Paypal

Vapaat kommentit, kokemukset, arvostelut ja kysymykset erilaisista alan kauppiaista kotimaassa ja maailmalla.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Lin

Paypal

Viesti Kirjoittaja Lin » Ma Elo 23, 2004 19:47

Osaako kukaan kertoa Paypal maksutavasta mitään? Sivuilta saa ilmaisen tilin, mutta miten maksu käytännössä tapahtuu? Onko tämä luotettava tapa? Kertokaa kokemuksianne.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Re: Paypal

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Elo 23, 2004 20:01

Lin kirjoitti:Osaako kukaan kertoa Paypal maksutavasta mitään? Sivuilta saa ilmaisen tilin, mutta miten maksu käytännössä tapahtuu? Onko tämä luotettava tapa? Kertokaa kokemuksianne.
Osto-oppaassa on pientä tiivistelmää. Tarkka osoite tuolle kohdalle - http://hidoi.animeunioni.org/osto-opas/ ... sutavoista

Viime aikoina Paypalista valitettavasti kuulee aika paljon negatiivista. Pääosa kritiikistä kuitenkin kohdistuu maksun saajan asemaan - maksaja on yleensä aika turvassa. Itse en kuitenkaan Paypalia suosittelisi jos vaihtoehto löytyy, sillä heidän käyttöehdot ovat aika tiukat, yksityisyyssuojaa ei juuri ole ja ongelmatilanteissa vastuu sysätään kuluttajalle, ei heille. Suomen lain mukaan monet heidän pykälät olisivat täysin laittomia, mutta koska kyseessä ei ole suomalainen firma, tämä ei auta tässä kohtaa.

Toki, korostettakoon että suuri valtaosa Paypal-maksuista sujuu ongelmitta, mutta useiden eri paypal-vastaisten veppisivujen nousu ja yksityiskohtaisuus antaa syytä olettaa, että kaikki ongelmakertomukset eivät ole vain huhuja. Itsekin olen Paypalin kanssa törmännyt pienoisiin ongelmiin, mutta koska rahasummat olivat pieniä, niin oli tappionikin.

Lue käyttöehdot. Tiedän, koska olen lukenut ne itsekin, että ne ovat hirveää politiikkakostoa sivutolkulla ja pari tolkutta. Mutta on mielestäni hyvä olla varma asioista.

Jos sinulla on vaihtoehtoinen maksutapa - käytä sitä. Jos sinulla ei ole vaihtoehtoista maksutapaa, Paypalia voi harkita. Jos kysymys on suurista summista (yli 100 EUR), en itse enää uskaltaisi.

Bonustietona voisi huomauttaa, että Paypalia vastaavia maksutapoja ilmenee uusia kuin sieniä sateella. Sienet ovat pahaksi, mutta muutamat näistä uusista maksunvälitysfirmoista ovat ihan asiallisia. Ja vanhempiakin alan firmoja, kuten Kagi voi myös suositella.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Mei

Viesti Kirjoittaja Mei » Ti Marras 23, 2004 09:56

tylsä kun ebayssakin jotkut myy vain PayPalilla :( itse olen aina maksanut käteisellä kirjeessä (siis yksityishenkilöille, kaupat ei varmaankaan hyväksy käteistä :) )
mutta paypalista on kuulunut just nuita pelotteluja niin en ole ikinä kokeillut..

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ke Marras 24, 2004 01:45

Mei kirjoitti:tylsä kun ebayssakin jotkut myy vain PayPalilla :( itse olen aina maksanut käteisellä kirjeessä (siis yksityishenkilöille, kaupat ei varmaankaan hyväksy käteistä :) )
mutta paypalista on kuulunut just nuita pelotteluja niin en ole ikinä kokeillut..
Tämä nyt lienee tiedossa mutta pakko muistuttaa - rahan lähettäminen kirjeessä on kiellettyä. Rahan siirtotapoja maasta tai maanosasta toiseen löytyy aika runsaasti muitakin, joita kannattaa suosia.

(faktana tosin voidaan todeta että kyllä aika moni tuota rahaa lähettelee, mutta kyllä siitä itkuakin tulee hiukan liian usein että voisi suositella)

Ryokan

Viesti Kirjoittaja Ryokan » Ke Joulu 15, 2004 12:48

PayPaliin liittyen, olen viime aikoina saanut paljon roskapostia, jossa kehoitetaan päivittämään tietoni PayPalin tietokantaan. Viestit on laadittu huolella osoitteita myöten, mutta se yksinkertainen tosiasia, ettei minulla ole PayPal -tiliä, osoittaa kyseessä olevan huijauksen. Kannattaa siis olla varuillaan jos vastaavaa sattuu kohdalle...

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Pe Joulu 17, 2004 12:23

Ryokan kirjoitti:PayPaliin liittyen, olen viime aikoina saanut paljon roskapostia, jossa kehoitetaan päivittämään tietoni PayPalin tietokantaan. Viestit on laadittu huolella osoitteita myöten, mutta se yksinkertainen tosiasia, ettei minulla ole PayPal -tiliä, osoittaa kyseessä olevan huijauksen. Kannattaa siis olla varuillaan jos vastaavaa sattuu kohdalle...
Näihin pätee toki aivan sama kun jokaiseen muuhun phishing-viestiin. Totta on että viimeisen parin vuoden ajan Paypal-aiheisia viestejä on ollut enemmän. Viimeinen puoli vuotta ei niin paljoa, mutta riittävästi että niihin ärsyyntyy.

Älä luota linkkeihin. Luota vielä vähemmän sähköpostin linkkeihin.

Turvallisilla vesillä ollaan kun menet nettikauppaan, maksupalveluun tai nettipankkiin kirjoittamalla ko. palvelun osoitteen ja siitä etenet.

Fredo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fredo » Ma Helmi 07, 2005 14:58

This credit card is disabled for entry into the PayPal website. Please add a different credit card instead.

If you would still like to use this card, you may fax us a copy of the credit card statement with your PayPal Expanded Use Number on it and a copy of your driver's license or other photo I.D. You must use this form for your fax cover sheet.*

*Note:Not using the fax cover sheet when submitting your documents could result in a delay of processing your faxed items.
aika v-mäisen tempun paypal teki. kerran pystyin kortillani maksamaan ja sitten heitti tämmöistä. EI HELVETTI.

voi paska. milläs hitolla mä nyt eBayssa maksan.[/quote]
-Jouni Ahtiainen- Go Student Exchange
http://www.gostudentexchange.com/

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Helmi 07, 2005 16:14

Fredo kirjoitti:
This credit card is disabled for entry into the PayPal website. Please add a different credit card instead.

If you would still like to use this card, you may fax us a copy of the credit card statement with your PayPal Expanded Use Number on it and a copy of your driver's license or other photo I.D. You must use this form for your fax cover sheet.*

*Note:Not using the fax cover sheet when submitting your documents could result in a delay of processing your faxed items.
aika v-mäisen tempun paypal teki. kerran pystyin kortillani maksamaan ja sitten heitti tämmöistä. EI HELVETTI.

voi paska. milläs hitolla mä nyt eBayssa maksan.
Seuraamalla ohjeita. Tiettyjen korttien kanssa tämä on varsin normaalia. Ei tuossa nyt montaa minuuttia mene.

Fredo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fredo » Ma Helmi 07, 2005 19:29

mutta millä ihmeellä mä lähetän niille noi, kun ei ole faxia

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Helmi 07, 2005 19:44

Fredo kirjoitti:mutta millä ihmeellä mä lähetän niille noi, kun ei ole faxia
Faksipalvelua saa melkein mistä vaan. Kirjakaupat, monet valokuva-alan liikkeet, painot, jotkut tietokonealan liikkeet - tai jos jollain tutulla / heidän vanhemmalla on faksia, esmes.

Itse muistan kun Muinoin(tm) kirjakaupassa työssä olin ja 2,50 markalla lähetimme faksin kotimaahan, vähän enemmän ulkomaille. Puheluhinnat ulkomaille ovat sittemmin laskeneet rajusti.

Fredo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fredo » Ma Helmi 07, 2005 21:10

elikkäs mun pitää skannata mun kortti, sekä henkilöllisyystodistus ja faksata esim kirjakaupasta tuonne sen yhen paperin kera. selvä! vai olisikos vielä helpompaa ja nopeampaa saattaisi olla, että käväsen hakemassa Nordeasta uuden Visa-electronin, kun siinä ei tarvi muuta kuin meritassa käynti.

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Helmi 07, 2005 21:22

Fredo kirjoitti:elikkäs mun pitää skannata mun kortti, sekä henkilöllisyystodistus ja faksata esim kirjakaupasta tuonne sen yhen paperin kera. selvä! vai olisikos vielä helpompaa ja nopeampaa saattaisi olla, että käväsen hakemassa Nordeasta uuden Visa-electronin, kun siinä ei tarvi muuta kuin meritassa käynti.
Turha korttia skannata, voit käyttää edellistä kortin laskua yhtä hyvin. Se ajaa täysin saman asian.

Kortin vaihto ei välttämättä suju täysin ilman kuluja, eikä ole ollenkaan sanottua että se korjaa asian.

Toki, voit myös sähköpostitella PayPaliin, kysyä mistä ongelma johtuu ja onko muita tapoja asian selvitykseen. Tässä on helppo myös mainita kohteliaasti, että heidän ehdottamansa tapa on vähän vaivalloinen ja ei haittaisi löytyä helpompaa tapaa, kortti kun on kuitenkin ihan kunnossa (oletan?).

Fredo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fredo » Ti Maalis 01, 2005 19:01

tarvii 4 numeroisen Expanded Use Numberia mutta en löydä semmosta mistään :cry:

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ti Maalis 01, 2005 20:06

Fredo kirjoitti:tarvii 4 numeroisen Expanded Use Numberia mutta en löydä semmosta mistään :cry:
Olisikohan kyseessä CVV/CVV2 numero, eli löytyy kortin kääntöpuolelta.

Yleensä kortin takana lukee kortin varsinaisen numeron 4 viimeistä numeroa ja sen perässä tuo koodi.

Joissain korteissa se on kolme numeroa, joissain neljä.

Johnny Badhair

Viesti Kirjoittaja Johnny Badhair » Ma Maalis 07, 2005 22:44

Fredo kirjoitti:tarvii 4 numeroisen Expanded Use Numberia mutta en löydä semmosta mistään
Kuten PayPalin ohjesähköposteissa kerrottiin, tämä on numero, joka näkyy luottokorttilaskussasi ensimmäisen PayPalilla tekemäsi korttimaksun yhteydessä. Katso numero sieltä ja vahvista korttisi sillä PayPalille.

Jos korttilaskua ei vielä ole tullut pankista, monissa pankeissa voit katsoa numeron pankin verkkosivuilta omilla verkkopankkitunnuksillasi. Etsit laskuttamattomat korttiostosi ja katsot numeron sieltä.

Tarkistusnumeron käytön avulla PayPal varmistaa, että pankkikortti ja sitä käyttävä henkilö ovat olemassa. Mielestäni tämä on ymmärrettävää varovaisuutta. Olemattoman korttinumeron antanut kun ei saa tarkistusnumeroa mistään, koska korttilaskua ei tule.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ostokokemukset ja – vinkit”