Tullimaksut?

Vapaat kommentit, kokemukset, arvostelut ja kysymykset erilaisista alan kauppiaista kotimaassa ja maailmalla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Kranatte
Viesti:

Re: Tullimaksut?

Viesti Kirjoittaja Kranatte » Ke Helmi 25, 2009 17:25

Hei, osaisiko joku auttaa minun tapauksessani?

Kaverille tilattiin ebaysta peruukki, ja se on nyt jäänyt tulliin. Peruukki maksoi 34.98 USD eli 28.13 (27,24 euroa silloin kun peruukki tilattiin) €. Lähetys on näiden tullipapereiden mukaan 500 gramman painoinen ja lähettäjä Kiina.

Menen itse tekemään tulliselvityksen paikalliseen tullipisteeseen, mutta ennen sitä osaisiko joku laskea, kuinka paljon tuohon nyt sitten pitää varata rahaa, että saa paketin ulos tullista?

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Helmi 25, 2009 18:03

Alle kympillä (todennäköisesti) selviät. Arvonlisäveroa tulee enintään/todennäköisesti 22% ja tullimaksua sitten 1-10% vähän riippuen tuotteesta, senkin varmaan saa kaivettua jostain tarkemmin, mutta nekin on yleensä aika matalia summia niin en osaa kuvitella että tosta tulisi hirveästi ekstraa.

Jännä vaan että ton hintainen jäi tulliin, mulla on nyt kolme n. 40-60e arvoista pakettia tullut ihan kivasti kotipostiin asti Japanista. Kai sitten on vaan käynyt tuuri. *koputtaa puuta*

Kranatte
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kranatte » Ke Helmi 25, 2009 19:40

Sitä minäkin aloin ihmetellä, kun tätä ketjua lueskelin. Ja kuitenkin itsekin olen tilannut samalta ebay-myyjältä suurin piirtein saman hintaisen peruukin ja se tuli ihan hyvin kotia asti. Noh, eipä onneksi tarvitse postikuluista maksaa lisämaksuja kun niitä ei kerran ollut.

On se jännä juttu tuo tulli.

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Helmi 25, 2009 19:51

Tuli tossa kuultua lisäksi että jos tullin määrä jää alle 10 euron, sitä ei tarvitse maksaa ollenkaan, eli todennäköisesti tuonkaan kanssa sitten ei tulisi mitään lisäkuluja? Mutta todellakin jännä juttu tuo tulli.

Tms

Viesti Kirjoittaja Tms » Ke Huhti 15, 2009 21:13

Anteeksi tyhmyyteni mutta osaisiko joku kertoa paljonko joutuisin maksamaanTästä Gundam Freedomista?

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ke Huhti 15, 2009 21:20

Tms kirjoitti:Anteeksi tyhmyyteni mutta osaisiko joku kertoa paljonko joutuisin maksamaanTästä Gundam Freedomista?
Tuskin mitään, mulla on tulleet n. 100 euron paketitkin ihan suoraan kotiin. 200e arvoinen hyvin iso paketti sen sijaan jäi tulliin.

-Dist

Viesti Kirjoittaja -Dist » Ke Huhti 15, 2009 21:41

madu kirjoitti:
Tms kirjoitti:Anteeksi tyhmyyteni mutta osaisiko joku kertoa paljonko joutuisin maksamaanTästä Gundam Freedomista?
Tuskin mitään, mulla on tulleet n. 100 euron paketitkin ihan suoraan kotiin. 200e arvoinen hyvin iso paketti sen sijaan jäi tulliin.

Tai sitten joutuu. Eikös tuo tulli ihan sattumanvaraisesti nappaa paketteja ? Itse olen joskus tilannut yli 200:lla tavaraa, ei kyllä animeaiheista mutta tavaraa kuin tavaraa, aika iso paketti oli, ja kyllä se ihan kotiin tuli.. tai no, postiin.

Ja nyt juuri viikko pari sitten sain paketin jonka jouduin tullista noutamaan, hyvin pienehkö paketti ja hintaa silä oli ehkä 50 euroa...HLJ:stä tämäkin tilattu. Aika ärsyttävää että sattumanvaraisesti noita ottavat, mutta toisaalta ainakin välillä sitten välttyy..
The joys of a universe made and unmade, friends across time, shall be your ray of light.

Laurel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laurel » To Huhti 16, 2009 02:02

-Dist kirjoitti:Aika ärsyttävää että sattumanvaraisesti noita ottavat, mutta toisaalta ainakin välillä sitten välttyy..
En tiedä, onko tässä nyt ihan naurettava sattumusten sarja kyseessä vai ihan selvä kaava, mutta jok'ikinen, joka ainoa UPSin paketti on nasahtanut tulliin. Olipa tullattavaa tai ei. Muut paketit, arvokkaat ja/tai muuten hyvin suuret, eivät ikinä, kun ovat tavallisena air mailina tulleet. Tuota palvelua vältän viimeiseen asti kuin ruttoa, jos tilauksen arvo kasvaa sen verran, että tullille maksettavaa tulisi enemmän.

Eli voiko lähetystavalla olla mitään osuutta asiassa? En tiedä.

Urumi
Urumi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urumi » To Huhti 16, 2009 11:40

Lähetystavalla voi hyvinkin olla eroa, sillä USP-lähetykset myös itsellä menevät määrätietoisesti tulliin. Kai oletuksena on, että tällä tavalla lähetettynä jo postikulut ovat niin isot, että maksuja tulee.
Eikös tuo tulli ihan sattumanvaraisesti nappaa paketteja ?
Voin itse tähän kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa: kyllä, täysin sattumanvaraisesti. Itse olen parhaimmillaan tullista hakenut yhtä DVD-levyä ja joskus on tullut (pätkän vertaa liioittelematta) 30 kilon metri x metri x metri laatikoita kotiin.

Ja varoituksena tullin käyttäjille: Kuopion tulli lopettaa. En saanut tullista aivan selvää kuvaa, mutta ilmeisesti tulleja vähennetään muuallakin maassa, joten oma tilanne kannattaa tarkistaa. Vaihtoehtonahan tullissa käymiselle on postin palvelun käyttäminen, joka on tullimaksu + käsittelykulut noin 20 euroa/paketti.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

xCherry

Viesti Kirjoittaja xCherry » To Huhti 16, 2009 13:07

Itse olen ajatellut ostavani muutaman cosplay asun cosplay magicin sivuilta, hintaa näille tulisi yhteensä vähän yli 200 euroa, miten tuo tulli tuossa suhteessa toimii? Kokemuksia, anyone?

-Dist

Viesti Kirjoittaja -Dist » To Huhti 16, 2009 16:19

Ame kirjoitti:Itse olen ajatellut ostavani muutaman cosplay asun cosplay magicin sivuilta, hintaa näille tulisi yhteensä vähän yli 200 euroa, miten tuo tulli tuossa suhteessa toimii? Kokemuksia, anyone?
Jos ketjun lukisit läpi niin näkisit. Tulli ottaa sattumanvaraisesti paketteja ja voit vain toivoa että vältyt tullilta. Jos kuitenkin paketti jää tulliin, niin tulee siitä hieman maksettavaa sitten.

Mitä UPSiin tulee niin kerran olen itse UPSilla tilannut ehkä noin 70€ arvosta tavaraa ja onneksi ei jäänyt tulliin. Tosin ei ollut mikään iso paketti, Megami lehtiä täynnä semmoinen paperipaketti.
The joys of a universe made and unmade, friends across time, shall be your ray of light.

finnleo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja finnleo » To Huhti 16, 2009 17:49

-Dist kirjoitti:
Ame kirjoitti:Itse olen ajatellut ostavani muutaman cosplay asun cosplay magicin sivuilta, hintaa näille tulisi yhteensä vähän yli 200 euroa, miten tuo tulli tuossa suhteessa toimii? Kokemuksia, anyone?
Jos ketjun lukisit läpi niin näkisit. Tulli ottaa sattumanvaraisesti paketteja ja voit vain toivoa että vältyt tullilta. Jos kuitenkin paketti jää tulliin, niin tulee siitä hieman maksettavaa sitten.

Mitä UPSiin tulee niin kerran olen itse UPSilla tilannut ehkä noin 70€ arvosta tavaraa ja onneksi ei jäänyt tulliin. Tosin ei ollut mikään iso paketti, Megami lehtiä täynnä semmoinen paperipaketti.
kröhöm. Sen verran voin sanoa omasta kokemuksesta että mitään sattumanvaraisuutta tullilla ei toimissaan ole. Mikäli paketin tullausarvo ylittyy ilmoitetun sisällön osalta esimerkiksi EMS lähetyksissä, niin varmuus on 95% että se jää nalkkiin. Kerran on tullut reilusti arvot ylittänyt EMS-paketti jouluruuhkan aikana läpi ilman maksuja.

Pistokokeitakin tehdään, eli jos paketti on huomattavan suuri, ja ilmoitettu arvo pieni, voi päästä selittämään kamarille.

Kirjattuja lentopostipaketteja myös katsotaan hieman tarkemmin. SAL paketit voivat olla enemmän arpapeliä, mutta näitäkin vaihtelevalla menestyksellä rokotetaan.

Se että 70€ arvoinen lehtipaketti ei jäänyt tulliin ei ole ihme. Tämähän on paperijulkaisujen tullirajan alla, reilusti jopa.

Mutta alkuperäisestä kysymyksestä kuitenkin. Tullireissu luultavasti tulee. Ja tariffit luultavimmin vaatteiteden mukaisesti. Eli 22% ALV, plus tullimaksu, joka vaatteissa normaalia enemmän (muistelisin jotain 12%?), eli tuolla 200€ arvoilla 68€ olisi valtionosuus (jos lähetyskuluja ei lasketa mukaan, jotka luonnollisesti kamarilla lasketaan tavaran arvoon.)

EDIT, tuossa muistelin (ja viestiketjun edelliseltä sivulat lunttasin), että tullittomuusarvo (Ei ALVittomuus) on kai noussut 150€ kokonaisarvoon. Eli jos paketin pitää alle tuon kokonaisarvon, voi vaatteissa jo säästä pari euroa, jotka taas voi menettää kertaantuneissa lähetyskuluissa jos aivan välttämättä täytyy saada sen 200+€ arvosta tavaraa.

bpl

Viesti Kirjoittaja bpl » To Huhti 16, 2009 21:47

finnleo kirjoitti:Se että 70€ arvoinen lehtipaketti ei jäänyt tulliin ei ole ihme. Tämähän on paperijulkaisujen tullirajan alla, reilusti jopa.
Ei nyt niinkään. Kirjojen ALV on 8 % ja sanoma- ja aikakauslehtitilausten 0 %, mutta lehtien irtonumeroiden ALV on tuttu 22 %.

Mutta yleensäkin, tullin tiedotuksen asiakaslähtöisyydessä olisi reilusti parantamisen varaa. Yleistajuisin heidän julkaisemansa ohje on Ostaisinko Internet-kaupasta. Kiinnostavin kohta on luonnollisesti luku Tuonti EU:n ulkopuolelta. Lisäksi kannattaa huomata, että tulleja määritettäessä käytettävä arvo euroina ei ole luottokorttilaskulle tuleva hinta vaan tullin muuntokurssin perusteella laskettu luku. Tosin yleensä näillä ei ole paljoakaan eroa.

xCherry

Viesti Kirjoittaja xCherry » Pe Huhti 17, 2009 01:17

-Dist kirjoitti:

Kyllä luin KOKO ketjun läpi. Ehkäpä kysymykseni oli huonosti kirjoitettu / esitetty. Tarkoitukseni oli kysyä että onko kellään KOKEMUSTA yli 200 euron paketista jossa on cosplay asuja?

-Dist

Viesti Kirjoittaja -Dist » Pe Huhti 17, 2009 03:11

Ja aivan varmasti ketjussa on vaatteista jotain pölisty. Se että onko vaate cosplayyn liittyvä on tullille yks ja sama. Vaate kuin vaate. Tullia menee.. Mutta kuten tuossa sanottiinkin, jos pitää 200:lla saada niin laske postikulut niin että jos tilaat kaks pakettia erikseen, niin tuleeko halvemmaksi kun ei tartte tullille maksaa.. vaikka postarit onkin sitten isommat.

Ja mitä lehdistä yms. puhuimme, niin heitetäänpäs tämä tähän vaikka ei tilaukseen liitykkään. Eli siis joskun joskus pääsen siellä Japanissa käymään, niin toki tarkotus olisi kilokaupalla doujinsheja ja mangaa raahata sieltä. Eli tuleeko tullia jos itse ne paikan päältä tuon, ja tuleeko edes mangasta yms. tullia ?

Halvemmalla näes pääsee jos itse tuo sieltä eikä netistä tilaa, mutta jos hirmut tullit tulee päälle niin saas nähdä..

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ostokokemukset ja – vinkit”