Tullimaksut?

Vapaat kommentit, kokemukset, arvostelut ja kysymykset erilaisista alan kauppiaista kotimaassa ja maailmalla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

finnleo
Viesti:

Re: Tullimaksut?

Viesti Kirjoittaja finnleo » Ti Heinä 16, 2013 19:33

Mestaritikku kirjoitti: Japanista taisivat molemmat paketit tulla, hintaa kertyisi toiselle paketille kokonaisuudessaan jotain 105e ja toiselle jotain hieman yli 50e, ja olen miettinyt näitä tullimaksuja.
Osaisikos ketään sanoa että paljonko näille paketeille mahdollisesti tulisi lisämaksuja, jos tulli ne ottaisi epäonnekseni ja alkaisivat rahaa kiristämään, vai olisiko mahdollista ettei tulli reissua tarvitsisi tehdä ollenkaan?
Edellisen muistikuvan perusteella satasen kirjapaketista napsahtaisi karkeasti noin kymmenen euroa, ja viidenkympin puolet tuosta.

Nykyäänhän ei tarvitse itse edes käydä konttorilla, mikäli vain nettipankkitunnukset ovat olemassa, jolloin homman voi hoitaa kotoa käsin nettitullauksen kautta.

Se että täytyykö alkaa tekemään asian suhteen mitään riippuu enimmäkseen lähetystavasta, ja loput tuurista. EMS lähetykset, ynnä kirjatut kaiketi katsotaan tarkemmin paketin arvoa, kun kirjaamattomat seilaavat herkemmin ohitse, kun postilla ei ole resursseja aivan kaikkia kaiketi säilöä ... taisivat hiljattain joutua sen uuden rakennuksenkin tullipaketeille tekemään kuten aikoinaan arvelin.

Mestaritikku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestaritikku » Ti Heinä 16, 2013 22:42

Kiitoksia tiedosta!
Nyt innostuin enemmän ajatuksesta että ne pokkarit tosiaan voisi tilata, kun ei mahdollinen lisähintakaan pahalta kuulosta : D
"Make pasta, not war"- Hetalia
"It's not justice, if you dont go overboard"- Myouri Unzen
"If you're going to do it, do it right dood!"- Laharl

Arbitor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arbitor » Ti Elo 20, 2013 00:59

Haluaisinpa vaan kysellä porukalta, mitenkö teillä o nykyään ulkomaan pakettien kanssa asiat, ovatko jääneet tulliin useasti?

Nyt tässä kesäkuun jälkeen kaikki paketit ovat jääneet tulliin, oli koko mikä hyvänsä. Ennen kesää oli jääneet aina ne paketit joissa ollut seuranta, mutta ilman seurantaa paketit saattoivat livahtaa ohitse.

Ainakin oman kokemuksen perusteella nyt tulli kiristänyt touhujaan nähtävästi tai sitten ollut aivan älyttömän paskaa tuuria että joka ikinen paketti mikä ulkomailta tulee niin joutunut tulliin. Kyseessä on ollut myös kohtuullisen pieniäkin pakettia missä ollut tyyliin DVD levyke tai vastaavaa.

escape_rope

Viesti Kirjoittaja escape_rope » Ti Elo 20, 2013 02:27

Nyt kesällä tulli nappasin vain yhden paketin ja sekin jäi juuri ja juuri alle rajan, joten sain sen sieltä veloituksetta pois. Kevättalvella kaappasit useastikin alle 2,00 jenin paketteja ja niiden perään piti soitella lähes joka viikko. Ja kaikki tilaukseni ovat tyyliin olleet vielä rekisteröimättömiäkin. Pidän tilaukseni myös aina sen rajan alla mutta keväällä kerran vahingossa tuli laitettua yli 3,000 jenin arvoinen paketti tulemaan mutta onneksi se vältti tullin. Kävi tuuri.

Olen aika satavarma, että tulli kyllä noukkisi kaikki pakettini, jos niiden arvo olisi lähellä 3,00 jeniä tai yli. Tämän takia ihan mistä vaan ja mitä vaan ei voikaan enää tilata.

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » La Elo 24, 2013 19:57

Jos paketin arvo on mennyt yli 10 000 jeniä, tulli on yleensä napannut ne, mutta sen alle menevillä paketeilla suhdanne on ollut n. 50/50. Minulla on siis käynyt aika hyvä tuuri, mutta vaikka jokainen paketti jäisi tulliin, en silti jaksaisi ruveta jakamaan ostoksiani pienempiin paketteihin. Ostan niin paljon doujinsheja, että tullimaksut mukaan lukien tulee halvemmaksi pistää yksi iso paketti kerralla kuin monta pientä.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Record of Lodoss War: Chronicles of the Heroic Knight 0/27]
Anime- ja mangablogini

Arbitor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arbitor » La Elo 24, 2013 21:29

Joo siis omat tilaukset aina olleet yli sen ~22 €, että ei niitä millään tullirajan alle saisi, tosin harvemmin ylittää 10 000 yeniä itselläni. Että itse olen tehny samaa, pistänyt niin paljon ku saa yhteen pakettii ja tulemaan. Tosin itse rajoitan tilaukseni SAL -postitukseen.

Typerää kyllä tosin toi tulli kun joutuu POSTITUKSESTAKIN maksaan aina tuon 24 %. Sen takia välttelen EMS:ää ja FedExiä kuin ruttoa (paitsi niille millä se on pakko kun SAL:in rajoituksiin tuote ei pääse). Tosin vältän myös ylittämästä 150 € kokonaishintaa ettei tarvitse tulliveroa vai mikä tullimaksu se onkaan mikä peritään 150 € ylittyessä (riippuen tuotenimikkeestä 1 % - 10 %).

Ja suomen posti on sitten niin peestä että olla ja voi. Taaskin tullu pari SAL pakettia nopeemmin Japanista verrattuna siihen mitä posti tolvailee niitten kanssa Suomessa. Sitten kun joskus tekevät sillain että jättävät lapun "Hei pakettisi on noudettavissa..."

"...SEURAAVANA PÄIVÄNÄ postista".
On se kumma ettei sitä voida tuoda ovelle pakettia tai jättää sitä pakettia sinne postiin suoraan vaan pitää vaan viedä se "mennessään" paikkaan X (omakotitalossa asun tällähetkellä, paketit tulleet ovelle asti suurimmaksiosaksi).

Lönkka
Fantasiapelit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lönkka » To Elo 29, 2013 11:44

Arbitor kirjoitti:Typerää kyllä tosin toi tulli kun joutuu POSTITUKSESTAKIN maksaan aina tuon 24 %.
Olen aina olettanut että tämä johtuu siitä että myyjä ja ostaja eivät voi kikkailla siten että siirtäisivät tuotteen hintaa toimituskuluihin.

Esim:
Tuote maksaa 100€
Toimituskulut ovat 10€
Kokonaishinta 110€

Mikäli toimituskuja ei kohdeltaisi osana tilauksen kokonaissummaa voisi Inha Kelmi TM kikkailla siten myötämielisen myyjän kanssa siten että edellisestä esimerkkiä mallina käyttäen tuotteen hinnaksi merkattaisiin vaikkapa vain 1€ ja toimituskuluiksi 109€. Noin niinkus ääriesimerkkinä...

Arbitor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arbitor » To Elo 29, 2013 16:22

Lähinnä tarkoitin sitä kun joutuu maksamaan postituskuluista. En itse pahastu siitä että ne katsotaan kokonaishintaan josta tulli katsoo että onko tullattava vai ei. Itseäni ei haittaa että maksan veroja tuotteesta, mutta postituksesta maksaminen ketuttaa jos postitus on maksanut prostentuaalisesti paljonkin tuotteeseen verrattuna.

Esim. juuri nuo EMS lähetykset kun tuppaavat maksamaan sen 50 € tai enemmän niin maksat tuplasti posteista verrattuna ostamasi tuotteeseen ja siten joudut maksamaan postikulujen takia kauheat summat rahaa tullauksessa. Tällä hetkellä elän kuitenkin niin kuin asiat on ja koitan pitää postikuluni pieninä niin paljon kuin mahdollista.
Lönkka kirjoitti:Mikäli toimituskuja ei kohdeltaisi osana tilauksen kokonaissummaa voisi Inha Kelmi TM kikkailla siten myötämielisen myyjän kanssa siten että edellisestä esimerkkiä mallina käyttäen tuotteen hinnaksi merkattaisiin vaikkapa vain 1€ ja toimituskuluiksi 109€. Noin niinkus ääriesimerkkinä...
Ja tuollaisessa kertomassasi tapauksessa myyjähän voisi jo pistää lippu lappuihin tuotteidein hinnaksi pari euroa jne. miten nuo jotkut hong kongin sun muut pimeät myyjätkin näyttävät välillä tekevän. Tosin ymmärrän kyllä että tälläistä toimintaa tulisi välttää.

Meza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meza » Ti Marras 05, 2013 15:30

Ovatkos muut tullin kanssa asioineet törmänneet tällaiseen, vai onko täälläpäin jotain mätää postin/tullin toiminnassa.

Muutamaan otteeseen kun olen sähköpostilla sanatarkasti pyytänyt tullipostia "siirtämään paketin oman paikkakunnan tullitoimipisteeseen", paketti tuleekin seuraavana aamuna pikapostina oven taakse sen sijaan että saisin paikallisen tulli-ilmoituksen. Eikä paikallispostini muutenkaan normaalisti kanna isompia SAL-paketteja ovelle saakka, vaan jättää sen perinteisen "Nouda itse" -lapun. Eikä tullista kuulu enää mitään paketin saralta.

Ensimmäisellä kerralla säikähin että tullasiko Itella virheellisesti ominpäin paketin ja perästä tulee se karsea palvelumaksu, mutta tästä ei ollut kyse. Ja jos olisi, olisin tapellut asian selväksi koska sain selkeät vahvistusilmoitukset siitä et olin pyytänyt nimenomaan vain paketin siirtoa, en tullauspalvelua. Sitä paitsi paketinsiirrolla ja tullauspalvelulla on eri yhteystiedot, sekaannuksia ei siis pitäisi siltä osin tapahtua.

Olen vain hämmentynyt koska tuo ei jäänyt kertaluontoiseksi tapaukseksi, vaan on toistunut jo useasti. Olenko vain pakettijumalattaren rakastama?

Tämänvuotisista tullihavainnoistani muuten,
3-5 pakettia kuukaudessa vastaanottavana olen tehnyt myös huomion ettei tullia kiinnosta pätkääkään pakettini ennen kuin pakkauslistassa on on esillä useampi tavara jonka arvo on monissa tuhansissa jeneissä. Kun paketin päällyksessä on kymmenittäin parinsadan jenin halpaesineitä, oli yhteisarvo sitten lähempänä sataakin euroa, paketti pääsee mutkitta päämääräänsä. Nämä tuotteet eivät kuitenkaan aina ole pieniä, joten laatikoilta löytyy silti kokoakin.

Tietenkin tämä voi olla vain puhdasta sattumaa, mutta tämän mukaisesti olen sitten onnistuneesti Amiamissa jakanut kuukausitilauksia pienempiin paketteihin ja yhdistänyt aina yhden kalliimman tuotteen useaan pikkusälään ja enemmät sälät keskenään. Kolme viimeisintä tullin kaappaamaa pakettiani ovat sisältäneet nimenomaan usean figuurin ja/tai muita arvokkaampia tuotteita. Välillä kun on pitänyt koetella onneaan niiden kanssa...

finnleo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » Ke Marras 06, 2013 18:20

Meza kirjoitti:
Olen vain hämmentynyt koska tuo ei jäänyt kertaluontoiseksi tapaukseksi, vaan on toistunut jo useasti. Olenko vain pakettijumalattaren rakastama?
Itse uskon vankasti kaaosteoriaan mitä tullin karanteenijuttuihin tulee, myös amiamin pakettien kohdalla olivat sitten suuria tai pieni, arvokkaita tai ei.

Sekin on kaiketi yhä vaikuttamassa onko tullipostin varastossa tilaa.

Ensimmäinen pohdinta siitä että paketit tulevat perille saakka eikä tullitoimipisteeseen on vanhanaikainen käsittelyvirhe jossa riviplokkaaja ei ole ollut tietoinen, että varastoinnista haetaan muutakin kuin asiakkaille luovutettavia juttuja.

Luulisi jossain vaiheessa tukkeentuvan jos jatkuvasti tullipisteeseen tarkoitettu jäljitysnumero päätyykin normaaliin lajittelukeskukseen.

En lähtisi vilunkimielessä hyväksikäyttämään ellei toimipiste löydy kivenheiton päästä ja on vapaammin aikaa asioida paikan päällä.

Meza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meza » Ke Marras 06, 2013 23:46

finnleo kirjoitti: Ensimmäinen pohdinta siitä että paketit tulevat perille saakka eikä tullitoimipisteeseen on vanhanaikainen käsittelyvirhe jossa riviplokkaaja ei ole ollut tietoinen, että varastoinnista haetaan muutakin kuin asiakkaille luovutettavia juttuja.
Tuossa voi olla perää nettitullauksen yleistymisen myötä. Eikös tässä syksyn aikana tullut myöskin jokin uusi tullaamistavan vaihtoehto sekoittamaan soppaa, että paikallisessa konttorissa voi tulliselvittää fyysisesti Vantaalla sijaitsevan paketin, joka tullauksen jälkeen toimitetaan normaalisti postin kautta asiakkaalle, tjtn. EDIT: Oh, tämä: link
finnleo kirjoitti:Luulisi jossain vaiheessa tukkeentuvan jos jatkuvasti tullipisteeseen tarkoitettu jäljitysnumero päätyykin normaaliin lajittelukeskukseen.

En lähtisi vilunkimielessä hyväksikäyttämään ellei toimipiste löydy kivenheiton päästä ja on vapaammin aikaa asioida paikan päällä.
Se tässä mietityttääkin että kuinka iso vastuu ja velvollisuus asiakkaalla on lähteä oikomaan yhtiön tämäntyyppistä huolimattomuusvirhettä, kun koko yksityispakettien tullaustoiminta on niin satunnaisluontoista. Saati kuinka ottaa asia aiheeksi enää näin myöhään ilmiön alkamisesta. Ensimmäinen kerta menee sattuman piikkiin, toinen kerta alkaa jo mietityttämään, kolmas...? No, jos tilanne alkaa mennä siihen että näistä tulee käsittelijöille enemmän tapa kuin poikkeus, pitänee varmaan vakavissaan pirautella Tullipostille.

Nettitullausta en ole isommin ottanut sydämeeni, koska se on turhan monimutkaista häsläämistä paketin sisältäessä paljon erilaista tavaraa (videopelit, kirjat yms. luonnistuu vielä helposti. Korut, erilaiset tekstiili- ja muovituotteet taas ei). On vähempi vaiva bussitella paikalliseen toimipisteeseen ja antaa ammattilaisen hoitaa asia. Se luo myöskin pientä turvallisuudentunnetta kun saa ennen vastaanottamista rauhassa tarkistaa sisällönkin.

Mari-chan

Viesti Kirjoittaja Mari-chan » Ke Huhti 09, 2014 00:48

Mitekäs tuon tullin maksaminen? Siis mitä maksuvaihtoehtoja siinä on? Pelkkä tilisiirto? Minulla meinaa jymähti figuuri tulliin ja nyt juuri tällä hetkellä on nihkeästi rahaa tilillä ja olisi mahtavaa, että sen tullin voisi maksaa luottokortilla...

Muutenkin minusta tuo tullimaksu on kyllä ärsyttävä. ALV:n vielä ymmärrän, mutta ylimääräistä tullimaksua en. Tietenkin sillä kannustetaan ihmisiä ostamaan tuotteensa täältä, mutta valitettavasti Suomessa ei paljoon anime&manga tuotteita valmisteta.

SucetteTiia

Viesti Kirjoittaja SucetteTiia » Su Loka 02, 2016 16:42

Voisiko joku vähän auttaa? Meinasin tilata crunchyrollin shopista figuurin joka maksaa 35e, postimaksujen kanssa n. 60e. En ole tätä ennen tilannut mitään ulkomailta joten olen vähän epävarma miten tämä systeemi toimii.. Esimerkiksi tullin kanssa, voinko odottaa että hyö nappaavat pakettini ja pyytävät siitä millaisia lisämaksuja? Tuohan menee mukavasti yli 22euron rajan. Entä onko kellään kokemuksia paketin murjomisesta matkalla? Hermostuttaa mutta haluaisin oppia tilaamaan ulkomailta itsevarmoin ottein koska surkea faktahan on että kotimaan markkinat animen/mangan/yms suhteen ovat surkeat..

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ostokokemukset ja – vinkit”