Animen ostaminen ulkomailta

Vapaat kommentit, kokemukset, arvostelut ja kysymykset erilaisista alan kauppiaista kotimaassa ja maailmalla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Valkoinenhai

Animen ostaminen ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » La Heinä 12, 2008 18:16

Kuinka moni on ostanut animensa ulkomailta? Kertokaa mistä maasta ja mahdollisesti miltä nettisivulta? Entä onko tullut sitä mitä on tilannut, entä pelittääkö ulkomailta ostetut DVDt? Keskustelua käyntiin!

Itse olen Ruotsista cdon.comista tilannut osan animeistani. Ikävä kyllä, kun täällä pohjoismaissa on aika suppea animetarjonta (eteenkin suomalaisilla teksteillä), olen harkinnut ostavani ulkomailta loput DVDt kokoelmiani täydentämään (vaikka sitten englanniksi, en jaksa enää välittää).
Ainoa ongelmani on kuitenkin tuo kaikkien touhottama aluekoodi. DVDtä ei siis voi katsoa (tai välttämättä sitä ei edes toimiteta) aluekoodin ulkopuolisella alueella, paitsi jos on sattunut ostamaan kyseisestä maasta ostetun DVD-soittimen.
Voiko siis animea tilata vaikkapa Amerikasta, vaikka siellä onkin eri aluekoodi kuin meillä? Toimivatko DVDt esim. tietokoneessa?
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Mika9
Viesti:

Re: Animen ostaminen ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Mika9 » La Heinä 12, 2008 18:54

Amerikasta/DVD-Pacificista tulee itselle tilattua. Mitään ongelmia ei toimituksen tai levyjen toimimisen kanssa ole ollut.

DVD-soittimessasi Amerikasta hankitut levyt toimivat suoraan, mikäli soittimesi aluekoodi on 0 tai 1. Brittijulkaisut toimivat suoraan normaalissa suomalaisessa (aluekoodi 2) soittimessa. Soittimesi aluekoodin näet laitteen takaa tai ohjekirjasta (se maapallon kuva jossa on numero).

Tietokoneella ulkomaisten levyjen katsomisesta kirjoittelin toisessa ketjussa.

J

Viesti Kirjoittaja J » La Heinä 12, 2008 19:49

Itse olen Archoniasta tilannut kerran ja eipä ollut mitään probleemia joten jatkossa sieltä myös.

Ulkomaisten levyjen katselusta sitten..
Itselläni on aluekoodivapaa dvd soitin joka maksoi semmoiset 30-40e?, yleensä saa halvalla gigantista tai muista liikkeistä noita halpoja aluekoodivapaita soittimia. Itse ostin gigantista jonkun denverin aluevapaan soittimen. Pyörittänyt kaikkia levyjä moitteettomasti tähän mennessä.
Pitkäaikainen stalkkeri

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Pe Heinä 25, 2008 13:59

Kiitoksia paljon valaisusta. Kuulinkin eräältä kaverin kaverilta, että kun hän oli Amazonista pari anime DVDtä tilannut ja katsonut omalla tietokoneellaan niitä, niin ei ollut propleemia tullut...
No, onko muita kokemuksia, miellyttäviä tai inhottavia? Ovatko ostokset kenties juuttuneet tulliin? Vai pitikö maksaa tarkoitettua enemmän?
Ja aihetta saa vapaasti laajentaa...

Zelenia

Viesti Kirjoittaja Zelenia » Pe Heinä 25, 2008 19:18

Omalla kohdalla DVD:t eivät ole vielä juuttuneet tulliin kertaakaan, tosin muutaman kerran paketteihin on tullut iso keltainen tarra "Tullin avaama". Se hidastaa jonkin verran toimitusta, mutta muuten siitä ei ole aiheutunut harmia. Itse olen pääasiassa pysytellyt tilauksissa alle 35€ niin eivät (melko) varmasti jää tullattavaksi. Ei se kuitenkaan ole mukavaa odottaa yhtä viikkoa lisää (varsinkaan silloin kun paketti tulee jostain USA:sta tai Australiasta halvimmalla mahdollisella postituksella = 2-3 viikkoa, jos tuotetta on varastossa, muuten voi venähtää pidemmäksikin. Yhdelle peruuttamalleni tilaukselle luvattiin toimitusajankohdaksi lokakuuta).

Huonoja kokemuksia löytyy muutamia, mutta silloin kyseessä on ollut hyvin hämärä nettikauppa (DiscountAnimeDVD kamaline postikuluineen ja hämärine DVD tietoineen) tai varomattomasti valittu tuote Ebaysta. Erityisesti harrastuksen alkuvaiheessa tuli tahattomasti kerättyä muutama säälittävä Hong Kong piraatti hyllyyn. Anikin osto-oppaan lukemisen jälkeen olen oppinut olemaan varovaisempi ja asioimaan vain luotettavien myyjien kanssa.

Luotettavien nettikauppojen kanssa ei ole tullut ongelmia ja kaikki paketit ovat tulleet perille hyvässä kunnossa (pari kolhua on saattanut tulla boksien reunoihin, mutta kiekot ovat olleet ehjiä). Muutaman kerran olen lukenut rikkoutuneista tai muuten pahoin vahingoittuneista DVD:stä, mutta yleensä nettikauppa on suostunut korvaamaan ne (yksityismyyjistä en tiedä). DVDPacificin ja Amazonin (UK, Saksa ja Yhdysvallat) puolelta minäkin lähinnä animea tilailen, mutta jotkut tuotteet on pakko hakea muualta (esim. RightStuf, EzyDVD, YesAsia).

Tietokoneenkin DVD-asemalla on rajoitettu määrä niitä aluekoodin vaihtoja, jonka jälkeen asema jää siihen viimeiseksi valittuun asentoon. Tai ainakin näin on minun asemassani. ^^' Tuli hieman ongelmia kun olin vaihdellut turhan usein R1, R2 ja R4 väliä.
Viimeksi muokannut Zelenia, Su Elo 03, 2008 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

zsb

Viesti Kirjoittaja zsb » Ma Heinä 28, 2008 17:34

Ihmettelen tässä ettei ole vielä heitetty "Luitko jo tämän?" eli "LUE ENSIN: Anikin Osto-Opas" viewtopic.php?f=13&t=2636
Yami no chikara o himeshi kagi yo
Shin no sugata o ware no mae ni shimese
Keiyaku no moto Sakura ga meijiru
RELEASE!

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Ti Heinä 29, 2008 17:15

zsb kirjoitti:Ihmettelen tässä ettei ole vielä heitetty "Luitko jo tämän?" eli "LUE ENSIN: Anikin Osto-Opas" viewtopic.php?f=13&t=2636
No, enpä tullut ajatelleeksi... Mutta kun kävin selaamassa, niin olihan se tavallaan hyödyllinen, mutta lähinnä kuitenkin haluaisin kuulla muitten mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. ^^

zsb

Viesti Kirjoittaja zsb » La Elo 02, 2008 17:13

Valkoinenhai kirjoitti:...mutta lähinnä kuitenkin haluaisin kuulla muitten mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. ^^
Toki jos yleisemmälle keskustelulinjalle lähdetään. Itse olen tilaillut monista nettikaupoista vuosien varrella lähinnä käyttämätöntä animea ja mangaa, ja totean siekailematta että toimivuus ja tyytyväisyys on 99% eli lähes täydellistä. Ainoa ikävyys oikeastaan on ollut pakettien jääminen matkalle. Vaikka uuden lähetyksen saakin pyytämällä, joutuu odottelemaan ainakin kuukauden ylimääräistä. Lisäksi paketteja jää tulliin, mutta se on vain asia jonka kanssa on elettävä.
Yami no chikara o himeshi kagi yo
Shin no sugata o ware no mae ni shimese
Keiyaku no moto Sakura ga meijiru
RELEASE!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ostokokemukset ja – vinkit”