistä ja tyylillistä kikkailua, jota ei kukaan kuitenkaan jaksa tai viitsi ikinä lukea.

Ja mikä onkaan siis tämä kaiken kiertelyn ja kaartelun lopputulos?
Jaa'a, sepäs onkin hyvä kysymys, mutta ehkä se liittyy jotenkin siihen että ei tämä edelleenkään niin vakavaa ole, kukin tätäkin foorumia omista lähtökohdistaa lukee, joten yritetään kaikki vain sietää toisiamme. Hunajaa ja apiloita etc.

Ze Shoopuf

Viesti Kirjoittaja Ze Shoopuf » Su Loka 12, 2008 12:00

Signatureista: useimmilla foorumeilla on profiilissa olemassa namiska, jolla saa kaikki signut piiloon, niin, että niitä ei tarvitse katsella. Tällöin mielytettäisiin kaikkia - signuhirmut saavat laittaa ah-niin-upean kuvasignun itselleen ja ne, joita se häiritsee, voivat vain piilottaa ne. Kätevää, eikö?

Tasokkuuteen taas: kyllä se olisi kiva, jos voisi hieman perustella tai luoda keskustelua. Pelkkä "lol isot silmät" ei ole kovin vakuuttava kommentti, kun siinä ei ollenkaan sanota, mikä niissä on vikana, miksei tykkää, mikä olisi parempi jne. Randomit kommentit kuten "lol fanarttia tulee kun jaksan tehdä" taas ovat turhia - ei ketään kiinnosta, että ehkä joskus tulee jotain fanarttia. Ihmisiä kiinnostaa se näkeminen tai siitä keskusteleminen.

Tietenkin yhden rivin viestit voivat myös olla ytimekkäitä, joten en lähtisi rajoittamaan viestejä pituuden perusteella. Se sisältö on kaikista olennaisin - onko viesti oikeasti tarpeellinen, kertooko se jotain olennaista, luoko se keskustelua jne.
Me be Mighty Tyger! Me eat all!

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Su Loka 12, 2008 12:42

RevyFan kirjoitti:Sen sijaan multa pyydetään sellaista jota en näemmä käskemättä tee ja en oikein enää viihdy täällä joka on mielestäni perusvaatimus sille että enää koskaan tulisin tänne.
Sääntöihin voi joko sopeutua tai sitten lähteä kävelemään, kukaan tuskin jää kaipaamaan sellaista joka valitsee jälkimmäisen. Helppoa!

Allu

Viesti Kirjoittaja Allu » Su Loka 12, 2008 13:17

madu kirjoitti:
RevyFan kirjoitti:Sen sijaan multa pyydetään sellaista jota en näemmä käskemättä tee ja en oikein enää viihdy täällä joka on mielestäni perusvaatimus sille että enää koskaan tulisin tänne.
Sääntöihin voi joko sopeutua tai sitten lähteä kävelemään, kukaan tuskin jää kaipaamaan sellaista joka valitsee jälkimmäisen. Helppoa!
Niinhän se on ettei kaikkia voi miellyttää. Säännöt, jotka joidenkin mielestä ovat huonoja ovat toisten mielestä hyviä.

Jos rinnastettaisiin Aniki nerokkaasti Suomeen. Suomessa on lait ja niitä on aina hyvä noudattaa ettei joudu virkavallan kanssa tekemisiin. Samaan tapaan Anikissa on hyvä noudattaa sääntöjä ettei joudu moderaattorien kanssa tekemisiin. Samaan tapaan foorumeilla on säännöt, kuin missä tahansa ihmisten luomissa kommuuneissa. Ikävä kyllä näihin sääntöihin täytyy jokaisen sopeutua. Totta kai sääntöihin voidaan vaikuttaa ja niitä voidaan myös muuttaa, jos tarvetta on, mutta siihen asti...

PLIIS noudattakaa sääntöjä ja teette moderaattorien työstä huomattavasti helpompaa! Meillä on muutenkin miesvajausta ja varsinkin naisvajausta.

Jos tuntuu, että juuri sinusta voisi tulla moderaattori, älä pelkää kertoa siitä meille (Furinjille) viewtopic.php?f=15&t=8372
This mystery is already on the tip of my tongue!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Neuvonta ja tekniikka”