Japanilaiset välittäjät/agentit ja huutokaupat

Vapaat kommentit, kokemukset, arvostelut ja kysymykset erilaisista alan kauppiaista kotimaassa ja maailmalla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Seleno

Japanilaiset välittäjät/agentit ja huutokaupat

Viesti Kirjoittaja Seleno » Ke Huhti 04, 2007 15:12

Olisiko jollakin antaa hieman tietoa noista? Itse olen kuullut lähinnä internetin kautta positiivista kommenttia ainakin noista kahdesta, muista en paljoa tiedäkään. Molempien sivuja olen tutkinut, ja yrittänyt verrata, kummasta olisi edullisempaa tilata. Rinkyan "välityshinnat" +muut olen jo aika hyvin löytänyt, mutta Akibadon sivuilta en kyllä sellaisia ole (ainakaan vielä) havainnut missään. Akibadon sivuilla on myös selvästi VISAn merkki vasemmalla, mutta onko se sittenkään yksi maksuvaihtoehdoista? (Olen Akibadoon jo luonut tunnuksen, mutta maksuvaihtoehdoista en kyllä VISAa löytänyt.) Muutenkin kaipaisin hieman vinkkejä noiden käytöstä, varsinkin Akibadosta, jos jolla kulla on omakohtaista kokemusta ja / tai joku tuttu on jompaa kumpaa käyttänyt.

Tietenkin myös muita luotettavia Shopping agentteja saa suositella, ja tietenkin samalla kertoa myös tilauksen yhteydessä maksettavista maksuista yms. :)

moderaattorin editoima: Otsikkoa laajennettu aiheen löytämisen helpottamiseksi.

finnleo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » Ke Huhti 04, 2007 15:56

Rinkyaa on omissa piireissäni moitittu hieman huijaripuljuksi sekä erittäin kalliiksi toimissaan (muistaakseni heillä on vielä oma sisäinen huutokauppajärjestelmä johon kaikki käyttäjät voivat osallistua toisten yahoo.jp huutoihin.)

Akibado on taas omakohtaisesti ollut tautisen hidas, sekä perään saa katsoa aika paljonkin. esimerkiksi Joulukuun lopussa Yahoo.jp huutokaupasta noukitut tavarat ovat vasta nyt lähetyksessä.
Muutoin asiallinen paketointi. Mutta se hitaus. Akibado toimii suomalaisittain katsottuna melkein vain ja ainoastaan PayPal maksujen kautta joten lisänä vielä 4,5% Paypallin siivu maksuissa.
Akibadon Auction agent hinnasto: http://www.akibado.com/auction.html
Akibadon Shopping agent hinnasto: http://www.akibado.com/personalimport.html

Sitten kolmantena ja hyvinkin suositeltuna on Crescent shop japan (http://www.crescent-shop.com/). Toimii kuten Akibado, mutta nettituttava on antanut pelkkää kehua. Ei omakohtaisia kokemuksia.
Crescentin shopping service hinnasto: http://www.crescent-shop.com/shopping/shopping04.htm
Crescentin Auction service hinnasto: http://www.crescent-shop.com/auction/auction04.htm

Sitten jos pelkkää edelleenlähetystä tarvitsee on olemassa myös Danke-Danke (http://www.dankedanke.com/). Tätä voi esimerkiksi käyttää niihin tuotteisiin joita amazon.co.jp ei lähetä muihin maanosiin. Ja tietenkin koska se on japanissa, voidaan hyödyntää amazonin ilmaista toimituspalvelua. Hinnat kai olivat kohtuulliset. Mutta ei itsellä omakohtaista kokemusta, nettituttavalla oli taasen tuttavia jotka ovat käyttäneet eivätkä olleet kuulemma moittineet (mutta ota tuttavan tuttavan jutuista sitten selvää). Yhtä palapeliä on tehnyt mieli tilata heidän kautta amazonista (joten lisää infoa voi seurata)
Danke danken palveluhinnasto: http://www.dankedanke.com/en/pricelist.html

EDIT: Lisätty hinnastolinkit.
Viimeksi muokannut finnleo, Ke Huhti 04, 2007 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Seleno

Viesti Kirjoittaja Seleno » Ke Huhti 04, 2007 17:04

Rinkyasta suurin osa olikin jo tuttua. Kallis kyllä on, mutta kuulemma toimittaa tavarat nopeasti. Etuna omasta mielestäni on se, että pystyy maksamaan suoraan visalla. Se kallius kuitenkin.. Maksaa tosiaankin hinajaa, jonka takia yritänkin etsiä edullisempia vaihtoehtoja.. ^^'

Akibasta uutta oli tuo hitaus. Kun jotain ostaa, niin tottahan toki sitä olisi mukavaa päästä "hypistelemään" mahdollisimman nopeasti. Täytynee yritellä katsoa muita vaihtoehtoja.

Crescent shop japanin sivuja olen vasta alkamassa selailemaan, mutta Danke-Dankeen olen jo ehtinyt tutustua vähän paremmin. Miten on, tiedätkö pystyykö tuon kautta huutamaan tavaraa Japanin Yahoo Auctionsista? Vaikuttaisi ihan asialliselta paikalta, ja mitä sivuja selailin, ei ylimääräisiä kuluja tulisi läheskään niin paljon kuin Rinkyan kautta ostettaessa. :roll:

EDIT: Kiitos linkeistä.

finnleo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » Ke Huhti 04, 2007 17:11

Seleno kirjoitti:mutta Danke-Dankeen olen jo ehtinyt tutustua vähän paremmin. Miten on, tiedätkö pystyykö tuon kautta huutamaan tavaraa Japanin Yahoo Auctionsista? Vaikuttaisi ihan asialliselta paikalta, ja mitä sivuja selailin, ei ylimääräisiä kuluja tulisi läheskään niin paljon kuin Rinkyan kautta ostettaessa. :roll:

EDIT: Kiitos linkeistä.
Danke-Danke'a voi ymmärtääkseni ainoastaan käyttää välikätenä nettikauppojen kanssa. Eli siihen se "halpuus" perustuu kun periaatteessa vain paketoivat tavarat uusiksi, eikä heidän tarvitse olla yhteydessä kehenkään kolmanteen osapuoleen.

Akibadoa olen pääsääntöisesti käyttänyt auction agent ostoksiin jotka ovat takkuilleet ainakin minulle (mutta minullahan on tunnetusti universumin huonoin säkä oli asia mikä hyvänsä). Kerran shopping agenttia koitin, mutta kauppoja ei tullut joten en voi vannoa että sama hitaus koskisi täälläkin, mutta epäilys on kova.

starscream
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starscream » Ke Huhti 04, 2007 18:14

Akibadosta minulla on omakohtaista kokemusta hyvin vähän, mutta se onkin sitten pelkästään huonoa - eivät vastanneet ollenkaan sähköpostiini, kun olisin ollut kiinnostunut heidän palveluistaan.

Olen käyttänyt Rinkyaa niihin Yahoo Japanin huutokauppaostoksiin mitä olen tehnyt. Turhan kallis se tosiaan on (doujinsheista onneksi välillä tarjouksia), mutta olen toistaiseksi tyytynyt käyttämään sitä kun ei ole 100% varmuutta paremmastakaan palvelusta. Postitus on suhteellisen nopeaa, en mitenkään kestäisi tuollaisia finnleon mainitsemia monen kuukauden odotteluja. Nyt tosin stressaan yhden doujinshin perään minkä voitin 19.3., ja mitä Rinkya ei ole muka vielä saanut vaikka kohteen myyjälle on jätetty jo palautteita myöhemminkin päättyneistä kaupoista aaaaarg. Jos olisin välttämättä halunnut odotella pari viikkoa, olisin voinut huutaakin vasta nyt ja säästää huomattavan summan hintojen laskettua.

Kolmas palvelu mitä olen kokeillut on Masato Internet World-Wide Service. Toistaiseksi on mennyt hyvin, mutta haluamaani tuotetta ei ole vielä julkaistu, joten en vielä osaa arvostella paremmin. Kyseessä siis purchasing service, auction service kuulosti mielestäni jotenkin epämääräiseltä (tarjoaminen sähköpostilla, maksu etukäteen, ei rahoja takaisin jos ei voita, vaan ne jäävät Masaton haltuun myöhemmin käytettäviksi? no ei kiitos).

rama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rama » Ke Huhti 04, 2007 18:31

starscream kirjoitti:Kolmas palvelu mitä olen kokeillut on Masato Internet World-Wide Service. Toistaiseksi on mennyt hyvin, mutta haluamaani tuotetta ei ole vielä julkaistu, joten en vielä osaa arvostella paremmin. Kyseessä siis purchasing service, auction service kuulosti mielestäni jotenkin epämääräiseltä (tarjoaminen sähköpostilla, maksu etukäteen, ei rahoja takaisin jos ei voita, vaan ne jäävät Masaton haltuun myöhemmin käytettäviksi? no ei kiitos).
Olen käyttänyt Masato Internet World-Wide Servicea useasti Japanin Amazonilta käytettyjen kirjojen shoppailuun (kiitos vinkistä starscream). Palvelu on ollut nopeaa ja moitteetonta ja kyselyihini (sähköpostitse) on myös vastattu 'pronto'. Noista muista ei ole vielä kokemuksia.

finnleo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » Ke Huhti 04, 2007 19:39

starscream kirjoitti:Akibadosta minulla on omakohtaista kokemusta hyvin vähän, mutta se onkin sitten pelkästään huonoa - eivät vastanneet ollenkaan sähköpostiini, kun olisin ollut kiinnostunut heidän palveluistaan.
Puljun kanssa nyt melkein pari vuotta ihmetellessä, tähän on valitettavan yksinkertainen selitys. Akibado ei esimerkiksi tykkää käydä kauppaa suoraan duhjinssipiirien kanssa koska homma kuulemma venyy ja paukkuu turhanpäiden (Nythän koko doujin-piirikauppa onkin pannassa, kuten etusivulla näkyy).

Toinen on että poppoolla on ollut silloin liian kiire. Jos etusivulla lukee että 21 päivää vähintään menee lähetyspyyntöjen käsittelyssä siellä ukkelit heiluu käytävillä niin että päät kolisee, ja sähköpostit puuroutuvat niitten pyyntöjen kanssa. Joten jos yhteyttä otetaan pahimpaan ruuhka-aikaan webbi-lomakkeella, eikä olla aiempaa kauppaa tehty niin tutkintapyynnöt voivat hukkua turhankin helposti sähköpostimereen.

Tämä ei tietenkään ole mikään syy olla lähettämättä "ei vaiskaan" viestiä.

Mutta kuten sanottua, jos/kun parempia vaihtoehtoja on olemassa, käyttäkää ihmeessä. Mutta ovat itselleni tavarat saaneet perille turvallisesti... aina jossain vaiheessa.

EDIT:
Jos joku nyt ihmettelee miksi parjaan ko. liikettä, ja yhä kuitenkin jatkan käyttöä tälle on myös muutama syy.

1) Hinnoittelu, esimerkiksi akibadon ja crescentin hinnoittelu eroavat tietyissä hintaluokissa hieman toistensa eduksi, onko tämä euron tai parin erotus sen kärsimyksen arvoista riippuu tietenkin täysin montako sen hintaluokan esinettä huutokaupoista bongaa.

2) Koska nämä liikkeet toimivat panttimaksuperiaatteella, eli maksat etukäteen kaiken, täytyy ottaa huomioon PayPayllin siivut rahansiirroissa. Eli vaikka rahat saisikin pois epäonnistuneitten kauppojen jälkeen, PayPal ottaa tapauskohtaisesti siivunsa tästäkin.

Tässä suhteessa Rinkya erottuu edukseen koska maksu peritään luottokortilta vasta kun homma on selvä. Mutta Rinkyalla on taas sitä muuta turhaa painolastia mielestäni.

3) Masokismi on kansallisurheilua.

Seleno

Viesti Kirjoittaja Seleno » Pe Huhti 06, 2007 12:27

Yritin nyt tehdä ennakkomaksun tuonne Crescentiin tarjouksen yhteydessä, mutta syystä tai toisesta se ei oikein tykännyt siitä. Ilmoitti vain loppuvaiheessa "Please select an alternative payment method. (Error Code:10417)". Eikö se siis hyväksynyt Paypal-maksuani, vai onko vika PayPalissa? Rekisteröidyin sinne jotain viikko sitten, ja vahvistusmaksukin on jo otettu.

Osaisiko joku selventää tilannetta?

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Huhti 06, 2007 13:20

Seleno kirjoitti:Yritin nyt tehdä ennakkomaksun tuonne Crescentiin tarjouksen yhteydessä, mutta syystä tai toisesta se ei oikein tykännyt siitä. Ilmoitti vain loppuvaiheessa "Please select an alternative payment method. (Error Code:10417)". Eikö se siis hyväksynyt Paypal-maksuani, vai onko vika PayPalissa? Rekisteröidyin sinne jotain viikko sitten, ja vahvistusmaksukin on jo otettu.
Haiskahtaa sellaiselta virheeltä josta olisi syytä kysyä vastapuolelta ennen mitään muuta.

Seleno

Viesti Kirjoittaja Seleno » La Huhti 07, 2007 12:31

kyuu kirjoitti:Haiskahtaa sellaiselta virheeltä josta olisi syytä kysyä vastapuolelta ennen mitään muuta.
Otin eilen yhteyttä Crescentiin, ja sieltä sanottiin että vika on PayPalissa, ja että kannattaisi tarkistaa onko kuukauden käyttöraja ylittynyt (mikä taas ei varmasti ole, kun juuri rekisteröidyinkin). Olen tänään sekä eilen yrittänyt ottaa sitten yhteyttä PayPaliin, mutta syystä tai toisesta joka ainut kerta kun lähetän kysymyksen, tulee mailiin viesti että lähetys on epäonnistunut.. Mikään ei oikein tunnu toimivan niin kuin pitäisi, harmittaa jos nyt tuo kauppa ehtii mennä minulta sivu suun ennen kuin saan selvityksen.

Tietäisikö joku PayPalin mailiosoitetta, jotta voisin ihan suoraan lähettää viestin omasta mailistani? Sivuiltansa en ainakaan vielä ole löytänyt.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Huhti 07, 2007 13:32

Seleno kirjoitti:
kyuu kirjoitti:Haiskahtaa sellaiselta virheeltä josta olisi syytä kysyä vastapuolelta ennen mitään muuta.
Otin eilen yhteyttä Crescentiin, ja sieltä sanottiin että vika on PayPalissa, ja että kannattaisi tarkistaa onko kuukauden käyttöraja ylittynyt (mikä taas ei varmasti ole, kun juuri rekisteröidyinkin). Olen tänään sekä eilen yrittänyt ottaa sitten yhteyttä PayPaliin, mutta syystä tai toisesta joka ainut kerta kun lähetän kysymyksen, tulee mailiin viesti että lähetys on epäonnistunut.. Mikään ei oikein tunnu toimivan niin kuin pitäisi, harmittaa jos nyt tuo kauppa ehtii mennä minulta sivu suun ennen kuin saan selvityksen.

Tietäisikö joku PayPalin mailiosoitetta, jotta voisin ihan suoraan lähettää viestin omasta mailistani? Sivuiltansa en ainakaan vielä ole löytänyt.
Paypalille pitää muistaakseni sieltä sivun kautta kirjautumisen jälkeen pistää palautetta.

Olethan varmentanut korttisi Paypalilla? Se pitää tehdä ennen tiettyjä operaatioita. Se ei tosin aina toimi niinkuin pitäisi, mutta lue tarkkaan ohjeet ja käyttöehdot niin se selviää.

Tämä sekavuus on yksi niistä monista syistä miksi paypal pysyy melko vakaasti ongelmalistalla osto-oppaassa...mutta kyllä noista selviää kun vaan jaksaa lukea kaiken läpi.

Seleno

Viesti Kirjoittaja Seleno » La Huhti 07, 2007 13:44

Juuri sitä kautta olen heille kysymyksiä lähettänyt, mutta omaan mailiin tulee vastauksen sijasta tiedoitus kysmyksen lähettämisen epäonnistumisesta.

Omasta mielestäni olen varmentamisen jo tehnyt, tililtä on lähtenyt se vajaa kaksieuroinen, ja olen saanut mailiinkin ohjeet tilini käyttöön ("Getting Started with your PayPal Account"). Pitääkö tuon lisäksi tehdä vielä jotain muuta? Se joku tiliotteen mukana tuleva tunnusluku pitää kai syöttää jonnekin, jotta saa sen vajaan 2e takaisin, mutta eikö PayPalin pitäisi toimia silti ennen sitä tiettyyn rajaan asti?

Jos ei tuo nyt ala toimimaan pian, pitänee siirtyä ainakin väliaikaisesti Rinkyan puolelle, jotta saisin tuolta havittelemani sälät, joita ei Japanin Yahoo Auctionsissa ole turhan usein myytävänä (ja juuri jonka takia olisikin kiire saada edes jokin toimimaan..). Huoh, kepittää kuin pientä eläintä.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » La Huhti 07, 2007 16:33

Seleno kirjoitti:Omasta mielestäni olen varmentamisen jo tehnyt, tililtä on lähtenyt se vajaa kaksieuroinen, ja olen saanut mailiinkin ohjeet tilini käyttöön ("Getting Started with your PayPal Account"). Pitääkö tuon lisäksi tehdä vielä jotain muuta? Se joku tiliotteen mukana tuleva tunnusluku pitää kai syöttää jonnekin, jotta saa sen vajaan 2e takaisin, mutta eikö PayPalin pitäisi toimia silti ennen sitä tiettyyn rajaan asti?
Ainakin itse olen huomannut kovin harvan asian toimivan ellei tuota tee.

Toisaalta, kun sen koodin saa nettipankista yleensä samantien, vaiva ei ole ollut kovin iso.

Seleno

Viesti Kirjoittaja Seleno » La Huhti 07, 2007 16:57

kyuu kirjoitti:
Seleno kirjoitti:Omasta mielestäni olen varmentamisen jo tehnyt, tililtä on lähtenyt se vajaa kaksieuroinen, ja olen saanut mailiinkin ohjeet tilini käyttöön ("Getting Started with your PayPal Account"). Pitääkö tuon lisäksi tehdä vielä jotain muuta? Se joku tiliotteen mukana tuleva tunnusluku pitää kai syöttää jonnekin, jotta saa sen vajaan 2e takaisin, mutta eikö PayPalin pitäisi toimia silti ennen sitä tiettyyn rajaan asti?
Ainakin itse olen huomannut kovin harvan asian toimivan ellei tuota tee.

Toisaalta, kun sen koodin saa nettipankista yleensä samantien, vaiva ei ole ollut kovin iso.
Jotenkin pääsi unohtumaan, että nettipankistakin sen näkee, ajattelin vain rauhassa odotella tiliotetta.. :oops:

No, nyt on sekin homma tehty, ja Crescentissäkin taas kokeiltu ennakkomaksua, vielä tosin pukkaa erroria mutta ajattelin antaa vielä ainakin päivän verran armonaikaa, jos vaikka PayPal ei ole vielä päivittänyt tiliäni tai jtn.

EDIT: Elämä, ei se vieläkään toimi, enkä saa edes PayPalin henkilökuntaan yhteyttä. Joka ainut kerta kun yritän laittaa viestiä sivun kautta, tulee mailiin viesti jostain ihmeen virheestä lähetyksen kanssa. Ei vastausta, keppana. Pitäisi kai soittaa sinne, kun ei tuota mailiosoitettakaan tunnu olevan missään. Ainut pulma lienee vain siinä, että kirjallinen englantini on huonoa, mutta puhumiseni suorastaan surkeaa.

EDIT2: No niin, nyt kaikki toimii vihdoin ja viimein. Se olikin kuin olikin siitä tunnusluvun syöttämisestä kiinni, todella suuret kiitokset sinulle kyuu, kun taoit vähän järkeä meikäläisenkin kovaan kalloon. ^^

..Oikeastaan ainoa, mikä jäi hieman mieltä kaivertamaan, oli se etten saanut niin millään PayPaliin yhteyttä. Onneksi tuo kuitenkin rupesi toimimaan, mutta aina on olemassa se "mitä jos". Aion kyllä tulevaisuudessa suorittaa kaikki mahdolliset nettiostot normaalisti visan kautta, tuo PayPal tuottaa vain harmaita hiuksia.

finnleo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » Ti Huhti 10, 2007 12:02

Danke dankea tuli koeponnistettua pääsiäisviikonlopun kunniaksi ja tunnelmat ovat vielä suhteellisen hyvät.

Ostokohteena oli 1000 palan palapeli, joka olisi löytynyt myös Animaxisilta mutta saatavuus heiltä on kai nyt niin ja näin.
Pikainen kurkkaus Amazonin listoille ilmoitti että varastossa on.
5.4. laittettiin tilaus menemään amazoniin, ja tänään (10.4.) on laatikko valmiinaa DD'llä tulemaan eurooppaan.

Kustannukset:
2400y -- Itse tuote. Ilmainen kuljetus ja paketointi japaniin. Ilmeisesti antoivat Nippon Pelican pikakuljetuksen kaupan päällisiksi.
1200y -- Danke danken perussiivu alle kaksikiloisista paketeista.
3700y -- EMS lähetyskulut eurooppaan. (1400g ... olipas painava palapeli)
220y -- PayPal siivu DD'n maksuun.
-----------
7520y -- Saldo.

Vertailuna tietenkin se animaxissin arvio, eli olisi kustantanut 7070y (3000y + 4070y lähetys+paketointi). Eli hieman kalliimmaksi tuli. Mutta pitäähän asioida kokeilla.

Käyttö vaatii keskivertoa enemmän tarkkaavaisuutta lomakkeiden täytössä, mutta optioita paketointiin sekä sisältöilmoitukseen annetaan melko paljon.

Palvelun hyöty riippunee esimerkiksi lähinnä siitä kuinka hankalaksi käy joidenkin tavaraoitten saaminen länsimaihin suoraan lähettävien yritysten kautta.

Tässä tapauksessa tuote saatiin kolmanneksessa siitä ajassa kuin Animaxis:lla olisi maksimissaan vienyt, mutta epävarmaa olisivatko saaneetkaan loppujen lopuksi.

EDIT: 17.4.2006
EMS vähän takkusi tällä kertaa, mutta nyt on paketti kainalossa. DD'n normaali paketointi on lähettäjän paketointi + kuplamuovi kietaistu vielä päälle. joten voisi luonnehtia riittäväksi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ostokokemukset ja – vinkit”