BookMooch.com - kirjojen vaihtosivusto

Vapaat kommentit, kokemukset, arvostelut ja kysymykset erilaisista alan kauppiaista kotimaassa ja maailmalla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

starscream
Viesti:

BookMooch.com - kirjojen vaihtosivusto

Viesti Kirjoittaja starscream » Ma Maalis 24, 2014 14:24

BookMooch on kansainvälinen kirjojen vaihtosivusto. Kirjoja voi pyytää sivuston muilta käyttäjiltä pisteillä, joita kertyy omien kirjojen tarjolle lisäämisestä sekä niiden lähettämisestä pyytäjille. Rahallisesti palvelun käyttö ei maksa mitään, ainoat aiheutuvat kulut ovat postikulut jotka kirjan lähettäjä maksaa itse.

Olen lueskellut netistä löytyneitä keskusteluita aiheesta, ja ilmeisesti sivuston aktiivisin vaihe on jo ohitse ja käyttäjiä on kadonnut mm. kallistuneiden postikulujen ja muuten lopahtaneen mielenkiinnon vuoksi. Sivustolla on kuitenkin edelleen aktiivisia käyttäjiä, uusia tulee edelleen ja uusia kirjoja lisätään koko ajan. Suositut kirjat pyydetään hyvinkin nopeasti, minkä vuoksi voi vaikuttaa siltä että saatavana ei ole mitään kiinnostavaa. Haluamiaan kirjoja voi kuitenkin lisätä omalle wishlistilleen, ja saada niistä ilmoituksia sähköpostiin - jos joku ne joskus sattuu tarjolle lisäämään.

Liityin sivustolle joitakin kuukausia sitten, ja olen ollut tyytyväinen siihen miten jokunen itselle tarpeettomaksi käynyt pokkari on löytänyt uuden kodin muualta kuin paperinkeräyksestä. Pari kirjaa olen myös pyytänyt ja ne on luvattu lähettää minulle - mutta niitä ei ole vielä merkitty lähetetyiksi eikä niitä ole postissakaan kuulunut. Edelleen siis hieman epäselvää että tulenko näkemään niitä koskaan... Olen lisäillyt omia kirjoja aika varovaisesti, koska todennäköisesti tulen löytämään sivuston kautta vähemmän luettavaa kuin mitä voisin lähettää. Rahallinen satsaus ei ole ollut suuri, koska olen lähettänyt ainoastaan sellaisia kirjoja joiden postikulut olen arvioinut etukäteen edullisiksi lähettää (=ohuet pokkarit).

Hyväksi havaittua:
-tarpeettomat kirjat saa kiertoon
-uutta luettavaa voi saada edullisesti
-mahdollisuus tallentaa laaja toivelista
-hyvä yhteishenki (mm. "angel network" joka välittää kirjoja myös maihin joihin alkuperäinen omistaja ei ole halukas lähettämään)

Huonoa:
-suppea saatavilla oleva valikoima
-heikot hakuominaisuudet
-suuri osa käyttäjistä ei lähetä ulkomaille
-paljon käyttäjiä jotka eivät enää käy sivustolla, mutta joiden kokoelmat näkyvät yhä saatavana

Miksi kirjoitan Bookmoochista Anikissa? Minusta olisi mukavaa jos sivuston mangatarjonta olisi parempi, ja jos aktiivisissa käyttäjissä olisi suomalaisia enemmän - kirjojen vaihtelu kotimaassa onnistuu kuitenkin edullisemmin ja nopeammin. Onko muilla kokemuksia sivustosta tai innostusta aiheeseen?

Palaa sivulle “Ostokokemukset ja – vinkit”